Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > De som sjukskrivna, trots att dom mycket väl skulle klara att arbeta
          Red Top
          Inlägg 02-09-2010, 18:51
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Tack Cacki, och Anma för att ni fortfarande orkar försöka förklara. smiley_small_hug.gif

Det sägs ju att: "Spottar man tillräckligt mycket på en sten så blir den blöt."

Har man aldrig varit i den situationen, eller haft nära anhöriga som drabbats; och lever man dessutom ett liv i total avsaknad av empati=förmåga att sätta sig in i hur andra har det, måste nog många fler spotta innan det har någon effekt.

Mina sjukdomar är inte av samma allvarliga art, som din, Cacki, men de medför en kraftigt nedsatt rörelseförmåga och ständig, nästintill outhärdlig värk.

Min trädgård är min terapi, min dröm och tankeflykt, när värken gör att jag inte kan sova. Utan den skulle mitt liv vara ett helvete.

Där kan jag hålla mig sysselsatt för att skingra tankarna från värken och i trädgården finns inga måsten eller deadlines.

Jag låter alla ironiska, spydiga kommentarer rinna av mig. Jag vet vad jag klarar och mår bra av.

Eftersom min koncentrationsförmåga, pga ständig värk, är +- 0, kan jag inte utföra mitt ordinarie "skrivborsarbete". Det finns inte någon arbetsgivare, som vill anställa en 60+are, som inte fungerar fullt ut och kanske uteblir från jobbet långa perioder. Därför har jag inget arbete.

Jag har föreslagit att jag kunde få prova på att jobba i t ex handelsträdgård eller blomsteraffär, men bara mötts av gapskratt.

"Vem vill anställa en kärring över 60, som inte klarar av att jobba fullt ut och dessutom är glömsk?"

Har haft lyckan att vara frisk i större delen av mitt liv och haft glädjen att ha ett jobb att gå till varje dag; ett jobb jag älskade.

Under mitt yrkesverksamma liv har jag aldrig behövt utnyttja varken sjukförsäkring eller arbetslöshetsförsäkring, men har under hela tiden betalat min del av skatt och försäkringsavgifter, och på så sätt varit solidarisk mot sämre lottade medmänniskor.

Att nu, när även jag drabbats av en livslång= kronisk sjukdom, få slängt i ansiktet att jag och mina olyckssystrar och bröder, är parasiter och bidragstagare står mig ärligt talat upp i halsen.

Dessutom instämmer jag helt med dig Cacki. Det är inte synd om mig heller. Jag vägrar att bli "tycktsyndom".
          Jag vill bara att jag och andra drabbade ska få den ersättning från den allmänna försäkringen, som vi rätteligen ska ha.

Alliansens eviga tjat om utanförskap och bidragstagare och inte minst arbetslinjen, har lett till ett samhälle av "vi och dom".

I mina mörkaste stunder hör jag Hitlers stöveltrampande gestapomän.

Även i dåtidens Tyskland smög sig teorierna in i människors hjärtan.

Vi "den friska ariska människorasen" mot dem "de handikappade, oliktänkande, sjuka, judar, romer etc. etc.".

"Arbeit macht frei" arbete ger frihet eller arbete ska befria dig.

Jag sänder en tacksamhetens tanke till alla er, som trots alla påtryckningar, fortfarande har kvar er empati och solidaritetskänsla.

Citera
          Anma
          Inlägg 02-09-2010, 18:55
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Tack själv Red Top! I mina mörkaste stunder tror jag att den där förbaskade stenen är vattenavstötande och snabbtorkande.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 02-09-2010, 18:57
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Cacki @ 02-09-2010, 18:08) *
          Jag antar att det kanske är bl. a mej du syftar på och jag är tacksam för att du visar din empati!
          Men för att inte tråden ska halka iväg så vill jag poängtera att jag absolut inte var ute efter något medlidande med mitt utlämnande av mej själv. Det är egentligen det värsta jag vet eftersom det kan trigga igång självömkan och i den fällan vill jag inte gå. Syftet var att få igång en diskussion kring ämnet och jag är glad att ni som skrivit i tråden hakade på. tummenupp.gif Som ni säkert förstår är det ett ämne som ligger mej väldigt varmt om hjärtat.

Cacki,
          Det var inte min tanke heller, men hade en känsla av att hade nog trampat er på tårna igår, men när jag läste detta i lugn och ro, så kom jag att tänka på vår vän och den situationen han lever i.
          Jag respekterar dig i det du säger och vet med mig att här hjälper inte att börja tycka synd om någon, men empatin slog till, så den kan du ta.
          Du behöver inte vara orolig för min del, har sagt och berättat det som kom upp. Det är helt i sin ordning att jag ska förstå detta på rätt sätt, så jag känner att det är rätt för oss båda. ....... tummenupp.gif .fuchian...

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-09-2010, 19:47
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Anma @ 02-09-2010, 19:55) *
          Tack själv Red Top! I mina mörkaste stunder tror jag att den där förbaskade stenen är vattenavstötande och snabbtorkande.

Ja, man börjar undra.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 02-09-2010, 19:52
          Länk hit: #185

Medlem

Hörede ni Reinfeldt? 440 personer är tydligen en stor grupp människor som kommit ur utanförskapet i och med nya sjukreformen. De resterande 45000 människorna då? De får leva med 550 dagar trygghet och tre månader med otrygghet, i bästa fall. Dessa tre månadre grumlar tryggheten under de 550 dagarna också.

det måste ju finnas BÄTTRE sätt att få 440 långtidssjuksrivna i arbete än att låta 45000 lida. Nästa mandatperiod räknar de med 75000 utförsäkrade, vilket innebär ännu fler som lever i otrygghet.

Redigerat av Anma: 02-09-2010, 19:53

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2010, 20:19
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 02-09-2010, 20:52) *
          Hörede ni Reinfeldt? 440 personer är tydligen en stor grupp människor som kommit ur utanförskapet i och med nya sjukreformen. De resterande 45000 människorna då? De får leva med 550 dagar trygghet och tre månader med otrygghet, i bästa fall. Dessa tre månadre grumlar tryggheten under de 550 dagarna också.

det måste ju finnas BÄTTRE sätt att få 440 långtidssjuksrivna i arbete än att låta 45000 lida. Nästa mandatperiod räknar de med 75000 utförsäkrade, vilket innebär ännu fler som lever i otrygghet.

Jag satt och rös när jag hörde honom och det var inte av välbehag!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 02-09-2010, 20:25
          Länk hit: #187

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 02-09-2010, 21:19) *
          Jag satt och rös när jag hörde honom och det var inte av välbehag!

Lyssnade en stund på honom ... men sen fick jag nog och "stängde av" ... orkar inte. thumbdown.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-09-2010, 20:45
          Länk hit: #188

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag ryser ännu mera när jag hör kommunisten Lars Ohly eller Mona S. Då mår jag riktig dåligt.

Jag skullle ville plocka lite här och lite där för det finns inte en enda parti som ja gillar allt hos

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-09-2010, 21:25
          Länk hit: #189

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Inte var det statsministerns bättre framträdande,det erkänns. Men han ingav ändå det förtroende han ju har.
          Inget hycklande som ju är en paradgren hos en del politiker. Förhoppningsvis kan sveriges starka ekonomi o tillväxt leda till fler reformer under nästa mandatperiod. Om alliansen får förnyat förtroende vill säga. Framförallt sjukersättningssystemet borde ses över. Men det verkar inte något parti särskilt intresserade av. Intressant är vem som kommer efter Mona Sahlin. Får hoppas dom inte dammar av någon utan får fram en fräsh o taggad politiker så det blir lite spänning i debatterna.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 02-09-2010, 21:30
          Länk hit: #190

Medlem

CITAT (gnon49 @ 02-09-2010, 22:25) *
          Inte var det statsministerns bättre framträdande,det erkänns. Men han ingav ändå det förtroende han ju har.
          Inget hycklande som ju är en paradgren hos en del politiker. Förhoppningsvis kan sveriges starka ekonomi o tillväxt leda till fler reformer under nästa mandatperiod. Om alliansen får förnyat förtroende vill säga. Framförallt sjukersättningssystemet borde ses över. Men det verkar inte något parti särskilt intresserade av. Intressant är vem som kommer efter Mona Sahlin. Får hoppas dom inte dammar av någon utan får fram en fräsh o taggad politiker så det blir lite spänning i debatterna.

Rödgröna säger:
          "
          En ny aktiv sjukförsäkring med fokus på individens möjligheter. Vi vill avskaffa den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen, omförsäkra de utförsäkrade som saknar försörjning, höja taket och fokusera på rehabilitering tillbaka till arbete."
          Det tyder ju på att de vill ta i frågan.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2010, 21:49
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-09-2010, 21:45) *
          Jag ryser ännu mera när jag hör kommunisten Lars Ohly eller Mona S. Då mår jag riktig dåligt.

Jag skullle ville plocka lite här och lite där för det finns inte en enda parti som ja gillar allt hos

giggle.gif Du kan väl inte veta hur mycket jag rös.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-09-2010, 22:16
          Länk hit: #192

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (*Stintan* @ 02-09-2010, 22:49) *
          giggle.gif Du kan väl inte veta hur mycket jag rös.

rotfl.gif
          Rysa, rös och ett stadigt rus.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2010, 22:54
          Länk hit: #193

Medlem

CITAT (gnon49 @ 02-09-2010, 23:16) *
          rotfl.gif
          Rysa, rös och ett stadigt rus.

Ruset överlåter jag åt andra.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 03-09-2010, 08:08
          Länk hit: #194

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (gnon49 @ 02-09-2010, 22:25) *

Jo men han skötte sig väl ganska bra, lugn, sansad och saklig. Tycker att hans starka sida är att han avstår från alla skrikiga övertoner och pajkastande på sina politiska motståndare. Valrörelsen skulle säkerligen ge mycket mer om alla hade något av hans stil.
          Gita

Citera
          xlxl67
          Inlägg 03-09-2010, 08:12
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Anma @ 02-09-2010, 17:30) *
          ...

Såna som oss, som gör saker ibland fast vi inte borde, buntar de ihop som fuskare. Om jag klarar att kratta min gräsmatta i 2 timmar en dag, ja då klarar jag att jobba. Men jag kan lova er allihopa att de dagarna jag krattat min gräsmatta i två timmar, den dagen och dagen efter blir inte ens disken lyft i maskin av mig.

...

Det är sånt här som får mig att gå igång o koka.
          "Alla ska med" skanderar den friska eliten i samhället.
          Oavsett krämpa/sjukdom skall bara alla in ngnstans och prestera sitt maximala.

Jag tror inte ens 50% av befolkningen mellan 18-65 är kapabla att arbeta och prestera 40 timmar i veckan under högtryck.
          Låt folk läka ifred under så trygga ekonomiska medel som möjligt. Det får skatten bekosta av dem som arbetar.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 03-09-2010, 08:32
          Länk hit: #196

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (*Stintan* @ 02-09-2010, 23:54) *
          Ruset överlåter jag åt andra.

OT! Nä men, jag som just tänkte bjuda dej på ett glas vin! flirting.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-09-2010, 08:40
          Länk hit: #197

Medlem

CITAT (sqrulan @ 03-09-2010, 09:32) *
          OT! Nä men, jag som just tänkte bjuda dej på ett glas vin! flirting.gif

kram2.gif tack men min mage pallar inte fast en annan gång kanske flirting.gif

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 03-09-2010, 08:49
          Länk hit: #198

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (*Stintan* @ 03-09-2010, 09:40) *
          kram2.gif tack men min mage pallar inte fast en annan gång kanske flirting.gif

giggle.gif Inte min heller så vi får ta det en annan gång.
          Jag var ju själv sjukskriven några år, blev utförsäkrad till sist och det hjälpte inte vad överläkaren skrev om min sjukdom det struntade dom i.
          Eftersom jag känner att jag inte orkar jobba heltid så har jag nu gått ner i tid till 75% sånt märks nog ingenstans i alliansens protokoll.
          Jag ska försöka att klara mej på den lönen, barnen är ju fullvuxna så jag har bara mej själv, huset och bilen som kostar.

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-09-2010, 21:49
          Länk hit: #199

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Oj--detta var maffigt!

Citera
          Motti
          Inlägg 03-09-2010, 21:51
          Länk hit: #200

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Säger så här !der finns många sjukskrivna som mår
          bättre än jag.

Citera

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon