Har några äppelträd vid min stuga utanför Umeå. Tre av de 4 som beskars förra sommaren har i sommar inte mått så bra. Det har kommit några få blad i början på sommaren men sedan har de vissnat. På något träd är det en handfull blad som har sett lite skröpliga ut men hängt med nu till hösten. Ser ut som barken spruckit och möjligen är det något svampangrepp eller liknande.
Vintern var ganska hård, men inget onormalt med tanke på var huset står. Det är lerjord runt omkring men då jag satte träden (ca 5 år sedan?) så försökte jag ordna med annan jord i en ganska stor grop innan jag satte träden. Det finns skog nära intill, mycket gran, björk och rönn. Kan några av dessa träd vara del i problemet?
Jag har massor av sork och näbbmöss på tomten, men de gör väldigt lite hål i marken så jag tror inte de är det stora problemet eftersom de mest brukar ge sig på grönsaker och andra plantor ovan mark (tex sallad, rödbets- och morotsblasten gillar de - angrepp ovan jord!).
Jag har noterat att det på flera av stammarna har kommit skott nu under sommaren, dessa har jag självklart sparat utifall det går illa med de gamla grenarna.
Bifogar ett antal bilder och hoppas någon har tips på vad som kan vara orsaken.
DSC00111.jpg ( 108.03k )
Antal nedladdningar: 65
DSC00112.jpg ( 134.67k )
Antal nedladdningar: 62
DSC00113.jpg ( 137.33k )
Antal nedladdningar: 49
DSC00114.jpg ( 145.85k )
Antal nedladdningar: 63
DSC00115.jpg ( 152.56k )
Antal nedladdningar: 87
DSC00116.jpg ( 149.64k )
Antal nedladdningar: 43