Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargen igen, Jag är kluven
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-09-2010, 11:22
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          200 vargar tar idag 500 får. Det kan vara acceptabelt om det inte är genbanksdjur. Hur många får tar 1000 vargar? Hästar och kor som byten beror nog helt på vilka raser det är. Jag tvivlar på att jersey och dexter klarar varg särskilt bra. När det gäller hästar så har vi många raser av små hästar i Sverige. Shettisar är kanske vanligast.
          Problemet med att skydda husdjuren är störst i skogsområden där man har många små, spridda hagar. I de stora jordbruksområdena är det knappast något problem med varg. En stor platt hage är lätt att hägna in. Att ha ett par hundar som vaktar 500 får är fullt möjligt.

Carl!
          Vad har du för husdjur som riskerar att bli vargmat? Och tror du på fullt allvar att få en liten ersättning kompenserar oss djurägare när våra djur blivit rivna.

Orkidétjuven kommer med intressant information. Är det verkligen dokumenterat att vitsvanshjorten lyckats ta sig in i Sverige från Finland. Vitsvanshjorten är fömodligen det bästa hjortdjuret för hägn men är förbjudet i Sverige. Att ha den vild i Sverige är inte önskvärt. I USA har vitsvanshjorten angripits av en prionsjukdom som ingen vet hur den sprids. Det är kanske artens räddning att den förts in i andra länder.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Carl
          Inlägg 15-09-2010, 11:44
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Troligtvis tar 500 vargar fler! Vad menar du med en liten ersättning? Antog att ni fick ut slakt värdet iaf eller?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-09-2010, 12:08
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Carl @ 15-09-2010, 12:44) *
          Troligtvis tar 500 vargar fler! Vad menar du med en liten ersättning? Antog att ni fick ut slakt värdet iaf eller?

Det finns många får som hålls enbart för att hålla landskapet öppet och som närmast är som familjemedlemmar. Det är en klen tröst att bara få slaktvärdet i ersättning. Samma gäller för vargdödade hundar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-09-2010, 12:15
          Länk hit: #124

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2010, 13:08) *
          Det finns många får som hålls enbart för att hålla landskapet öppet och som närmast är som familjemedlemmar. Det är en klen tröst att bara få slaktvärdet i ersättning. Samma gäller för vargdödade hundar.

Särskilt provocerande är det också att vargen inte nöjer sig med att ta ett får, utan den tar ju alla den kommer åt. Hade något enstaka djur försvunnit hade nog många stått ut, men när hela besättningen går åt på en gång, och inte ens äts, så blir många ledsna.

Citera
          Katie
          Inlägg 15-09-2010, 12:24
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Carl @ 15-09-2010, 12:44) *

Om 'fel' djur blir rivet/dödat så är slaktvärdet en klen tröst. Är man mitt uppe i ett avelsarbete så kan det vara ett riktigt bakslag att få ett eller flera djur som stryker med. Vare sig de är genbanksdjur eller ej.

Får avlas även de på kvalitet precis som hästar, hundar etc.

Själv har vi inte haft problem med vargen. Den har ett revir här men den har ännu inte gett sig på några får i vår del av reviret. Dock i den södra delen. I vår del är det istället lodjuret som gett sig in i hagar.
          Vi har gott om vilt här så det är egentligen ingen av oss fårbönder i denna norra delen av reviret som är särskilt oroliga.
          Ingen av oss är heller särskilt rädda för att ge oss ut i skog och mark. Peppar peppar så är ingen av vargarna här orädda för folk, än.
          Vargarna upptäcker många gånger oss innan vi ens har en aning om att de är i närheten. De går undan precis som lodjur. De går inte gärna heller fram och tar en hund som går vid sin ägare. Om nån individ skulle göra det så är den förmodligen inte helt som den ska.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Carl
          Inlägg 15-09-2010, 13:57
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tänkte inte på att fåret kan ha ett högre värde en slaktvärdet. Är det så att andra värden kommer in typ avelsdjur kan det verifieras så ska enligt min mening även de kompenseras mer än väl. Annars kan man samsas med djurägarna. Får ni det?

Citera
          Bettis
          Inlägg 15-09-2010, 15:14
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Huggorm @ 15-09-2010, 13:15) *
          Särskilt provocerande är det också att vargen inte nöjer sig med att ta ett får, utan den tar ju alla den kommer åt. Hade något enstaka djur försvunnit hade nog många stått ut, men när hela besättningen går åt på en gång, och inte ens äts, så blir många ledsna.

g.gif som jag har hört det beror det på att det är för små "hagar" till fåren, när vargen kommer in så får dom panik (vilket man kan förstå) och då rusar dom runt, vargen hugger till höger och vänster. Om dom hade haft större områden så siktar vargen in sig på en (oftast den minsta/älsta/sjukast) då hinner de andra undan och han tar sitt byte. Men som sagt nu kommer ju dom stackarna oftast inte undan. Otäckt men djur är djur....

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 15-09-2010, 15:29
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Skaffar man får i ett område där det finns varg kanske man skulle bosatt sig någon annanstans eller gjort något annat? Det är väl ingen direkt nyhet att får eller hundar blir offer för rovdjur? Naturens gång!

Häromdagen såg jag en jättestor havsörn segla strax över mig. Hade den tagit min katt skulle jag väl inte gått och pangat örnar för det???

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Solstorm
          Inlägg 15-09-2010, 15:34
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (skogstroll @ 15-09-2010, 16:29) *
          Skaffar man får i ett område där det finns varg kanske man skulle bosatt sig någon annanstans eller gjort något annat?

De flesta fåren har funnits här längre än vargen. Vargen började ju inte vandra ner i landet förrän på 80-talet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-09-2010, 15:35
          Länk hit: #130

Moderator

CITAT (skogstroll @ 15-09-2010, 16:29) *
          Skaffar man får i ett område där det finns varg kanske man skulle bosatt sig någon annanstans eller gjort något annat? Det är väl ingen direkt nyhet att får eller hundar blir offer för rovdjur? Naturens gång!

Men nu är det ju vargen som har vandrat in i fårägarland. Och vilka delar av Sverige skall vi annars reservera åt fårägarna? Förutom Gotland då?

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 15-09-2010, 17:38
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Man måste helt enkelt anpassa sig efter den rådande situationen. Vargen är ett naturligt inslag i den svenska naturen, även om den varit mer eller mindre utrotad i ett hundratal år (människan är betydligt mindre naturlig här, vi är ju faktiskt ett extremt invasivt skadedjur om man ser det ur en annan synvinkel än vår egen). Tror att den allra effektivaste åtgärden för att kunna ha tamboskap och varg samtidigt vore att i stor skala ha herdar med hund som vaktar djuren. Det vore sannolikt bättre för naturen också eftersom betet då blir mer varierat och mindre intensivt än i stängslade hagar. Problemet är väl bara att det blir ganska dyrt (fast man slipper i och för sig kostnaderna för stängsel) och kanske kan bli svårt att få tag på folk som vill vara herdar. Misstänker att de flesta av oss moderna svenskar nog har blivit lite för bekväma av oss.

Sedan måste man acceptera att oavsett vad vi gör så kommer en del djur ändå att bli tagna av vargarna, men med rätt åtgärder går det säkerligen att hålla förlusterna på en rimlig nivå.

Tycker att argumentet att "vargen finns ju på andra ställen" faller platt. Om vi inte kan tillåta varg i Sverige, vem ska då ta det ansvaret? Vårt land är till stora delar väldigt glesbefolkat och hur ska vi kunna kräva att t ex Ryssland eller Rumänien bevarar sina vargar om vi inte gör det? Är våra skäl att inte ha varg viktigare än deras?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-09-2010, 17:57
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anders zon 1 @ 15-09-2010, 18:38) *
          Man måste helt enkelt anpassa sig efter den rådande situationen. Vargen är ett naturligt inslag i den svenska naturen, även om den varit mer eller mindre utrotad i ett hundratal år (människan är betydligt mindre naturlig här, vi är ju faktiskt ett extremt invasivt skadedjur om man ser det ur en annan synvinkel än vår egen). Tror att den allra effektivaste åtgärden för att kunna ha tamboskap och varg samtidigt vore att i stor skala ha herdar med hund som vaktar djuren. Det vore sannolikt bättre för naturen också eftersom betet då blir mer varierat och mindre intensivt än i stängslade hagar. Problemet är väl bara att det blir ganska dyrt (fast man slipper i och för sig kostnaderna för stängsel) och kanske kan bli svårt att få tag på folk som vill vara herdar. Misstänker att de flesta av oss moderna svenskar nog har blivit lite för bekväma av oss.

Sedan måste man acceptera att oavsett vad vi gör så kommer en del djur ändå att bli tagna av vargarna, men med rätt åtgärder går det säkerligen att hålla förlusterna på en rimlig nivå.

Tycker att argumentet att "vargen finns ju på andra ställen" faller platt. Om vi inte kan tillåta varg i Sverige, vem ska då ta det ansvaret? Vårt land är till stora delar väldigt glesbefolkat och hur ska vi kunna kräva att t ex Ryssland eller Rumänien bevarar sina vargar om vi inte gör det? Är våra skäl att inte ha varg viktigare än deras?

tummenupp.gif bravo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 15-09-2010, 18:09
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Här vad det mycket prat om hur många får vargen tar,där jag bor så har bonden på Lövsta gård Olle ett annat problem, han ställer ut får i dom södra förorterna och han blir av med många får som hundar tar och en del försvinner i bakluckor i bilar till grillfester, så på endel ställen har han slutat med att hålla får på.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-09-2010, 21:25
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Hörde just att Mona Sahlin inte är emot licensjakt på varg.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-09-2010, 09:14
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Tanken med herdar är tilltalande. Jag förmodar att Anders ställer upp helt idéellt. Får vi ett vargrevir där jag bor så räcker det för min del med 14 herdar om de jobbar i 12 timmarsskift. Det blir intressant att se hur många varganhängare som är beredda att jobba idéellt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2010, 09:21
          Länk hit: #136

Moderator

CITAT (Jan Lindgren @ 16-09-2010, 10:14) *
          Hej!
          Tanken med herdar är tilltalande. Jag förmodar att Anders ställer upp helt idéellt. Får vi ett vargrevir där jag bor så räcker det för min del med 14 herdar om de jobbar i 12 timmarsskift. Det blir intressant att se hur många varganhängare som är beredda att jobba idéellt.
          MVH
          Jan Lindgren

Det vore också intressant att se hur dessa idéella herdar reagerar när vargen kommer. Skyddar dom fåren eller springer dom för sina liv? Kanske dom rentav ändrar uppfattning i frågan efter att ha fått se en fårmassaker i verkligheten?

Citera
          Katie
          Inlägg 16-09-2010, 11:22
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Carl @ 15-09-2010, 14:57) *
          Tänkte inte på att fåret kan ha ett högre värde en slaktvärdet. Är det så att andra värden kommer in typ avelsdjur kan det verifieras så ska enligt min mening även de kompenseras mer än väl. Annars kan man samsas med djurägarna. Får ni det?

Man får runt 1600 för ett lamm och runt 2500 för tacka/bagge. Summan beror iof på ras. Visst har man fått för slaktvärdet men vad hjälper det om ett djur med ett högt avelsvärde är det som stryker med.

CITAT (Anders zon 1 @ 15-09-2010, 18:38) *
          Tror att den allra effektivaste åtgärden för att kunna ha tamboskap och varg samtidigt vore att i stor skala ha herdar med hund som vaktar djuren. Det vore sannolikt bättre för naturen också eftersom betet då blir mer varierat och mindre intensivt än i stängslade hagar. Problemet är väl bara att det blir ganska dyrt (fast man slipper i och för sig kostnaderna för stängsel) och kanske kan bli svårt att få tag på folk som vill vara herdar. Misstänker att de flesta av oss moderna svenskar nog har blivit lite för bekväma av oss.

Vilket drömjobb!!!
          Det jobbet hade jag hakat på direkt. Vem bryr sig om väder och vind. Det finns kläder för alla väder. flirting.gif

CITAT (andersen @ 15-09-2010, 19:09) *
          Här vad det mycket prat om hur många får vargen tar,där jag bor så har bonden på Lövsta gård Olle ett annat problem, han ställer ut får i dom södra förorterna och han blir av med många får som hundar tar och en del försvinner i bakluckor i bilar till grillfester, så på endel ställen har han slutat med att hålla får på.

Jag bor precis utmed en större väg där det passerar väldigt mycket trafik.
          Varje vår kommer det in en mängd bilar på gården. De är ute efter lamm.

Tyvärr har jag även blivit av med lamm där tvåbenta har plockat dem ur en hage när ingen varit hemma.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 16-09-2010, 12:16
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Det där jobbet hade jag hakat på med.
          Ang vitsvanshjort kan du läsa lite mer här. visserligen från jägarförbundet, och jag håller inte med författaren ang hans motion. Jag tycker inte att den ska få etablera sig här tex.

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbun...-vitsvanshjort/

här var det ganska intressant läsning med.
          http://www.cfw.nu/nyhetsnotiser/lasmer.cfm?490

Citera
          herkules
          Inlägg 16-09-2010, 14:25
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Jan Lindgren @ 16-09-2010, 10:14) *
          Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

varför ska man jobba idéellt, starta eget vet jag och anställ folk! jag skulle lätt kunna bli herde smile.gif avtalsenlig lön, försäkringar mm så är jag nog dessutom inte ensam om att vilja ha ett sådant jobb.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-09-2010, 14:56
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Huggorm @ 16-09-2010, 10:21) *
          Det vore också intressant att se hur dessa idéella herdar reagerar när vargen kommer. Skyddar dom fåren eller springer dom för sina liv? Kanske dom rentav ändrar uppfattning i frågan efter att ha fått se en fårmassaker i verkligheten?

Ja sk-ter dom på sig när dom ser en varg så passar dom nog inte till fåraherde. Då får dom bli jägare istället. whistling.gif Och vargen orsakar ingen massaker, han följer sin nedärvda instinkt. Vi triggar igång den eftersom fåren inte kan fly på grund av stängsel. Som räven o hönshuset. Vi har skapat situationen, varg o räv utnyttjar den. Även en del tvåbenta djur verkar det som.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

14 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon