Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Restless legs, Myrkrypningar
          malcolm
          Inlägg 18-09-2010, 13:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Grape tonic innehåller kinin, det är kanske därför...

Citera
          netaave
          Inlägg 19-09-2010, 11:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (malcolm @ 17-09-2010, 19:23) *
          Tack netaave! Skall testa.

Nackdelen är att den inte säljs i vanliga butiker utan man måste hitta en återförsäljare för Oriflame.
          Den kyler huden direkt och luktar väldigt starkt mentolliknande. Men hjälper på bara några minuter vid kramp t.ex. och krypningarna har helt försvunnit efter första insmörjningen.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 19-09-2010, 19:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag får kryp i benen om jag ätit för mycket på kvällen utan att promenera efteråt. Speciellt om det är fet mat.

Citera
          netha
          Inlägg 19-09-2010, 23:00
          Länk hit: #24

Gäster

Med respekt för alla som har myrkrypningar så måste jag ändå få säga att man numera analyserar alldeles för mycket och vill få en "alldaglig, vanlig" harmlös åkomma till att bli ett medicinskt problem och därmed medicineras i mer eller mindre grad ... alldeles i onödan ...i de flesta fall.

Duckar för ev ruttna tomater

Citera
          Skruttis
          Inlägg 20-09-2010, 07:54
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Huka dig Netha, här kommer det en tomat (färsk). flirting.gif

Visst, jag håller med dig till viss del. Några är lite väl känsliga och tycker det är hemskt bara det händer någon enstaka gång om året att det pirrar i benen och de inte får sova 8 timmar i sträck.

Sedan finns det dem, precis som jag själv, som har väldigt stora problem. När man ligger och sparkar, snurrar och sträcker både benen och armarna och får inte sova sammanlagt mer än ett par timmar och dessutom vaknar titt som tätt med problem att somna om. Man kan inte ligga i samma säng som ens partner om man vill att han ska få sova. Dessutom är det likadant varje natt.
          Då tycker jag inte att man analyserar för mycket om man provar de flesta huskurer och mediciner som finns och jag skulle definitivt inte kalla det för en harmlös åkomma längre.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Christa
          Inlägg 20-09-2010, 09:36
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (netha @ 20-09-2010, 00:00) *
          Med respekt för alla som har myrkrypningar så måste jag ändå få säga att man numera analyserar alldeles för mycket och vill få en "alldaglig, vanlig" harmlös åkomma till att bli ett medicinskt problem och därmed medicineras i mer eller mindre grad ... alldeles i onödan ...i de flesta fall.

Min pappa fick restles legs en jul. Han gick runt i huset hela tiden och satte i sig ett helt rör med bamyl med kodein i ren desperation. Att kalla det för harmlöst är att visa en mycket liten förståelse för andras lidande.

Citera
          netha
          Inlägg 20-09-2010, 10:07
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Skruttis @ 20-09-2010, 08:54) *
          Huka dig Netha, här kommer det en tomat (färsk). flirting.gif

Visst, jag håller med dig till viss del. Några är lite väl känsliga och tycker det är hemskt bara det händer någon enstaka gång om året att det pirrar i benen och de inte får sova 8 timmar i sträck.

Sedan finns det dem, precis som jag själv, som har väldigt stora problem. När man ligger och sparkar, snurrar och sträcker både benen och armarna och får inte sova sammanlagt mer än ett par timmar och dessutom vaknar titt som tätt med problem att somna om. Man kan inte ligga i samma säng som ens partner om man vill att han ska få sova. Dessutom är det likadant varje natt.
          Då tycker jag inte att man analyserar för mycket om man provar de flesta huskurer och mediciner som finns och jag skulle definitivt inte kalla det för en harmlös åkomma längre.

Tack! den var söt och god tongue.gif

Nej jag menar förståss inte att det är harmlöst i alla lägen. Vet att många har svåra besvär som absolut behöver utredas och medicineras. Skickar en trostar.gif till dig och hoppas att du snart får hjälp så du får nattro.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 20-09-2010, 11:38
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

CITAT (netha @ 20-09-2010, 11:07) *
          Tack! den var söt och god tongue.gif

Nej jag menar förståss inte att det är harmlöst i alla lägen. Vet att många har svåra besvär som absolut behöver utredas och medicineras. Skickar en trostar.gif till dig och hoppas att du snart får hjälp så du får nattro.

Varsågod, det var en Gardeners Delight.

Tack så mycket för lyckönskningen. smiley_small_hug.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          netaave
          Inlägg 20-09-2010, 11:51
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (netha @ 20-09-2010, 00:00) *

Ja du är ju inte drabbad det märks ju

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 20-09-2010, 11:58
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (netaave @ 20-09-2010, 12:51) *
          Ja du är ju inte drabbad det märks ju

Jodu det är jag ... men inte så svårt som Skruttis.

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-09-2010, 12:16
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT
          Jag fick Sifrol utskrivet efter att ha tillbringat en natt på sömnlabbet på Huddinge sjukhus med en massa sladdar och slangar kopplade till huvudet och kroppen. Det konstaterades att jag hade ryckninger i benen nattetid och det var därför jag fick denna medicin, tyckte dock inte att den hjälpte speciellt mycket och nu har jag inte mera att ta ut på mitt recept. Medicinen är dessutom dyr och som utförsäkrad får man se om sitt hus och inte slösa för mycket.[/color]Kan också tillägga att det finns vissa misstankar där salt kan anses vara boven. Både för lite eller för mycket salt kan ge dessa symtom.

Jag är en riktig saltoman och saltar på "allt" redan innan jag ens smakat på maten och har faktiskt funderat på hur nyttigt det kan vara egentligen. Salt binder ju vätska i kroppen och det är kanske därför fötterna är så svullna emellanåt.

Oj vad knäppt detta inlägg ser ut, skulle citera och skriva inlägg i det samma men klantade till det på nå´t sätt, hoppas ni förstår ändå.

Redigerat av malcolm: 20-09-2010, 12:20

Citera
          Ezereht
          Inlägg 20-09-2010, 15:14
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag har en familjär form av Restless legs. Det blir värre vid väderomslag och av stress. Ofta har jag "good window of oportunity" att gå och lägga mig, om jag lägger mig tidigare på kvällen är chansen att somna ifrån det bättre. Kanske för man blir tröttare och mer irro ju senare det blir.

Jag har märkt att stödstrumpor hjälper. Tyckte också några år att apotekets "venastat" hjälpte. Det är ett ämne (hästkastanj, samma som i Oriflame-gelen antar jag) som gör blodkärlen mer starka. Så jag tror absolut att vätska i benen, eller stort saltintag kan spela roll. Jag har själv (ovetenskapligt) funderat om nerverna är överkänsliga för retning och antingen ansamlingen av "skräp" som inte förs bort av bra blodcirkulation, eller vätsketrycket irriterar nerverna. Mina ben svullnar aldrig upp så det måste vara mycket känsliga för lätt vätskeökning i så fall.

En promenad en stund innan jag ska sova brukar hjälpa mig. Om jag inte kan sova är det rent dåligt ligga kvar i sängen och snurra, det bara betingar sängen med stress sedan.
          Jag brukar gå upp och stretcha lite (se ut att sträcka ut framsida lår, ofta sitter man för mycket under dagen, och baksida lår, jag har strama muskler har jag märkt, tror restless legs frå musklerna att krampa ihop sig). Sen lägger jag mig i soffan ungefär som tidigare beskrivits, med benen på ryggstödet men med vaderna horisontellt så inte fötterna blir helt utan blod. Varma sockor är bra (annars fryser jag om fötterna).
          Body Balance och Pilates är mycket bra övningar för RLS-förkortade muskler. Sen brukar jag försöka göra något som är "lättsamt" som se på TV eller läsa någon glam-tidning (inte nyheterna eller annat "jobbigt"). Jag har också skaffat ett gåband, ibland går jag omkring på det. Särskilt på vinter är det inte alltid så lockande att gå ut och gå mitt i natten i -20.

Mentholgel som kyler gillar jag också särskilt de dagar jag slarvar med stödstrumpor. Finns på TheBodyshop också, och oriflame. Duscha kallvatten. Kyla är bättre än värme. Men kyla kan också göra redan stela muskler stelare.

Just nu äter jag ett antiepileptika som heter Gabapentin. Det fungerar muskelavslappnande och kramplösande. Jag hade till slut helt stenhårda vadmuskler, som betong. Efter gabapentin är dom numer mjuka. Dock har jag ändå RLS vissa nätter, men det är markant förbättring. Jag har också testat Parkinsonmedicinen Sifrol, men den hjälpte inte mig men den hjälper många andra.

Som ni förstår jar jag en ganska allvarlig form, och alla behöver ju inte bli så här dåliga. Min RLS startade i tonåren, märkte det först när jag jobbade extra i butik i 9:an och stod mycket. Sen har det blivit värre och värre sad.gif Ett tag var det nära att jag skulle hoppa av mina studier då jag inte orkade läsa, kunde ju aldrig sitta still någon längre tid, ja eller möjligen sitta still men absolut inte fokusera när myrkrypen höll på.

Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare.

Redigerat av Ezereht: 20-09-2010, 15:28

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Ezereht
          Inlägg 20-09-2010, 15:21
          Länk hit: #33

Medlem

Ps ...inget kaffe eller cola efter 18.00 wink.gif Koffein förvärrar det också.

(och B12, folsrya magnesium och zink ska ligga bra, B12 helst i övre intervallen).

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Christa
          Inlägg 20-09-2010, 20:45
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Ezereht @ 20-09-2010, 16:14) *
          Jag har en familjär form av Restless legs. Det blir värre vid väderomslag och av stress. Ofta har jag "good window of oportunity" att gå och lägga mig, om jag lägger mig tidigare på kvällen är chansen att somna ifrån det bättre. Kanske för man blir tröttare och mer irro ju senare det blir.

Jag har märkt att stödstrumpor hjälper. Tyckte också några år att apotekets "venastat" hjälpte. Det är ett ämne (hästkastanj, samma som i Oriflame-gelen antar jag) som gör blodkärlen mer starka. Så jag tror absolut att vätska i benen, eller stort saltintag kan spela roll. Jag har själv (ovetenskapligt) funderat om nerverna är överkänsliga för retning och antingen ansamlingen av "skräp" som inte förs bort av bra blodcirkulation, eller vätsketrycket irriterar nerverna. Mina ben svullnar aldrig upp så det måste vara mycket känsliga för lätt vätskeökning i så fall.

En promenad en stund innan jag ska sova brukar hjälpa mig. Om jag inte kan sova är det rent dåligt ligga kvar i sängen och snurra, det bara betingar sängen med stress sedan.
          Jag brukar gå upp och stretcha lite (se ut att sträcka ut framsida lår, ofta sitter man för mycket under dagen, och baksida lår, jag har strama muskler har jag märkt, tror restless legs frå musklerna att krampa ihop sig). Sen lägger jag mig i soffan ungefär som tidigare beskrivits, med benen på ryggstödet men med vaderna horisontellt så inte fötterna blir helt utan blod. Varma sockor är bra (annars fryser jag om fötterna).
          Body Balance och Pilates är mycket bra övningar för RLS-förkortade muskler. Sen brukar jag försöka göra något som är "lättsamt" som se på TV eller läsa någon glam-tidning (inte nyheterna eller annat "jobbigt"). Jag har också skaffat ett gåband, ibland går jag omkring på det. Särskilt på vinter är det inte alltid så lockande att gå ut och gå mitt i natten i -20.

Mentholgel som kyler gillar jag också särskilt de dagar jag slarvar med stödstrumpor. Finns på TheBodyshop också, och oriflame. Duscha kallvatten. Kyla är bättre än värme. Men kyla kan också göra redan stela muskler stelare.

Just nu äter jag ett antiepileptika som heter Gabapentin. Det fungerar muskelavslappnande och kramplösande. Jag hade till slut helt stenhårda vadmuskler, som betong. Efter gabapentin är dom numer mjuka. Dock har jag ändå RLS vissa nätter, men det är markant förbättring. Jag har också testat Parkinsonmedicinen Sifrol, men den hjälpte inte mig men den hjälper många andra.

Som ni förstår jar jag en ganska allvarlig form, och alla behöver ju inte bli så här dåliga. Min RLS startade i tonåren, märkte det först när jag jobbade extra i butik i 9:an och stod mycket. Sen har det blivit värre och värre sad.gif Ett tag var det nära att jag skulle hoppa av mina studier då jag inte orkade läsa, kunde ju aldrig sitta still någon längre tid, ja eller möjligen sitta still men absolut inte fokusera när myrkrypen höll på.

Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare.

Du skriver i början att en promenad innan du skall sova hjälper. Hur mycket hjälper det?

Citera
          Roggan
          Inlägg 20-09-2010, 23:41
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 33 110

Akupunktur funkar för många smile.gif

Citera
          Ezereht
          Inlägg 21-09-2010, 06:55
          Länk hit: #36

Medlem

Det hjälper alltid att gå omkring, och sen tror jag man lugnar ner sig också. Efter ett tag blir man irriterad och nästan gråtfärdig när det gör ont. Tror också det får igång blodcirkulationen. Brukar inte gå någon lång promenad, 10-15 min. En liten runda. Jag brukar göra det i förebyggande syfte. Har man väl en sån fördjävlig natt så försvinner det inte av en promenad, men det lindras för stunden och blir lite bättre. Kan nog inte svara bättre än så.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Christa
          Inlägg 21-09-2010, 07:39
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Ezereht @ 21-09-2010, 07:55) *
          Det hjälper alltid att gå omkring, och sen tror jag man lugnar ner sig också. Efter ett tag blir man irriterad och nästan gråtfärdig när det gör ont. Tror också det får igång blodcirkulationen. Brukar inte gå någon lång promenad, 10-15 min. En liten runda. Jag brukar göra det i förebyggande syfte. Har man väl en sån fördjävlig natt så försvinner det inte av en promenad, men det lindras för stunden och blir lite bättre. Kan nog inte svara bättre än så.

Det intressanta är just om en promenad innan problemen kommer gör att du helt slipper dom. Jag brukar promenera minst en halvtimme efter att jag ätit sista gången och då kryper det aldrig i mina ben.

Blir det värre när du är förkyld eller har någon annan infektion?

Skiljer det över huvud taget mycket mellan olika dagar?

Jag har ju inte alls haft så allvarliga problem som du men det är ändå intressant att höra om dina erfarenheter. Kanske kan det hjälpa någon annan också.

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-09-2010, 11:15
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Ezereht @ 20-09-2010, 16:14) *

Jag fick sömnmedicin utskrivet för några år sedan, tror det var Propavan och så jävligt har det aldrig varit med myrkrypningarna någonsin, fick panik och det fanns inte en chans i världen att vara stilla samtidigt som jag blev otroligt trött. Vinglade omkring som om jag vore berusad halva natten tills jag somnade av ren utmattning, resterande tabletter fick åka tillbaka till apoteket och aldrig mer att jag äter sådan medicin.

Har en räfflad gummimatta i min lilla verkstad och jag märker att det lindrar att stå/gå barfota på den.

Redigerat av malcolm: 21-09-2010, 11:18

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 07:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon