CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 10:57)

Jägarna äger överskottet av älgarna av hävd och tradition, samt av de starkares rätt. Vill man dra det en bit längre så äger väll de markägare som föder älgarna dom. Älgar som håller sig i de faktiskt ganska stora nationalparkerna är det ingen som skjuter. Där kan vargen hålla sig också.
Rent juridiskt måste det väl ändå vara så att jägaren äger djuret först när det är skjutet(om jakten har gått till på lagligt vis)?
Om älgen ena dagen är på min mark, nästa dag hos grannen och dan därpå hos nästa granne hur blir det då? Ska vi bilda kollektiv då?
Om ett rådjur bestämt sig för att livnära sig på mina pelargoner och annat som finns på min mark inte sjutton är det mitt rådjur för det.
Och paddan som bor hos mig och tar sin regelbundna kvällspromenad över min farstukvist skulle den vara min?
Dessutom, om det finns ett överskott av älgar så borde ju vargen ha första tjing på det, den jagar förmodligen också på ett som är bättre
för älgstammen som helhet. Det kan knappast anses som en mänsklig rättighet att äta älgkött när man har tillgång till annan föda.
Och om du tycker att vargen ska hålla sig i nationalparker, har du talat om det för vargen?