|
Dementa låses in och är ensamma under nattenVisst måste man se till att människor fredas från ovälkomna besök under nätterna, men det måste ske med personal på plats. Har själv varit inlagd på sjukhus ... svårt sjuk ... fick otaliga besök under natten av dement man som letade efter sin fru ... han tom hotade mig och höll för dörren så jag inte kunde ta mig ut från min sal ... inte för att jag orkade ta mig till dörren men ... jag lyckades larma och "prata mig ur" situationen och sent om sider kom personal och tog hand om den dementa mannen. Både inom sjukvård och äldrevård har man dragit ner på personalstyrkan ... så gör man i kvinnodominerade yrken. I Sverige är stor procent av befolkningen rädd att bli gammal och hamna på boende. Tror inte att man i något annat land struntar så totalt i hur de äldre har det och behandlas.
Aqvakul
08-09-2010, 20:26
Det handlar om att vara beredd att satsa mer resurser, dvs. mer personal... Jämförelsen med aandra länder t.ex. Italien som jag känner till en del om haltar lite. Där är det många medelålders kvinnor som jämsides med sitt hushållsarbete gör frivilliginsatser i äldrekooperativ. Utrymmet för det är begränsat i Sverige där nästan alla kvinnor förvärvsarbetar.
Huggorm
08-09-2010, 20:27
En försmak av situationen vi hamnar i om några år när de riktigt stora barnkullarna från fyrtiotalet hamnar på hemmet.
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 21:26)  Det handlar om att vara beredd att satsa mer resurser, dvs. mer personal... Jämförelsen med aandra länder t.ex. Italien som jag känner till en del om haltar lite. Där är det många medelålders kvinnor som jämsides med sitt hushållsarbete gör frivilliginsatser i äldrekooperativ. Utrymmet för det är begränsat i Sverige där nästan alla kvinnor förvärvsarbetar. Precis ... i Sverige kan man inte räkna med så många volontärer. Är det kanske inte just därför vi har bland det högsta skattetrycket ... det som ska ge oss trygghet i livets olika skeden!?
Vet faktiskt inte hur demensvården är i andra länder men i Sverige verkar det som kommuner o landsting drar ner oavsett vad dom får i statsbidrag o skatter. Dom äldre o dom dementa klagar ju sällan. Vad som helst, men dement hoppas jag att jag inte blir, även om det finns i släkten. Sitta ute i trädgården en sommarkväll och bara somna in vore önskedrömmen. Att bli alltför vårdkrävande skrämmer mig mer än något annat.
CITAT (gnon49 @ 08-09-2010, 21:39)  Vet faktiskt inte hur demensvården är i andra länder men i Sverige verkar det som kommuner o landsting drar ner oavsett vad dom får i statsbidrag o skatter. Dom äldre o dom dementa klagar ju sällan. Vad som helst, men dement hoppas jag att jag inte blir, även om det finns i släkten. Sitta ute i trädgården en sommarkväll och bara somna in vore önskedrömmen. Att bli alltför vårdkrävande skrämmer mig mer än något annat. Du är i gott sällskap ... så tänker de flesta i vårt land ... tyvärr.
Huggorm
08-09-2010, 20:55
CITAT (gnon49 @ 08-09-2010, 21:39)  Vet faktiskt inte hur demensvården är i andra länder men i Sverige verkar det som kommuner o landsting drar ner oavsett vad dom får i statsbidrag o skatter. Dom äldre o dom dementa klagar ju sällan. Vad som helst, men dement hoppas jag att jag inte blir, även om det finns i släkten. Sitta ute i trädgården en sommarkväll och bara somna in vore önskedrömmen. Att bli alltför vårdkrävande skrämmer mig mer än något annat. Lev hårt och dö ung. På så vis får du ut så mycket som möjligt av livet.
Bengalow
08-09-2010, 21:07
Huggorm, ta och dra - jag hoppas att det var en ironi, annars är du betydligt aningslösare än jag trott. Tag genast tillbaka din missriktade sarkasm, och be om ursäkt till alla de som inte kan hjälpa att dom blivit för gamla för att klara sig själv. Fy skäms, snorunge!!!!!
Aqvakul
08-09-2010, 21:26
CITAT (Bengalow @ 08-09-2010, 22:07)  Huggorm, ta och dra - jag hoppas att det var en ironi, annars är du betydligt aningslösare än jag trott. Tag genast tillbaka din missriktade sarkasm, och be om ursäkt till alla de som inte kan hjälpa att dom blivit för gamla för att klara sig själv. Fy skäms, snorunge!!!!! Äsch, jag tyckte det var en ganska harmlös kommentar. Både du och jag, åldern till trots, har kläckt ur oss värre dumheter här på småprat...
Huggorm
08-09-2010, 21:29
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 22:26)  Både du och jag, åldern till trots, har kläckt ur oss värre dumheter här på småprat... Jag med, utan minsta reaktion
herkules
08-09-2010, 21:33
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 21:55)  Lev hårt och dö ung. På så vis får du ut så mycket som möjligt av livet. james dean?
Aqvakul
08-09-2010, 21:35
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:33)  james dean? åt alla en Porsche speedster...
herkules
08-09-2010, 21:36
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 22:35)  åt alla en Porsche speedster... sen kör vi!
Aqvakul
08-09-2010, 21:38
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:36)  sen kör vi! så det ryker..
herkules
08-09-2010, 21:38
skämt åsido, äldrevården är inte rolig idag och det är hemskt att inte mer skattepengar går till den! alla gamla och sjuka ska ha det bra på äldre dagar, de ska äta god mat, dricka vin om så önskas, de ska få bo tillsammans med sin man/hustru, i en vacker miljö.
Aqvakul
08-09-2010, 21:40
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:38)  skämt åsido, äldrevården är inte rolig idag och det är hemskt att inte mer skattepengar går till den! alla gamla och sjuka ska ha det bra på äldre dagar, de ska äta god mat, dricka vin om så önskas, de ska få bo tillsammans med sin man/hustru, i en vacker miljö. Absolut - men då får vi kanske höja skatten lite istf att sänka den...
Huggorm
08-09-2010, 21:40
Ja, det är naturligtvis det ständiga problemet med finansieringen som spökar
herkules
08-09-2010, 21:47
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:40)  Ja, det är naturligtvis det ständiga problemet med finansieringen som spökar yep, om alla svenskar pröjsar en 200-hundring extra i skatt varje månad som öronmärks till äldrevården kanske det händer något. det är väl de gamla värda?
Huggorm
08-09-2010, 21:52
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:47)  yep, om alla svenskar pröjsar en 200-hundring extra i skatt varje månad som öronmärks till äldrevården kanske det händer något. det är väl de gamla värda? Och en 200-hundring till vården och en 200-hundring till barnomsorgen och en 200-hundring till skolan och en 200-hundring till järnvägsutbyggningen och en 200-hundring till de arbetslösa och så vidare i alla evighet.
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:52)  Och en 200-hundring till vården och en 200-hundring till barnomsorgen och en 200-hundring till skolan och en 200-hundring till järnvägsutbyggningen och en 200-hundring till de arbetslösa och så vidare i alla evighet. Men se, nu har du ju fått ihop till den omtalade tusenlappen!
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:38)  skämt åsido, äldrevården är inte rolig idag och det är hemskt att inte mer skattepengar går till den! alla gamla och sjuka ska ha det bra på äldre dagar, de ska äta god mat, dricka vin om så önskas, de ska få bo tillsammans med sin man/hustru, i en vacker miljö. På tomten intill byggs Sveriges modernaste äldreboende ... men jag önskar ändå att jag aldrig ska behöva hamna där.
herkules
08-09-2010, 21:59
CITAT (Anma @ 08-09-2010, 22:55)  Men se, nu har du ju fått ihop till den omtalade tusenlappen! bra där! sen lägger vi på en hundring till narkomanvård och hemlösa också!  CITAT (netha @ 08-09-2010, 22:56)  På tomten intill byggs Sveriges modernaste äldreboende ... men jag önskar ändå att jag aldrig ska behöva hamna där. med rätt omvårdnad, schysst käk, bra musik så tror jag det kan vara rätt ok att bli gammal. hoppas på det iaf!
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:59)  bra där! sen lägger vi på en hundring till narkomanvård och hemlösa också!  med rätt omvårdnad, schysst käk, bra musik så tror jag det kan vara rätt ok att bli gammal. hoppas på det iaf! Hoppas kan man alltid ... men att från hopp till verklighet landa ...
herkules
08-09-2010, 22:02
CITAT (netha @ 08-09-2010, 23:01)  Hoppas kan man alltid ... men att från hopp till verklighet landa ...  en dag i taget och nu ska vi inte måla fan på väggen
ängsvädd
08-09-2010, 23:18
Mardrömmen är att hamna på ett äldreboende. Då tar jag hellre livet av mig istället för att hamna där men det är man väl inte i stånd till när den dagen/om den dagen kommer  Har haft min mor på ett äldreboende och det var en rysare som heter duga, o hon hade ändå 2 anhöriga som slogs för hennes rättigheter. Förhoppningsvis finns det bra äldreboenden när/om den dagen kommer.
andersen
08-09-2010, 23:26
Fast det är ju så här när man talar med folk, så är dom flesta med på att betala extra till äldreomsorg, barnomsorg och att ha kriminella i fängelse, om bara dom vet att pengarna är öronmärkta för det, och varför inte, det går väl att göra, om jag inte kommer ihåg fel så hadde vi väl höjd skatt under en period för att rädda statens finanser?
Men det som var konstigt med uppdraggransning var uppgiften på att dom inte använde hela summan av pengar som dom hadde blivit tilldelade utan att drygt 5miljoner gick tillbaka in i kommunens kassa igen! och att då säja att det saknas pengar det förstår jag inte.
Aqvakul
09-09-2010, 05:06
CITAT (netha @ 08-09-2010, 22:56)  På tomten intill byggs Sveriges modernaste äldreboende ... men jag önskar ändå att jag aldrig ska behöva hamna där. Bostadsstandarden är kanske världsbäst, men saknas mänsklig omvårdnad så hjälper det inte ett dugg...
hattstugan
09-09-2010, 08:11
Hm! En fråga till er som har gjort inlägg här: Hur många av er har jobbat på Äldreboende???
Jag har många år arbetat med Äldreomsorg (25 år) och tycker att det inte riktigt stämmer med det ni tar upp här!
Men jag bor ju i en liten kommun och därav kanske skillnaden ?
CITAT (hattstugan @ 09-09-2010, 09:11)  Hm! En fråga till er som har gjort inlägg här: Hur många av er har jobbat på Äldreboende???
Jag har många år arbetat med Äldreomsorg (25 år) och tycker att det inte riktigt stämmer med det ni tar upp här!
Men jag bor ju i en liten kommun och därav kanske skillnaden ? Jag har gjort det för 15 år sedan jobbade extra. Vet att personaltätheten har minskat under de åren. Har vänner kvar i det jobbet. Här i vår kommun har det blivit en klar försämring sedan farfars stroke för 4 år sedan jämfört med idag.
herkules
09-09-2010, 08:19
CITAT (hattstugan @ 09-09-2010, 09:11)  Hm! En fråga till er som har gjort inlägg här: Hur många av er har jobbat på Äldreboende??? Jag har många år arbetat med Äldreomsorg (25 år) och tycker att det inte riktigt stämmer med det ni tar upp här! Men jag bor ju i en liten kommun och därav kanske skillnaden ? jag har! fast på 70-talet, på ett ålderdomshem på söder, sthlm. helt ok plejs, bra mat och det fattades aldrig personal till någonting, de äldre fick god omvårdnad och vi hade alltid tid till alla vad de än ville göra. tror inte det ser ut så idag, kanske på några äldreboenden men definitivt inte på alla.
hattstugan
09-09-2010, 08:27
Personaltätheten har minskat även här men jag upplever inte att de gamla har fått sämre vård för det!
Tror nog det beror mycket på hur personalen kan handskas med situationen också!
Men för den skull vill inte ens jag hamna på Boende och hoppas att jag slipper ha mina föräldrar där!
andersen
09-09-2010, 08:28
Jag har alldrig varit på ett äldreboende, men åsikt om äldreboende hoppas jag att jag får ha endå.
CITAT (hattstugan @ 09-09-2010, 09:27)  Personaltätheten har minskat även här men jag upplever inte att de gamla har fått sämre vård för det!
Men för den skull vill inte ens jag hamna på Boende och hoppas att jag slipper ha mina föräldrar där! Som sagt, här är det markant skillnad. Dessutom en enhetschef som skitit i att lyssna på personalen. Nu har klagomålen från de äldre gått högre upp i ledet och krismöte med anhöriga på gång.
herkules
09-09-2010, 08:32
CITAT (hattstugan @ 09-09-2010, 09:27)  Personaltätheten har minskat även här men jag upplever inte att de gamla har fått sämre vård för det!
Men för den skull vill inte ens jag hamna på Boende och hoppas att jag slipper ha mina föräldrar där! jag beundrar alla som orkar jobba med detta! något för folket i rosenbad att prova på en månad eller två kanske? det finns många som jobbar inom äldreomsorgen som måste springer mellan klienterna, vad är det för jobb där man måste springa? och hela tiden gå omkring och tycka att man inte gjort tillräckligt, det ska inte behöva vara så. alltså jag tänker att visst får väl förhoppningsvis de gamla hyfsad omvårdnad men den skulle kunna vara så mycket bättre. jag menar inte att det är personalen det är fel på.
hattstugan
09-09-2010, 08:47
Förstår att ingen tycker att det är personalens fel att vården inte fungerar!
Naturligtvis sak den som vill komma med synpunkter och åsikter!
Ville bara påvisa att det inte alltid är pest och pina för gamla och dementa!
Ha en bra dag alla!
Solstorm
09-09-2010, 09:29
Jag såg programmet igår och jag förstår min gamla pappas största fasa som är att bli dement.
I just den här kommunen som visades så är det ju inte bara politikerna som ska ställas till svars. Den chef/tjänsteman som styr borde ju ha den största kängan. Han/hon har ju inte ens använt de budgeterade pengarna utan valt att avstå fem miljoner tror jag att det var. En riktigt duktig idiot med andra ord. Hur många nattjänster hade de pengarna kunnat räcka till? Jag gissar att den duktiga idioten blev belönad i sitt lönekuvert för sin sparsamhet. Det är ju ett sådant knäpparschle som ser till att det heller inte budgeteras mer pengar. Jag hoppas verkligen att kommuninnevånarna polisanmäler den chefen för det lagbrott som sker varje dag.
När man bygger vägar och skolor och annat så förekommer det väl överhuvudtaget aldrig att kalkylerna håller. Hjälpbehövande människor som inte kan bråka själva går det att spara på. De är väl inte tillräckligt stor väljargrupp för att bry sig om.
Kostnaden för att ge de hjälplösa en dräglig tillvaro är så liten i jämförelse med alla storstilade projekt. Vi har ju inga problem med att se vem som finansierar dem, det gör de hjälpslösa när de inte får den hjälp de har rätt till.
Emelita
09-09-2010, 22:37
Såg också programmet igår och tycker att det var riktigt hemskt att se. Men jag tycker också det är viktigt att tänka på att det inte är så på alla ställen. Ja pluggar till ssk och har inom en kort period varit ute på två demensboende, som båda har varit toppen. Hade själv kunnat tänka mig bo där när jag bli äldre och skulle inte känna mig orolig om någon jag känner hamnar på de avd. Det jag vill ha sagt är att det faktisk finns bra äldreboenden också, tycker det är jätteviktigt att även den sidan kommer fram inte bara den dåliga.
mamamaggan
10-09-2010, 00:29
Har erfarenhet av demensvård , min mamma var patient sista tiden av sitt liv. Beundrar personalen något enormt för hur de sliter för att det ska bli så bra som möjligt men de kan inte göra underverk alla gånger.
Mamma var på en avdelning med 12 st svårt dementa , även ett par handikappade i rullstol , och det var i regel 3 - 4 personal på den avdelningen. Om nu en handikappad behövde hjälp med t ex toabesök så gick det åt två personal för det och fanns det då bara 3 personal totalt och fler behövde hjälp så förstår ni själva hur det blev.
På sommaren var det 1 ordinarie personal och två sommarjobbande ungdomar som skulle sköta alltihop. Hur de orkade och ändå såg till att patienterna hade det så bra som möjligt förstår jag inte.
Till jul hade man julfirande där personalen bakade på sin fritid, ställde upp och kom till julfirandet och hjälpte till på sin fritid , såg till att de som inte hade anhöriga( eller anhöriga som inte brydde sig) fick julklappar osv osv.
Mamma gick bort för 6 år sedan , jag vet att situationen är än värre nu för personalen , färre ska sköta fler , inga vikarier osv .
Jag och min man tillhör de som i dag betalar högst skatt , kolumn 6 i skattetabellen, eftersom vi ska straffas för att jag är sjukpensionär och han mer eller mindre varit tvungen att ta avtalspension. Vi är under 65 båda två och då ska man skatta mer än alla andra , så är det bestämt , så att de som tjänar mest ska få lägre skatt.
Många fler befinner sig i vår situation och jag kan inte låta bli att tycka att det är så snedvridet alltlihop . Om man höjde skatten för andra låt säga med den summa som vi betalar mer än dem så tro iaf jag att det skulle finnas pengar till vården och en del andra saker som behöver " förstärkning " i dagens samhälle.
Aqvakul
10-09-2010, 06:42
Äldreomsorg måste få kosta. Ett samhäller som inte kan ta hand om sina gamla är ett skitsamhälle.
Ta bort skattesänkningarna för de som mår bra och har en god inkomst, satsa rejält på de äldre.
Var försiktig med att överlåta verksamheten till de entrepenörer som lovar att fixa det lite billigare och med ännu mindre personal.
(Senast i morse hörde jag på radion att Caremas personal missat en diabetessjuk kvinna i fyra dar, vilket ledde till att hon avled...)
Monica M zon 4
10-09-2010, 08:00
Vi skulle behöva lite skattehöjningar för att ha råd att finansiera äldreomsorg, förskoleverksamhet, skolan osv. Men det lär vi inte få i år eftersom det verkar som Alliansen kommer att vinna. Så det blir mer skattesänkningar istället och fler inlåsta gamlingar och blåslampa i häcken på arbetslösa och sjuka. Men det är väl så vi vill ha det?
herkules
10-09-2010, 08:24
i går kväll såg jag först debatt och senare reprisen av uppdrag granskning, inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig. tvi fan för att behandla äldre människor på det där sättet. tänk om vi skulle börja låsa in barnen på dagis på det där viset, då jävlar skulle folk gapa sig hesa ...
*Stintan*
10-09-2010, 08:38
Såklart det inte är möjligt anställa folk i vård, skola och omsorg när man använder pengarna till skattesänkningar för dem som redan har så det räcker och blir över. Blir arbetslösheten lägre när man drar in på personal inom dessa områden? Blir folk friskare av otrygghet? Många av dessa som Reinfeldt pladdrar så mycket om att de fått en tusenlapp mer i plånboken genom skattesänkningarna säger själva att de hellre avstått dessa pengar om dom istället gått till att öka personalstyrkan så att de kunnat få drägligare arbetsförhållanden. Alliansens politik minskar inte heller sjukskrivningarna bland offentliganställda, tvärtom. CITAT (herkules @ 10-09-2010, 09:24)  i går kväll såg jag först debatt och senare reprisen av uppdrag granskning, inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig. tvi fan för att behandla äldre människor på det där sättet. tänk om vi skulle börja låsa in barnen på dagis på det där viset, då jävlar skulle folk gapa sig hesa ...
Anki på Öland
10-09-2010, 08:51
CITAT (herkules @ 10-09-2010, 09:24)  ................. inblandade beslutsfattare borde skämmas öronen av sig............ Det gjorde dom! På nyheterna sa dom igår att berörd kommun hade snabbt beslutat att tillsätta X antal tjänster. Anki
*Stintan*
10-09-2010, 09:30
Man kan ju bara önska att dom vidtar åtgärd på alla ställen det behövs
Solstorm
10-09-2010, 10:06
Nog skulle man kunna greja så det finns pengar till vården utan massa skattehöjningar. Jag är övertygad om att pengarna finns men det skulle krävas någon typ av controller som granskar hur pengarna används. Alltid när det ska sparas så sker indragningar längst ner i hierarkin där den egentliga verksamheten bedrivs, men jag vet att pengar tillåts läcka på andra håll. Faktiskt så skulle man behöva ta in hjälp från näringslivet att granska ekonomin inom det offentliga. Det offentliga har rent konstiga sätt att räkna. Man har flera olika budgetar för vad olika saker får kosta. Jag har sett exempel på hur tjänstemän lägger ner flera dagars jobb på att leta upp en lösning som är 100 kr billigare när någon småpryl ska inhandlas. Att kostnaden för den tjänstemannens lön faktiskt ska läggas till kostnaden för prylen som köps bryr man sig inte om. Det går ju på ett annat konto. Så har jag ju aldrig varit med om att man gör i privata näringslivet. Där är man mer medveten om vilka kostnader som hänger ihop. Även om det går på olika konton så kommer ju pengarna ändå ur samma plånbok.
Hur många skandalösa skrytbyggen har det inte gjorts med olika idrottsarenor runt om i olika kommuner. Hos hur många av dessa byggen höll man budgeten tro? Hur många representationsmiddagar har det krävts och bjudits på för dessa byggena? Hur ser maten ut som våra äldre får? Allt kommer ur samma plånbok.
Christa
10-09-2010, 10:09
Någon hade räknat ut att om vi skall klara framtidens vård så måste skatten höjas med 100 %. Det gäller med andra ord att förebygga sjukdom så mycket som går.
Eftersom det är välkänt vad som minskar risken för demens så behövs förebyggande insatser och information nu. Att förebygga framtida kostnader är något jag verkligen saknar i debatten inför valet.
Självklart håller jag med alla om att det borde finnas mer personal. Frågan är bara vem som skall betala.
Solstorm
10-09-2010, 10:14
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:09)  Självklart håller jag med alla om att det borde finnas mer personal. Frågan är bara vem som skall betala. Naturligtvis ska de dementa ha personal hos sig på natten. Man behöver inte fråga vem som skall betala, naturligtvis ska det finansieras med skattemedel. De ska ju inte behöva leva på allmosor. Kan du föreställa dig någon annan lösning?
Christa
10-09-2010, 10:16
CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:14)  Naturligtvis ska de dementa ha personal hos sig på natten. Man behöver inte fråga vem som skall betala, naturligtvis ska det finansieras med skattemedel. De ska ju inte behöva leva på allmosor. Kan du föreställa dig någon annan lösning? Menar du att det är ok med en hundraprocentig höjning av skatten? Läs hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar.
herkules
10-09-2010, 10:20
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:09)  /.../ Frågan är bara vem som skall betala. VI ska betala. man lönar inte gammalt folk med skit.
Christa
10-09-2010, 10:24
CITAT (herkules @ 10-09-2010, 11:20)  VI ska betala. man lönar inte gammalt folk med skit. Läs gärna hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|