Tipsa oss andra. Skriv gärna en kommentar. Jag väljer femton (har skalat bort en hel del), tror jag att det blev - du väljer som du vill. Min ordning är det som spontant kom upp i huvudet, så en viss rangordning finns. Under årens lopp har jag delvis ändrat smak eller kanske egentligen inställning. När vi blev med torp läste vi Christina Ilminges "Bevara och sköta en gammal trädgård". Några år har gått och jag känner att vi inte "måster" förvalta varje ursprunglig planta eller själv-frösådd planta, det gror som bekant när jord ruskas om. Vi sparar som regel enstaka exemplar, och vi flyttar dem - utan dåligt samvete - många gånger (inte alltid!) till utkanten. OCH VI HAR UTROTAT SÅPNEJLIKAN! (detta i och för sig redan första trädgårdsåret). Och vi tillför nytt.
Mina kriterier: Lättskötta växter i betydelsen: Inget daltande t.ex. i form av uppbindning; ingen "större" risk för sjukdomar eller skadedjur; ingen köpt specialjord (i alla fall inte hos oss). Lång "njutningstid" (bladverk, blomma). Och såklart "subjektiv" bedömning; jag älskar t.ex. stormhattsranunkel 'Flore Pleno', till och med nu ! - när den ser helt kass ut.
Hoppar upp igen (efter det att jag listat), slås av enkelheten, inga märkvärdigheter.
Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno', stormhattsranunkel De är inte så kul just nu, men de blommar länge och har rätt länge rätt fint bladverk. I år blommade de från början av juni till mitten av augusti. När de blommar är de oemotståndliga. Tycker inte om att torka ut, det är alles. Hos oss: Rabatt i knapp halvskugga.
Höstanemon 'Honorine Hobbert' Vår favorit om hösten. Går sent i blom och blommar rikligt till första frostnatten (kan behöva vintertäckning, dock). Tycker inte om att torka ut. Hos oss står de i halvskugga.
Salvia nemorosa 'Caradonna', stäppsalvia Nu har också vi anammat den! Vi köpte ett gäng denna sommar, och föll direkt. Det gjorde också humlor och fjärilar. De står i full sol.
Lavendel 'Dwarf Blue' Vi, humlor och fjärilar älskar lavendel. Inte så kul när de blir "alltför vedartade", men tar man regelbundet sticklingar... De står såklart i full sol. Rätt mager jord.
Löjtnantshjärta Alba Jag skulle aldrig kunna tänka mig den rosa, men den vita älskar jag. Blomman är perfekt, fint ljusgrönt bladverk. Det sägs att bladverket vissnar ner direkt efter blomning, det har det inte gjort hos oss. Och den blommar typ från början av juni till mitten av augusti. Den tycker inte om torka. Den tar snabbt utrymme, utan att vara invasiv. Rabatt i knapp halvskugga.
Geranium Macrorrhizum 'Snow Sprite' Ja, det är en flocknäva, och den får vara med! Fint ljusgrönt bladverk, tills frosten tar den; skiftar åt rött om hösten. Oemotståndlig blomma. Egen frösådd. Rabatt i knapp halvskugga.
Geranium pratense 'Purple Haze' Mörkt fint bladverk, fin blå/lila blomma. Blommar rätt länge, bladverket är fint till frosten tar dem. Egen frösådd, det kan bli olika färg på bladverket, dumpa de du inte tycker om. Står i knapp halvskugga.
Geranium pratense 'Midnight Reiter' Bladverket! Mörkt svartröda blad. Bladverket håller sig tämligen fräscht tills frosten tar dem. Fina lila-blå blommor. Står i knapp halvskugga.
Geranium 'Rozanne' Marktäckare och vävare av stora mått, utan att på något sätt vara invasiv. Blommar här rikligt och oavbrutet från tidig juli tills frosten tar den. En slags mellanblå blommor (kunde vara annan blå nyans, men platsar här ändå). Står i halvskugga.
Rudbeckia fulgida sullivantii ´Goldsturm´, strålrudbeckia Om sensommaren/hösten tycker jag om varmt gula blommor. Strålrudbeckia är då en favorit. Blommar här rikligt och oavbrutet från början eller mitten på augusti tills frosten tar den. De är lätta att föröka med rotsticklingar. Skulle vilja samplantera med "trädgårdsstormhatteblå" växt, just den blå färg våra torpar-stormhattar har (men inte stormhatt). Står i sol/halvskugga.
Scabiosa caucasica 'Perfecta Alba', vit höstvädd Jag tycker om väddar, särskilt den här. Blommar från högsommar tills frosten tar den (om man knipsar bort vissna blommor). Mums för bl.a. humlor och fjärilar. En slags vävare. Står i sol/halvskugga. Vill ha näring om försommaren.
Echinacea 'Tomato Soup' Om sensommaren/hösten tycker jag inte bara om "fint bladverk" eller vita och varmt gula blommor - jag tycker också om denna röda. Jag tycker att de är hur läckra som helst. Står hos oss i halvskugga. Eryngium planum 'Blue Glitter', rysk Martorn. Där de står, soligt i mager jord, är bladverket lavendelblått eller vad jag nu ska kalla det för. Urhäftigt. Rätt lång blomningstid, och fröställningarna skäms inte för sig. Insekterna älskar dem hejdlöst. Se upp för en annan rysk martorn som sprider sig hejdlöst. Egen frösådd.
Akleja 'Green Apple' (ja här får aklejan plats!) Fint bladverk, och mängder med vita blommor (som i knopp är ljust limegröna). Lång blomningstid, från midsommar till början/mitten av augusti. Jag knipsar av fröställningarna, ifall ifall. Rabatt i knapp halvskugga. Egen frösådd.
Kaukatisk förjätmigej 'Jack Frost' Jag har pendlat i tycke och smak. Tyckte om dem när jag köpte dem, efter ett tag tyckte jag inte om dem, jag tyckte de såg svulstigt konstgjorda ut, nu tycker jag om dem igen. Frösprider sig, som alla vet, väldigt lätt. Om man knipsar bort vissna blommor så är det ur världen. Står hos oss i tämligen djup skugga. Fint bladverk tills frosten tar dem.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|