CITAT (Christa @ 11-09-2010, 11:59)

Då kanske du håller med om det jag skrev vid starten av tråden dvs att man inte skall ha allmän jakt som förra året utan istället tillåta skyddsjakt. Att ha allmän jakt och pang, pang, pang på en vecka skjuta bort ett antal djur tycker jag verkar dumt.
Men att skjuta de vargar som vant sig vid att stryka runt husen och jaga tamdjur och gräva i soptunnor tycker jag är rimligt. Tillåter man inte det så kommer motståndet från de drabbade bara att öka.
Jag anser inte att det ska skjutas av vargar hur som helst. Vet de inte vilken varg det är som är ett problem så avvakt. Sätt ut pass vid platser där de orsakat skada. Vargen kommer tillbaka där maten är serverad.
Nu var det licensjakt förra året där ett visst antal vargar sköts av. Min åsikt är att om det bestäms att ett visst antal djur ska skjutas av i ett visst område så är det för att 'flocken' orsakat skada på lantdjur el. dylikt. Vid licensjakt så blir varje område meddelade om hur många djur de får skjuta av både när det gäller, varg, älg, rådjur etc.
Med vargen var det lite annorlunda. Där var det inte riktigt små områden där det fick skjutas av utan flera jaktområden blev ihopslagna då vargen inte lever som älg och rådjur. I vårt område Skjöts det nån långt söderut och en långt norrut så det 'sållades' i flera flockar.
Så länge stammarna är så pass små som de faktiskt fortfarande är behövs ingen definitiv jakt utan man, om det behövs, håller sig till skyddsjakt.
Du har rätt att freda dina djur.
Vet man inte exakt hur det går till när vargar jagar i det fria så kan man titta på en Border collie när den vallar.
Vallningen är en kontrollerad jakt.
Kommer vargen in i en fårhage så slår det slint eftersom bytesdjuren inte flyr och då kan vem som av individerna gå in och slå bytet. Det är då det blir ett problem.
Det hunden gör är att valla fram bytet till alfa-ledaren. Det är ledaren som slår bytet. (Oftast vargtiken.) Nu slår vi iof inte bytet när hunden kommer med djuren men de flesta momenten i vallning är som vargens jaktbeteende. Skillnaden är att vi kontrollerar den och fåren/nöten lär sig att de är trygga hos föraren.
Är man hundägare så borde man studera vargen så mycket man kan.
Genom att titta på dem (naturprogram / IRL mm) så kan man lära sig otroligt mycket om sin hunds beteénde. Vad som fortfarande är riktigt djupt rotat i generna på våra hundar.
Bara att kolla in rangordningssystemet i en vargflock får en att tänka till. Man har börjat komma till insikt över hur mycket man förmänskligar sina hundar.
Tittar man på en vargflock så ser man att den som är lägst i rang aldrig bråkar med någon annan än den som är strax ovan. Detta för att steg för steg klättra i rang och komma närmre alfaparet. Den ända som kan ge sig i kast med att utmana någon av alfaledarna är den individ som är precis under.
Nej, så länge flockarna är små så kan man vara försiktig med licensjakt. Skyddsjakt är det som är mest lämpligt för att sålla ut problemdjuren.
Skulle en varg ta sig in till mina djur så smäller det direkt men så länge det inte är några problem så avvaktar vi hellre.
Redigerat av Katie: 11-09-2010, 13:35