Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundsport, Vilken ägnar sig du och din hund åt?
          Myosotis
          Inlägg 03-10-2010, 21:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Katie @ 03-10-2010, 13:48) *
          Eftersom det är få hundar som blir riktigt trötta av att bara springa iskogen utan att direkt använda hjärnan så kanske det kunde vara bra att ge hunden små uppgifter.
          Hittar du ett större träd som blåst omkull, låt hundren klättra/balansera på det. Göm en leksak som hunden älskar och låt den söka upp. Näsan funkar säkert om det är favoritleksaken som står på spel. flirting.gif
          Krypa under en buske, lära hunden höger och vänster när ni kanske går sicksack mellan träd mm.

Finns en massa småkul att hitta på i skogen. Kan nästan garantera att hunden blir trött.

Hon brukar få såna uppgifter, typ hoppa upp på en sten och fånga en grankotte, det tycker hon är jätteroligt, men jag tycker inte det. Dessutom brukar hon bara stirra upp sig mer och mer och inte bli lika trött som av en vanlig, lugn promenad där hon springer i sin egen takt. Leksaker har hon inga för hon skulle tugga sönder dem på en sekund, men jag brukar gömma hennes ben och godis. Det blir hon trött av!! Jag har lärt henne lite konster men är inte särskilt road av sånt själv om jag ska vara ärlig. Finns just inget behov att göra henne tröttare heller egentligen, hon är rätt lat inne och kan sova som en stock i timmar. Det är ju ingen understimulerad problemhund precis.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annie-72
          Inlägg 04-10-2010, 08:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 3 343

I vårt hem finns det två jakt hundar, en Luzernstövare som gubben jagar hare med (han hade sitt första drev på räv igår, duktig hund) samt et Basset fauve de Bretagne som jag ffa jagar rådjur med. Så vår bästa tid på året är nu... Skönt när alla trädgårdsbestyr är över att få något nytt att göra...

Dessvärre fick vi igår rapport om två vargar på vårt jaktarrende så nu vet i busen om jag kan släppa hunden på ett tag.. crying.gif Vi får väl snart höra om de strövat vidare. Vill ABSOLUT inte ha en etablering hos oss.. Värmland har varg nu så det räcker!!! (med risk för att få allvarliga påhopp) men detta är en verklighet jag lever i som inte är så kul....

Annie

--------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.

Citera
          Katie
          Inlägg 04-10-2010, 08:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Kan hon slappna av inne så är det det viktigaste. biggrin.gif
          Gör det som du själv är road av. Tycker inte du att det är roligt så märker hon det. Ta era myspromenader och njut av dem. kram1.gif

Min Jack Russell är också en sån där hund som är lycklig bara över att få vara med. Hon har inga bekymmer med att slappna av.
          Ungtiken (BC), HON kan konsten att slappna av i alla lägen. Tidigt i våras satt jag i en stol bakom lagårn och läste medans fåren gick och betade. Hade ingen uppsatt hage till dem där så jag ville hålla ett öga på dem.
          Helt plötsligt kom det underliga ljud under mig. blink.gif
          Tittade ner och får se en hund som ligger på rygg under stolen och SNARKAR högre än kompisens mopsar tillsammans. rotfl.gif

Den gamle hanen däremot. Om han inte får jobba så river han nästan huset. När jag låg på sjukhus i två månader var det ingen som kunde arbeta med honom (han är en riktig enmanshund). Han blev rent aggressiv och gjorde t.o.m utfall mot min paps. Det var nåt vi Aldrig trodde att han skulle göra.
          Kan garantera att det var en hund som blev alldeles till sig i trasorna när matte kom hem. wub.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Katie
          Inlägg 04-10-2010, 09:03
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Annie-72 @ 04-10-2010, 09:51) *
          I vårt hem finns det två jakt hundar, en Luzernstövare som gubben jagar hare med (han hade sitt första drev på räv igår, duktig hund) samt et Basset fauve de Bretagne som jag ffa jagar rådjur med. Så vår bästa tid på året är nu... Skönt när alla trädgårdsbestyr är över att få något nytt att göra...

Dessvärre fick vi igår rapport om två vargar på vårt jaktarrende så nu vet i busen om jag kan släppa hunden på ett tag.. crying.gif Vi får väl snart höra om de strövat vidare. Vill ABSOLUT inte ha en etablering hos oss.. Värmland har varg nu så det räcker!!! (med risk för att få allvarliga påhopp) men detta är en verklighet jag lever i som inte är så kul....

Annie

Basset fauve de Bretagne, är det den som är strävhårig?

Att släppa hund i ett vargrevir kan vara knivigt. Där blir det lite 'på vinst och förlust'. Antingen funkar det eller så går det åt pipsvängen.
          Får hoppas att de bara är på 'genomresa' och vandrar vidare.

Vi bor i ett vargrevir (det vargpar som rör sig från Lilla Edet - Ljungskile och uppåt). De har varit här i markerna ett par gånger, som vi vet iaf, och peppar peppar så har vi inte haft bekymmer med dem än. Här är det Lo som gett sig på grannens ena hund istället.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          herkules
          Inlägg 04-10-2010, 13:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

puli är en kroppsvallare som arbetar nära djuren med skall och nafs i hasorna, helt suveräna vallare. när de inte kommer fram hoppar de sonika upp på djuren och springer från rygg till rygg tills de är över på andra sidan.
          en puli vallar ju inte bara sin hjord, den vaktar också, två puli och en komondor klarar stora hjordar alldeles på egen hand, inte ens vargen kommer åt djuren.

varför jag inte vallar med mina puli är för att jag tycker synd om djuren som ska vallas, varför skickas hit och dit för ingenting? det är en sak om man har djur som ska från ena stället till det andra men för nöjes skull - näää.

Redigerat av herkules: 04-10-2010, 13:14

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Katie
          Inlägg 04-10-2010, 22:17
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (herkules @ 04-10-2010, 14:12) *
          puli är en kroppsvallare som arbetar nära djuren med skall och nafs i hasorna, helt suveräna vallare. när de inte kommer fram hoppar de sonika upp på djuren och springer från rygg till rygg tills de är över på andra sidan.
          en puli vallar ju inte bara sin hjord, den vaktar också, två puli och en komondor klarar stora hjordar alldeles på egen hand, inte ens vargen kommer åt djuren.

varför jag inte vallar med mina puli är för att jag tycker synd om djuren som ska vallas, varför skickas hit och dit för ingenting? det är en sak om man har djur som ska från ena stället till det andra men för nöjes skull - näää.

Har man inte djur som hunden kan jobba med så är det lite onödigt att tända den.
          Som du beskriver det så blir det då mest att man puttar dem från ett håll till ett annat. Kan man då heller inte träna emellan tränings/kurstillfällena så blir det ju samma upplevelse för fåren också. Ingen förbättring från hundens sida och det är ju inte roligt för föraren heller.

Hade det inte varit för skällandet så hade det nog varit en käck hund att ha i åtanke. Har tyvärr väldigt dålig tolerans för hundar som skäller mycket. (det är en 'huvudsak')
          Det är ju en väldigt bra storlek på hundarna och de verkar vara väldigt allerta och lyhörda.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          herkules
          Inlägg 05-10-2010, 11:21
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Katie @ 04-10-2010, 23:17) *
          Har man inte djur som hunden kan jobba med så är det lite onödigt att tända den.
          Som du beskriver det så blir det då mest att man puttar dem från ett håll till ett annat. Kan man då heller inte träna emellan tränings/kurstillfällena så blir det ju samma upplevelse för fåren också. Ingen förbättring från hundens sida och det är ju inte roligt för föraren heller.
          Hade det inte varit för skällandet så hade det nog varit en käck hund att ha i åtanke. Har tyvärr väldigt dålig tolerans för hundar som skäller mycket. (det är en 'huvudsak')
          Det är ju en väldigt bra storlek på hundarna och de verkar vara väldigt allerta och lyhörda.

precis!

puli skäller - så in i helsicke! detsamma gäller kusinen pumi.
          att se en vallhund (jag älskar alla vallhundar) göra det den ska är en fröjd!
          fast jag vill ju att det ska vara "på riktigt".
          nu tror jag mina hundar varit/är ganska nöjda, men ändå .. smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 06:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon