Jag har nyss börjat sticka en sjal (som en bred halsduk) att ha hemma i TV-soffan i vinter. Har inte pysslat med stickning sen det ljuva 70-talet tror jag, och då lite mer sporadiskt. Kommer inte ihåg mer än vanliga räta och aviga maskor så sjalen består enbart av rätstickning, en säker början

. Garnet heter Crisp-Stripes från Svarta Fåret och är ett flerfärgat garn där stickor nr. 5 rekommenderas men expediten i garnbutiken föreslog stickor nr. 7 för en lite fluffigare och mjukare sjal. Riktigt kul

! Annars var jag betydligt duktigare på att virka när det begav sig. Tänk vad gardiner, gardinspetsar, dukar, tofflor och jag vet inte allt vad det var man gjorde på 70-talet.
Nu funderar jag på vad ni stickar eller virkar just nu?
Har ni tips på lite enklare saker att göra både när det gäller stickning och virkning?
Köper ni era mönster eller hämtar ni från nätet? Förstår att vissa av er är så skickliga så ni komponerar själva, men det är inte aktuellt här som ni kanske förstår

.
Såg i någon affär så söta broscher som var virkade (el. stickade?) i form av en blomma. Har någon av er gjort något liknande?