Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > De som sjukskrivna, trots att dom mycket väl skulle klara att arbeta
          Bengalow
          Inlägg 01-09-2010, 22:01
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Lika mycket "fördomar" som vi har mot företagare, lika mycket fördomar lär det finnas hos företagare mot arbetare. Är man sjuk, och "arbetar", så är man sosse. Hä, Motti, varför får inte jag dra mina fördomar när du har det, så uppenbart. Gå och lägg dig och dröm om vad du skall göra med nästa miljon!

Citera
          Gita
          Inlägg 01-09-2010, 22:01
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:43) *
          Att arbetsgivaren ska betala första 14 dagarna av sjukpenningen infördes år 1992. Vem var statsminister då? Jo Bildt. mig veterligen är han moderat. Så skyll inte på sossarna, möjligen kan du skylla på dem att de inte rivit upp detta urusla beslut.

Motvilligt ger jag dig rätt. Visst har du rätt , det gör inte att det är mindre idiotiskt Jälkla Bildt!
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 01-09-2010, 22:06
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 01-09-2010, 23:01) *
          Motvilligt ger jag dig rätt. Visst har du rätt , det gör inte att det är mindre idiotiskt Jälkla Bildt!
          Gita

ohmy.gif Nämen tack.

Jo, jag brukar försöka hålla mig till sanningen, faktiskt. Det blir så pinsamt att bli tagen med lögner.
          Däremot kan jag ha fel ibland, och då brukar jag rätta mig.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2010, 22:16
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Bra att Bildt har bytt sysselsättning då giggle.gif nu gör han det han är bäst på !medlar.

Bengalow !jag gör som alla andra köper skraplotter och drömmer :)blir inte så ofta millioner tyvär rolleyes.gif

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 01-09-2010, 22:25
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

Med risk att jag pratar i nattmössan så var det väl en helt ny form av regler som trädde in då, bl a detta med karensdag vilket gjorde att sjukfrånvaron minskade gigantiskt. Plus att det var en strategi att piska arbetsgivarna att ta hand om sin personal så att de helt enkelt inte skulle vara samma form av sjukfrånvaro vilket var gigantisk vid den tidpunkten? *gräver i skallen* Men alltid finns det en baksida av mytet, som vanligt. Dessutom förlängde väl sossarna den perioden senare?

Jag rotar i nattmössan, så jag vågar inte svära vid min fars grav att jag inte snurrar totalt. unsure.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2010, 22:40
          Länk hit: #126

Medlem

Mr Murphy du har nog inte helt fel,klart att sjukförsäkringen blivit missbrukad varför skulle de annars ta så hårda tag,synd bara att de som verkligen är sjuka kommer i klämm,men så har det blivit på grund av att sjukförsäkringen har missbrukats av en del som inte bryr sig om andra.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 22:50
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Anma @ 01-09-2010, 18:53) *
          Fuchian, jag är glad över att du verkar ha lyckats i livet och gift dig med en man som kan ta hand om alla dina bekymmer och se till att du aldrig mer behöver leva i fattigdom. Synd bara att du glömt dina rötter och ser ner på dem som finns kvar där.
          Inför döden är vi alla lika, så den stunden kvittar det ju.

ANMA,

Tack för det, det menar jag. Mina rötter har enbart behövt mig ekonomiskt och jag har ställt upp, trotts att i vissa fall kände jag att jag blev lite utnjyttjad av min familj.
          Medsamma något hände med mina syskon, ropade mor efter mig och jag kom och hjälpte. Vad fick jag? hade inte en baktanke att få något heller, MEN gränsen gick då jag fick en spark där bak för att jag slutade ställa upp med pengar utan med annan hjälp, som de fick betala för. Utan mig hade de inte fått ens det, men så längre tänktes det inte.
          Jag ser inte ner på dom, har kusiner som lever i små omständighet, men min familj fick nobben. Maken hade pekat på detta utnjytjande som inte var ens nödvändig, enbart till deras lyxkonsumtion. Men ändå till det sista fick mor saker som lättade hennes vardag av oss, micro, TV, damsugare, tvättmaskin ex. ex.

Jag behöver inte leva i fattidom, det är riktigt, men jag blev inte medskriven i mammas testamente, det lilla som fanns delades mellan mina 3 syskon. De vet at det inte är lönt längre att kontakta mig i nöd. De får mer lön per månad än vissa av er här på tråden. Har läst och tänkt ..... Fuchian .....natti.
          Javisst, inför döden är vi alla lika, men det visades inte. Må tro, att det känns......fuchian...

Redigerat av fuchian: 01-09-2010, 23:21

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 01-09-2010, 22:54
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

CITAT (Motti @ 01-09-2010, 23:40) *
          Mr Murphy du har nog inte helt fel,klart att sjukförsäkringen blivit missbrukad varför skulle de annars ta så hårda tag,synd bara att de som verkligen är sjuka kommer i klämm,men så har det blivit på grund av att sjukförsäkringen har missbrukats av en del som inte bryr sig om andra.

Tyvärr är det väl som så att när man har för "snälla" regler och bidrag till höger och vänster så slutar det alltid så. Jag tror att vi alla kan vara eniga om att systemet nu med utförsäkringar som slår totalt fel mot fel människor är fullständigt värdelös och kräver många finjusteringar. Men jag tror att detta är ett radikalt strupgrepp för att helt enkelt rensa upp i sjukträsket.

Nånting som slagit mig som jag aldrig riktigt reflekterat över är att man egentligen inte krävt så mycket av folk. Om ex en skogshuggare har varit sjukskriven länge för ryggproblem så har man ansett att det varit en självklarhet att han ska vara sjukskriven från sitt jobb. Men man har egentligen aldrig tänkt tanken att det kanske är dax att han gör någonting annat istället... Utan det rullar på så år ut och år in för skogshuggaren har en tillsvidareanställning och det är hans rätt att vara sjukskriven så att säga... g.gif

Men cancersjuka etc ska man för sjutton inte hålla på att mucka med! *hytter mot Reinfeldt*

Inte ens möjligt att göra barn arvslösa i sverige...

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 22:55
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:07) *
          Jag har haft grannar som är supersossar han var sjukskriven ganska ofta så jag frågade om han hade semester !nä han hade ont i ryggen sa han ,sen gick han upp och kapade en jäkla massa ved vilket han gjorde varje gång han var "sjukskriven"vem fick betala det ? min gubbe är egen företagare hur många gånger tror ni han varit sjukskriven på 33 år ?hur mycket skatt tror ni han betalar på 1,0000 ?jo 600,000.Skulle tro att vi två har betalat mer skatt än de flesta gör i hela sitt liv.Ja jag har också haft eget.Varför anntas alla företagare vara skitstövlar ?vi sattsade hela vår existens på vårt företag utan skyddsnät och skapade därmed arbetstillfällen för andra.

Motti,

All ära för er företagsamhet och vad ni har gjort är beundransvärt.
          För min del har summorna 2 st nollor till på eran kostnader, alltså ligger de tiotals miljoners klass. En liten obs, inte illa ment. fuchian..

Redigerat av fuchian: 01-09-2010, 22:56

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 23:02
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:19) *
          Jo men jag drar verkligheten också !att starta eget innerbär stora risker för ens egna ekonomi men vi är lite av chansare annars hade det väl knappast funnits några jobb om ingen vågade satsa eller hur ?Hade vi kursat första åren när vi hade handelsbolag hade vi fått gå ifrån allt,nu mer har vi aktiebolag och har därmed skyddat vår eget boende.

Motti,
          Ja, dessa risker har även vi fått bråttas med, så jag vet något om det i alla fall. Alla miljonerna ramlade inte ner fr. himlen bara att jag kontaktade chefen där uppe. ursäkta ordvalet, men detta gör mig arg. slitit har man gjort, även att det har varit beskymmerlöst över 20 år. synd bara att dottern, som är en affärskvinna inte kanske kommer att ta över vårt AB. .......fuchian...

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2010, 23:03
          Länk hit: #131

Medlem

Har vi inte förtjänat det efter 31 år som egna företagare vet ni vad det kostat oss?ska man be om ursäkt för att man har det bra när man är 57 och jobbat häcken av sig ?förstår inte den svenska menthaliteten,fy vad det är fullt att ha trav eller Bingolotto" inget jobb utfört" bara pengar på banken hux flux !det är något att fira det ,det är så vi skapar jobb i Sverige eller ?

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 23:09
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2010, 20:19) *
          Och alla ramlar snabbt och lätt ner i fuckian-fällan......... hon har fått er alla att tjafsa 4 sidor fulla...... det var ju något av det första hon sa här på forumet att det var bara idiotiska arbetare som betalade skatt så det visste vi ju redan att hon jobbar svart och gubben falskdeklarerar eller nåt sånt......
          Anki

Då du får bevisa detta du anspelar på, annars är der ärekränkning! Det gäller det du menar att jag skulle ha sagt innan nån tidsvarv sedan.
          Drar du fram det, så bevisa eller tig, din devil.gif fuchian....

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2010, 20:25) *
          Och Mercan parkeras också där. Jag tror det blir lite trångt

Trångt ja, 2 egna Mercedes i var sin garage med var sin bil och cabben i båthuset, bredvid båten. f.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2010, 20:02) *
          Tror ni vekligen på det fuchsian skrivar här?????? Inte ett ord tror jag är sant. Önsketänkande och dikt det hela.

Härmed inbjuds du att besöka mig personligen, VH: fuchian

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 23:19
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:58) *
          Tyvär är det så Gita att myten om egna företagare lever kvar !man sitter på ett flott kontor röker Ciggar och räkna pengar och lever i sus och dus.Om jag skulle skriva här om vårt liv skulle det inte finnas plats på forumet men en sak är säker !att starta eget är en stor uppoffring och man sattsar allt man äger och ha både familjeliv relationer och pengar vilket innerbär stora lån också.När jag hade eget så så kunde jag inte va sjuk även om jag var det jag jobbade själv och om jag hade sjukskrivit mig hade jag tappat mina kunder,så det va att masa sig upp hur dålig man än va slänga i sig två Alevedon och gå och jobba vilket resulterade i flera magsår osv.Att vara annställd innebär en viss trygghet, den har man inte som egen företagare där får man se till att betala sin egen sjukförsäkring och ofta har man många fler karensdagar också ,tre till fyra.

Ja, Motti, om du visste hur många år jag fick ta hand om hemmet och barn när maken var VD i en firma i Stockholm och vi ville inte flytta dit upp.
          För mig var det rena himmelriket när han startade sitt AB från våran kontor, men reste, det gjorde han, men jag visste att jag skulle inte behöva flytta till Sthlm, även att jag gillar stan, men bara halva dagen i taget.

du förstår detta med att skaffa en trygghet även i ett eget regi än att bara vara anställd. det är ju katten att folk inte fattar detta, men det kanske kan man inte begära när de inte har erfarenhet av detta. ..fuchian...

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2010, 23:21
          Länk hit: #134

Medlem

Om man nu har lyckats få det bra efter 31 år ska man krypa in i ett hörn och skämas då ?aldrig säger jag aldrig,vi har gjort oss förtjänt av var enda krona som ramlar in.Starta eget så får ni se och då ska det inte vara ärft utan det ska startas från skratch med lånade pengar från bank,Sätt hela ert existent på pant om ni törs ;)har set Lyxfällan där folk lever över !ja långt över sina tillgångar bara för att de tror att andra ska ta över deras ekonomiska problem ,eller bara för de inte fattar att det ska betalas.vi har aldrig levt över våra tillgångar,tvärt om vi har sparat till alla så kallade lyxprylar!

Citera
          Anma
          Inlägg 01-09-2010, 23:28
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nämen nu får ni sansa er. Ingen har sagt att du ska skämmas motti. Det är jättebra att ni kämpar och lyckats och fått ihop en trygghet före er själva och era barn. Jättebra! Att ni slitit djur det tror jag och dessutom av egen fri vilja.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 23:34
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2010, 21:41) *
          Om du läste mitt tidigare innlägg så skrev jag att varken gubben eller jag har något som helst emot att betala skatt det är vars och ens skyldighet i vårt land.Men få betalar så mycket skatt som småföretagare !det borde du veta om du har erfarenhet av eget företga flirting.gif Det är de stora företagen som slipper undan mest tack vare att de har råd att ha egna Jurister som kan alla kryphål ,de kan bolla med pengar hit och dit genom sina dotterföretag flytta vinster som de vill i stort set utan att någon kan göra något åt det.Mig veterligen så finns det milliardföretag som i stort set nolltaxerar,kanske dom vi ska skåda lite närmare i kanten flirting.gif

Motti,
          det är just där jag ville komma in, men du har kunskaperna som fattas hos mig, för jag har inte engagerat mig i AB utan det har laggt på våra jurister och sedan har våra produkter gått igenom ytterligare andra företag där vi varit ekonomiskt inblandade.
          det kan vi en jäkla soppa, som jag inte kan redogöra för bättre än så, men det finns massa hål när det blir mångmiljonsaffärer både i sverige och främst England.
          där kommer det in just DET som alla är så arga på när jag försökte förklara. Ok. jag lägger mig, inte min bissness, men ville svara efter en tänketid det jag kunde.
          Jag målas ut ju som icke existerande, men det bryr jag mig inte om längre. jag kollar lite och sen får det vara. fuchian.....

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2010, 23:35
          Länk hit: #137

Medlem

Anma !man har fått lära sig att försvar sig när man har eget företag flirting.gif alla tror det är som att åka bananskal bara att glida in ;)man blir så butt när ingen förstår att det är en kamp och den kampen vara i många år.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-09-2010, 23:50
          Länk hit: #138

Medlem

Motti,

Så sant du säger det. Har du läst igenom de inläggen som jag har skrivit på flera av dina inlägg? De har nog hamnat i en rad i slutet av denna debatt, men jag lägger ner nu. Jag skulle inte ens börjat när jag har inte sådan insyn i det hela när jag inte har behövt att sköta något mer än tel. samtalen v.b.

I sådana här saker kommer man inte nånstans om man inte har mer skin på näsan och det erkänner jag att jag inte har. Tack i alla fall och nu blir det natti natti. .....Fuchian... (som inte är tokig utan lite osoterad och dåligt insatt i vissa saker .. tummenupp.gif )

CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 19:41) *
          SLUTA, fuskian! Res åt h-e. och kom helst inte tillbaka! Du ÄR vrickad!

Du var en snarstucken jäkel! Har du alla hästar inne? f

Citera
          Motti
          Inlägg 02-09-2010, 00:07
          Länk hit: #139

Medlem

Jurister !det tog många år för oss innan vi kunde annlita en !tror faktiskt inte vi har någon nu heller g.gif men vi har en jäkligt bra Revisionsfirma som också vet var grännsen går med skatter och vinster.Inte en gång har skattemyndigheten gjort en rassia hos oss på 30 år !varför tro du ? därför att de vet att vi kör allt skysst och betalar för oss eller jag ska nog säga min man och hans bror,de har alltid gjort rätt för sig på alla sätt.En sak ska ni veta !när man bygger maskiner för hundratusentals kronor så vill köparen ha kvitto, det kvittot gör både dig som säljare och som köpare skatteskyldig.Om inte företagarna här i sverige betalade skatt va sjutton skulle alla få sina sjukpenningar ifrån eller andra bidrag ?

Citera
          Biggan_
          Inlägg 02-09-2010, 00:20
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Motti @ 02-09-2010, 01:07) *
          Om inte företagarna här i sverige betalade skatt va sjutton skulle alla få sina sjukpenningar ifrån eller andra bidrag ?

Nåja, vi vanliga löntagare är ju inte precis skattebefriade vi heller! wink.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 14:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon