|
Vad kommer du så igen nästa år - och vad inte? |
|
|
|
14-10-2010, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Peztis, jag hoppas de dör i vinter.. Det var invasion förra vintern, de hade gnagt i sig träd, vildrosbuskar, grävt hål i hela vägbanken osv. Vid lotten. Här hemma var det mitt eget fel, jag la potäteåkern helt fel. Nu har jag tagit in Physalis, chilisar och paprika så om de bara överlever en vinter till ska jag odla dem nästa år. Jag vill verkligen också odla pumpa igen, ska bara fundera på hur  Det är ju så gott! (se där, nu drar jag iväg igen med odlingsdrömmarna, minnet är kort).
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
15-10-2010, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 34 480

|
Odla slanggurka i hink! Hur gjorde du Katah? Jord/sand, vilken sort, var placerade du hinkarna, hade du spalje till varje hink....snälla berätta mer!
|
|
|
|
|
17-10-2010, 07:40
|

Medlem
Antal inlägg: 75
Medlem nr: 14 243

|
Ska definitivt sås/odlas igen - Black Sweet Cherry, tomat - stor skörd och så löjligt god - Golden Cherry, tomat - enormt stor skörd och god som godis - Squash - oj vad vi har skördat och så lättskött - Palsternacka - rotfrukter i ugn är gott som tillbehör till de grillade köttet - Morötter - årets godaste tillbehör: lättkokta, späda morötter med en skvätt olivolja och massa pressad vitlök - Maris Peers, potatis i hink - superfin skörd och mkt tunt skal - Kryddor i mängder - älskar mitt kryddland - Physalis - vi skördar fortfarande från krukorna på balkongen
Inte igen - Mangold - vi åt inte ett blad - Paprika - mkt jobb för liten skörd - Chili - stod mest och skräpade utan att användas - Gurka - försökt två år i rad, men de dör. Jag ger upp. - Luftlök - ok de ser roliga ut, men vad tusan är de bra för?
Ok, en chans till - Dill - jag vill ha dill! Första året fick vi bra skörd, men blommade direkt. I år blev det knappt något.
Första gången - Vitlök - har funderat på det länge, nu är det dags - Gul lök - lite nyfiken
|
|
|
|
|
19-10-2010, 17:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Nu har jag nog tagit vatten över huvudet. Hadde inget att göra och har beställt en massa frön och amaryllissar. Fick en sändning förra veckan men har nu ytterligare beställt lite till, mest är det perenna, Aklejor, violer och ettåriga klängare och änglatrumpeter förstås. Nu är frågan att skaffa ett litet växt/såhus till början av året. Aklejorna sår jag nu på hösten men sen får man se hur mycket vi kommer att resa under vintern och att jag kan passa ihop mina fröer. Känner mig lycklig, bara att se på påsarna..... ...Fuchsian...
|
|
|
|
|
14-12-2010, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Det är vinter, hur kul som helst. Vedklyvning och längdskidåkning håller humöret uppe  . Och småfåglarna, bl.a. åtta domherrar (fyra par) som är som barn på tomten. Vilken härlig tråd, det kommer en vår  . Varje säsongPersilja Potatis, ett par sorter Stör- och vaxbönor Sockerärtor Ett par tre salladssorter Mangold (vi äter den också!) Tomater, några sorter Morötter Rödbetor Cirkelbetor Inte nästa säsongRädisor om jag får bestämma (sambon har en annan uppfattning) Majrova (nu får sambon ge sig) Blomkål (blir angripen) Spenat Vill odla nästa säsongChili (har varit på tapeten länge) Dill, igen, funkade här för ett par år sedan, blev inte av förra säsongen (låter endel gå i blom för syns skull) Vitlök (här kommer vi liksom aldrig till skott) Palsternacka, p.g.a. av det som står att läsa i denna tråd Våra perenna kryddor kan vi inte vara utan. En planta fransk dragon köps varje år. Vitkål skulle vilja, men - det blir som med blomkålen  .
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
17-12-2010, 20:36
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
Årets mest framgångsrika grönsaker: Slanggurka på friland "Market more 76" produktiv och sjukt god Jordärtskockor "Bianca" extremt produktiva och underhållsfria och så blommar de också Vintersallad tål frost och är god Rabarber som blekts under svart plast på våren, helt utan surhet. Bönor av alla sorter Mangold "Perpetual spinach", smala skaft, mindre blad Mynta, alla vänner älskar myntate, bästa presenten, själv använder jag den inte Grönkål går att ha i allt
Ger upp: Ruccola blir aldrig äten och äckligt stark Sparrisärt var inte så upphetsande Palmkål ospännade Tomater får bara brunröta på lotten Paprika och cili blir liksom inget av dem
Måste prova/utöka 2011: Meloner i varmbädd Nakenfröpumpa för frönas skull Dill bästa kryddan i allt Perenna grönsaker (luftlök, knölvial, syra, spenatskräppa, rotkörvel, kajplök, piplök, ärtvicker, lungrot, rankspenat m.m.)
Nu blev det väldigt få sluta med grönsaker och väldigt många att odla igen grönsaker. Måste minska ner på antalet, har gjort en karta i excel där jag försöker knåpa in alla sorter, men det får ju knappt plats trots att jag har 120m2.
|
|
|
|
|
18-12-2010, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
att så igen? bond och sojabönor. vitlök har jag redan i jorden. bladpersilja, morötter och palsternacka. sockerärtor.
utöka? bönor av dess olika slag, stör som lågväxande gröna bönor.
ger upp? persiljerot, nu får det vara nog.
--------------------
|
|
|
|
|
21-12-2010, 21:42
|

Medlem
Antal inlägg: 416
Medlem nr: 35 632

|
Detta års mest framgångsrika grönsak: Enkelt, odlade bara en, några pytte pyttesmå vitlökar blev det, skitfail men ändå, ensamma, alltså mest framgångsrika..  Skämt å sido. Nästa år: Chili!! 4 olika sorter, skall snart börja. Paprika, älskar paprika, 1 sort beställd, en sort redan planterad. Körsbärstomat, en sort beställd, ska bli riktigt spännande. Gurka, älskar gurka, ska bli spännande att testa.. Vitlök, åter igen. Skall göda den och sånt som man skall detta året, satt ca 20 st! Örter, Timjan, Rosmarin, Gräslök etc etc i en stor fet pallkrage! ''Bare in mind'' som amerikanarna säger, att jag fortfarande är tonåring tom, bor i radhus, absolut inget ''odlingsland'' eller liknande what ever, och det blir min första odling!
Redigerat av PMK: 21-12-2010, 21:44
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
21-12-2010, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Härlig tråd att läsa denna årets mörkaste dag!
Fick hallucinationer om den danska körveln, ser ut som grön spets, mjuk och len att ta på, och tuffare är det mesta i kryddlandet. Den första skattningen av den använde vi för att smaksätta färsk vitkål som vi "slakat" med hett vatten. Serverat med bratwurst och kall öl på altanen i kvällssol... ojoj det känns inte som om det var på samma planet.
Mera körvel blir det definitivt nästa år!
Edit: Sorkår i fjol, huh? Förklarar kanske varför katten levererade minst en sork om dagen i somras. Potatisen odlade vi i svarta hinkar så den gick de miste om.
Redigerat av Ingrid Zon3: 21-12-2010, 22:26
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|