Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargen igen, Jag är kluven
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:07
          Länk hit: #81

Gäster

Bättre jämföra med svenska förhållanden anser jag. Varg fäller inte ren och varg dödar inte häst och inte människor.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2010, 20:08
          Länk hit: #82

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:07) *
          Bättre jämföra med svenska förhållanden anser jag. Varg fäller inte ren och varg dödar inte häst och inte människor.

Vargen skulle fälla ren om samerna lät den vistas i deras områden

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:13
          Länk hit: #83

Gäster

Intressant att ni säger detta, har ni varit på någon informationsträff med defemstora? Det har jag. smile.gif Och ni har fel. smile.gifsmile.gif
          Att de kan äta en ren eller två är självklart, men det är INTE deras stapelföda.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2010, 20:15
          Länk hit: #84

Moderator

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:13) *
          Intressant att ni säger detta, har ni varit på någon informationsträff med defemstora? Det har jag. smile.gif Och ni har fel. smile.gifsmile.gif
          Att de kan äta en ren eller två är självklart, men det är INTE deras stapelföda.

Men det kan bli stapelföda, om dom bara får vänja sig i lugn och ro. En sådan outömmlig källa till mat i lagom storlek kan dom inte låta bli.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-09-2010, 20:15
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Meriona!
          Ta och läs de sidor du rekommenderar. Den europeiska vargen äter med förtjusning ren och var förr vanlig i fjällkedjan. Samerna var mycket snabba med att utrota den. Det är tack vare samerna som nästan inga vargar har lyckats ta sig in i Sverige från Finland. Varg river kor så varför skulle de inte riva hästar? Vargen äter det mesta som den kan döda vilket är typiskt för de flesta rovdjur.

Jag vidhåller att vi ska ha varg i våra nationalparker så att vi kan ha våra husdjur kvar och på så sätt hålla lite marker öppna. Jag vill inte heller att du ska råka ut för en allvarlig ridolycka när din häst blir skrämd av vargar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:19
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 21:15) *
          Men det kan bli stapelföda, om dom bara får vänja sig i lugn och ro. En sådan outömmlig källa till mat i lagom storlek kan dom inte låta bli.

De väljer det inte frivilligt eftersom renarna har ett annat flyktbeteende, älgkalvar är mycket med stilla och lättätna. Jag tror att ni borde gå på en sån där information och lära er lite mer.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2010, 20:20
          Länk hit: #87

Moderator

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:19) *
          De väljer det inte frivilligt eftersom renarna har ett annat flyktbeteende, älgkalvar är mycket med stilla och lättätna. Jag tror att ni borde gå på en sån där information och lära er lite mer.

Och hur långt räcker älgkalvarna, hur många vargar får äta sig mätta? Och vad gör dom när älgarna tar slut?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-09-2010, 20:23
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 21:20) *
          Och hur långt räcker älgkalvarna, hur många vargar får äta sig mätta? Och vad gör dom när älgarna tar slut?

Vad är det för katastrofscenarium du målar upp. Just nu har vi några hundra vargar och kanske hundra tusen älgkalvar årligen.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:26
          Länk hit: #89

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 14-09-2010, 21:15) *
          Hej Meriona!
          Ta och läs de sidor du rekommenderar. Den europeiska vargen äter med förtjusning ren och var förr vanlig i fjällkedjan. Samerna var mycket snabba med att utrota den. Det är tack vare samerna som nästan inga vargar har lyckats ta sig in i Sverige från Finland. Varg river kor så varför skulle de inte riva hästar? Vargen äter det mesta som den kan döda vilket är typiskt för de flesta rovdjur.

Jag vidhåller att vi ska ha varg i våra nationalparker så att vi kan ha våra husdjur kvar och på så sätt hålla lite marker öppna. Jag vill inte heller att du ska råka ut för en allvarlig ridolycka när din häst blir skrämd av vargar.
          MVH
          Jan Lindgren

Jag relaterar till den information som gavs på träffen av en stiftelse som har till uppgift av regeringen bland annat att ge saklig och opartisk information om våra rovdjur. Och svensk varg river oerhört sällan kor, det har hänt att den tar kalvar som irrar sig bort från flocken, vad gäller Rialaflocken var det kalvar som kommit ur hägnet. Du är duktig på att ge halvsanningar, Jan.
          Och jag är inte ett dugg rädd för varg, vare sig jag sitter till häst eller promenerar i svampskogen, och då bor jag i Vargområde. smile.gif Tvärtom skulle jag bli väldigt glad.

CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 21:20) *

Då äter de huggormar. smile.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2010, 20:27
          Länk hit: #90

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 14-09-2010, 21:23) *
          Vad är det för katastrofscenarium du målar upp. Just nu har vi några hundra vargar och kanske hundra tusen älgkalvar årligen.

Jag tror ändå bara det är en tidsfråga innan en varg får smak på ren, och sedan sprider sig den kunskapen. Det tro uppenbarligen samerna också, eftersom de systematiskt utrotar alla vargar de kommer över.

De amerikanska vargarna har som sagt inga problem att äta ren.

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:26) *
          Då äter de huggormar. smile.gif

Dom kanske försöker, men inte mer än en gång naughty.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-09-2010, 20:31
          Länk hit: #91

Medlem

Hej!
          Det finns en trevlig bok som heter Däggdjur av Anders Bjärvall. Läs den gärna.
          Några citat: "Vargen är oerhört anpassningsbar och fanns förr i alla norra halvklotets biotoper utom ren öken" "Bytesvalet är nästa helt inriktat på stora däggdjur. Den minsta art som någonstans utgör stapelföda är bäver men betydligt större roll spelar hjortdjur- älg, ren, rådjur, vitsvanshjort - och slidhornsdjur - bison, myskoxe, bergsfår och snöget."

Man måste ta propagandamöten med en nypa salt. Titta på vargens utbredning och fundera på hur många älgar det finns i de områdena.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2010, 20:32
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande varg och ren, i Mitt i naturen spårade de en gång en varg försedd med radiosändare. De var några dagar efter vargen för att inte skrämma den. På ett ställe kom de på att den fällt en ren vilket inte var bra. Det fortsatte den med så när programmet väl sändes var vargen redan avlägsnad. Så nog tar vargen ren om den kommer åt. Den tar vad den kommer över, från smågnagare till älgar. Även as har jag för mig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:35
          Länk hit: #93

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 14-09-2010, 21:31) *
          Hej!
          Det finns en trevlig bok som heter Däggdjur av Anders Bjärvall. Läs den gärna.
          Några citat: "Vargen är oerhört anpassningsbar och fanns förr i alla norra halvklotets biotoper utom ren öken" "Bytesvalet är nästa helt inriktat på stora däggdjur. Den minsta art som någonstans utgör stapelföda är bäver men betydligt större roll spelar hjortdjur- älg, ren, rådjur, vitsvanshjort - och slidhornsdjur - bison, myskoxe, bergsfår och snöget."

Man måste ta propagandamöten med en nypa salt. Titta på vargens utbredning och fundera på hur många älgar det finns i de områdena.
          MVH
          Jan Lindgren

Knappast propagandamöte väl när du vet vem som står bakom stiftelsen? Det är väl vargar i Sverige vi talar om? De lever enbart i älgtäta områden. Vitsvanshjort, jösses amalia, elefant också gubevars?,

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2010, 20:43
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:35) *
          Knappast propagandamöte väl när du vet vem som står bakom stiftelsen? Det är väl vargar i Sverige vi talar om? De lever enbart i älgtäta områden. Vitsvanshjort, jösses amalia, elefant också gubevars?,

Det finns varg i Italien, Spanien och på Balkan. Älgen är nog ganska ovanlig där. rolleyes.gif Annars stämmer det att vargen finns i älgtäta områden för hela Sverige är älgtätt, utom i fjällkedjan och där ser samerna till att skjuta av de vargar som förirrar sig dit. Det finns uppgifter om att varg även dödat björnar.

Jag såg en intressant uppgift i Däggdjur i färg. I slutet av 1980-talet låg vargstammen så lågt som mellan 5-10 djur. Dessa har nu på 20 år ökat till över 200. var det någon som sa att vargen riskerar att dö ut om man skjuter av några djur?

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 20:48
          Länk hit: #95

Gäster

Men vi talar ju om SVENSK varg, inte hör Balkan till oss?
          Inte än iallafall. wink.gif
          Vargar i norra Indien dödar till och med en hel del människobarn för att det inte finns några bytesdjur. För dem har människorna ätit upp. Så man kan vända allt till vargens nackdel om man vill. Och det är många som vill tydligen.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-09-2010, 20:56
          Länk hit: #96

Medlem

Hej!
          Tar vi in vargar från Finland kan de mycket väl vara vana att äta vitsvanshjort. Vargen är ett rovdjur som äter det den kan döda. Naturligtvis dödar den helst lätta byten som kalvar och föl. Men eftersom en varg utan vidare dödar en älg så klarar den säkert en av våra hästar också. De väger bara 400 kg.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 21:00
          Länk hit: #97

Gäster

Men du hör ju själv på ditt resonemang? Klarar ju säkert.... Ja det är klart att den kunde göra, den kan äta upp dig också lätt som en plätt. Men det kan björnen med, men det diskuteras ingenting om. Att något kan och att något gör är inte alls samma sak, eller hur?
          Jag kan också ha ihjäl saker. Om jag vill, men det ligger inte i min natur. Det ligger inte i vargens natur att äta varken hästar eller människor heller. Så varför oroa sig?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2010, 21:03
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 21:48) *
          Vargar i norra Indien dödar till och med en hel del människobarn för att det inte finns några bytesdjur. För dem har människorna ätit upp. Så man kan vända allt till vargens nackdel om man vill. Och det är många som vill tydligen.

Säg snarare att en del här vill ha en allsidig bild av vargen och då får vi vända bort blicken från djurparksvargar där folk kan gå in och gulla med dem.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-09-2010, 21:06
          Länk hit: #99

Gäster

Jag talar inte om djurparksvargar Ruda. Men jag har inte minsta förståelse för varför vi ska i det närmaste utrota ett djur som är ursprungligt bara för att folk är benägna att tro på gamla skönor. Det är tragiskt rent av. sad.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2010, 21:07
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 22:00) *
          Men du hör ju själv på ditt resonemang? Klarar ju säkert.... Ja det är klart att den kunde göra, den kan äta upp dig också lätt som en plätt. Men det kan björnen med, men det diskuteras ingenting om. Att något kan och att något gör är inte alls samma sak, eller hur?
          Jag kan också ha ihjäl saker. Om jag vill, men det ligger inte i min natur. Det ligger inte i vargens natur att äta varken hästar eller människor heller. Så varför oroa sig?

Det är väl inte direkt faran för att människor skall bli vargmat som diskuterats här? Det gäller mest får och liknande djur. Fast vad som händer om en hungrig varg möter en tvååring som tultar omkring har inte testats än.

CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 22:06) *
          Jag talar inte om djurparksvargar Ruda. Men jag har inte minsta förståelse för varför vi ska i det närmaste utrota ett djur som är ursprungligt bara för att folk är benägna att tro på gamla skönor. Det är tragiskt rent av. sad.gif

Det är inga skrönor att vargen tar får och andra tamdjur, det händer varje år.

Tillägg: Det är väl ingen här som förespråkat utrotning? Bara att man skall ha dem där det går.

Redigerat av Gossen Ruda: 14-09-2010, 21:10

--------------------

Citera

14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon