Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad kommer du så igen nästa år - och vad inte?
          Peztis
          Inlägg 19-09-2010, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Nu är ju nästan säsongen över i köksträdgården och man sitter där med facit i handen:

Jisses, varför har jag inte sått det här tidigare??!? Det var ju så enkelt och är ju så gott?
          Och varför i hela friden sådde jag det där igen, det tar sig ju aldrig och det som kommer upp äter jag i alla fall inte... g.gif

I avdelningen MÅSTE SÅ NÄSTA ÅR IGEN så finns palsternacka! Första året jag gjorde det och de är hur fina som helst! Och sedan bönor som t o m min man tycker är gott. Perfekt att stoppa i frysen.
          Självklart kommer där även att finnas persilja, sallat av olika sorter, morötter mm.

Och i avdelningen INTE NÄSTA ÅR IGEN så står faktiskt rädisor på listan. Jag sår dem och de kommer snabbt upp, jag äter en och sedan står de bara där och tar upp plats. Tycker det är gott men glömmer bort dem och jag hänger inte med.
          Tror inte jag kommer att så majrova heller, ätbart men inte någon höjdare i min värld.

I avdelningen ETT FÖRSÖK TILL står majs. Av de ca 20 korn jag stoppade ned grodde 5 och och där är det smååå kolvar på dem. Jag som hade tänkt mig ett vajande minifält... biggrin.gif

Så med facit i hand: hur gick det för er denna säsong?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          rosita
          Inlägg 19-09-2010, 12:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Måste så nästa år igen: Vitkål, rödkål, salladskål och squash för att det är grönsaker som vi äter och som går att lagra. Portlak för att det är en underbart god och nyttig bladgrönsak och tomat 'Oregon Spring' för att den är jättebra att frysa in. Lök har jag odlat från frö för första gången i år och det kommer jag att fortsätta med, för den förkultiverade blev lika stor som sättlökarna.

Inte nästa år igen: Blomkål och broccoli eftersom de inte blir mycket av, men tar stor plats. Kronärtskocka för att den alltid blir full med löss och vi äter bara lite. Slanggurka i växthus eftersom jag alltid får en massa spinn på den. Jag ska försöka odla gurkor intill huset i stället och kanske "bygga" in dem i bubbelplast.

Ett försök till:Malabarspenat. Den står stilla i växten hela sommaren, men det kanske är så att man ska plocka blad lite då och då för att den ska växa på. Därför provar jag med att beskära den nästa år.

Squashen har i år slagit rekord hos mig: 40-50 kg, varav minst 15 kg ligger på lagring i förrådet att ätas upp under hösten.

Nästa år ska jag prova att odla bruna bönor.

Redigerat av rosita: 19-09-2010, 15:59

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-09-2010, 12:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Angående malabarspenaten min växer så det knakar med 4m rankor Hemligheten: Odla i stor svart hink, gärna inglasat el i skyddat läge. Även en supersommar brukar det vara för kallt i marken för att malabarspenat ska växa ordentligt, den växer inte snabbare genom beskärning eller plockning.

Själv ska jag odla sojabönor igen + fler roliga betsorter

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 19-09-2010, 12:47

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          rosita
          Inlägg 19-09-2010, 15:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-09-2010, 13:46) *
          Angående malabarspenaten min växer så det knakar med 4m rankor Hemligheten: Odla i stor svart hink, gärna inglasat el i skyddat läge. Även en supersommar brukar det vara för kallt i marken för att malabarspenat ska växa ordentligt, den växer inte snabbare genom beskärning eller plockning.

Jag odlar också min i hink iväxthuset, men den är ändå långsam. Den har visserligen en mindre hink (6 l), så det kan ju bero på det kanske. Sista veckan har den däremot satt fart och kastat ut lianer på 2 håll, men bladen är så mycket mindre än förra året g.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          LottaK
          Inlägg 19-09-2010, 16:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 1 795

Odla igen:
          Palsternacka för den växer bra, behöver inte mycket omvårdnad och går bra att frysa förvälld och är god i många maträtter.
          Mangold för den är otroligt lättodlad, innehåller inte oxalsyra, år 2-årig (även om jag förmodligen rensar bort och sår nytt i vår), användbar till mycket ex mangold lasagne som blev en succe tom för kräsna barn, bladen kan användas som spenat, stjälkarna som sparris kokta med hollandaise och nya blad växer fram när du plockar.
          Lök och potatis trots att de blev pyttiga i år. Var det för varmt och därigenom för torrt i början av sommaren?
          Squash, en härligt smakande grönsak som lätt går att variera till maten och som är lättodlad.
          Kryddor: persilja, citronmeliss, gräslök, timjan, mynta .... härligt att bara plocka färskt då man vill ha, ex då man grillar ute.
          Sallader av olika slag och absolut ruccola

Inte odla igen:
          Rädisor, håller med tidigare inlägg.
          Dill, verkar inte gilla min trädgård.

Trädgårds-tänk:
          Perenner
          är perfekt att ha! Alltid vackert och lättskött. Har investerat många nu i höst och hoppas på stor rikedom från nästa vår.
          Fruktträd står på tur, gäller bara att välja sort nu.

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-09-2010, 17:21
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (LottaK @ 19-09-2010, 17:12) *
          Mangold för den är otroligt lättodlad, innehåller inte oxalsyra, år 2-årig (även om jag förmodligen rensar bort och sår nytt i vår),

Inte odla igen:
          Rädisor, håller med tidigare inlägg.

Va!? Är mangold tvåårig? Hade jag ingen aaaning om. Eller finns det olika?

Trodde att alla odlade rädisor! Skönt att höra att man inte är ensam... Det är man ju i o f s sällan... biggrin.gif

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-09-2010, 17:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mangold blommar andra året ofta hinner man skörda massor av blad våren år 2 innan den går upp i blom. Olika sorter är dock olika härdiga många F1 sorter tycker jag övervintrar sämre än många av de äldre sorterna

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          fuchsian
          Inlägg 19-09-2010, 17:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jag ska ge mig på tomater, olika sorter för att se vad som trivs här hos mig, sedan har jag tänkt på lingontuva i nåt hörn, samt jordgubbar. Amerikanska blåbären är så goda, växt bra, likaså vinrankan och minikiwin. Kanske ett mindre persiko-el. blommonträd finns i tankarna.
          Har inte intresse för mer köksväxter än lite lätt att stoppa i munnen. ....fuchian...

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-09-2010, 17:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Odla igen; mangold absolut!

tveksam; rädisa och morot blev misslyckade i år.

kanske försöka igen; spenat, blev usel i år men ska göra nytt försök.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-09-2010, 17:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Markus_H @ 19-09-2010, 18:47) *
          Odla igen; mangold absolut!

tveksam; rädisa och morot blev misslyckade i år.

kanske försöka igen; spenat, blev usel i år men ska göra nytt försök.

tillägg -

odla igen - Mangold blev jätte bra, och god. mer lök och bönor.

inte odla igen - prujon blev jätte dålig från frösådd. små plantor än. däremot dom köpta är lite större. nästa år köps det purjo. frösådd dill dog däremot dom köpta plantorna är/blev fina och har gett många nya frön. dill ska jag inte själv så mer däremot hoppas jag på självsådda plantor.

försök igen - håller med spenat vill jag försöka igen. likså vill jag faktiskt försöka med morot igen. tror dom fick fel jord och för mycket vatten.

Citera
          EKLO
          Inlägg 19-09-2010, 18:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Nästa år upprepar jag sparrispotatis och timo, som blev jättefina och det var första året för de sorterna. Ska som vanligt också prova ett par nya potatissorter nästa år. Upprepar också extra mycket rödbetor, sådde ovanligt mycket i år och det är väldigt bra att ha. Fyra sorters tomater var härligt och fick plats "inhängnade" i kompostgallerfyrkant omsvept av täckduk - mognade mkt snabbare än tidigare år utan skydd. Broccolin fortsätter jag med, ska så mer och strunta i blomkålen för att få plats

Nästa år struntar jag kanske i isbergssallaten, för krångligt med alla åkersniglar inne i huvudenas alla kringelikrokar.

Måste tänka på att också ha höga ärter och bönor nästa år, det blev för lite med låga plantor. Funderar på att göra iordning ett extra bra land för gul lök, mina blir för små.

Citera
          mejram
          Inlägg 19-09-2010, 21:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 5 887

Ingen sallad - det samlade för mycket sniglar och då vågade inte dottern plocka. Men morötterna blev en höjdare - ska vara lite duktigare på att gallra, bara. Solrosorna kanske får komma åter, men då på någon annan plats. Nu var de för nära huset och krävde en massa vattning - det orkar vi inte med.

Citera
          Klint
          Inlägg 20-09-2010, 01:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Ska odla igen Potatis skulle aldrig kommit på iden om jag inte vunnit sättpotatis Vi (=gubben) gjorde en ram typ pallkrage fast större av spillvirke,men det blev mer över så jag fick ett mindre också till grönsaker.potatisen var jätteroligt att odla uppskattar att vi tagit upp minst 10kg under sommaren och idag tänkte jag ta upp det som var kvar blev en hink full med jättefina potatisar men en sort var små så de får stå kvar ett tag till.Dill o persilja köpte vi plantor har växt jättebra men jag använger inte så mycket persilja sallad såddejag flera sorter var finare i början men det blir repris.Ska försöka igen bönor köpte frön de skulle blötläggas kom inte upp ett strå...kom dom öht i jorden jag grunnar på det än.
          Måste säja att efter denna sommar har jag kommit på att det är roligt att odla ätbart tack vare min vinst känns som jag vann mycket mer än potatisen vill inte låta religiös men tror nog ni förstår

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-09-2010, 15:17
          Länk hit: #14

Medlem

Klint, om nu bönorna ens kom i jorden (biggrin.gif), kan det ha varit för kallt i jorden? De ruttnar annars lätt om jordtempen är under 12 grader.
          Vann också sättpotatis och den har kommit så in i baljan! de som har blivit gröna sparar jag som sättpotatis till nästa år.

--------------------

Citera
          Klint
          Inlägg 22-09-2010, 09:07
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Peztis Vet inte Vet att jag frågade här om potatisen så den sätte jag efter dina råd Bönorna 1vecka senare ja alltså då blötla dem sen vete f-n va som hände men som sagt nästa år DÅ....

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          vips
          Inlägg 22-09-2010, 09:44
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Odla igen:
          Morötter - alltid uppskattat av barnen, ser nog till att så mer nästa år.
          Dill och persilja - bra till mat och att frysa inför vintern.
          Sockerärtor - baren älskar att plocka och äta dem.
          Gurka - blev nästa löjligt bra utdelning i år, jättekul.
          Tomater - går inte att undvika.
          Gul lök - även om det blev lite klen skörd i år efter att rävungarna hade trampat ner all blasten på försommaren...

Inte odla igen:
          Ruccola - blir massor men åtgången är skral.
          Spritärt - orkade inte ta hand om dem.

Försök igen:
          Sallad - i alla fall Romansallad, Plocksalladen lockar lite väl många sniglar.
          Pumpa - gör ett nytt försök efter fjolårets fiasko.
          Vitlök - testar om vi kan få ha den ifred för katt och räv, annars får det vara.
          Majs - dålig utdelning, nedtrampade och uppätna i år, men jag provar nog igen.

/magnus

Citera
          Ålis
          Inlägg 25-09-2010, 06:36
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 25 607

Odla igen

Jättepumpa, växer så det knakar.
          Majs, sköter sig själv
          Vattenmelon. enkel
          Djungelgurka, för barnens skull
          Ormgurka, speciell smak
          Paprikatomat, god

Odlar inte

Trädkål, snacka om kålfjärils invasion
          Rädisor, se förgående ha ha
          Kiwano, växer helt otroligt med en stor skörd MEN vad skall man med dom till, smakar inte gott enligt mig.

Provar igen
          Luftgurka, den han aldrig blomma ? så får väl försöka odla den ännu tidigare.

Citera
          officinalis
          Inlägg 25-09-2010, 11:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (vips @ 22-09-2010, 10:44) *
          (..)
          Sallad - i alla fall Romansallad, Plocksalladen lockar lite väl många sniglar.
          (..)

Testa rödbladiga sallatssorter och se ifall du lyckas bättre med sniglarna!

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          flingan
          Inlägg 25-09-2010, 14:20
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 13 862

perenner salvia, gräslök,citronmellis,fransk körvel,anisisop,timjan,rabarber,krusbär svarta vinbär röda vinbär, äpple,pepparrot,jordärtskocka,oregano,mynta.

odlar alltid vitlök,purjo , salladslök, gul lök , rödlök,Palsternacka,rödbetor,svartrot,chilli,tomat,persilja, dill, spansk körvel, rosmarin

odla igen vintersalat,spenat, mangold,squash,gurka, en första rädisskörd,bönor (massor med bönor) bondbönor, sockerärt,

kanske odla fänkål, grönkål

inte odla igen jordgubbar, morot,haverrot,

Citera
          Peztis
          Inlägg 25-09-2010, 17:34
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Klint @ 22-09-2010, 10:07) *
          Peztis Vet inte Vet att jag frågade här om potatisen så den sätte jag efter dina råd Bönorna 1vecka senare ja alltså då blötla dem sen vete f-n va som hände men som sagt nästa år DÅ....

Oj, har jag givit dig råd och så sket det sig?! Sorry... blush.gif

CITAT (vips @ 22-09-2010, 10:44) *
          Vitlök - testar om vi kan få ha den ifred för katt och räv, annars får det vara.

Vad har ni för katter som kliver runt vitlöken? De brukar ju sky den... biggrin.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 09:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon