CITAT (Carl @ 15-09-2010, 14:57)

Tänkte inte på att fåret kan ha ett högre värde en slaktvärdet. Är det så att andra värden kommer in typ avelsdjur kan det verifieras så ska enligt min mening även de kompenseras mer än väl. Annars kan man samsas med djurägarna. Får ni det?
Man får runt 1600 för ett lamm och runt 2500 för tacka/bagge. Summan beror iof på ras. Visst har man fått för slaktvärdet men vad hjälper det om ett djur med ett högt avelsvärde är det som stryker med.
CITAT (Anders zon 1 @ 15-09-2010, 18:38)

Tror att den allra effektivaste åtgärden för att kunna ha tamboskap och varg samtidigt vore att i stor skala ha herdar med hund som vaktar djuren. Det vore sannolikt bättre för naturen också eftersom betet då blir mer varierat och mindre intensivt än i stängslade hagar. Problemet är väl bara att det blir ganska dyrt (fast man slipper i och för sig kostnaderna för stängsel) och kanske kan bli svårt att få tag på folk som vill vara herdar. Misstänker att de flesta av oss moderna svenskar nog har blivit lite för bekväma av oss.
Vilket drömjobb!!!
Det jobbet hade jag hakat på direkt. Vem bryr sig om väder och vind. Det finns kläder för alla väder.

CITAT (andersen @ 15-09-2010, 19:09)

Här vad det mycket prat om hur många får vargen tar,där jag bor så har bonden på Lövsta gård Olle ett annat problem, han ställer ut får i dom södra förorterna och han blir av med många får som hundar tar och en del försvinner i bakluckor i bilar till grillfester, så på endel ställen har han slutat med att hålla får på.
Jag bor precis utmed en större väg där det passerar väldigt mycket trafik.
Varje vår kommer det in en mängd bilar på gården. De är ute efter lamm.
Tyvärr har jag även blivit av med lamm där tvåbenta har plockat dem ur en hage när ingen varit hemma.