KarinÖ

Hej!

[attachment=54755:DSCN2770.jpg]
Vad ska jag göra med detta anskrämliga och 20 m långa land!? Och hur hanterar jag bäst lind-häcken? Beskär jag den rejält kommer det fula rostiga staketet fram. Gör jag inte det så blir det ju superlånga grenar som hänger över hela landet och inga blad längst in när jag sedan klipper ( om ni fattar?).

Och VAD ska jag sätta i landet? Hade en dröm om olika bärbuskar och sedan blommande perenner av någon sort. Verkar dock som att linden tar all kraft + att den växer över med sina långa grenar. Tänkte även ha daggkåpa eller något annat i framkant hela vägen som skulle ge ett frodigt och "maffigt" intryck pga landets längd. Men - verkar bara se skräpigt ut den lilla bit jag testat... Kan även se framför mig en hel radda med tulpaner utmed hela kanten på våren - men blir ju flera hundra lökar! sweatingbullets.gif

Funderar nu på att lägga markduk och sten så som jag gjort runt buskarna på andra sidan. Kan ju då lämna plats för växt-grupper - men med vad? Gillar t ex pioner, men de blommar ju så kort tid....
Bygga upp små "land" med målade pallkragar med några meters mellanrum kanske? Då kan man ju plussa på med lite mer jord till perennerna..?? Vilken namnsort lavendel blommar längst?

Tacksam för alla ideer! confused.gif
ingrids
Lind ska bryta bra efter beskärning, så den ska inte förbli bara nakna stammar länge om du klipper den. Pioner avskry rotkonkurrens och bärbuskar är inte heller så bra. Tåliga perenner som nävor och kanske alunrot i framkant om du tycker daggkåpan är skräpig. Kanske en lösning där du täcker med snyggt grus och bara planterar några grupper med blommor och gräs, en rabatt så nära en häck kan vara svår att få frodig.
KarinÖ
aha - då ska jag inte satsa på pioner här! Och mycket riktigt så har jag ju försökt sätta vinbär, men de vill inte alls.

Bra tanke med att sätta i lite "grupper" och ha sten/grus runt om då kanske - kör nog på det.

Tack!
Cilla
Jag skulle också ha satsat på torktåligt. Lavendel, mängder med stenpartiväxter, kryddörter som blommar sensommarfint som många myntor, alla slags låga campanulas (blåklocksvarianter) som bildar kuddar och väller fram, några lågväxande sedumarter mm. Nävor som ska bilda täckande kuddar behöver ofta lite fuktigare mark, men de kan växa som enstaka vackra färgklickar här och där. Penningblad kan busa lite på platser som dessa och rinna över kantstenen och följa kantvecket en lång sträcka med sina gula, uppåtriktade blommor. En annan som kan busa lätt över kantstenen är stenkyndel. Blommar från försommar till nu - först med vitblåa, sedan allt mer blålila blommor. När man går eller kör förbi blir doften stark.

Häcken till vänster ser ut att vara blandning av lind och lönn. Vill du ha den formklippt och tät - gör en inskärning på våren. Visserligen inte bästa tiden för lönn men beskärning av ungt grenverk brukar funka utmärkt ändå och för linden ger det tätast skottbildning. Putsa sedan på sensommaren.

Till högegr ser jag inte vad det är, men det kan bli fint med en formklippt, rak häck till vänster och en mjukare som böljar fram till höger. I de små markområdena under häcken kanske murreva kan trivas. Mycket söt, liten blålilavitblommande stenpartiblomma. På ett par områden där kan du fröså gullkrage och prästkrage. De behöver inte vara i mängder för att ge effekt.

Med en så rak och lite fyrkantig entré skulle jag inte satsat på samma växtslag hela vägen. Mer spännande att gå upp här om det varierar.

Stenkyndel, torktålig, lååång blomning och stark doft vid beröring

Lågväxande campanulas är ofta torktåliga

Murrevan slingrar vackert med blommor i vita eller blålilavita färger. Bra busväxt som mjukar upp raka stenkanter.
Cilla
...fortsättning:

Penningblad kan täcka stora områden och lyser glatt upp med både sina gladgröna blad och guldiga blommor. Busar också fram runda former.

Pepparmynta är underskattad som prydnadsväxt. Vackra blad innan sensommarblomningen som kan gå i vitt eller starkt lila. Fjärilsfavorit.

Anisisop liksom Anisört är kraftiga, härligt doftande sensommarblommande växter i vitt eller violett. Fjärilarnas favorit. Blommar länge juli - september. I god jord blir de 150 cm långa, kortare i mager jord. Humlor sover ofta på dessa, mycket sött!

Rundmynta är en annan starkväxande sort som bildar mycket vackra tredelade blomställningar (vackrare än på bilden). Fjärilsfavorit. Doftar gott. Finns också som brokbladig, men bildar då krypande, mycket lägre varianter som dessutom kräver mer fuktig jord.

Cilla
Salvia tycker jag också är underskattad som prydnadsväxt. Vad tacksam den är! Bildar ca 50 cm hög bullig buske med vackra, närapå vintergröna blad och på försommaren intressanta, lila blommor.

Gillar man ettåringar och att fröså så är ju kryddtagetesen i illgult eller orange också bra. Men den kräver aningen fuktigare jord än salvian, lavendeln, timjan mm.

Kryddtagetes högst upp och till höger här, ung salviaplanta till vänster.

Av de krypande timjorna för zon 3 och varmare tycker jag att den purpurblommande backtimjan är bäst. Men tacksammast i längden på knustorra ställen är helt klart gråtimjan, den variant som inte växer som en bulle utan har lite ludna blad och pytteblommor. Doften på den är också underbar här man stryker över den. Busar precis lagom över stenkanter och kan växa på de sämsta jordarna... Men kräver lite sol!

Backtimjan

Ännu tåligare - gråtimjan

...och nu ett sista förslag... Kungsmynta. Villig att sprida sig, det är bara att klippa av och använda som oregano i matlägningen om det blir för mycket . Både blad och blommor kan användas.

Och även när man inte använder den i maten. Himla fin är den att se på!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon