CITAT (Cilla @ 19-09-2010, 21:49)

Det här vill jag gärna se mer av, JP - för att kunna ge bättre råd. Fler bilder på kronorna (ex sitter bladen kvar, hur mycket utvecklades de innan de vissnade) och på marken runt omkring, samt på markerna i direkt anslutning till träden.
Det du visar i bild har också betydelse. Det är i första hand köldskador på några av dem - men sådana är också som du redan gissat beroende av markernas beskaffenhet. Lerjordar är utmärkta, men i kombination med plantering som INTE var på kulle, i växtbäddar som var smalare än 1,5 meter i bredd, med ett djup som var större än 50 cm, med köpejord som lades längre ned i bäddarna än 30 cm ned, med träd som INTE var E-märkta, med träd som fått gräsbeväxtning över rötterna... I alla dessa fall innebär en regnig eller varm höst, och/en en sträng vinter problem.
Berätta alltså gärna mer, både om hur du grävde i djup och bredd, hur du satte träden och om de möjligen står aningen lägre nu än när du satte dem, om de fick köpejord i bäddarna och var, om gräset växer över rötterna, och om träden var Emärkta, om de var barrotade, krukade eller annat, om de sattes vår eller höst, om du kollade rötterna innan du satte ned dem. Samt vilka sorter det rör sig om förstås.
Nu är det ju höst och jag har inga bilder på löven från i somras, men bifogar en från förra helgen. Syns nog tyvärr inte särskilt mycket. Har också med två på de skott/blad som kommit längre ner på stammen.
Som jag minns det så 'bara vissnade' bladen och det var på några kvar grönt ganska länge, men det tog inte fart, var bara några stycken blad på resp träd som slog ut. Sen hände inget mer.
Det är ju några år sedan träden planterades (ca 5 år sedan, något mer?), men så gott jag nu minns så var hålen närmare en meter i diameter längst upp, något smalare längre ner. Djupet var en halvmeter till en meter. Det var en blandning av köpejord på säck, kompost och sand (för dränering). Jorden skapade en upphöjning jämfört med jorden runt omkring och denna upphöjning finns fortfarande kvar. Med tiden har (o)gräs, allehanda blommor och smultron vuxit runt dessa äppelträd. Jag har varje sommar varit och rensat runt omkring, men det kommer ganska snabbt tillbaka.
Plantorna stod i krukor. Jag har för mig att de var e-plantor, men vågar inte svära på att de alla var det (5 träd från början, 4 har överlevt tills i sommar. Det 5e var det som var minst 'klimattåligt' och dog efter förra vintern). Träden planterades 'mitt i sommaren' eller framåt hösten och alla träden tog sig bra och växte fritt andra sommaren. 2a-3e sommaren sjönk tillväxten något, tror det mest berodde på att de hade etablerat sig och rötterna 'intagit' hela 'fina' jordvolymen.
Runt stammarna har det alltid suttit gnagar-skydd då det finns mycket gott om sork/möss i trädgården. Sorken/mössen springer främst ovan jord. Visst finns det hål lite här och var, men jag tror inte jag sett något riktigt angrepp 'underifrån' utan det har hittills alltid varit från ytan de givit sig på plantor (funderar på om det beror på att jag ev har skogssork och inte åkersork, men behöver forska vidare kring denna teori).
Förutom Transparant blanche (som växer fint, har gett bättre med frukt i år än på länge) så är det Antonovka, Charlamovsky och någon annan sort jag inte minns säkert (måste i så fall leta i några gamla pärmar för att hitta svaret).
Själv misstänker jag inte att det är 'starten' som är själva problemet, eftersom de tog sig och växte bra mer än en sommar. Jag är mer misstänksam mot den hårda beskärningen förra sommaren och den senaste vintern. Frågan är om det är någon sjukdom som spökar i sammanhanget. Med tanke på jorden runt omkring och hur smältvatten och liknande rinner i trädgården så har det varit blött. Tjälen är ett problem, jag räknar inte med att den släpper i skuggiga partier förrän mitten/slutet av maj.
[attachment=55133:DSC00155.jpg][attachment=55134:DSC00154.jpg][attachment=55135:
DSC00156.jpg]