Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Oförblommerad
          Chamomille
          Inlägg 06-09-2010, 10:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Biggan_ @ 05-09-2010, 21:57) *
          ...och vad hjälper det att ha ett rikt språk när inte folk förstår vad som sägs?

Precis. Ska det vara så djävla svårt att prata så folk förstår?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:34
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vi kanske skulle skriva en förenklad ordbord med enbart godkända ord? Frågan är vart gränsen skall läggas bara. Den lär ju få läggas oerhört lågt om alla skall bli nöjda.

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 21:11
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:34) *
          Vi kanske skulle skriva en förenklad ordbord med enbart godkända ord? Frågan är vart gränsen skall läggas bara. Den lär ju få läggas oerhört lågt om alla skall bli nöjda.

Lite kingslig hörs du som. Det handlar ju inte om att förenkla språket ... bara om att prata så folk i allmänhet förstår vad man säger... inte komma med ord som knappt används i dagens språk.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-09-2010, 21:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Finns ett ordspråk som lyder "man talar med bönder på bönders vis" Tycker jag har hört att politiker utrycker sig svårbegripligt rtfm.gif kanske det är bra att ha ett språk som alla förstår och känner sig delaktiga i och som man kan sätta sig in i.Att köra med och ovanliga ord som knappast annvänds nu mer vinner man nog inga väljare på i längden,folk vill fösrtå vad i all sin da man säger eller vill ha sakt .Kan någon här tala om för mig vad Oblomerad betyder ?är man bara i knopp då eller a0a.gif

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 21:27
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:23) *
          Finns ett ordspråk som lyder "man talar med bönder på bönders vis" Tycker jag har hört att politiker utrycker sig svårbegripligt rtfm.gif kanske det är bra att ha ett språk som alla förstår och känner sig delaktiga i och som man kan sätta sig in i.Att köra med och ovanliga ord som knappast annvänds nu mer vinner man nog inga väljare på i längden,folk vill fösrtå vad i all sin da man säger eller vill ha sakt .Kan någon här tala om för mig vad Oblomerad betyder ?är man bara i knopp då eller a0a.gif

Heter ju inte "Oblommerad" utan "Oförblommerad" som ju betyder ... om du ids läsa tråden ... "utan omskrivningar ... "rakt på sak" smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 06-09-2010, 21:29
          Länk hit: #26

Medlem

Rakt på sak !ja svårare var det inte.

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 21:31
          Länk hit: #27

Gäster

tummenupp.gif
          CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:29) *
          Rakt på sak !ja svårare var det inte.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 21:35
          Länk hit: #28

Moderator

Funderar man lite på ordet så förstår man ju hur det uppkommit och vad det betyder. Man täcker inte in sina synpunkter med vackra omskrivningar, man döljer inte allvaret med blommor. Ett ord som vi borde använda oftare.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-09-2010, 21:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:57) *
          Jag tror dom flesta som frivilligt kollar på "agenda" förstår sådana ord...

Nu är du allt lite ohemul mot de som ser på agenda.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 21:38
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 22:35) *
          Funderar man lite på ordet så förstår man ju hur det uppkommit och vad det betyder. Man täcker inte in sina synpunkter med vackra omskrivningar, man döljer inte allvaret med blommor. Ett ord som vi borde använda oftare.

Så du tycker att vi ska gå bakåt i språkutvecklingen ... tycker mig känna att t.ex "oförblommerad" hör artonhundratalets slut - nittonhundratalets början till.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-09-2010, 21:39
          Länk hit: #31

Medlem

Tror inte många skulle förstå det ordet om man inte gjorde ett utskick till hela svenska folket om vad det betyder.Nu är det andra ord som tagit över som tex skitt, fuck osv ,tyvär har svenskan urvattnats med en massa slang och engelska ord,hör man tonåringar prata med varan får man nästan ha tolk ju giggle.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 21:44
          Länk hit: #32

Moderator

CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:38) *
          Så du tycker att vi ska gå bakåt i språkutvecklingen ... tycker mig känna att t.ex "oförblommerad" hör artonhundratalets slut - nittonhundratalets början till.

Tja, än har det inte strukits ur Svenska Akademins ordlista i alla fall. Det har däremot ganska många andra ord som fortfarande är aktiva. Här är en lista: http://www.svenskaakademien.se/BinaryLoade...Attachment=True

CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:39) *
          Tror inte många skulle förstå det ordet om man inte gjorde ett utskick till hela svenska folket om vad det betyder.Nu är det andra ord som tagit över som tex skitt, fuck osv ,tyvär har svenskan urvattnats med en massa slang och engelska ord,hör man tonåringar prata med varan får man nästan ha tolk ju giggle.gif

Precis, så man kan nog ändå säga att utvecklingen har gått bakåt.

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 21:48
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:39) *

Men om man tänker efter och lyssnar ... så består ju svenska språket redan innan av en massa engelska ord ... Nu tillkommer sk "modeord" som våra invandrare för med sig ... och kanske att de också uppstår i storstäder ... vet inte.

Chilla t.ex ... det ordet har väl invandrarna tagit med sig och inplanterat här ...- nu är det och tillhör vårt svenska språk.

För egen del så tror jag att svenskan kommer att vara så gott som utdöd om 2 -3 generationer. Engelskan kommer då att härska som världsspråk.

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 22:44) *
          Tja, än har det inte strukits ur Svenska Akademins ordlista i alla fall. Det har däremot ganska många andra ord som fortfarande är aktiva. Här är en lista: http://www.svenskaakademien.se/BinaryLoade...Attachment=True
          Precis, så man kan nog ändå säga att utvecklingen har gått bakåt.

Första strukna ord jag såg var ... anloppshamn.
          Varför har det strukits?
          Eller var det så att orden i listan var kvar?

Redigerat av netha: 06-09-2010, 21:49

Citera
          Motti
          Inlägg 06-09-2010, 21:50
          Länk hit: #34

Medlem

hör kompisarnas tonåringars konversationer: typ bha öh sa du öh vi dra vrt bha .Chilla undrar inte om det är våra spanstalande invandrare som myntat det ?Kom i håg mina tonår i Jönköping tex då hette kaffe "java" men så mycket slang var det inte,jo vi hade ju "kol" "poppigt!" "inne"men nu är det en djungel ju flirting.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 21:53
          Länk hit: #35

Moderator

CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:48) *
          Första strukna ord jag såg var ... anloppshamn.
          Varför har det strukits?
          Eller var det så att orden i listan var kvar?

Kanske för att göra plats för nya viktiga ord som långlördag, klezmer, sockerbomd, slashing, transgen och dubbelpanera?

Här är en lista på nya ord: http://www.svenskaakademien.se/web/Exempel_pa_nyord.aspx

CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:48) *
          För egen del så tror jag att svenskan kommer att vara så gott som utdöd om 2 -3 generationer. Engelskan kommer då att härska som världsspråk.

Det är jag inte så säker på. Kineser, ryssar och latinamerikaner är inte speciellt intresserade av att byta språk, och det finns många andra också.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-09-2010, 21:57
          Länk hit: #36

Medlem

Men dubbelpanera är ju inget nytt ord !

Citera
          netha
          Inlägg 06-09-2010, 22:29
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:57) *
          Men dubbelpanera är ju inget nytt ord !

Och var hittade du just det ordet? Letade, men hittade inte. sad.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 22:44
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (netha @ 06-09-2010, 23:29) *
          Och var hittade du just det ordet? Letade, men hittade inte. sad.gif

Under verber.

Hur nya ord ska de vara för att hamna på nyordlistan?? Alla de orden jag ögnade igenom var gamla ord för mig

Citera
          Bee
          Inlägg 07-09-2010, 13:44
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Svenska språket är underbart med alla fina nyanser som dyker upp lite här och var. Vi delar vanligtvis in vårt språk i aktivt och passivt ordförråd. Det är bra att känna till även det passiva. Ord glöms bort, plockas fram igen och får understundom ny betydelse.

Jag är inte helt säker på att jag tycker att "oförblommerad" är en motsats till eufemism (förskönande omskrivning) rakt av. Det beror väl på när/var/hur man stoppar in ordet. Min tolkning är att ordet används om tredje person (jag är aldrig oförblommerad när jag talar om mig själv. Du är det inte heller när jag talar om dig) och inte sällan med en liten lätt negativ anklang. Lite grann "Hoppsan! Uttryckte han sig så?".

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 16:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon