|
Trots att jag själv är sjuk och jag lever till största delen på sjukersättning så gillar inte jag heller att det finns de som utnyttjar systemet och får sjukpenning trots att dom kan jobba. Jag tycker precis lika illa om det som ni som arbetar. Jag har faktiskt ännu större anledning än ni att tycka så än ni som sliter och jobbar, om ni tänker efter. Inte nog att man ska behöva känna sej misstänkliggjord genom detta eviga gnällandet från alla missunnsamma girigbukar. Man ska dessutom tydligen behöva ta straffet för att det utnyttjas också….för något som faktiskt helt och hållet ligger på ert bord, ni som klarar att jobba. Enbart ert! Det är inte våra problem så blanda inte in oss.
Så här tänker jag:
Självklart är det inte vi sjuka som ska ta konsekvenserna om det nu råkar gå så många som är sjukskrivna i onödan som det påstås. Det är inte våra problem så det kan ni arbetsföra allt lösa själva bäst katten ni vill. Vi har inget med det att göra så blanda inte in oss, tack. Vi har väl för katten ingen möjlighet att fuska som ni försöker göra gällande men det har däremot ni…och det gör ni ju uppenbarligen. Då är det också i era plånböcker som det ska märkas, inte i våra. Det finns inte en enda sjuk som fuskar. Det faller liksom på egen sak: Kan inte jobba – kan inte fuska. Kan jobba – kan fuska.
Ni kan banne mej stå för notan för vad latmaskarna kostar samhället själva! Men att ni skulle göra det frivilligt …jo tjosan! Istället sänker ni er egen skatt och kallar det så vackert ”jobbavdrag”. Men inte katten ser då vi röken av några avdrag inte! Nej då, ni ska istället ha pengar för att ni är såå duktiga som behagar masa er till era jobb. Vad liknar det!! Som om någon skulle ha betalt för att han behagar låta bli att mörda trots att det finns andra som gör det. Men hallå! Har ni ingen skam i kroppen??
Nä, ro hit med kosingen istället för att försöka roffa åt er allt själva! Och eftersom det är betydligt fler som kan arbeta än vad det finns sjuka så borde det bli rejält med klirr i kassan för oss som verkligen har gjort oss förtjäna av det. Ska någon premieras så är det självklart vi. (Men vem vet, man har väl empatiförmåga så kanske att det t.o.m. skulle kunna bli en liten slant över till er också om ni har tur, vi får se.)
Är ni smarta nog, så skulle ni kunna visa er tacksamhet genom att investera våra allmosor vettigt, som vi kanske är generösa nog att ge er, genom att slå två…nej förresten tre flugor i en smäll. Investera pengarna i att anställa spanare som kan hålla efter era bidragsfuskare. Jag kanske ska poängtera att det i så fall självklart måste handla om privatanställda spanare. Statligt ägda bolag ska ju helst säljas ut ändå var det väl sagt. Dessutom räcker det gott och väl med utgifterna som alla era fuskare kostar staten ändå, utan att några mer skattemedel ska behöva slösas bort till att sätta dit latmaskarna också. Ni skapar ju fler jobb då också och det vore väl bra? Dessutom sparar vi in på en hel del andra onödiga bidrag också, som man själv ändå aldrig kommer att få någon nytta av. Vem struntar väl inte i alla små skitföretag med alltför dålig affärsidé för att klara av att stå på egna ben?! Fast egentligen bryr väl vi oss inte om hur ni ska lösa arbetslöshetsproblematiken eftersom det ändå inte kommer att bli aktuellt för vår del att söka jobb någon mer gång.
Nåväl, det finns säkert mer att göra för att få landets ekonomi att börja gå med vinst om man bara skakar om i systemet lite. Tänk nu bara på att vi måste planera långsiktigt och skulle ni märka att sjukfuskeriet inte betalar sej själv så måste ni vara beredda på att en liten skattehöjning för att finansiera detta kanske kan bli aktuell. Ta med det i beräkning när ni planerar er privatekonomi. Får ni ändå problem har ni alltid möjlighet att öka er arbetstid och kanske även vänta tills ni får råd med att gå i pension. Staten måste naturligtvis även gynna ålderspensionärerna i första hand innan man kan gå in och stötta er, det förstår ni säkert. Pensionärerna bidrar ju av lika naturliga skäl som oss sjuka inte heller till fusket.
Vad säger ni? Låter detta som ett bra förslag?
Det låter som ett valmanifest från vänstersidan om jag tolkat det rätt.
CITAT (gnon49 @ 01-09-2010, 13:38)  Det låter som ett valmanifest från vänstersidan om jag tolkat det rätt. Vaddå?? Vad får du det ifrån? Det var väldigt vad en del spekulerer...
skogstroll
01-09-2010, 12:45
våra skattepengar kanske ska gå till nåt annat då
CITAT (Cacki @ 01-09-2010, 13:27)  Trots att jag själv är sjuk och jag lever till största delen på sjukersättning så gillar inte jag heller att det finns de som utnyttjar systemet och får sjukpenning trots att dom kan jobba. Jag tycker precis lika illa om det som ni som arbetar. Jag har faktiskt ännu större anledning än ni att tycka så än ni som sliter och jobbar, om ni tänker efter. Inte nog att man ska behöva känna sej misstänkliggjord genom detta eviga gnällandet från alla missunnsamma girigbukar. Man ska dessutom tydligen behöva ta straffet för att det utnyttjas också….för något som faktiskt helt och hållet ligger på ert bord, ni som klarar att jobba. Enbart ert! Det är inte våra problem så blanda inte in oss.
Så här tänker jag:
Självklart är det inte vi sjuka som ska ta konsekvenserna om det nu råkar gå så många som är sjukskrivna i onödan som det påstås. Det är inte våra problem så det kan ni arbetsföra allt lösa själva bäst katten ni vill. Vi har inget med det att göra så blanda inte in oss, tack. Vi har väl för katten ingen möjlighet att fuska som ni försöker göra gällande men det har däremot ni…och det gör ni ju uppenbarligen. Då är det också i era plånböcker som det ska märkas, inte i våra. Det finns inte en enda sjuk som fuskar. Det faller liksom på egen sak: Kan inte jobba – kan inte fuska. Kan jobba – kan fuska.
Ni kan banne mej stå för notan för vad latmaskarna kostar samhället själva! Men att ni skulle göra det frivilligt …jo tjosan! Istället sänker ni er egen skatt och kallar det så vackert ”jobbavdrag”. Men inte katten ser då vi röken av några avdrag inte! Nej då, ni ska istället ha pengar för att ni är såå duktiga som behagar masa er till era jobb. Vad liknar det!! Som om någon skulle ha betalt för att han behagar låta bli att mörda trots att det finns andra som gör det. Men hallå! Har ni ingen skam i kroppen??
Nä, ro hit med kosingen istället för att försöka roffa åt er allt själva! Och eftersom det är betydligt fler som kan arbeta än vad det finns sjuka så borde det bli rejält med klirr i kassan för oss som verkligen har gjort oss förtjäna av det. Ska någon premieras så är det självklart vi. (Men vem vet, man har väl empatiförmåga så kanske att det t.o.m. skulle kunna bli en liten slant över till er också om ni har tur, vi får se.)
Är ni smarta nog, så skulle ni kunna visa er tacksamhet genom att investera våra allmosor vettigt, som vi kanske är generösa nog att ge er, genom att slå två…nej förresten tre flugor i en smäll. Investera pengarna i att anställa spanare som kan hålla efter era bidragsfuskare. Jag kanske ska poängtera att det i så fall självklart måste handla om privatanställda spanare. Statligt ägda bolag ska ju helst säljas ut ändå var det väl sagt. Dessutom räcker det gott och väl med utgifterna som alla era fuskare kostar staten ändå, utan att några mer skattemedel ska behöva slösas bort till att sätta dit latmaskarna också. Ni skapar ju fler jobb då också och det vore väl bra? Dessutom sparar vi in på en hel del andra onödiga bidrag också, som man själv ändå aldrig kommer att få någon nytta av. Vem struntar väl inte i alla små skitföretag med alltför dålig affärsidé för att klara av att stå på egna ben?! Fast egentligen bryr väl vi oss inte om hur ni ska lösa arbetslöshetsproblematiken eftersom det ändå inte kommer att bli aktuellt för vår del att söka jobb någon mer gång.
Nåväl, det finns säkert mer att göra för att få landets ekonomi att börja gå med vinst om man bara skakar om i systemet lite. Tänk nu bara på att vi måste planera långsiktigt och skulle ni märka att sjukfuskeriet inte betalar sej själv så måste ni vara beredda på att en liten skattehöjning för att finansiera detta kanske kan bli aktuell. Ta med det i beräkning när ni planerar er privatekonomi. Får ni ändå problem har ni alltid möjlighet att öka er arbetstid och kanske även vänta tills ni får råd med att gå i pension. Staten måste naturligtvis även gynna ålderspensionärerna i första hand innan man kan gå in och stötta er, det förstår ni säkert. Pensionärerna bidrar ju av lika naturliga skäl som oss sjuka inte heller till fusket.
Vad säger ni? Låter detta som ett bra förslag? ...men hallå, menar du allvar eller är det satir??? Skulle överutnyttjande av trygghetssystemen , arbetslöshet m.m endast vara de arbetandes problem? Det är väl i allra högsta grad allas problem, skulle tro att det innebär en betydligt mindre kaka för de som är bidragsberoende att dela på ju mindre skattepengar som kommer in. Och en högre skattebörda för de få som jobbar. Nu vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skall tolka ditt inlägg men om du menar allvar med de synpunkter du för fram så får det mig att vilja sluta jobba och betala skatt. För det finns trots allt en gräns även för solidaritet. Gita
Red Top
01-09-2010, 13:18
CITAT (Cacki @ 01-09-2010, 13:27)  Vad säger ni? Låter detta som ett bra förslag? 
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 13:56)  ...men hallå, menar du allvar eller är det satir??? Skulle överutnyttjande av trygghetssystemen , arbetslöshet m.m endast vara de arbetandes problem? Det är väl i allra högsta grad allas problem, skulle tro att det innebär en betydligt mindre kaka för de som är bidragsberoende att dela på ju mindre skattepengar som kommer in. Och en högre skattebörda för de få som jobbar. Nu vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skall tolka ditt inlägg men om du menar allvar med de synpunkter du för fram så får det mig att vilja sluta jobba och betala skatt. För det finns trots allt en gräns även för solidaritet. Gita Klart att jag skojar även om det ändå ligger ett uns allvar i det också. Jag som har en väldigt lättdiagnostiserad kronisk sjukdom har inte större lust än du att betala/straffas för det andra gör. Det är desutom lite svårt att ha råd att stå för kalaset rent privatekonomiskt liksom....och håll med om att är det någon av oss två som har möjlighet att fuska så är det du, om man nu hade hade varit så ful menar jag. (Egentligen så tyckte jag mest att det var lite kul att spåna ut lite in absurdum. Jag har helt enkelt ganska sjuk humor och har blivit lite trött i mössan av alllt valsnack så här inför valet. Du kan lugnt fortsätta att jobba, jag har ändå inte mandat att driva igenom något sådant här...även om det vore rätt så kul att se vilket liv det skulle bli på vissa...ingen nämnd ingen glömd)
andersen
01-09-2010, 13:55
Dom som är sjukskrivna utan att vara sjuka, är det något problem? jag har alldrig träffat någon som inte är sjuk, när dom är sjukskrivna, nu talar jag om långtidssjukskrivna, dom historiena som det har skrivits om i tidningarna den sista tiden, måste vara någon unikt.
CITAT (skogstroll @ 01-09-2010, 13:45)  våra skattepengar kanske ska gå till nåt annat då Fundera inte så mycket. Så mycket som sjukfusket kostar Landet så kommer nog dina pengar till användning ändå. Annars får du bli bättre på att skatteplanera, det finns dom som har för mycket för att kunna göra slut på dem själva och som fått riktigt bra kläm på att smussla undan dem utan att det märks. Orkar du inte bry dej så får du vänta på utdelning som alla andra tills du blir gammal...eller väljer att bli sjuk.
Aqvakul
01-09-2010, 14:27
CITAT (Cacki @ 01-09-2010, 14:33)  Klart att jag skojar även om det ändå ligger ett uns allvar i det också. Jag som har en väldigt lättdiagnostiserad kronisk sjukdom har inte större lust än du att betala/straffas för det andra gör. Det är desutom lite svårt att ha råd att stå för kalaset rent privatekonomiskt liksom....och håll med om att är det någon av oss två som har möjlighet att fuska så är det du, om man nu hade hade varit så ful menar jag.
(Egentligen så tyckte jag mest att det var lite kul att spåna ut lite in absurdum. Jag har helt enkelt ganska sjuk humor och har blivit lite trött i mössan av alllt valsnack så här inför valet. Du kan lugnt fortsätta att jobba, jag har ändå inte mandat att driva igenom något sådant här...även om det vore rätt så kul att se vilket liv det skulle bli på vissa...ingen nämnd ingen glömd)
fuchsian
01-09-2010, 15:32
Det är väl inget fel att kunna skatteplanera? Man har ju betalat skatt en gång, så ska man straffas för att en del föredrar att spendera allt de får i lön och sen gnälla på dem som har tänkt på den saken redan länge sedan. Det är inte underligt att det rinner pengar mellan fingrarna så att dessa inte ska åter skattebetalas.
Jag är inte insatt i politiken, men denna fråga gör mig rent ut sagt förbannad. Alla dessa skatter ser jag som ett straff att man har lyckats med sin skatteplanering, så att de inte hamnar till det anmälla sammelsorium.
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Sedan tycker jag att det är en prioritetssak i varje familj vart man lägger sina pengar på. Använder man sina pengar förnuftigt och slopar all skit man kan köpa och lägger det för ens säkerhet och framtid, så ska man inte bli åter beskattad. Då ska man lägga det också på dom som köper upp sitt att betala någon skatt extra för jämlikhetens skull. Och ikke glömma egna företagare, rena konstverket att komma under skattenivån. ....fuchian...
*Stintan*
01-09-2010, 15:50
CITAT (Cacki @ 01-09-2010, 14:33)  Klart att jag skojar även om det ändå ligger ett uns allvar i det också. Jag som har en väldigt lättdiagnostiserad kronisk sjukdom har inte större lust än du att betala/straffas för det andra gör. Det är desutom lite svårt att ha råd att stå för kalaset rent privatekonomiskt liksom....och håll med om att är det någon av oss två som har möjlighet att fuska så är det du, om man nu hade hade varit så ful menar jag.
(Egentligen så tyckte jag mest att det var lite kul att spåna ut lite in absurdum. Jag har helt enkelt ganska sjuk humor och har blivit lite trött i mössan av alllt valsnack så här inför valet. Du kan lugnt fortsätta att jobba, jag har ändå inte mandat att driva igenom något sådant här...även om det vore rätt så kul att se vilket liv det skulle bli på vissa...ingen nämnd ingen glömd)  riktigt kul tankegångar! CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 16:32)  Det är väl inget fel att kunna skatteplanera? Man har ju betalat skatt en gång, så ska man straffas för att en del föredrar att spendera allt de får i lön och sen gnälla på dem som har tänkt på den saken redan länge sedan. Det är inte underligt att det rinner pengar mellan fingrarna så att dessa inte ska åter skattebetalas.
Jag är inte insatt i politiken, men denna fråga gör mig rent ut sagt förbannad. Alla dessa skatter ser jag som ett straff att man har lyckats med sin skatteplanering, så att de inte hamnar till det anmälla sammelsorium.
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Sedan tycker jag att det är en prioritetssak i varje familj vart man lägger sina pengar på. Använder man sina pengar förnuftigt och slopar all skit man kan köpa och lägger det för ens säkerhet och framtid, så ska man inte bli åter beskattad. Då ska man lägga det också på dom som köper upp sitt att betala någon skatt extra för jämlikhetens skull. Och ikke glömma egna företagare, rena konstverket att komma under skattenivån. ....fuchian... Du verkar inte ens veta vad skatteplanering går ut på.
CITAT (Cacki @ 01-09-2010, 13:27)  Trots att jag själv är sjuk och jag lever till största delen på sjukersättning så gillar inte jag heller att det finns de som utnyttjar systemet och får sjukpenning trots att dom kan jobba. Jag tycker precis lika illa om det som ni som arbetar. Jag har faktiskt ännu större anledning än ni att tycka så än ni som sliter och jobbar, om ni tänker efter. Inte nog att man ska behöva känna sej misstänkliggjord genom detta eviga gnällandet från alla missunnsamma girigbukar. Man ska dessutom tydligen behöva ta straffet för att det utnyttjas också….för något som faktiskt helt och hållet ligger på ert bord, ni som klarar att jobba. Enbart ert! Det är inte våra problem så blanda inte in oss.
Så här tänker jag:
Vad säger ni? Låter detta som ett bra förslag?  Tack Cacki, detta förgyllde min dag!! Mvh Fenja
Blomstertanten
01-09-2010, 16:49
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 16:32)  Det är väl inget fel att kunna skatteplanera? Man har ju betalat skatt en gång, så ska man straffas för att en del föredrar att spendera allt de får i lön och sen gnälla på dem som har tänkt på den saken redan länge sedan. Det är inte underligt att det rinner pengar mellan fingrarna så att dessa inte ska åter skattebetalas.
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Sedan tycker jag att det är en prioritetssak i varje familj vart man lägger sina pengar på. Använder man sina pengar förnuftigt och slopar all skit man kan köpa och lägger det för ens säkerhet och framtid, så ska man inte bli åter beskattad. Då ska man lägga det också på dom som köper upp sitt att betala någon skatt extra för jämlikhetens skull. Och ikke glömma egna företagare, rena konstverket att komma under skattenivån. ....fuchian...  Herrejösses!!!! Saknar ord just nu
Blomstertanten
01-09-2010, 16:55
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 16:32)  Det är väl inget fel att kunna skatteplanera? Man har ju betalat skatt en gång, så ska man straffas för att en del föredrar att spendera allt de får i lön och sen gnälla på dem som har tänkt på den saken redan länge sedan. Det är inte underligt att det rinner pengar mellan fingrarna så att dessa inte ska åter skattebetalas.
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Sedan tycker jag att det är en prioritetssak i varje familj vart man lägger sina pengar på. Använder man sina pengar förnuftigt och slopar all skit man kan köpa och lägger det för ens säkerhet och framtid, så ska man inte bli åter beskattad. Då ska man lägga det också på dom som köper upp sitt att betala någon skatt extra för jämlikhetens skull. Och ikke glömma egna företagare, rena konstverket att komma under skattenivån. ....fuchian... CITAT (Blomstertanten @ 01-09-2010, 17:49)   Herrejösses!!!! Saknar ord just nu Och där gick jag direkt i fällan
malcolm
01-09-2010, 16:58
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Sedan tycker jag att det är en prioritetssak i varje familj vart man lägger sina pengar på. Använder man sina pengar förnuftigt och slopar all skit man kan köpa och lägger det för ens säkerhet och framtid, så ska man inte bli åter beskattad. Då ska man lägga det också på dom som köper upp sitt att betala någon skatt extra för jämlikhetens skull. Och ikke glömma egna företagare, rena konstverket att komma under skattenivån. ....fuchian... Tror inte du förstått det hela riktigt...
jag tror inte på högskattesamhället som vänsterblocket så ivrigt förespråkar. Men skatt vill jag betala. Den som skatteplanerar i syfte att helt eller delvis undkomma skatt anser jag vara en parasit rent ut sagt. Sedan är ju inte all skatteplanering olaglig på något vis.
fuchsian
01-09-2010, 17:19
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2010, 16:50)   riktigt kul tankegångar! Du verkar inte ens veta vad skatteplanering går ut på.  Det kan stämma, stintan, men jag är inte så bra att uttrycka mig rätt i dessa frågor, men få fram att om du bara visste hur mycket och vilken energi maken har lagt på i just dessa situationer. För mig går skatteplanering ut på att --- låg lön -- låg skatt, resten på guldfilen utom sossarnas långa fingrar! ja, nu tror jag fick sagt det enkelt. Visst är jag inte i arbetslivet, för det skulle "störa", den totala inkomsten och höja skatten. mycket enklare bli en tagare än givare av det allmänna systemet. visst retar det någon, men det kvittar, allt kan man retas på om man vill, och jag mår prima just som det är i mitt liv. ....fuchian... Man lyckas med det man vill helt enkelt.
Blomstertanten
01-09-2010, 17:24
fuchsian
01-09-2010, 17:26
CITAT (gnon49 @ 01-09-2010, 18:12)  jag tror inte på högskattesamhället som vänsterblocket så ivrigt förespråkar. Men skatt vill jag betala. Den som skatteplanerar i syfte att helt eller delvis undkomma skatt anser jag vara en parasit rent ut sagt. Sedan är ju inte all skatteplanering olaglig på något vis. Parasit eller inte? det kan man fråga sig? Skatt har vi betalat, men vill inte ha dubbla skattebetalningar, hellre skattad en gång och sedan få behålla det man fått ihop. Det är ju inte olagligt, precis som du säger..... .Jag ser på parasiter på ett annat sätt, dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till. Fuchian ....
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 18:26)  Parasit eller inte? det kan man fråga sig? Skatt har vi betalat, men vill inte ha dubbla skattebetalningar, hellre skattad en gång och sedan få behålla det man fått ihop. Det är ju inte olagligt, precis som du säger..... .Jag ser på parasiter på ett annat sätt, dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till. Fuchian .... När betalar man skatt två gånger menar du? Eller pratar du om momsen?
fuchsian
01-09-2010, 17:45
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 18:36)  När betalar man skatt två gånger menar du? Eller pratar du om momsen? Jag menar den förmögenheten som finns tillgänglig, både i vårt företag och privat. det lilla jag fattar, togs ju skönhetstaxeringen bort efter förra våren, men den hjälpte till endast i företaget (pratar inte om moms) och lite i övrig förmögenhet. det är ju denna bit som man har lyckats få ihop och med åren har den stigit och jag vet inte var gränsen går för den skatten, har bara hört maken snacka med sina polare om dessa olika provinklar de har gjort och gjort investeringar. Det känns lite surt att bli taxerad bara att man har kunnat göra bra och stabila lösningar av det som syns i deklarationen. (resten får du gissa dig till) .... fuchian...
malcolm
01-09-2010, 17:46
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 18:26)  Parasit eller inte? det kan man fråga sig? Skatt har vi betalat, men vill inte ha dubbla skattebetalningar, hellre skattad en gång och sedan få behålla det man fått ihop. Det är ju inte olagligt, precis som du säger..... .Jag ser på parasiter på ett annat sätt, dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till. Fuchian .... Allt vi handlar eller konsumerar är dubbelbeskattat iom. MOMS:en, tilläggsisolerar du ditt hus eller kaklar ditt badrum ökar det taxeringsvvärdet och du åker på högre fastighetsskatt, helt sjukt eftersom materielet (oftast)är köpt med skattade pengar. Håller dock med om att räntan för lyxkonsumtion när det gäller inköp av diverse hemelektronik etc. inte borde vara avdragsgill som den är idag. Varför skall staten subventionera inköp av platt- TV, stereoanläggningar mm. med 30% ?
Gunilla T
01-09-2010, 17:51
Någon skönhetstaxering har vi aldrig haft i detta land ...gu´bevare mig väl
Blomstertanten
01-09-2010, 17:56
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 18:26)  Parasit eller inte? det kan man fråga sig? Skatt har vi betalat, men vill inte ha dubbla skattebetalningar, hellre skattad en gång och sedan få behålla det man fått ihop. Det är ju inte olagligt, precis som du säger..... .Jag ser på parasiter på ett annat sätt, dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till. Fuchian .... Men hur ska man kunna ha en buffert om man har så låg lön att det knappt räcker till det nödvändigaste??? Och om man dessutom ska "ta genvägar" till sjukvården så antar jag att det kostar CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 16:32)  .
Visst kostar sjukvården och allt kring detta, men det finns genvägar att undgå om man är klog nog att göra det. Då har man ännu mindre att lägga i en buffert!!! Min och många andras "buffert" är till exempel A-kassa eller sjukförsäkringssystemet! Och det är inte gratis för oss heller! Och INGET av dessa är bidrag som en del envist hävdar!! Det är försäkringar, alltså vår buffert! Sköntaxerad kan man bli om man struntar i att deklarera!
malcolm
01-09-2010, 17:57
CITAT (Gunilla T @ 01-09-2010, 18:51)  Någon skönhetstaxering har vi aldrig haft i detta land ...gu´bevare mig väl  Minimal risk för att jag skulle drabbas av det även om den infördes.
Bengalow
01-09-2010, 18:03
Javisst fuchiam, du snyltar på systemet, så att andra får betala det du borde ha gjort. Jag ger mig f-n på att du har inkomst från healing och andra snyltverksamheter, som du inte betalar inkomstskatt på. Svartjobbare! Fy f-n!!! Det är ju sådana som kallas fuskare.....men du undgår ju att betala skatt - är du nöjd då? Hoppas att du drabbas av något allvarligt, så du får något att tänka på - inte bara bankkontot!
fuchsian
01-09-2010, 18:13
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 18:46)  Allt vi handlar eller konsumerar är dubbelbeskattat iom. MOMS:en, tilläggsisolerar du ditt hus eller kaklar ditt badrum ökar det taxeringsvvärdet och du åker på högre fastighetsskatt, helt sjukt eftersom materielet (oftast)är köpt med skattade pengar. Håller dock med om att räntan för lyxkonsumtion när det gäller inköp av diverse hemelektronik etc. inte borde vara avdragsgill som den är idag. Varför skall staten subventionera inköp av platt- TV, stereoanläggningar mm. med 30% ? Det ser jag själv, denna lyxkonsumtion hos den yngre generationen. de har ju skulder upp i öronen, men vi lärde oss en gång i tiden att inte sätta oss i den situationen. ang. den lyxvarukonsumeringen, har vi nog alldrig betalat affärspriset på något el. moms. där är ett sätt att få det man vill och ändå komma undan. Jag tror att det har inte heller hänt i andra tjänster heller. Det kallar dom gubbarna för goda affärer och det är ju så lätt sätt när man känner de mesta nyckelpersonerna. ...fuchian...
*Stintan*
01-09-2010, 18:17
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:13)  Det ser jag själv, denna lyxkonsumtion hos den yngre generationen. de har ju skulder upp i öronen, men vi lärde oss en gång i tiden att inte sätta oss i den situationen. ang. den lyxvarukonsumeringen, har vi nog alldrig betalat affärspriset på något el. moms. där är ett sätt att få det man vill och ändå komma undan. Jag tror att det har inte heller hänt i andra tjänster heller. Det kallar dom gubbarna för goda affärer och det är ju så lätt sätt när man känner de mesta nyckelpersonerna. ...fuchian... Så talar en sann moderat! Fy fan!
fuchsian
01-09-2010, 18:20
CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 19:03)  Javisst fuchiam, du snyltar på systemet, så att andra får betala det du borde ha gjort. Jag ger mig f-n på att du har inkomst från healing och andra snyltverksamheter, som du inte betalar inkomstskatt på. Svartjobbare! Fy f-n!!! Det är ju sådana som kallas fuskare.....men du undgår ju att betala skatt - är du nöjd då? Hoppas att du drabbas av något allvarligt, så du får något att tänka på - inte bara bankkontot! Bengalow, Jag är inte ensam att utnjyttja systemet om du vill kalla det så. skulle jag drabbas av nåt allvarligt, täcker en privar sjukförsäkring allt innom 2 veckor, även ett organbyte. jag är den som minst tänker på bankkontot, där finns bara det nörvändiga för deklarationen, men jag har alltid fått allt jag velat att ha, sen kvittar det vad det är. Har blivit lika glad när maken kommer med en blomma eller ny Mercedes enbart för mig. jag levde i svält under min tidigaste barndom, så den barnsliga glädjen finns kvar. ..... fuchian... CITAT (*Stintan* @ 01-09-2010, 19:17)  Så talar en sann moderat! Fy fan!  det har jag ju sagt --- en moderutter er jeg. .... f.... Har ni nånsin tänkt att det är 10% av rika svenskar som försörger det mesta för sverige, men ändå vill inte ge allt? det finns en tidning som dessa får och den dimper ner i vår brevlåda, men jag bryr mig inte. .... fuchian...
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 18:45)  Jag menar den förmögenheten som finns tillgänglig, både i vårt företag och privat. det lilla jag fattar, togs ju skönhetstaxeringen bort efter förra våren, men den hjälpte till endast i företaget (pratar inte om moms) och lite i övrig förmögenhet. det är ju denna bit som man har lyckats få ihop och med åren har den stigit och jag vet inte var gränsen går för den skatten, har bara hört maken snacka med sina polare om dessa olika provinklar de har gjort och gjort investeringar. Det känns lite surt att bli taxerad bara att man har kunnat göra bra och stabila lösningar av det som syns i deklarationen. (resten får du gissa dig till) .... fuchian... Det var då min ekonomi blev bättre  CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:20)  Bengalow,
Jag är inte ensam att utnjyttja systemet om du vill kalla det så. skulle jag drabbas av nåt allvarligt, täcker en privar sjukförsäkring allt innom 2 veckor, även ett organbyte. jag är den som minst tänker på bankkontot, där finns bara det nörvändiga för deklarationen, men jag har alltid fått allt jag velat att ha, sen kvittar det vad det är. Har blivit lika glad när maken kommer med en blomma eller ny Mercedes enbart för mig. jag levde i svält under min tidigaste barndom, så den barnsliga glädjen finns kvar. ..... fuchian... det har jag ju sagt --- en moderutter er jeg. .... f.... Har ni nånsin tänkt att det är 10% av rika svenskar som sörjer för sverige, men ändå vill inte ge allt? det finns en tidning som dessa får och den dimper ner i vår brevlåda, men jag bryr mig inte. .... fuchian... Det sköter min revisor om. Jag orkar inte hålla kolla på alla kryphål vi rika kan finna. Nu ska jag måla naglarna. edit - stavfel
Bengalow
01-09-2010, 18:41
Ja, fuchian, och av dom 10 % rika så fuskar 99% - med moms, skatteflykt och undanhållna förmögenheter, trots att det inte finns förmögenhetsskatt. Skäms att dra in ditt "fattiga" förflutna. Du är sämre än sämst - ett riktigt lågvattenmärke! Fortsätt att rösta på moderaterna - det ger oss vanliga människor vatten på kvarnen. Att ditt fyle ska få regera Sverige är bara en stor skam! Ta och gräv ner dig!
Blomstertanten
01-09-2010, 18:42
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:20)  Bengalow,
Jag är inte ensam att utnjyttja systemet om du vill kalla det så. skulle jag drabbas av nåt allvarligt, täcker en privar sjukförsäkring allt innom 2 veckor, även ett organbyte. jag är den som minst tänker på bankkontot, där finns bara det nörvändiga för deklarationen, men jag har alltid fått allt jag velat att ha, sen kvittar det vad det är. Har blivit lika glad när maken kommer med en blomma eller ny Mercedes enbart för mig. jag levde i svält under min tidigaste barndom, så den barnsliga glädjen finns kvar. ..... fuchian... det har jag ju sagt --- en moderutter er jeg. .... f.... Har ni nånsin tänkt att det är 10% av rika svenskar som försörger det mesta för sverige, men ändå vill inte ge allt? det finns en tidning som dessa får och den dimper ner i vår brevlåda, men jag bryr mig inte. .... fuchian... Att du inte är ensam om att utnyttja systemet gör väl inte saken bättre !!!!!! Att du sen har mage att sitta och bli upprörd över att, som du uttrycker dej "dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till." Har bara en sak att säga om sånt : FY FAN
fuchsian
01-09-2010, 18:52
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 18:57)  Minimal risk för att jag skulle drabbas av det även om den infördes.  Ursäkta ordfelet, men de flesta vet att det är sköntaxering. Har inte koll på sakerna, mer än jag får det jag behöver och om maken skulle gå bort, är det ordnad både för mig och dottern utan att jag ens behöver lyfta häcken från min stol. jag ser detta som en kompensation för allt jag genomled och den USA-terapin som delvis landstinget betalade åt mig för att komma ur som en hel människa och inte som ett offer efter misshandel och incest. Rätt lustigt, innan min mor dog, sade hon till mig att hur mycket hon har hatat mig och under årens lopp har mina kvinliga kusiner fått betalt av min mor för att spräcka mitt äktenskap. Jag förtjänade inte den mannen enl. mamma. Saken var så att min far var ett 2:a alternativ för mamma och när hon skulle söka skillsmässa var hon gravid med mig, alltså förstörde jag hela hennes liv. Jag lämnade mitt hem som 16-åring med hjälp av en släkting och ett läkarintyg med polisanmälan i handen. Så han inte kunde komma efter mig mera. morssan ska inte gnälla, jag var ett oskylldigt barn och inte bett om att komma hit, men det hade sin mening, har jag fått uppleva..... .... fuchian.... OCH - inga som helst SYND OM mig, vill jag inte veta av..fuchian... CITAT (Blomstertanten @ 01-09-2010, 19:42)  Att du inte är ensam om att utnyttja systemet gör väl inte saken bättre !!!!!! Att du sen har mage att sitta och bli upprörd över att, som du uttrycker dej "dom som slösar bort sitt och sedan ska samhället betala,när skulderna el, annat händer och de inte ha ens en liten buffert att kunna klara sig ett tag tills nytt jobb ----- det vill jag inte bidra till." Har bara en sak att säga om sånt : FY FAN  Svär hur mycket du vill, det biter inte på mig!
Fuchian, jag är glad över att du verkar ha lyckats i livet och gift dig med en man som kan ta hand om alla dina bekymmer och se till att du aldrig mer behöver leva i fattigdom. Synd bara att du glömt dina rötter och ser ner på dem som finns kvar där. Inför döden är vi alla lika, så den stunden kvittar det ju.
Bengalow
01-09-2010, 19:01
Fy tusan så synd om dig! Men det är väl mest du själv som ömkar dig. Så nu skall samhället betala för att du hade det illa? Har du en aning om att du är en av alla 10 000-tals som led så som du. Ta och väx upp, och uppför dig som en vuxen människa. Lillflicksgnället passar på barndaghem. OCH så är det en sjusärdels lögn att de 10% rikaste skulle se till att Sverige går runt. Om du räknar bort momsen, så består än 80 % av inkomsterna till staten från vanliga löntagare. Höginkomsttagare betalar mindre än vanligt folk i procent av sin inkomst. Varför tror du t.ex. Alba har revisor/skatteplanerare? Det har jag inte ens råd med. Hos mig råder full skattebetalning - och så skall jag till yttermera visso även betala för dig - ditt patrask!! Skattesmitare är MYCKET värre än sjukfuskare!!!
Chamomille
01-09-2010, 19:01
CITAT (Gunilla T @ 01-09-2010, 18:51)  Någon skönhetstaxering har vi aldrig haft i detta land ...gu´bevare mig väl 
Blomstertanten
01-09-2010, 19:02
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:52)  Ursäkta ordfelet, men de flesta vet att det är sköntaxering. Har inte koll på sakerna, mer än jag får det jag behöver och om maken skulle gå bort, är det ordnad både för mig och dottern utan att jag ens behöver lyfta häcken från min stol. jag ser detta som en kompensation för allt jag genomled och den USA-terapin som delvis landstinget betalade åt mig för att komma ur som en hel människa och inte som ett offer efter misshandel och incest.
Rätt lustigt, innan min mor dog, sade hon till mig att hur mycket hon har hatat mig och under årens lopp har mina kvinliga kusiner fått betalt av min mor för att spräcka mitt äktenskap. Jag förtjänade inte den mannen enl. mamma. Saken var så att min far var ett 2:a alternativ för mamma och när hon skulle söka skillsmässa var hon gravid med mig, alltså förstörde jag hela hennes liv. Jag lämnade mitt hem som 16-åring med hjälp av en släkting och ett läkarintyg med polisanmälan i handen. Så han inte kunde komma efter mig mera. morssan ska inte gnälla, jag var ett oskylldigt barn och inte bett om att komma hit, men det hade sin mening, har jag fått uppleva..... .... fuchian.... OCH - inga som helst SYND OM mig, vill jag inte veta av..fuchian... Svär hur mycket du vill, det biter inte på mig! Du menar alltså att vi andra ska var med och betala "en kompensation för allt jag genomled och den USA-terapin som delvis landstinget betalade åt mig" ?????? Var tror du Landstingets pengar kommer ifrån?? De kom troligen inte neddimpande som manna från himlen! Och den enda som "tycker synd om" är du själv, för i var och varannan tråd visar du upp en offermentalitet!!! Tror du verkligen att du är den enda människan på denna jord som haft det svårt??? Ja, jag svär precis hur mycket jag vill!!!! Tusenfalt FY FAN!!!!!!
CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 20:01)  Fy tusan så synd om dig! Men det är väl mest du själv som ömkar dig. Så nu skall samhället betala för att du hade det illa? Har du en aning om att du är en av alla 10 000-tals som led så som du. Ta och väx upp, och uppför dig som en vuxen människa. Lillflicksgnället passar på barndaghem. OCH så är det en sjusärdels lögn att de 10% rikaste skulle se till att Sverige går runt. Om du räknar bort momsen, så består än 80 % av inkomsterna till staten från vanliga löntagare. Höginkomsttagare betalar mindre än vanligt folk i procent av sin inkomst. Varför tror du t.ex. Alba har revisor/skatteplanerare ? Det har jag inte ens råd med. Hos mig råder full skattebetalning - och så skall jag till yttermera visso även betala för dig - ditt patrask!! Skattesmitare är MYCKET värre än sjukfuskare!!! Synd att du inte läste mellan raderna.  Jag trodde alla skulle förstå mitt inlägg.
fuchsian
01-09-2010, 19:04
CITAT (Blomstertanten @ 01-09-2010, 18:56)  Men hur ska man kunna ha en buffert om man har så låg lön att det knappt räcker till det nödvändigaste??? Och om man dessutom ska "ta genvägar" till sjukvården så antar jag att det kostar Då har man ännu mindre att lägga i en buffert!!! Min och många andras "buffert" är till exempel A-kassa eller sjukförsäkringssystemet! Och det är inte gratis för oss heller! Och INGET av dessa är bidrag som en del envist hävdar!! Det är försäkringar, alltså vår buffert! Skönhetstaxerad kan man bli om man struntar i att deklarera! Jag har inte kriticerat det system som finns för alla, fattiga och rika. Hur mycket hade du när du startade ditt liv? jag hade 30kr, det var allt. Men min vilja och jag tackar för mitt skolintresse att jag kunde få det lättare och fick utbilda mig. Ingen har gjort något åt det, jag kämpade själv med min framtid och skola. Samma buffert gällde då mig också, det du påpekar, men jag startade att spara så fort jag fick mitt första lön, även att jag hade behövt bättre kläder. då träffade jag min make och han tog över den ekonomiska biten. han har sett till att jag har en anselnig förmögenhet utan att han har ingång till det. det skulle bli min säkerhet om något hände honom. Genvägar till sjuvården? Visst kostar den försäkringen men det ingår i firman. ....fuchian...
Blomstertanten
01-09-2010, 19:06
CITAT (Alba @ 01-09-2010, 20:03)  Synd att du inte läste mellan raderna.  Jag trodde alla skulle förstå mitt inlägg.  Jag förstod ditt inlägg, men det finns andra som är helt obegripliga
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2010, 19:17)  Så talar en sann moderat! Fy fan!  Nej Stintan. Så talar alla högdjur oavsett politisk hemvist. Moderat som sosse, vänster som höger. F bara pladdrar förstår du väl. Bara munväder.
Chamomille
01-09-2010, 19:09
CITAT (Alba @ 01-09-2010, 19:27)  Det var då min ekonomi blev bättre  Det sköter min revisor om. Jag orkar inte hålla kolla på alla kryphål vi rika kan finna. Nu ska jag måla naglarna. edit - stavfel
andersen
01-09-2010, 19:09
fuchian finns du på riktigt?
fuchsian
01-09-2010, 19:12
CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 19:03)  Javisst fuchiam, du snyltar på systemet, så att andra får betala det du borde ha gjort. Jag ger mig f-n på att du har inkomst från healing och andra snyltverksamheter, som du inte betalar inkomstskatt på. Svartjobbare! Fy f-n!!! Det är ju sådana som kallas fuskare.....men du undgår ju att betala skatt - är du nöjd då? Hoppas att du drabbas av något allvarligt, så du får något att tänka på - inte bara bankkontot! Jag behöver inte svartjobba. jag behöver inte ens tänka på ett arbete. jag har kunder som inte betalar för vi byter tjänster och för övrigt är jag inte så benägen att ställa upp när någon piper, det får vara bättre orsaker. de flesta veckorna är jag fri eller gör vad faasen faller mig för. I stort sett är jag nöjd att inte behöva betala skatt, och min verksamhet går via firman. ...fuchian....
CITAT (Gunilla T @ 01-09-2010, 18:51)  Någon skönhetstaxering har vi aldrig haft i detta land ...gu´bevare mig väl  Har aldrig hänt mig, är nog inte tillräckligt snygg! Gita
Bengalow
01-09-2010, 19:14
Ja, tyvärr...det finns många som hon!!!Kallar sig vuxen, men är som ett barn i sandlådan som vill ha stekt svan till middag!
PS Alba! Nu fattar jag! I min upprördhet över fuchians ofattliga infantilitet blev jag lite överspänd..F'låt!!
CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 20:14)  Ja, tyvärr...det finns många som hon!!!Kallar sig vuxen, men är som ett barn i sandlådan som vill ha stekt svan till middag!
PS Alba! Nu fattar jag! I min upprördhet över fuchians ofattliga infantilitet blev jag lite överspänd..F'låt!! Jag förstår dig - man kan ju bli upprörd för mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|