Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lökar av alla de slag, och ingenstans att ha dem
          Oknytt
          Inlägg 07-09-2010, 14:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 33 703

Hej på er!

Jag är lite skraj över att skriva i ett trädgårdsforum. För att skriva här ska man väl egentligen både kunna ge och ta av sina trädgårdskunskaper. Nå, jag lär väl bara ta då jag saknar den genen som ger gröna fingrar, tyvärr. crying.gif

Till problemet; Jag har glad i hågen varit och köpt olika sorters lökar.

Jättelök Allium "gladiator", 125 cm (1 st)
          Fyrverkerilök Allium "schubertii", 45 cm (1 st)
          Tulpan tidig fylldblommig "Margarita", 40 cm (8 st)
          Triumftulpan "Don Ouichotte", 45 cm (8 st)
          Glanslök "Allium unifolium", 30 cm (15 st)

Alla ska de blomma rosa i olika nyanser och de är så himla fina på bilderna.

På framsidan av huset har vi en gräsplätt kantad av två olika sorters häckar (eller träd är väl den ena då egentligen)en i brösthöjd med gröna blad och långa,vassa stickiga taggar, den andra är täta rönnar som är riktigt stora. Där har jag "väggarna" sas. Där de båda möts har jag anlagt en njurformad liten rabatt och när den blev klar blev jag som förbytt och planterade allt jag bara kom åt för tillfället. I en rasande fart och utan tanke på hur allt kommer att växa så småningom.

Där "njuren" buktar in har jag en jättedaggkåpa och på vardera sida om den en dockakleja Aquilegia ecalegrata. Längst till vänster har jag en hosta med enfärgat gröna stiliga blad (den ska även kunna blomma i lila). Till höger om daggkåpan har jag alltså en dockakleja och vidare till höger en klockviva Cortusa matthioli. Är jag klar med detta tror ni? Nej, nej.

Framför dockaklejorna har jag petat ned ett par jungfrunävor. Klar nu då? Nix.

Bakom daggkåpan snett till vänster har jag lite högre tjusigt gräs bara för att få någonting högt och precis bakom daggkåpan som jag utgår från hela tiden har jag också en högre växt som blommar i lila klasar med långa, grövre stänger. Snett till höger är det tro det eller ej, tomt och det var där jag hade velat peta ner de lökar som blir längst.

Hur galen är min plantering egentligen? Rabatten som sådan är väl 1,5 m där den är som djupast och sen går den som i en snygg rundning, ja, ni vet. Det ser onekligen lite rörigt ut, lite plottrigt, men som sagt, jag hade för bråttom och utan kunskaper så...

Frågeställningen är, kan jag verkligen plantera ned lökarna i denna rabatt bland alla andra växter eller måste jag börja gräva nytt? Solen ligger på morgon och kväll men inte mitt på dagen när den gassar som värst. Jag bor i zon 5.

Även om ingen svarar så vill jag tacka för ett bra forum (jodå, jag har hunnit tjuvläsa lite för att lära).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon