Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > De som sjukskrivna, trots att dom mycket väl skulle klara att arbeta
          Motti
          Inlägg 02-09-2010, 00:48
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

den skatten som man betalar som arbetstager är inte i närheten vad egna företager betalar,vad skulle alla göra om inte det fans företag ?hur har ni tänkt till där ?alla i sjukvården ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2010, 02:01
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det var då ett fasligt tjat frampå nattkröken. Börjar likna spam.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          andersen
          Inlägg 02-09-2010, 02:58
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Motti @ 02-09-2010, 01:48) *
          den skatten som man betalar som arbetstager är inte i närheten vad egna företager betalar,vad skulle alla göra om inte det fans företag ?hur har ni tänkt till där ?alla i sjukvården ?

Dom stora företagen som tex VOLVO betalar mycket lite i skatt, annars så läggs produktionen utomlands.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-09-2010, 07:40
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Oj oj oj vad ni var flitiga vid tangentbordet igår kväll.

Och så läste jag att fuchian bjöd hem mig till sig. Vad trevligt, jag tackar.......

Apropo företagare contra anställda, så känner jag bägge sidorna. Jag har jobbat 20 år 7 dagar i veckan. Efter skillsmässan fick jag söka mig en anställning. Men då hade jag åtminstone semester och lediga dagar.

Men så hade jag ju otur och blev sjuk. Och det var under S tiden. Jag kan bara säga att inte var det lätt att bli jagad då heller. Trots att jag alltid försökte att jobba emellanåt. Jag har alltid älskat att jobba. Många gånger var jag på ett möte med en patientförening och blev för dumm förklarat för att jag jobbade. Sjukskriv dig hette det alltid. Det var för lätt förut.

Sen var det min sambos tur. Oskyldig blev han indragen i en svår trafikolycka. Han försökte också att jobba vidare men det gick inte alltid. Han hade aldrig förut varit sjukskriven, jobbat sedan ungdomen och jobbat upp sig.

Även han blev jagad av FK. Och då undrade vi ofta hur kan så många vara långtidssjukskrivna? Över år?

Elisabeth

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-09-2010, 08:02
          Länk hit: #145

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:43) *
          Att arbetsgivaren ska betala första 14 dagarna av sjukpenningen infördes år 1992. Vem var statsminister då? Jo Bildt. mig veterligen är han moderat. Så skyll inte på sossarna, möjligen kan du skylla på dem att de inte rivit upp detta urusla beslut.

Borgarna får införa alla ovälkomna men nödvändiga reformer. Sedan kommer sossarna tillbaka, och behåller de framsteg som gjorts men slipper att få skulden.

Citera
          herkules
          Inlägg 02-09-2010, 08:06
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:20) *
          /.../Har ni nånsin tänkt att det är 10% av rika svenskar som försörger det mesta för sverige, /.../

precis det här ovan har någon annan medlem på forumet skrivit i någon tråd, jag kommer tyvärr inte ihåg vilken. det var här på odla jag läste det första gången (har aldrig hört det tidigare) och nu kom det igen.
          konstigt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gita
          Inlägg 02-09-2010, 08:37
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 01-09-2010, 23:06) *
          ohmy.gif Nämen tack.

Jo, jag brukar försöka hålla mig till sanningen, faktiskt. Det blir så pinsamt att bli tagen med lögner.
          Däremot kan jag ha fel ibland, och då brukar jag rätta mig.

Bra, samma här! Men visst kan vi ha fel ibland, både du och jag.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 02-09-2010, 09:30
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 02-09-2010, 09:02) *
          Borgarna får införa alla ovälkomna men nödvändiga reformer. Sedan kommer sossarna tillbaka, och behåller de framsteg som gjorts men slipper att få skulden.

Vad bra! Då är det bara för mig att hoppas att du har rätt!

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 02-09-2010, 09:39
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag tror man ska ta ett steg tillbaka från barrikaderna av sina åsikter, så man kan diskutera frågan utan så mycket inblandade känslor.

Förr i tiden, i bondesamhället, hade man en naturlig uppdelning av arbetet, alla som kunde hjälpa till med skörden gjorde det. De som hade svårt att gå fick tälja verktygen som behövdes eller mjölka kor, väva tyger eller annat.
          ALLA hjälpte till! Det fanns alltid någonting var man eller kvinna kunde göra för sin gård, sin by.

Det har varit i tidningarna ett antal fall där man tyckt det varit vansinne att försöka släpa personer till arbete.
          En man i min lokaltidning var över sexti, var tvungen att gå med kryckor pga svår värk och ondgjorde sig över att han skulle gå på arbetsförmedlingen. Blandar man inte in känslor i det hela, utan tänker samhällsekonomiskt, så kan han sitta på en stol och jobba, datajobb tar över mer och mer.

Vi måste se till att alla har en plats i arbetslivet, även om man har begränsad förmåga.
          Om jag får arbetsförmågan nedsatt till tjugofem procent, är det inte bättre för ekonomin OCH mej att jag får jobba dom procenten? Eller ska vi skicka hem mej att bli ett paket?

--------------------

Citera
          grycken
          Inlägg 02-09-2010, 09:43
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Fuchian!

Du har alltid rätt till din laglott efter din mamma oavsett vad hon skrev i sitt testamente!

Citera
          Pia L
          Inlägg 02-09-2010, 09:46
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

grycken : Jag tänkte samma sak, men hennes mamma bodde väl i finland, ryssland eller norge, dom kanske inte har samma regler som vi....eller? Är det någon som vet?

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Anma
          Inlägg 02-09-2010, 10:11
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 23:50) *
          ANMA,

Tack för det, det menar jag. Mina rötter har enbart behövt mig ekonomiskt och jag har ställt upp, trotts att i vissa fall kände jag att jag blev lite utnjyttjad av min familj.
          Medsamma något hände med mina syskon, ropade mor efter mig och jag kom och hjälpte. Vad fick jag? hade inte en baktanke att få något heller, MEN gränsen gick då jag fick en spark där bak för att jag slutade ställa upp med pengar utan med annan hjälp, som de fick betala för. Utan mig hade de inte fått ens det, men så längre tänktes det inte.
          Jag ser inte ner på dom, har kusiner som lever i små omständighet, men min familj fick nobben. Maken hade pekat på detta utnjytjande som inte var ens nödvändig, enbart till deras lyxkonsumtion. Men ändå till det sista fick mor saker som lättade hennes vardag av oss, micro, TV, damsugare, tvättmaskin ex. ex.

Jag behöver inte leva i fattidom, det är riktigt, men jag blev inte medskriven i mammas testamente, det lilla som fanns delades mellan mina 3 syskon. De vet at det inte är lönt längre att kontakta mig i nöd. De får mer lön per månad än vissa av er här på tråden. Har läst och tänkt ..... Fuchian .....natti.
          Javisst, inför döden är vi alla lika, men det visades inte. Må tro, att det känns......fuchian...

Som sagt, du har alltid rätt till din laglott! Dessutom, din mamma dog för någon vecka sedan bara, är arvsskiftet klart redan? Det var riktigt snabba ryck i sådana fall, snabbaste jag hört någonsin, faktiskt. Bra jobbat!

Citera
          Pia L
          Inlägg 02-09-2010, 10:26
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Hon var väl inte bara död, det var väl ungefär en vecka sedan hon var på begravningen, men det kanske är annorlunda i finland/ryssland/norge, vad vet jag.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 02-09-2010, 11:14
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Huggorm @ 02-09-2010, 09:02) *

Den har man inte hört förrut va?...
          Du låter som en äkta slipad (höger)-politiker... biggrin.gif

Redigerat av xlxl67: 02-09-2010, 11:15

Citera
          Cacki
          Inlägg 02-09-2010, 12:36
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Farbror Blå @ 02-09-2010, 10:39) *
          Jag tror man ska ta ett steg tillbaka från barrikaderna av sina åsikter, så man kan diskutera frågan utan så mycket inblandade känslor.

Förr i tiden, i bondesamhället, hade man en naturlig uppdelning av arbetet, alla som kunde hjälpa till med skörden gjorde det. De som hade svårt att gå fick tälja verktygen som behövdes eller mjölka kor, väva tyger eller annat.
          ALLA hjälpte till! Det fanns alltid någonting var man eller kvinna kunde göra för sin gård, sin by.

Det har varit i tidningarna ett antal fall där man tyckt det varit vansinne att försöka släpa personer till arbete.
          En man i min lokaltidning var över sexti, var tvungen att gå med kryckor pga svår värk och ondgjorde sig över att han skulle gå på arbetsförmedlingen. Blandar man inte in känslor i det hela, utan tänker samhällsekonomiskt, så kan han sitta på en stol och jobba, datajobb tar över mer och mer.

Vi måste se till att alla har en plats i arbetslivet, även om man har begränsad förmåga.
          Om jag får arbetsförmågan nedsatt till tjugofem procent, är det inte bättre för ekonomin OCH mej att jag får jobba dom procenten? Eller ska vi skicka hem mej att bli ett paket?

Beskrivningen på bondesamhället förstår jag vad du menar till fullo och det tror jag att många med mej är helt införstådda med. Även att de som har en något nedsatt kapacitet också borde få plats i arbetslivet - självklart!
          Men beroende på utifrån vilket perspektiv man ser det har man åsikter om hur det ska lösas. Är man dessutom lite inskränkt och bara räknar i kronor och ören alltför kortsiktigt så finns det risk att man biter sej själv i svansen

En som har en sjukdom som har svårigheter att få det dagliga livet att fungera även utanför arbetslivet, kanske skulle behöva sina extra % som reserv för att klara vardagslivet på hemmaplan och dessutom få lite livskvalitet också.

Tar jag mej själv som exempel så har jag MS och har lyckligtvis inte så mycket rörelseförhindrande symtom och sjukdomen syns inte så mycket "utifrån", men kan vara riktigt besvärlig ändå.
          Tidigare ansåg jag själv att så länge benen fungerar så ska jag naturligtvis fortsätta att springa i korridorerna (jobbar i sjukvården) och gjorde också det, envist som en åsna.
          Efter jobbet var jag så utmattad att jag inte orkade göra ett dugg mer den dagen. Hemsituationen funkade inte heller. Inte gjorde det speciellt gott för självkänslan heller precis att gå omkring och känna att man inte "klarar någonting". En ytterligare black om foten var att även om jag hade "tvingat mej" så fungerade det inte i längden. Jag var tvungen att tänka på att "ladda" inför att orka nästa arbetsdag och då fick hem och familj stå tillbaka. Allt blev till ett ekorrhjul och jag vet inte hur många gånger jag körde slut mej fullständigt och var tvungen att sjukskriva mej igen. Ofta under en längre tid.
          Efter flera år på det sättet med läkarbesök, psykologsamtal och till slut även en vända på ett rehabcenter till syfte att lära mej att acceptera mina egna begränsningar, så jobbar jag numera bara 25%.

Vad vill jag då ha sagt med det här?

Jo, när jag väl är på jobbet gör jag precis samma arbetsuppgifter som mina kollegor, hemma klarar jag i stort sett samma sysslor som friska människor gör. På fritiden orkar jag t.o.m att gräva i min trädgård.

Ibland funderar jag på vad "grannarna" egentligen ska tänka när dom ser mej göra det när jag gör det. "Leva på bidrag...och ändå kunna gå där och gräva!!" kanske? Vilket är jobbigast- att promenera i sjukhuskorridorer eller att gräva? -Svaret är egntligen enkelt....men ändå inte enkelt.

Grävandet ger mej livskvalitet även om det är tungt för kroppen. Det är en enorm återhämtining för själen när man känner sej "värdelös" och dessutom bär på sina rädslor för sin sjukdom. Att känna att man trots allt duger någonting till även om man inte längre spelar i samma division som innan man blev sjuk.

(Någon skrev här om en granne som trots att han var sjukskriven kunde hugga ved - vad vet du om hur hans livssituation ser ut för övrigt? Nu tänker jag både på det fysiska planet och det mentala)

Sedan kommer det här med att omplacering alltid vore bästa lösningen in.

Mitt fall igen: Jag skulle säkert kunna jobba lite, lite mera om jag istället för att gallopera runt i korridorerna placerades på en kontorsstol men jag tror inte att det skulle vara en hållbarare lösning för mej.
          Jag älskar mitt jobb, har underbara arbetskamrater, en mycket bra chef och allt detta är min motor och motivation när de dåliga dagarna kommer. Eftersom jag inte alls skulle trivas med ett skrivbordsjobb så tror jag att det skulle kunna kännas mer frestande att stanna hemma när de jobbiga dagarna kommer. (sjukdomen gör att man lever i en bergochdal-bana med symtomen. Den ena dagen är inte den andra lik, inte ens från timme till timme. Nyckfullt är bara förnamnet)
          Får jag bara vara kvar där jag "hör hemma" så kommer att jag att fortsätta att gå till jobbet "på ren vilja" även om det skulle vara motiverat att få stanna hemma...och nu snackar vi inte en talle i näsan.

Jag berättar inte detta för att jag ska tyckas synd om eller att jag själv ser mej som något stackars offer utan för att få förståelse för att allt inte är så enkelt i en bedömning om man borde kunna jobba mer än man gör, bara man omplaceras...eller ens alls. Jag tror t.ex. i mitt fall så finns det risk att jag skulle komma att kosta samhället ännu mer genom att tvingas gå med på att omplaceras.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Cacki
          Inlägg 02-09-2010, 13:24
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Varför blev det så tyst??

Har ni som tycker att det är rätt att det är vi sjuka som ska ta ekonomiska bördan för vad vi kostar samhället själva inget att säga?
          Eller att det är ok att misstänkliggöra alla sjuka för att det finns rötägg som utnyttjar välfärdssamhället på ett grisigt sätt?
          Eller att bara för att man är sjuk inte har samma arbetsmoral som er som "sliiter i ert anletes svett"?

Nog tusan är vi precis som er andra, det är bara det att ödet har slagit till mot oss på ett brutalt sätt.

"Är man frisk kan man ha många önskningar, är man sjuk har man bara en" .... glöm aldrig det!

Redigerat av Cacki: 02-09-2010, 14:33

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-09-2010, 13:30
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Cacki @ 02-09-2010, 14:24) *

Har ni som tycker att det är rätt att det är vi sjuka som ska ta ekonomiska bördan för vad vi kostar samhället själva inget att säga?
          Eller att det är ok att misstänkliggöra alla sjuka för att det finns rötägg som utnyttjar välfärdssamhället på ett grisigt sätt?
          Eller att bara för att man är sjuk inte har samma arbetsmoral som er som "sliiter i ert anletes svett"?

Nog tusan är vi precis som er andra, det är bara det att ödet har slagit till på oss på ett brutalt sätt.

"Är man frisk har man många önskningar, är man sjuk har man bara en" .... glöm aldrig det!

Blev tyst för att det inte finns mycket att tillägga! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2010, 13:48
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cacki @ 02-09-2010, 14:24) *

Nog tusan är vi precis som er andra, det är bara det att ödet har slagit till på oss på ett brutalt sätt.

"Är man frisk har man många önskningar, är man sjuk har man bara en" .... glöm aldrig det!

Eftersom jag håller med dig så håller jag mig tyst och väntar precis som du på om någon svarar. trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          fuchsian
          Inlägg 02-09-2010, 14:21
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Aqvakul @ 02-09-2010, 14:30) *
          Blev tyst för att det inte finns mycket att tillägga! tummenupp.gif

Det finns inte mer att tillägga, borde begripa själv att man kommer ingenstans när man snackar om politik, och för min del är det lite av ett "svart hål", Så det var nog inte klokt att ens delta i den diskussionen, men jag är optimist, kanske en del fick något att tänka på, inte illa ment för dens skull. ....fuchian...

Citera
          Mollis
          Inlägg 02-09-2010, 14:31
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag tycker att du ska prova på ett "skrivbordsjobb" (som om man kunde klumpa ihop dom till en egen yrkesgrupp??!!!), du kan nog uträtta en helsikes massa bra utan att behöva galoppera runt i korridorerna, och även få trevliga arbetskamrater och en bra chef, men om du inte ens kan tänka dig att försöka så får du ju ha det som du har det. (Nu får jag nog en smäll på käften).

Citera

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 16:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon