|
Jag har nyss börjat sticka en sjal (som en bred halsduk) att ha hemma i TV-soffan i vinter. Har inte pysslat med stickning sen det ljuva 70-talet tror jag, och då lite mer sporadiskt. Kommer inte ihåg mer än vanliga räta och aviga maskor så sjalen består enbart av rätstickning, en säker början  . Garnet heter Crisp-Stripes från Svarta Fåret och är ett flerfärgat garn där stickor nr. 5 rekommenderas men expediten i garnbutiken föreslog stickor nr. 7 för en lite fluffigare och mjukare sjal. Riktigt kul  ! Annars var jag betydligt duktigare på att virka när det begav sig. Tänk vad gardiner, gardinspetsar, dukar, tofflor och jag vet inte allt vad det var man gjorde på 70-talet. Nu funderar jag på vad ni stickar eller virkar just nu? Har ni tips på lite enklare saker att göra både när det gäller stickning och virkning? Köper ni era mönster eller hämtar ni från nätet? Förstår att vissa av er är så skickliga så ni komponerar själva, men det är inte aktuellt här som ni kanske förstår  . Såg i någon affär så söta broscher som var virkade (el. stickade?) i form av en blomma. Har någon av er gjort något liknande?
fuchsian
18-09-2010, 19:01
Jag har stickat och virkat mycket när jag var yngre, men sen tog dansen (baletten) och pianot över min tid, så jag skaffade mig en stickmaskin, mellangrovt garn, typ stickor nr 3. Sedan broderade jag ett tag och det blev gjort ett och annat, tills knypplingen tog över allt. fanken vad kul det är och det kan en göra med en mindre dyna på knäet i soffhörnan.
Har sytt en del, både kläder och annat och har en brodermaskin (symaskin), men just nu var knypplingen framme men åkte ner igen. Funderar på att ge mig på stickning, precis som du, lite enkelt och fluffigt, men än drar trädgården mer av tiden, men jag försöker hinna med att spela och dansa, fastän nu är det mest orientaliskt dans som känns bra.
Jag tror nog att det finns andra som kan ge dig råd. Det finns en sticktidning från ett företag som också säljer garner och annat och i början fanns en tidning som hette INGE-LISE, men nu heter den Allt om handarbete, men där är bara lite stickning, mest att sy, men de har denna stickningstidningen som är både rolig och från enkelt till svårare. googla på Allt om handarbete om du är intresserad av att sticka mer eller att få tips och råd. Jag har varit en tusensysslare, men alla är vi olika och intresset varierar. .... fuchian ....
Jag både stickar och virkar (bland allt annat). Just nu är jag inne på "mjukdjur", typ dockor och nallar och söta saker som jag virkar. Jag hämtar mönster både från vänner, internet och affären. Ska göra klar mina "trasdockor" och en liten krabat, har en tanke på en liten lila kanin (som är såååå söt efter ett engelskt mönster) i stället för de tråkiga påsarna med lavendel på landettoan. Oj jag har massor jag vill göra....såg en jättehärlig, färggrann "filt/sjal" i mammas Hemmets Journal som jag är sugen på. Och dessa möss......kan ge vad som helst för ett mönster på dessa http://elsasdesign.blogspot.com/search/label/M%C3%B6ssVerkar inte vara möjligt att få tag på (hemligt) så jag tillbringar nog julsemestern med garner och övning!! VILL verkligen göra dessa möss!! Ps. Amigurumi är både enkelt och roligt (för det mesta)! www.jarbo.se har en massa gratis mönster på både det ena och det andra i klädesväg/dukar mm, och den söta trasdockan.
Meriona
18-09-2010, 19:52
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 20:52)  Jag VET Jag är helt sjuk på dessa möss!! Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill....men mönstret är inte till salu
Meriona
18-09-2010, 20:07
Är kanske en mus till salu? Men inte är det väl lätt att lista ut hur den är gjord ändå.
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 21:07)  Är kanske en mus till salu? Men inte är det väl lätt att lista ut hur den är gjord ändå.  Jadå hon säljer mössen...just nu har hon inga dock! Och jag är så himla desperat så jag ska nog beställa en när hon har några till försäljning och så får vi se vad jag kan klura ut av det! Men jag MÅSTE bara ha åtminstonde EN sån mus (önskar hela huset fullt)....vet att jag är löjlig men jag är tokkär!
Meriona
18-09-2010, 20:17
Jag vill också ha en! PMa mig när du kommit underfund hur man beställer.  Snälla? Jag tänker INTE försöka göra en själv dock, jag har slutat att både sticka och virka, brodera och sy pga kroppsdelar där garantin gått ut.  Men det var roligt så länge det varade!
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 21:17)  Jag vill också ha en! PMa mig när du kommit underfund hur man beställer.  Snälla? Jag tänker INTE försöka göra en själv dock, jag har slutat att både sticka och virka, brodera och sy pga kroppsdelar där garantin gått ut.  Men det var roligt så länge det varade! Självklart hör jag av mig när hon fått in lite "köpemöss"!!! Om jag kunde göra dessa.....*harkel* NÄR jag kan göra dessa (lika fina) kommer huset krylla av dem och några kommer att behöva omplaceras pga för lite plats och då kanske du ställer upp som fodervärd???
Meriona
18-09-2010, 20:24
 Självklart!
[quote name='Suz' date='18-09-2010, 20:41' post='1293184' Ps. Amigurumi är både enkelt och roligt (för det mesta)! www.jarbo.se har en massa gratis mönster på både det ena och det andra i klädesväg/dukar mm, och den söta trasdockan. [/quote] Amigurumi, då har jag lärt mig något nytt i dag med  . De små figurerna var jättesöta liksom mössen från Elsasdesign  för länktipsen också. Ska kolla igenom allt en annan dag.
CITAT (zissi @ 18-09-2010, 19:39)  Jag har nyss börjat sticka en sjal (som en bred halsduk) att ha hemma i TV-soffan i vinter. Har inte pysslat med stickning sen det ljuva 70-talet tror jag, och då lite mer sporadiskt. Kommer inte ihåg mer än vanliga räta och aviga maskor så sjalen består enbart av rätstickning, en säker början  . Garnet heter Crisp-Stripes från Svarta Fåret och är ett flerfärgat garn där stickor nr. 5 rekommenderas men expediten i garnbutiken föreslog stickor nr. 7 för en lite fluffigare och mjukare sjal. Riktigt kul  ! Annars var jag betydligt duktigare på att virka när det begav sig. Tänk vad gardiner, gardinspetsar, dukar, tofflor och jag vet inte allt vad det var man gjorde på 70-talet. Nu funderar jag på vad ni stickar eller virkar just nu? Har ni tips på lite enklare saker att göra både när det gäller stickning och virkning? Köper ni era mönster eller hämtar ni från nätet? Förstår att vissa av er är så skickliga så ni komponerar själva, men det är inte aktuellt här som ni kanske förstår  . Såg i någon affär så söta broscher som var virkade (el. stickade?) i form av en blomma. Har någon av er gjort något liknande? Efter drygt 20-års uppehåll i handarbete började jag i dec 2008 sticka vantar och sockar .. just nu stickar jag med Svarta Fåret Flower. Jag började med Järbo garn "halvraggi"... gratis mönster på nätet.
CITAT (Gertie @ 18-09-2010, 22:13)  Gertie, tack. Jadå...jag har en tanke på att utveckla trädgårdsmusen. Och vill göra en del annat från den sidan! Blåbärspojken tyckte jag var söt! CITAT (zissi @ 18-09-2010, 22:29)  [quote name='Suz' date='18-09-2010, 20:41' post='1293184' Ps. Amigurumi är både enkelt och roligt (för det mesta)! www.jarbo.se har en massa gratis mönster på både det ena och det andra i klädesväg/dukar mm, och den söta trasdockan. Amigurumi, då har jag lärt mig något nytt i dag med  . De små figurerna var jättesöta liksom mössen från Elsasdesign  för länktipsen också. Ska kolla igenom allt en annan dag. Har en 2 böcker som Mia Bengtsson har gjort...där finns en så himla massa söta saker. Sök på henne, jag har hennes "krabat" på gång...ursöt!! Det är jättekul att göra dessa figurer! I hennes böcker finns det utförliga beskrivningar så det är väldigt enkelt! Dock blir inte figurerna så pyttesmå som amigurumi brukar vara men det tycker jag bara är bra! http://booip.blogspot.com/Här är krabaten.. http://booip.blogspot.com/2010/02/monstera...ron-kompis.html
Om man inte vill sticka figurer tycker jag drops design har bra gratismönster.
/Åsa
fuchsian
19-09-2010, 19:59
OH... Zissi! ......  Vad jag kom igång med detta, tjejer! Har kollat sidor och upptäckt DOM virknålarna, de passar mig bra! Nu blir det att rota först vad jag har hemma och sen ska jag beställa virkkrogar och lite annat som såg fint ut. har redan en Mus-mönster och sedan kan man ta fantasin till hjälp när man klarat av sin första. Jättebra pyssel när man reser (sitter bredvid maken), knyppeldynor är inte så lätta, men detta kan jag stoppa i lilla väskan...... tack...tack... alla möss-tjejer och de som vill bli faddrar. ...fuchian....
Jag nålbinder istället! Tycker jag är mycket trevligare... =)
fuchsian
19-09-2010, 20:19
CITAT (Fny @ 19-09-2010, 21:03)  Jag nålbinder istället! Tycker jag är mycket trevligare... =) Hur gör du då? känner inte till det nu på raken. ----fuchian.....
Pratade med min mamma på telefon tidigare idag. När hon frågade vad jag gjorde sa jag att jag var inne på odla. Naturligtvis frågade hon vad det var. När jag berättade att det är ett forum för växtinttresserade blev hon genast ointresserad men så sa jag att det faktiskt finns mer än växter att skriva/diskutera om. När jag läste upp namnen på en del trådar så satt hon tyst och lyssnade tills jag kom till den här. Det kom ett vrålskratt i andra änden av luren följt av ' ja, där kommer då inte du att göra några inlägg!', följt av ytterligare ett gapflabb. Nej, egentligen hade jag inte tänkt göra något inlägg här då jag är helt värdelös på handarbete och totalt ointresserad. Bara för att hon nu sa vad hon sa så måste jag ju göra ett inlägg. Min kära mor talade om för mig, när jag glatt kom hem från skolan med en påbörjad bebiströja för att visa henne, att jag var en skam för familjen varpå hon repade upp hela skiten. Nu sa hon inte detta elakt och jag hade mina aningar om vad som hända skulle. Jag hade vrängt hela bakstycket. Hon stickade snabbt om den för mig. (jag fick en femma i betyg för den tröjan, visst hade jag varit duktig som stickat en hel tröja själv?  ) Det där med 'en skam' är en sak vi alltid skämtat om då handarbetsgenen verkligen hoppat över en generation. Min mamma, mormor, mormors mor osv har alltid hållt på med all sorts handarbete och även gjort väldigt mycket på beställning som de sålt. Ge mig en hammare så kan jag fixa det mesta men en sticka, virknål eller nål är i mina händer potentiella vapen. Tappade en stoppnål i sängen en gång. Den bara försvann.  Efter två år så hittades den. Min far och en av hans vänner skulle låna min stereo för att lyssna på en skiva. Helt plötsligt hör vi ett illvrål!! Jag och mamma tittade direkt på varandra och utbrast 'STOPPNÅLEN'!!!! Japp, den satt i en gubbskinka. Jag började på en julvepa (korsstygn) när jag var 14. Det tog 14 år att få den klar. Virkning fixar jag inte heller. Jag kan inte ens virka såna däringa 'långa snören'. Nej, här inne kommer ni nog inte hitta mig nåt mer. Jag önskar att jag hade talang för den sortens handarbete men tyvärr. Jag har fått hitta andra intressen istället.
Eva-Helene
19-09-2010, 20:49
Katie: tack! Just nu så: virkar jag armband av tråd och småsmå glaspärlor; stickar en "Pippi"-tröja; virkar ett sängöverkast (mönstret från Järbo, men det finns inte på deras hemsida nu). Snart ska jag: sticka ett par knästrumpor i alpackagarn; trä upp pärlor till ett halsband och virka det (tukish bead crochet-tekniken); sy mig en sweatshirt; sy byxor till guben; sy lite olika kläder till min lilla sondotter, 3 månader gammal Inte har jag tid med att äpplena mognar nu!!! Men men, bara att göra...
CITAT (zissi @ 18-09-2010, 19:39)  Har ni tips på lite enklare saker att göra både när det gäller stickning och virkning? Jag skulle föreslå handledsvärmare som en enkel sak att sticka. Stickas antingen med rundsticka eller med strumpstickor. Sen kan man dekorera med pärlor eller brodera på den. Kan göras slät eller mönsterstickad. Jag började i somras med handledsvärmare men kom inte så långt. Tröttnade helt enkelt men jag kanske tar upp det igen.
Eva-Helene
19-09-2010, 20:54
Åh, visstja! Här finns en hel del olika gratismönsterOch här finns hur mycket som helst, både på svenska och engelska. Apropå engelska, så finns denna sidan också.
CITAT (Gåsis @ 19-09-2010, 20:18)  Om man inte vill sticka figurer tycker jag drops design har bra gratismönster.
/Åsa  Gåsis, toppensida med både det ena och andra! Katie: Känner igen mig i dig ska du veta  . Jag stickade lovikavantar i slöjden och lärde mig aldrig att få till avmaskningen upptill bra  . Då bad jag att få ta hem vanten och göra klart hemma.....så fick mamma sitta där och göra klart  .....likadant med båda vantarna. Fröken tyckte jag var sååååååå duktig  på att sticka vantar  . Har aldrig stickat vantar efter det. Sen stickade jag en babyklänning i slöjden också där halsringningen var alldeles för liten för ett babyhuvud. Ingen dragkedja eller så heller. Oj vad vi skrattat åt mina slöjdalster. Det ena värre än det andra. Lycka till Katie med dina andra intressen!!!
I skolslöjden fick jag inte bra betyg ... "fröken" tyckte att min stickade babybyxa såg ut som ett fisknät. I vuxen ålder ... från 19 år ... har jag stickat, virkat ... tröjor, byxor, sockar, vantar, dukar och överkast mm. Sytt kläder till barn och vuxna ... klänningar, jackor och byxor mm Alltför ofta döms man ut i tonårsstadiet då just handarbete inte ligger som prio ett.
Min mor hade alltid ett handarbete på gång samt sydde mycket av våra kläder när vi syskon var mindre, så jag var uppväxt med att handarbeta och sy. Min far är suverän i snickeri och v-mek. Jag älskade sy-och träslöjd och hade bra betyg i det.
På 70-talet virkade jag dukar,gardiner,mm samt stickade tröjor i löpande band.
På 80-talet sydda jag avslutningsklänningar till döttrarna.
NU har jag tagit upp stickningen igen och f.n. är det raggsockor som gäller. Dottern har beställt handledsstöd och garn är inköpt.
Då jag snart blir mormor så fär vi spana in vad som kan vara kul att göra i småstorlekar.
fuchsian
20-09-2010, 08:38
De här handledsstöden har cirkulerat ett bra tag, mina knyppelkompissar håller på för fullt. Fick med mig ett mönster, men den ligger nog i knyppelkorgen, eller -- skåpet.
Nu när jag har lusläst denna tråd så kommer jag i gång på många andra saker. Jag bara äääääälskar mössen, och hoppas kunna skaffa mig ett mönster, sen är det nog inte så svårt att utveckla det hela, mössbabyn och till gammelfarfar/mor, och storlekarna få då bli därefter, Vad tycker ni om den ideen?
Men jag är på hugget att skaffa mig en mer greppvänlig virkkrok, ev behövs det flera. Har ni erfarenheter om dom? Gillar inte dom vanliga små som vi har, därför har Dessa dockor utan kläder. På den saiten fanns också ögon och nos-delar, om man inte vill göra dom själv.
Jag har små, färdigmålade antika dockor som det följde med olika virkade, stickade klänningar, skjolar, byxor och dessa dockor är ungefär i samma storlek som musen. Mer annorlunda kläder som även kan göras till mössen. Det spinner på nu i huvudet att kunna starta......Återligen stor kram till er alla som bidragit i denna tråd. Jag delar gärna med mig av mina klädmönstren, de är på engelska el. på tyska, men man snappar sanbbt upp det engelska om man kan virka, sticka vanligt. ..... fuchian...
Tack snälla ni för alla tips  ! Roligt att höra vad ni pysslar med hemma i stugorna också. Ja, tänk vad man kan ändra sig. Förr tyckte jag inte det var roligt att sticka och nu bara längtar jag efter att få sticka på min fluffiga blåmelerade sjal. Har hunnit ca 50 cm på den nu. Kanske beror på att det är så lättstickat...bara räta...passar mig perfekt [attachment=55012:stickand...isflicka.gif] Jag funderar vidare på vad nästa objekt ska bli..... nu efter all er hjälp
fuchsian
20-09-2010, 11:41
Zissi, Det var verkligen roligt med detta du kom med. det verkar att finnas även behov att göra annat än blommor, men det är ju periodvis det hela. Mycket bra råd har man fått också. Har kollat några nätadresser som de har gett oss och ännu mer sugen blir man. Jag har varit nu ett tag nästan utan nåt smått att sysselsätta mig med och det som jag har, är inte handväskavänliga att ta med sig. Vi åker till Tyskland om knappa 2 veckor och under resan skulle detta passa bra att ha med sig. Jag tänkte mest på dom söta mössen och har fixat mönster och nu är frågan om jag har lämpligt garn i lager. I mitt förra inlägg nämnde jag mina stackars nakna smådockor som man inte har tagit tid på sig att virka kläder åt. Jag är mer laggt åt det periodiska hållet när det gäller att växla med sina hobbyn. så länge det är roligt så gör man det och sedan paussar jag och sedan åker annat framme. Jag har en hel dockstudio här i annexet och sedan ett rum som syrum och fullt där också. Ett större garderob fulla med tyger och knyppelgrejer, men sån är jag. Detta med möss har jag inte gjort nåt innan, endast stickat och virkat föremål som kommer till användning, men jag kanske kommer att få snart mitt första barnbarn, så då gäller det att ligga i hårdträning, dottern kan inte ens sy en knapp utan hjälp, lika lite som jag skulle vara en affärskvinna. Så är livet! Du ska ha så mycket tack att ha öppnat denna tråd, det behövdes!!!!  .. fuchian...
fuchsian
20-09-2010, 11:50
MALVIA, Jag tycker också att det är fel av skolan att inte ha mer handslöjd, om inte annars, men för dom som skulle gilla det. Jag fick börja stoppa sockar när jag börjage kunna gå och handarbete det fanns till överflöd att kunna göra hemma. Jag sydde sen även om vissa äldre kläder för att passa mig eller småsyskonen, vantar, sockar, huvor, halsdukar och pullover --- det gjorde man ju själv hemma. det fanns alltid nåt halvfärdigt, eller behövde lagas framme till varje ledig stund. Man blev rätt så självlärd. Mamma brukade säga till att har du inget att göra! --- hoppa då jämnfota, men lata dig inte. Jag har inte än begripit att vilken nytta man gjorde om man endast hoppade jämnfota....  .. fuchian....
CITAT (Fny @ 19-09-2010, 21:03)  Jag nålbinder istället! Tycker jag är mycket trevligare... =) Kul med någon som nålbinder. Köpte en nål, lite garn, en bok och satte igång med nålbindning för några år sedan. Tyvärr hann jag inte färdigt mössan innan sonens huvud hann bli större. Får repa upp och börja om med något annat. Känns lite destruktivt så jag drar mig för det. Men jag tycker det var suveränt att man slipper bekymra sig om tappade maskor. Perfekta handarbetet med småbarn runt omkring.
fuchsian
20-09-2010, 14:54
Hej Rihane,
Har du något tips att ge ang. nålbindning, för jag känner inte igen detta alls. Vore tacksam för lite hjälp! ...fuchian ......
OBS: har hittat vad jag behöver på nätet, inga besvär att svara! .....f.....
fuchsian
21-09-2010, 18:04
Nu ska ni höra! Jag har rullat runt på olika saiter och fått massor av bra material och tips på böcker. Idag har jag varit i stan och köpt tillbehör till en liten mus och sedan till en liten nallebjörn. det var som att komma i en sagovärld med allt som fanns i vår stads bästa garn/handarbetsaffär, och den var dubbelt så stor i ytan och fullt med .......  jag blev rätt förvirrad, men jag hade skrivit upp vad jag behövde och fick hjälp att plocka ihop till en hel del små krabater. Ska titta i Tyskland efter mönster och tidningar, vet ett ställe där finns sånt hur mycket som helst. Tänker starta med projektet innan vi reser och ha det med mig under resan. Äntligen en ny och kul grej att hugga i!  till alla som medverkat i denna tråd! ....fuchian....
Har stickat, virkst o sytt en hel del i perioder - beror på när jag haft tid och lust (och ork). När jag läste hann jag en hel del, jisses vad det var bra avkoppling från tentaplugg stt sticka, gärna något stort eller mönstrat så det blev något av det..... Det var under denna tiden 3 islandströjor kom till  Har också sytt en hel del, allt från balklänningar till påslakan och det mesta emellan, men med heltidsjobb och två småbarn hinner man inte så mycket som man vill... Men jag måste säga att jag blir sugen på att göra något när jag läsar tråden, ett par handledsvärmare med pärlor i skulle nog kinna vara ett lagom projekt, eller kanske en virkad luddig schal?
fuchsian
22-09-2010, 12:48
Jag har skaffat både garn och mönster till den första lilla musen. Har sett fina små nallar och dessa vackra schalar blir jag sugen på att skaffa material och mönster till en sådan. men en sak i taget, jag har benägenhet att rusa iväg med saker och ting, men tar nu och börjar på min första mus. Jag gillar inte att läsa när vi åker bil, så detta skulle passa lagom till vår kommande resa. Ska titta efter fler mönster i tyskland, de har massor av handarbetstidningar, så nåt hittar man, och språket är inget hinder för mig, bara hitta en rätt grej.
Så alla intresserade, ni har fått flera näradresser i denna tråd att hämta info ifrån, låt oss göra lite annat under vintern innan växterna tar över. ..... fuchian ......
Eva i Höga
22-09-2010, 13:00
Vintertid vill jag alltid ha något handarbete när jag sitter en stund framför TV-n. Sticka är ju egentligen det enklaste eftersom man inte behöver titta på arbetet hela tiden. Men i vinter ska jag virka converse-skor till min systers lilla barnbarn, längtar efter att sätta igång men har inte köpt garnet än. Detta var en härlig tråd där man kan få nya tips och idéer.
titti49zon6
22-09-2010, 16:22
Jag gillar att pyssla med lite av varje.Just nu håller jag på att sticka ett babyset bestående av kofta, byxa, sockor och hjälm till en baby som kommer att anlända i början av december(hihi, det är inte min). Annars sitter jag och flätar makramearmband,jättekul, eller så syr jag värmeljuspåsar och brödpåsar som jag broderar på maskin. Tur att det finns lite annat att pyssla med nu när jag inte får anstränga mig i trädgården. Lite bilder av vad jag gör Flätade makrameármband Värmeljuspåsar Sydda i lin och bomull Det finns mer bilder i mitt album
fuchsian
22-09-2010, 16:44
Vad fint du gör! Bra att ha något till hands på vintern än bara rulla tummar. jag ska itu med min lilla mus som jag köpte garn till och mönstret fanns ju i en av saiterna, tror att det var Elsas, men du ser det om du kollar i adresserna. Lycka till! .... fuchian....
Irene_L
22-09-2010, 19:41
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Jag gillar att pyssla med lite av varje.Just nu håller jag på att sticka ett babyset bestående av kofta, byxa, sockor och hjälm till en baby som kommer att anlända i början av december(hihi, det är inte min). Annars sitter jag och flätar makramearmband,jättekul, eller så syr jag värmeljuspåsar och brödpåsar som jag broderar på maskin. Tur att det finns lite annat att pyssla med nu när jag inte får anstränga mig i trädgården. Lite bilder av vad jag gör Flätade makrameármband Värmeljuspåsar Sydda i lin och bomull Det finns mer bilder i mitt album Vad fina saker du gör, Titti!!!
Biggan_
22-09-2010, 23:50
CITAT (Irene_L @ 22-09-2010, 20:41)  Vad fina saker du gör, Titti!!!  Håller med! Väldigt fina!
Biggan_
23-09-2010, 00:32
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Det finns mer bilder i mitt album Nu har jag varit inne och tittat i ditt album och jag är stum av beundran! Så mycket fina saker du har tillverkat, det är ju helt makalöst! Tröjor, smycken, dockor, väskor, lapptäcken, brudklänning och säkert fick jag inte med allt! Är det någon som kan handarbete, så är det du titti!
Skruttis
23-09-2010, 06:14
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Det finns mer bilder i mitt album Nu har jag också kikat in i ditt album. Jösses människa, vad du är kreativ.  Din talang skulle jag verkligen vilja ha. Jättesnygg brudklänning och vilka tröjor. Jag är inte avundsjuk, o nej då......
titti49zon6
23-09-2010, 06:55
Tack för berömmet, det värmer bra nu när det börjar bli kyligt utomhus.
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Det finns mer bilder i mitt album Jag har också tittat i albumet, men jösses så mycket fina saker du gör  man blir stum av förundran, var får du tag i de fina dockorna????
CITAT (Eva i Höga @ 22-09-2010, 14:00)  Vintertid vill jag alltid ha något handarbete när jag sitter en stund framför TV-n. Sticka är ju egentligen det enklaste eftersom man inte behöver titta på arbetet hela tiden. Men i vinter ska jag virka converse-skor till min systers lilla barnbarn, längtar efter att sätta igång men har inte köpt garnet än. Detta var en härlig tråd där man kan få nya tips och idéer. Åh små pyttiga Converse Ang Converse förresten...kolla lite längre ner på denna sida! Där pratar vi småååååå converse! http://greja.blogg.se/index.htmlCITAT (titti49zon6 @ 23-09-2010, 07:55)  Tack för berömmet, det värmer bra nu när det börjar bli kyligt utomhus.  Åh jag älskar dina dockor! Var på gång för många år sedan att börja med liknande men det kom annat emmellan. Barn tex
Eva i Höga
23-09-2010, 07:44
CITAT (Suz @ 23-09-2010, 08:31)  Åh små pyttiga Converse Ang Converse förresten...kolla lite längre ner på denna sida! Där pratar vi småååååå converse! Ja, de converse jag ska virka ser ut ungefär så, det är bebis-converse, jättegulligt.
titti49zon6
23-09-2010, 08:18
Vad söta Converse, dom skulle passa bra till en del av mina dockor. Tack för länken. Angående mina dockor så är Glorexdockorna gjorda av tyg, ansiktet är gjort av tyg som jag limmat på en plastmask och sedan målat. Porslinsdockorna har jag köpt ansikten grovgjutna och sedan slipat, målat och bränt ett antal gånger för att få fram dom rätta färgerna. Kroppen är sydd i tyg och händer o fötter är i porslin.
Jag virkar dockor och dockkläder.
fuchsian
23-09-2010, 09:29
CITAT (titti49zon6 @ 23-09-2010, 09:18)  Vad söta Converse, dom skulle passa bra till en del av mina dockor. Tack för länken. Angående mina dockor så är Glorexdockorna gjorda av tyg, ansiktet är gjort av tyg som jag limmat på en plastmask och sedan målat. Porslinsdockorna har jag köpt ansikten grovgjutna och sedan slipat, målat och bränt ett antal gånger för att få fram dom rätta färgerna. Kroppen är sydd i tyg och händer o fötter är i porslin. Nä men hej, Har du också en liten dockstudio för porslinsdockor? Då gör vi ju liknande dockor. Du skriver att du köpt ansikten grovgjutna? Har de varit en sväng i ugnen innan dess, till 640 grader? Jag har formar både till nya och antika (där jag har Master of Dollmaking). För min del har det stått lite stilla ett tag, men jag har lika docktokig väninna, så vi brukar träffas under vinterhalvåret och göra våra dockor. En liten fråga; - när du slipar kroppsdelarna, gör du det i vatten eller utan vatten? ..... fuchian .....
Anki på Öland
23-09-2010, 12:26
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  ...............Det finns mer bilder i mitt album WOW!!!! Vilken massa jättefina saker! Vad duktig du är!! Anki
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Jag gillar att pyssla med lite av varje.Just nu håller jag på att sticka ett babyset bestående av kofta, byxa, sockor och hjälm till en baby som kommer att anlända i början av december(hihi, det är inte min). Annars sitter jag och flätar makramearmband,jättekul, eller så syr jag värmeljuspåsar och brödpåsar som jag broderar på maskin. Tur att det finns lite annat att pyssla med nu när jag inte får anstränga mig i trädgården. Lite bilder av vad jag gör Flätade makrameármband Värmeljuspåsar Sydda i lin och bomull Det finns mer bilder i mitt album Så fantastiskt kreativ du är - så mycket fint du gör. Sover du aldrig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|