Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppdrag granskning om äldreboende
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 08:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

i går kväll såg jag först debatt och senare reprisen av uppdrag granskning, inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig.
          tvi fan för att behandla äldre människor på det där sättet.
          tänk om vi skulle börja låsa in barnen på dagis på det där viset, då jävlar skulle folk gapa sig hesa ...

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2010, 08:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Såklart det inte är möjligt anställa folk i vård, skola och omsorg när man använder pengarna till skattesänkningar för dem som redan har så det räcker och blir över. Blir arbetslösheten lägre när man drar in på personal inom dessa områden? Blir folk friskare av otrygghet? Många av dessa som Reinfeldt pladdrar så mycket om att de fått en tusenlapp mer i plånboken genom skattesänkningarna säger själva att de hellre avstått dessa pengar om dom istället gått till att öka personalstyrkan så att de kunnat få drägligare arbetsförhållanden. Alliansens politik minskar inte heller sjukskrivningarna bland offentliganställda, tvärtom.

CITAT (herkules @ 10-09-2010, 09:24) *
          i går kväll såg jag först debatt och senare reprisen av uppdrag granskning, inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig.
          tvi fan för att behandla äldre människor på det där sättet.
          tänk om vi skulle börja låsa in barnen på dagis på det där viset, då jävlar skulle folk gapa sig hesa ...

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-09-2010, 08:51
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (herkules @ 10-09-2010, 09:24) *
          ................. inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig............

Det gjorde dom! På nyheterna sa dom igår att berörd kommun hade snabbt beslutat att tillsätta X antal tjänster.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2010, 09:30
          Länk hit: #44

Medlem

Man kan ju bara önska att dom vidtar åtgärd på alla ställen det behövs sad.gif

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 10-09-2010, 10:06
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Nog skulle man kunna greja så det finns pengar till vården utan massa skattehöjningar. Jag är övertygad om att pengarna finns men det skulle krävas någon typ av controller som granskar hur pengarna används. Alltid när det ska sparas så sker indragningar längst ner i hierarkin där den egentliga verksamheten bedrivs, men jag vet att pengar tillåts läcka på andra håll. Faktiskt så skulle man behöva ta in hjälp från näringslivet att granska ekonomin inom det offentliga. Det offentliga har rent konstiga sätt att räkna. Man har flera olika budgetar för vad olika saker får kosta. Jag har sett exempel på hur tjänstemän lägger ner flera dagars jobb på att leta upp en lösning som är 100 kr billigare när någon småpryl ska inhandlas. Att kostnaden för den tjänstemannens lön faktiskt ska läggas till kostnaden för prylen som köps bryr man sig inte om. Det går ju på ett annat konto. Så har jag ju aldrig varit med om att man gör i privata näringslivet. Där är man mer medveten om vilka kostnader som hänger ihop. Även om det går på olika konton så kommer ju pengarna ändå ur samma plånbok.

Hur många skandalösa skrytbyggen har det inte gjorts med olika idrottsarenor runt om i olika kommuner. Hos hur många av dessa byggen höll man budgeten tro? Hur många representationsmiddagar har det krävts och bjudits på för dessa byggena? Hur ser maten ut som våra äldre får? Allt kommer ur samma plånbok.

Citera
          Christa
          Inlägg 10-09-2010, 10:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Någon hade räknat ut att om vi skall klara framtidens vård så måste skatten höjas med 100 %. Det gäller med andra ord att förebygga sjukdom så mycket som går.

Eftersom det är välkänt vad som minskar risken för demens så behövs förebyggande insatser och information nu. Att förebygga framtida kostnader är något jag verkligen saknar i debatten inför valet.

Självklart håller jag med alla om att det borde finnas mer personal. Frågan är bara vem som skall betala.

Redigerat av Christa: 10-09-2010, 10:10

Citera
          Solstorm
          Inlägg 10-09-2010, 10:14
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:09) *
          Självklart håller jag med alla om att det borde finnas mer personal. Frågan är bara vem som skall betala.

Naturligtvis ska de dementa ha personal hos sig på natten. Man behöver inte fråga vem som skall betala, naturligtvis ska det finansieras med skattemedel. De ska ju inte behöva leva på allmosor. Kan du föreställa dig någon annan lösning?

Citera
          Christa
          Inlägg 10-09-2010, 10:16
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:14) *
          Naturligtvis ska de dementa ha personal hos sig på natten. Man behöver inte fråga vem som skall betala, naturligtvis ska det finansieras med skattemedel. De ska ju inte behöva leva på allmosor. Kan du föreställa dig någon annan lösning?

Menar du att det är ok med en hundraprocentig höjning av skatten? Läs hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 10:20
          Länk hit: #49

Medlem

/.../
          Frågan är bara vem som skall betala.

VI ska betala.
          man lönar inte gammalt folk med skit.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 10-09-2010, 10:24
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (herkules @ 10-09-2010, 11:20) *
          VI ska betala.
          man lönar inte gammalt folk med skit.

Läs gärna hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 10:26
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:24) *
          Läs gärna hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar.

jag förstår precis vad du menar och för mig är det glasklart att ALLA ska bidra till äldrevård/sjukvård/skola/whatever med de skattekronor de kan. från var och en osv ....
          det gör liksom inte ont att betala skatt om det går till det som det är tänkt att gå till ..

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 10-09-2010, 10:29
          Länk hit: #52

Medlem

Naturligtvis krävs det inte 100 % skattehöjning för att ge rimlig vård. Pengarna får tas från andra verksamheter, tex kommunhöjdarnas resande, skrytbyggen, konstinköp mm. Fallskärmar till odugliga tjänstemän på högre nivå är snuskigt dyra. Det skulle förbjudas att skriva sådana avtal. Det går att minska på det allra mesta men aldrig på vården.

Var har du fått den befängda idén ifrån att skatten skulle höjas med 100 %?

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 10:50
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:29) *
          Naturligtvis krävs det inte 100 % skattehöjning för att ge rimlig vård. Pengarna får tas från andra verksamheter, tex kommunhöjdarnas resande, skrytbyggen, konstinköp mm. Fallskärmar till odugliga tjänstemän på högre nivå är snuskigt dyra. Det skulle förbjudas att skriva sådana avtal. Det går att minska på det allra mesta men aldrig på vården.

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 10-09-2010, 11:26
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:29) *

Det gick ut på nyheterna ganska nyligen.

Man upphör aldrig att förvånas över hur svårt det är med kommunikation. Mitt huvudbudskap var att vi måste bli bättre på att förebygga sjukdom annars kommer vi inte att ha råd ens till den vård som finns idag. Den meningen som ni hängde upp er på hade jag inte ens behövt skriva.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2010, 11:31
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Christa @ 10-09-2010, 12:26) *
          Det gick ut på nyheterna ganska nyligen.

Man upphör aldrig att förvånas över hur svårt det är med kommunikation. Mitt huvudbudskap var att vi måste bli bättre på att förebygga sjukdom annars kommer vi inte att ha råd ens till den vård som finns idag. Den meningen som ni hängde upp er på hade jag inte ens behövt skriva.

Förstod mycket väl vad du ville ha sagt men du tror väl ändå inte att allt går att förebygga. Vi lever inte i en sån värld och måste ta tag i de problem vi har. Finns väl ingen som motsätter sig att man försöker förebygga sjukdomar men det har ju inget med denna fråga att göra.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-09-2010, 11:36
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Har en känsla av att det inte hjälper att öronmärka pengar till en viss verksamhet. Kommunerna lyckas ändå "trolla" bort en stor del till annat. Åldringsbården är ju inte sämre, och definitivt inte bättre, nu än tidigare.
          I den här kommunen fanns medel för 15 nyanställningar men man brydde sig inte förrän media slog upp det efter att en anställd påpekat missförhållandena. Det är stor jävla skam. Så dålig ekonomi har inte kommunerna i dagsläget mig veterligen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Christa
          Inlägg 10-09-2010, 11:48
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-09-2010, 12:31) *
          Förstod mycket väl vad du ville ha sagt men du tror väl ändå inte att allt går att förebygga. Vi lever inte i en sån värld och måste ta tag i de problem vi har. Finns väl ingen som motsätter sig att man försöker förebygga sjukdomar men det har ju inget med denna fråga att göra.

Det förebyggande arbetet är aldeles för litet och antalet multisjuka ökar.

http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdf

Citera
          jordekorren
          Inlägg 10-09-2010, 11:52
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 33 758

Någon hade räknat ut att om vi skall klara framtidens vård så måste skatten höjas med 100 %. Det gäller med andra ord att förebygga sjukdom så mycket som går.

Eftersom det är välkänt vad som minskar risken för demens så behövs förebyggande insatser och information nu. Att förebygga framtida kostnader är något jag verkligen saknar i debatten inför valet.

Dom pratar om den stora kullen 40-talisterna, när dom behöver vård. Människan blir allt äldre. Men knappast friskare. Vi lider av välfärdsjukdomar som lindras med olika mediciner. Men du har rätt, ingen vill betala kalaset. Varken chefen med fallskärmen eller arbetaren med minskad lön..........

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2010, 12:00
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Christa @ 10-09-2010, 12:48) *
          Det förebyggande arbetet är aldeles för litet och antalet multisjuka ökar.

http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdf

Det är en helt annan fråga än personalunderskottet på våra demensboenden!

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 10-09-2010, 12:03
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

de kommer alltid att finnas skandaler innom äldrevården. skulle man granska all vård i sverigfe tror jag man hittat fler skandaler

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon