Jag skulle också ha satsat på torktåligt. Lavendel, mängder med stenpartiväxter, kryddörter som blommar sensommarfint som många myntor, alla slags låga campanulas (blåklocksvarianter) som bildar kuddar och väller fram, några lågväxande sedumarter mm. Nävor som ska bilda täckande kuddar behöver ofta lite fuktigare mark, men de kan växa som enstaka vackra färgklickar här och där. Penningblad kan busa lite på platser som dessa och rinna över kantstenen och följa kantvecket en lång sträcka med sina gula, uppåtriktade blommor. En annan som kan busa lätt över kantstenen är stenkyndel. Blommar från försommar till nu - först med vitblåa, sedan allt mer blålila blommor. När man går eller kör förbi blir doften stark.
Häcken till vänster ser ut att vara blandning av lind och lönn. Vill du ha den formklippt och tät - gör en inskärning på våren. Visserligen inte bästa tiden för lönn men beskärning av ungt grenverk brukar funka utmärkt ändå och för linden ger det tätast skottbildning. Putsa sedan på sensommaren.
Till högegr ser jag inte vad det är, men det kan bli fint med en formklippt, rak häck till vänster och en mjukare som böljar fram till höger. I de små markområdena under häcken kanske murreva kan trivas. Mycket söt, liten blålilavitblommande stenpartiblomma. På ett par områden där kan du fröså gullkrage och prästkrage. De behöver inte vara i mängder för att ge effekt.
Med en så rak och lite fyrkantig entré skulle jag inte satsat på samma växtslag hela vägen. Mer spännande att gå upp här om det varierar.

Stenkyndel, torktålig, lååång blomning och stark doft vid beröring

Lågväxande campanulas är ofta torktåliga

Murrevan slingrar vackert med blommor i vita eller blålilavita färger. Bra busväxt som mjukar upp raka stenkanter.
Redigerat av Cilla: 09-09-2010, 14:08