Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargen igen, Jag är kluven
          Katie
          Inlägg 11-09-2010, 20:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Det finns de som använder dessa raser som vakthundar hemma också. Även på inhägnade områden.

Finns det inte VÄLDIGT tydliga varningsskyltar så kan det gå riktigt illa.

När de går i en fårflock så beblandar de sig med djuren och gör inget mot inkräktare om det inte verkar hotfullt.
          När de inte kan gå med en flock och utföra det de är avlade för så blir de inte roliga att tas med. De blir oftast farliga då istället.
          Det mest tragiska är ju att det finns de som skaffar en sån hund för att ha som vakt och sällskapshund. De vet inte vad de ger sig in på.
          Som valpar är de enormt söta. Små nallebjörnar. Som vuxna är de fortfarande granna att titta på men jag hade nog backat undan fortare från en sån hund än en varg.

CITAT (*Stintan* @ 11-09-2010, 21:55) *
          Det är väl typ Ovtjarkan det är fråga om isåfall och som sagt inte så lätthanterliga.

Så hette den ja.
          Kände det gnagde i hjärnan men kom inte på namnet.

Det finns en till men även där är det tvärstopp i hjärnkontoret.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Meriona
          Inlägg 11-09-2010, 21:01
          Länk hit: #42

Gäster

Lama ska tydligen också funka att ha i flocken mot rovdjur. De är ju dessutom snygga att se på. smile.gif

Citera
          Katie
          Inlägg 11-09-2010, 21:10
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Vet inte om den rår på vargen men den är tydligen effektiv mot räv.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 11-09-2010, 21:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag bor på landet!
          Har haft varg i trädgården!
          Men--anser att varg har minst lika stor rätt
          att leva--som människor......
          Vilka är det som utarmat jorden?
          Ja--inte är det rovdjuren!
          De sprider inte gifter o dyl.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 12-09-2010, 00:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 10:09) *
          Det är få vargar i landet, men dom är ju inte jämnt fördelade. Värmland och Dalarna har mer än sin beskärda del.

Det finns ett antal hundratusen jägare i Sverige, och får inte dom behålla sina älgar så skjuter nog en del av dom varg i stället. Så är det vare sig man vill eller ej.

Men äger jägarna verkligen älgarna? Hur kommer det sig? Jag är ingen jägare men jag anser att vilda djur är mina lika mycket som nån annans.
          Fast mest är de väl sina egna. Inte konstigt att jägare blir förbannade på vargar om de har en så förvriden världsbild.

Då bestämmer jag nu, att jag äger vargarna(finns det fler här som vill vara med kan vi äga dem ihop) och fan ta den som skjuter mina vargar!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2010, 06:51
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Trampendal @ 12-09-2010, 01:07) *
          Men äger jägarna verkligen älgarna? Hur kommer det sig? Jag är ingen jägare men jag anser att vilda djur är mina lika mycket som nån annans.
          Fast mest är de väl sina egna. Inte konstigt att jägare blir förbannade på vargar om de har en så förvriden världsbild.

Då bestämmer jag nu, att jag äger vargarna(finns det fler här som vill vara med kan vi äga dem ihop) och fan ta den som skjuter mina vargar!

000.gif bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2010, 07:40
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lysande! tummenupp.gif yahoo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 12-09-2010, 08:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Man kan ändå konstatera att de som fått sina djur dödade är emot vargen medan de som aldrig drabbats ofta är för.

Rådjuren åt upp mina grönsaker och blommor så många gånger så jag till slut kände att jag skulle kunna slå ihjäl dem och detta trots att jag inte ens slår ihjäl flugor och getingar utan släpper ut dem istället.

Jag såg ett nyhetsinslag från Hjärtum för några år sedan där en varg hade massakerat en hel fårflock. Massor med får var sönderslitna och lemlestade. Vargen hade ätit på dem medan de levde. Slitit upp buken på dem osv. Det såg verkligen förfärligt ut och jag led med de stackars fårägarna.

Inte verkar det hjälpa med rovdjursstängsel heller som de köpt för dyra pengar och lagt ner tid på att sätta upp.

Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och i princip för att rovdjuren skall få finnas men jag har full förståelse för att de drabbade känner sig förtvivlade och arga.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2010, 08:31
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 12-09-2010, 09:28) *
          Man kan ändå konstatera att de som fått sina djur dödade är emot vargen medan de som aldrig drabbats ofta är för.

Rådjuren åt upp mina grönsaker och blommor så många gånger så jag till slut kände att jag skulle kunna slå ihjäl dem och detta trots att jag inte ens slår ihjäl flugor och getingar utan släpper ut dem istället.

Jag såg ett nyhetsinslag från Hjärtum för några år sedan där en varg hade massakerat en hel fårflock. Massor med får var sönderslitna och lemlestade. Vargen hade ätit på dem medan de levde. Slitit upp buken på dem osv. Det såg verkligen förfärligt ut och jag led med de stackars fårägarna.

Inte verkar det hjälpa med rovdjursstängsel heller som de köpt för dyra pengar och lagt ner tid på att sätta upp.

Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och i princip för att rovdjuren skall få finnas men jag har full förståelse för att de drabbade känner sig förtvivlade och arga.

Ett helt rimligt och mkt mänskligt resonemang, som jag och säkert många andra tycker är helt okontroversiellt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 12-09-2010, 08:43
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 09:31) *
          Ett helt rimligt och mkt mänskligt resonemang, som jag och säkert många andra tycker är helt okontroversiellt.

Jag upplever att debatten ofta är väldigt polariserad. I början av denna tråd skrev flera att "folk får väl hålla reda på sina hundar" och så var det bra med det.

Om man inte lyssnar på dem som drabbas så kommer det att bli krig. Det borde gå att komma fram till något som båda sidor kan acceptera.

Man löser inte problemet genom att avfärda problemet som om det var enbart gnäll.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-09-2010, 09:02
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Christa @ 12-09-2010, 09:28) *

Den vargen hade ett svårt käkfel. Det konstaterades ju när den sköts.
          Och robdjursstängsel hjälper visst, det är bara det att det inte fanns några.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2010, 09:14
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Christa @ 12-09-2010, 09:43) *
          Jag upplever att debatten ofta är väldigt polariserad. I början av denna tråd skrev flera att "folk får väl hålla reda på sina hundar" och så var det bra med det.

Om man inte lyssnar på dem som drabbas så kommer det att bli krig. Det borde gå att komma fram till något som båda sidor kan acceptera.

Man löser inte problemet genom att avfärda problemet som om det var enbart gnäll.

En viss skillnad på om vargen ger sig in i fårhagen och begår massaker än om den ger sig på en lösspringande hund i skogen. Varför har man hunden lös i vargmarker? Varför tror människor att dom har någon sorts ensam- och bestämmanderätt över allt annat levande? Om din hund blir överkörd av en bil för att du inte har den kopplad ska vi skrota alla bilar då eller? Nej då går det bra att skylla på oansvarig hundägare plötsligt. Så ja folk får väl hålla reda på sina hundar var dom än befinner sig!

När jag var barn hade kungen får som vaktades av en fåraherde, en hund hade han som hjälp. Hela Drottningsholmsparken och Hagaparken betades av dessa får innan dom stallades in för vintern (vet att det inte fanns varg där men det var sättet att hålla får som var min poäng). Om man nu ska ha får i vargmarkerna så får man väl vakta dom på något sätt eller hägna in så att det blir vargsäkert. Är det inte vi människor som ska anpassa oss till naturen och inte tvärtom?

Redigerat av *Stintan*: 12-09-2010, 09:17

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 12-09-2010, 09:50
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-09-2010, 10:14) *
          En viss skillnad på om vargen ger sig in i fårhagen och begår massaker än om den ger sig på en lösspringande hund i skogen. Varför har man hunden lös i vargmarker? Varför tror människor att dom har någon sorts ensam- och bestämmanderätt över allt annat levande? Om din hund blir överkörd av en bil för att du inte har den kopplad ska vi skrota alla bilar då eller? Nej då går det bra att skylla på oansvarig hundägare plötsligt. Så ja folk får väl hålla reda på sina hundar var dom än befinner sig!

När jag var barn hade kungen får som vaktades av en fåraherde, en hund hade han som hjälp. Hela Drottningsholmsparken och Hagaparken betades av dessa får innan dom stallades in för vintern (vet att det inte fanns varg där men det var sättet att hålla får som var min poäng). Om man nu ska ha får i vargmarkerna så får man väl vakta dom på något sätt eller hägna in så att det blir vargsäkert. Är det inte vi människor som ska anpassa oss till naturen och inte tvärtom?

Man behöver inte gå långt ut i vargmarker för att hundar eller katter skall angripas. Det kan hända hemma på tomten också.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2010, 09:57
          Länk hit: #54

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jägarna äger överskottet av älgarna av hävd och tradition, samt av de starkares rätt. Vill man dra det en bit längre så äger väll de markägare som föder älgarna dom. Älgar som håller sig i de faktiskt ganska stora nationalparkerna är det ingen som skjuter. Där kan vargen hålla sig också.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2010, 15:00
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Christa @ 12-09-2010, 10:50) *
          Man behöver inte gå långt ut i vargmarker för att hundar eller katter skall angripas. Det kan hända hemma på tomten också.

Inte om du är ute med din hund och har den kopplad! Håller man inte reda på sina husdjur får man skylla sig själv!

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 12-09-2010, 15:43
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Om en varg kommer in i ett samhälle så dår den väl sövas o köras ut i vildmarken. Inte ska den skjutas. Det är ju helt sjukt. Låt djuret vara så får markägare/djurägare skydda sitt eget bättre istället.

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-09-2010, 16:23
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Bor man på landsbygden finns alltid en risk att husdjuren råkar illa ut och faller offer för ett rovdjur. Det gör ont. Men det gör än mer ont om djuret blivit skjutet eller överkört. Naturen kan kännas grym ibland men det är inget man kan eller skall göra något åt. Det finns inget generellt vargproblem. Däremot enstaka vargproblem. Ta tag i dom och låt inte vargen som art klä skott för enstaka incidenter.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          andersen
          Inlägg 12-09-2010, 16:43
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 10:57) *
          Älgar som håller sig i de faktiskt ganska stora nationalparkerna är det ingen som skjuter. Där kan vargen hålla sig också.

Visst förekommer det Älgjakt i nationalparkerna, kanske inte i alla men det är nog inte så ovanligt mad Älgjakt där.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 12-09-2010, 23:05
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 10:57) *
          Jägarna äger överskottet av älgarna av hävd och tradition, samt av de starkares rätt. Vill man dra det en bit längre så äger väll de markägare som föder älgarna dom. Älgar som håller sig i de faktiskt ganska stora nationalparkerna är det ingen som skjuter. Där kan vargen hålla sig också.

Rent juridiskt måste det väl ändå vara så att jägaren äger djuret först när det är skjutet(om jakten har gått till på lagligt vis)?
          Om älgen ena dagen är på min mark, nästa dag hos grannen och dan därpå hos nästa granne hur blir det då? Ska vi bilda kollektiv då?

Om ett rådjur bestämt sig för att livnära sig på mina pelargoner och annat som finns på min mark inte sjutton är det mitt rådjur för det.
          Och paddan som bor hos mig och tar sin regelbundna kvällspromenad över min farstukvist skulle den vara min?

Dessutom, om det finns ett överskott av älgar så borde ju vargen ha första tjing på det, den jagar förmodligen också på ett som är bättre
          för älgstammen som helhet. Det kan knappast anses som en mänsklig rättighet att äta älgkött när man har tillgång till annan föda.

Och om du tycker att vargen ska hålla sig i nationalparker, har du talat om det för vargen?

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-09-2010, 01:32
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Bara ngt jag kom att tänka på. Se om jag kan förklara på rätt sätt.
          Rovdjur som varg osv jagar ju med bla involverande luktsinnet. De tar ut unga och gamla djur, samt sjuka, vilket de kan faktiskt lukta sig fram på. På så sätt väljer de ju selektivt ut djur som inte är överlevnadsdugliga och håller på så sätt en frisk population tex älgar eller rådjur i naturen. Detsamma gäller alla stora rovdjur som tex tigrar, lejon, hyenor och vargar.

Människor har ju förlorat den del så att säga och jagar nu allt som rör på sig typ. När de gäller troféjägarna väljer de ju ut de största och vackraste djuren, och på så sätt gör de ju allt tvärtom, så att sjuka och gamla djur blir kvar och hela systemet kollapsar.
          Låt rovdjuren få jaga först, sen kanske vi kan få en del av resterna..

Citera

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon