|
Hej på er! Jag är lite skraj över att skriva i ett trädgårdsforum. För att skriva här ska man väl egentligen både kunna ge och ta av sina trädgårdskunskaper. Nå, jag lär väl bara ta då jag saknar den genen som ger gröna fingrar, tyvärr. Till problemet; Jag har glad i hågen varit och köpt olika sorters lökar. Jättelök Allium "gladiator", 125 cm (1 st) Fyrverkerilök Allium "schubertii", 45 cm (1 st) Tulpan tidig fylldblommig "Margarita", 40 cm (8 st) Triumftulpan "Don Ouichotte", 45 cm (8 st) Glanslök "Allium unifolium", 30 cm (15 st) Alla ska de blomma rosa i olika nyanser och de är så himla fina på bilderna. På framsidan av huset har vi en gräsplätt kantad av två olika sorters häckar (eller träd är väl den ena då egentligen)en i brösthöjd med gröna blad och långa,vassa stickiga taggar, den andra är täta rönnar som är riktigt stora. Där har jag "väggarna" sas. Där de båda möts har jag anlagt en njurformad liten rabatt och när den blev klar blev jag som förbytt och planterade allt jag bara kom åt för tillfället. I en rasande fart och utan tanke på hur allt kommer att växa så småningom. Där "njuren" buktar in har jag en jättedaggkåpa och på vardera sida om den en dockakleja Aquilegia ecalegrata. Längst till vänster har jag en hosta med enfärgat gröna stiliga blad (den ska även kunna blomma i lila). Till höger om daggkåpan har jag alltså en dockakleja och vidare till höger en klockviva Cortusa matthioli. Är jag klar med detta tror ni? Nej, nej. Framför dockaklejorna har jag petat ned ett par jungfrunävor. Klar nu då? Nix. Bakom daggkåpan snett till vänster har jag lite högre tjusigt gräs bara för att få någonting högt och precis bakom daggkåpan som jag utgår från hela tiden har jag också en högre växt som blommar i lila klasar med långa, grövre stänger. Snett till höger är det tro det eller ej, tomt och det var där jag hade velat peta ner de lökar som blir längst. Hur galen är min plantering egentligen? Rabatten som sådan är väl 1,5 m där den är som djupast och sen går den som i en snygg rundning, ja, ni vet. Det ser onekligen lite rörigt ut, lite plottrigt, men som sagt, jag hade för bråttom och utan kunskaper så... Frågeställningen är, kan jag verkligen plantera ned lökarna i denna rabatt bland alla andra växter eller måste jag börja gräva nytt? Solen ligger på morgon och kväll men inte mitt på dagen när den gassar som värst. Jag bor i zon 5. Även om ingen svarar så vill jag tacka för ett bra forum (jodå, jag har hunnit tjuvläsa lite för att lära).
Välkommen hit! Eftersom jag inte kan något så skyndar jag mig att svara först  så rättar andra mig sen. Lökväxter som blommar tidigt på våren kan man mycket väl sätta bland andra växter. Lökarna får fula, gulnande blad efter blomningen och då är det bra om andra växter döljer detta som funkian/hostan och jättedaggkåpa.
malcolm
07-09-2010, 16:38
Blomsterlöker behöver nödvändigtvis inte sättas i rabatter utan går utmärkt att sätta lite varstans, strax utanför häcken tex. eller tom. mitt i gräsmattan om det är sådana som blommar tidigt innan det är dags för första gräsklippningen. Lycka till !
kerstin z5-6
07-09-2010, 18:13
Din rabatt ser du eg inte hur den ser ut förrän nästa sommar-då kan du passa på att flytta runt dem ,om du tycker det behövs.Lökarna fa allium skulle jag sätta i rabatten, då har du fint en lång säsong
Tusen tack för svaren! Jag gör nog som så att alla lökar får åka ned i rabatten i alla fall. Det borde ju gå att fiska upp knölarna efter blomning och plantera dem på nytt nästa höst? Det kanske blir trångt om saligheten för alla rötter under en tid, men jag gör ett försök. Jag har kommit på att jag är mest intresserad av blommor i maj- juli, inte nu. Då är jag ivrig och vill ha färgexplosition! Jag har nog fint i trädgården just nu som det är med alla färgskiftningar på björk, rönn och hagtornshäcken (jo, den heter visst så, den där med taggarna) under september månad. Det känns som att stjäla uppmärksamhet från dessa om jag ens planterar en endaste höstaster. Nä, de ettåringar jag har i krukor och som fortfarande ser fina ut får räcka under augusti/september och sedan nattar jag ner trädgården för i år.
CITAT (Oknytt @ 07-09-2010, 15:37)  Hej på er! Jag är lite skraj över att skriva i ett trädgårdsforum. För att skriva här ska man väl egentligen både kunna ge och ta av sina trädgårdskunskaper. Nå, jag lär väl bara ta då jag saknar den genen som ger gröna fingrar, tyvärr.  Jag planerar inte kommentera dina växtfrågor men däremot det ovan... ETT STORT OCH VARMT VÄLKOMMET TILL OSS ALLA HÄR PÅ ODLA!!!! Meningen med detta forum är att alla ska ha det trevligt, roligt och informativt - allt i en salig blandning! Och framför allt så är det en källa till otrolig information och idébank! Ställ en fråga och du får oftast massor med bra idéer av alla hjälpsamma här! Meningen är inte att alla ska ha nått en viss kunskapsnivå för att kunna få delta. Meningen är ju i stället att alla kan bidra med det de kan - antingen med att ställa frågor eller att svara på dem. Allt är lika viktigt!
blomkronan
10-09-2010, 20:07
CITAT (Peztis @ 10-09-2010, 20:02)  Jag planerar inte kommentera dina växtfrågor men däremot det ovan...
ETT STORT OCH VARMT VÄLKOMMET TILL OSS ALLA HÄR PÅ ODLA!!!!
Meningen med detta forum är att alla ska ha det trevligt, roligt och informativt - allt i en salig blandning! Och framför allt så är det en källa till otrolig information och idébank! Ställ en fråga och du får oftast massor med bra idéer av alla hjälpsamma här! Meningen är inte att alla ska ha nått en viss kunskapsnivå för att kunna få delta. Meningen är ju i stället att alla kan bidra med det de kan - antingen med att ställa frågor eller att svara på dem. Allt är lika viktigt!  Huvudet på spiken
mamamaggan
10-09-2010, 20:18
Säger välkommen hit !!!! Vet du vad du har gett dig in på när du blivit medlem här ? Du kommer att bli beroende av det här forumet under lång tid , bara så du vet ! Det kommer säkert att bli bra med din lökplantering och som sagt var , det går att göra om nästa år . Har fått lära mig att man ska ha i lite benmjöl i planteringsgropen för lökarna så då delar jag med mig av den kunskapen till dig.
Tack för välkomnandet! Förresten, Lupin heter den lila rackaren som jag har bakom daggkåpan. Under den gångna helgen har lökarna hamnat i jord. Jag har hunnit bli ovän med igelkotten också som varit i rabatten och grävt!!!  Hur lökarna klarar sig nu återstår att se. Jag är verkligen nybörjare när det gäller trädgård. Detta tänker jag råda bot på genom att anmäla mig till en trädgårdskurs. Tre trädgårdsböcker är dessutom inhandlade plus att jag ska prenumerera på tidningen ”Allt om trädgård”. Biblioteket lär också få en stadig besökare under vintern. Här är ”mitt livs novell” för den som orkar läsa; Grejen är den att när vi flyttade hit fanns här fullt av blombänkar runtom hela huset samt buskar mitt i gräsmattan. Jag var inte speciellt förtjust i de blommor som fanns och dessutom hade vi anlitat en försäkringsgubbe som var här och besiktade. Han klagade på att man inte ska ha växtlighet närmast husgrunden. Därför åkte rabatterna all världens väg och gräs anlades. Nu ska vi inte ha gräs där heller då det visat sig att det blir stora, kala fläckar närmast huset då det utskjutande taket förhindrar regn allra närmast. Vattna närmast huset var ju det vi skulle undvika, annars kunde vi ju haft kvar rabatterna. Nu har vi bestämt att vi ska styra upp allt till våren. Det blir kantade ”rabatter” runt hela huset med singelsten i. När rabatterna togs bort såg det så lurigt ut att ha buskar (ölandstok tror jag de hette) mitt i gräsmattan så då tog vi bort dem också. På baksidan av huset är det idag ”kalt”, dvs endast gräsmatta och det ser ut som Wimbledon arena, minst sagt. Min dröm är en lummig, ”romantisk” trädgård.  Jag skulle vilja ha små ”rumsindelningar” , någon mysig plats att sitta på. Jag vill inte att hela trädgården ska synas på en gång och jag vill ha snirkliga små stigar. Det som talar emot och som får mig att tappa lusten lite är att detta är en vanlig, fyrkantig villatomt där jag har grannens garage alldeles mot tomtgränsen, dvs en tredjedel av ”Wimbledon arena”. Övriga två tredjedelar har jag full insyn från min granne och ja, det verkar som att det är spännande för dem att hålla sig uppdaterade om vad vi gör. Ytterligare minus är att jag bor i zon 5 – 6 (visar lite olika i olika böcker). En massa fina blommor, buskar och träd har inte en chans här uppe. Tja, det var väl allt jag kunde komma på för tillfället.
kerstin z5-6
12-09-2010, 18:54
5-6 är inte alls ett minus-de har jag med-Vi har ung lika mkt + som de i zon ett.. Faktiskt kommer jag bara på: -Vi kan inte ha vilka vedartade växter som helst-vi får avstå palmer .. dock kan vi ha magnolia tex.. PLUS + det regnar inte på vintern-vi kan ha vilka perenner vi vill för de ruttnar inte +Vi har touch wood ännu inga mördarsniglar +Bergvallmo blå /meconopsis blir här 150 cm höga feta fina i söder får de vara glada om den är mer än bienn två årig o fjutte små oftast +Vi har vinter med snö som skyddar + Vi har ljuset om sommaren vilket gör att från det väl börjar i maj blommar ALLT och SAMTIDIGT..hela sommaren I söder får de kämpa för att inte ha tomma" ej blommande perioder då deras vår börjar i mars +Perenner i norr har inte gråmögel, inte stockrosrost ,, +Perenner i kall zon blir undantagslöst mkt större och kraftigare +Det är en baggis att odla stenpartiväxter Rådjuren här har folkvett och springer när de ser en människa.. de ligger inte o rapar tulpanknoppar inne i trädgårdarna som i söder .. Så säj inte att det är en nackdel att ha z5-6     Lycka till med rummen och lummigheten -det tycker jag bäst om själv  (utom när det gäller vissa rosor ..där är jag lite bara lite avis ,,)
Du är en sann ambassadör för länet Kerstin! Jag är väl medveten (och stolt) över att bo i ett unikt län med en storslagen natur, men vad gäller trädgårdsväxter så ligger jag väldigt lågt då jag saknar kunskaper. Jag har bott i centrala stan större delen av mitt liv och har bara sett asfalt, kommunala planteringar och "naturlig natur" i skog, fjäll etc. Villalivet har varit främmande för mig tills nu, för här skall bli ändring! All hjälp emottages tacksamt! Oj, oj. Glömde ju skriva varför jag blev så nedslagen. Jag tittade på fina växter i mina nyinköpta trädgårdsböcker och där står det betydligt lägre zoner än vad jag bor i. Då drar jag slutsatsen att det inte fungerar här uppe? Ja, ja, man får väl pröva sig fram då.
kerstin z5-6
24-09-2010, 20:35
Välkommen hit glömde jag ju säja-det mesta jag vet om växter har jag lärt mej på olika forum:) detta och andra, så häng kvar här med! Visst kan du ha massor av växter.men jag skulle tänka två ggr till om husrabatterna? Vem har du trädgård för ?- dej själv eller andra? de enda som ser rabatter vid hus är förbipasserande.Om du ändå vill lägg plattor eller sten närmast huset o därefter rabatt .Då kan du gå på dem , putsa fönster måla om osv utan att störa rabatterna,kullersten går bra med och är vackert. Annars är rabattöar som man ser från huset en glädje nästan hela året, träd buskar perenner samlade.
mimmi 1
24-09-2010, 20:41
Här har du en till i zon 5-6 och precis som Kerstin skrev, så finns det massor med fina odlingsvärda växter som går bra i vår zon! Tex. kan du beställa katalog från horto green , det har jag gjort nu i höst, och den tittar jag i varje dag nästan... så innan våren har jag en låååång betällningslista därifrån!! Där står angivet odlingszon på alla växterna, så det är lätt att utesluta det som man inte tror går bra... sen kan man ju testa och prova sig fram, om man tycker det är spännande.... jag har tex. planterat en clematis som utges gå till zon 4, ska göra allt jag kan för att den ska klara vintern, och gör den inte det, ja, då vet jag ju att det inte går, och vad gäller clematis, så är ju utbudet lite begränsat just i vår zon, men som sagt, man vet aldrig förän man provat
Alltså, jag är nog den sista som kommer att plantera något alls för att "visa upp" till allmän beskådan. JAG tycker om olika sorters blad och blommor. Här bor jag och jag vill ha det på mitt eget tokiga, men trivsamma sätt. Allra mest tycker jag om rosa blommor (i en villaträdgård). Vet inte varför jag är så tokig i rosa? Lila är också fint och jag avgudar den lila syrenen vi har!!! Den perfekta arkitekten är "Moder Natur", där allt liksom "flyter in" i varandra, högt och lågt, olika skiftningar i grönt med inslag av färg (lingon och blåbär bl a), vit och grön mossa på sten, brunt på stammar, hjortron på myrmark, ja, ni förstår. Okomplicerat (eller?) och snygga övergångar. Jag vill känna frid, lummighet, ingen insyn osv. Enkelt och naturligt är min paroll. Sommaren är kort och intensiv här hos mig och jag sover i princip bara inomhus under dessa få månader. Jag går barfota ut i morgonrock och dricker kaffe i mina enkla trästolar från Jysk. Jag vill gärna känna ensamhet och avskildhet då utan insyn så mer växtlighet av något slag behöver jag. Jag är inte heller så himla noga med att stå på näsan varje dag och rensa ogräs, det får vara igenvuxet utan att se övergivet ut, om ni förstår. Jag är "allergisk" mot för stylade trädgårdar, jag vill inte ha en "japansk hörna", fiskdamm e dyl. Mer "gammeldags". Jisses vad det är svårt att förklara! *tänker så det knakar* Tja, jag kommer säkert på fler saker, men just nu är det stiltje. Jag återkommer i frågan. Kul att fler finns in samma zon som mig förresten! Och tack för välkomnandet!
kerstin z5-6
24-09-2010, 22:21
Jag vet vad du menar, jag är sån själv.. en bok jag bär med mej alltid är Tasha Tudors trädgård läs den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|