Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det händer saker i rösträkningen, spänningen stiger
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 19:19
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Rena rama nagelbitaren. Jag tror att såväl rödgröna väljare som alliansens väljare hoppas på majoritetsregering.

En minoritetsregering gynnar SD.

Jag tror inte att det är möjligt för Miljöpartiet att stödja/ingå i alliansen.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2010, 19:35
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (xlxl67 @ 22-09-2010, 19:05) *
          Har du ngn förklaring till varför SD är överlägset starkast nere i SKåne/Blekinge?
          Helt klart är det inte ett generellt problem för Sverige.

Du brukar tänka ett varv extra så vad tycker du är grundproblemet?

Jag kan tänka mig två anledninger. Jimmie Åkesson kommer från Sölvesborg och Malmö är en av Sveriges invandrartätaste städer och får därmed en stor del av problemen det medför. Det har varit en hel del skottlossning och mord i Malmö på sista tiden med invandrare inblandade.

PS. Jag hoppas att inget block får majoritet. Borgarna skulle bara fortsätta skära i välfärden och jag vill inte ha Mona som statsminister. Om de måste samarbeta över blockgränserna blir det mycket lugnare.

Redigerat av Gossen Ruda: 22-09-2010, 19:37

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-09-2010, 19:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Alliansen hade fått ett till mandat sist när jag hörde på nyheterna. De kan väl få egen majoritet? Det tycker jag vore hemskt. Om de inte får egen majoritet så tvingas de be de rödgröna om hjälp och då får de inflytande över politiken!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 20:03
          Länk hit: #44

Medlem

Jag tror inte att de, p.g.a. strategi och annat, kan "få" hjälp av de röd-gröna. Och SD vägrar de med - som jag ser det med all rätt - att befatta sig med. Denna instabilitet kan möjligen ses som dynamisk, eller vad den nu kan ses som, men jag tror att den kommer direkt eller indirekt att gynna SD.

Demokratin då? Det är inte, som jag ser det, i enlighet med demokratin att ett småparti ska ha den makt som ett vågmästarparti kan få. Det stjälper demokratin.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2010, 20:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 21:03) *
          /.../
          Demokratin då? Det är inte, som jag ser det, i enlighet med demokratin att ett småparti ska ha den makt som ett vågmästarparti kan få. Det stjälper demokratin.

Där håller jag med dig. Och blockpolitiken borde förbjudas.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-09-2010, 20:20
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Men hur skall man på ett demokratiskt sätt kunna förhindra att ett litet parti blir vågmästare?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-09-2010, 20:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 21:03) *
          Jag tror inte att de, p.g.a. strategi och annat, kan "få" hjälp av de röd-gröna. Och SD vägrar de med - som jag ser det med all rätt - att befatta sig med. Denna instabilitet kan möjligen ses som dynamisk, eller vad den nu kan ses som, men jag tror att den kommer direkt eller indirekt att gynna SD.

Rheinfeldt har sagt vid något tillfälle att han kan tänka sig att fråga socialdemokraterna om samarbete, och miljöpartiet. Men det återstår att se vad som händer.
          Hörde på radion att det tydligen finns kristna irakier som röstat på sverigedemokraterna för de har blivit förföljda av muslimer i sitt hemland.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 20:47
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 21:20) *
          Men hur skall man på ett demokratiskt sätt kunna förhindra att ett litet parti blir vågmästare?

Drygt 5 % av väljarna har röstat på SD. En liten andel.

Kanske genom att (inte genomtänkt från min sida) låta det block/parti som procentuellt fått flest röster verka i majoritet? Jag vet inte (som sagt inte genomtänkt), i alla fall ser jag det som absurt att ett parti med drygt 5 % av rösterna, i praktiken får en "vågmästarroll" med allt vad det innebär.

Nu diskuteras i alla fall nu dagens rösträkning (mandatfördelningen).

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-09-2010, 20:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 21:20) *

Tycker det är en del av demokratin att nya partier får chansen att komma in i riksdagen och visa sin duglighet eller oduglihet där. Tror vi är i början av ett skeende där gamla sanningar är just gamla. Se bara på socialdemokratin, som rasar och moderaterna, som går framåt. Miljöpartiet har fått vind i seglen efter många år.
          SD av alla partier, kom in i riksdagen. Allt tror jag handlar om förnyelse i ena eller andra riktningen. Vad politiker o partier gjorde eller inte gjorde för 50 år sedan är nog helt ointressant för den unga generationen av idag.
          Växer det mossa på ett parti är begravningen nära. In med nya politiker som gör att man vässar öronen
          o lyssnar. Några partier verkar ha insett detta ,andra inte.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 20:51
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 21:20) *
          Rheinfeldt har sagt vid något tillfälle att han kan tänka sig att fråga socialdemokraterna om samarbete, och miljöpartiet. Men det återstår att se vad som händer.

Gott så, men - Varken socialdemokraterna eller miljöpartiet kommer att nappa. Och då har vi SD som vågmästare, med - i proportion till antalet väljare - en enorm direkt eller indirekt makt.

ÄNdring: Tog bort sista stycket i ängsvädds inlägg, eftersom jag inte svarade på det. Just nu.

Redigerat av smuleborg: 22-09-2010, 21:04

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-09-2010, 20:51
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 21:20) *
          Hörde på radion att det tydligen finns kristna irakier som röstat på sverigedemokraterna för de har blivit förföljda av muslimer i sitt hemland.

Där tog du fram en aspekt som åtminstone inte jag haft en tanke på. Men det låter ju sannolikt faktiskt.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 21:02
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (gnon49 @ 22-09-2010, 21:49) *
          Tycker det är en del av demokratin att nya partier får chansen att komma in i riksdagen och visa sin duglighet eller oduglihet där. Tror vi är i början av ett skeende där gamla sanningar är just gamla. Se bara på socialdemokratin, som rasar och moderaterna, som går framåt. Miljöpartiet har fått vind i seglen efter många år.
          SD av alla partier, kom in i riksdagen. Allt tror jag handlar om förnyelse i ena eller andra riktningen. Vad politiker o partier gjorde eller inte gjorde för 50 år sedan är nog helt ointressant för den unga generationen av idag.
          Växer det mossa på ett parti är begravningen nära. In med nya politiker som gör att man vässar öronen
          o lyssnar. Några partier verkar ha insett detta ,andra inte.

Är det rimligt att ett parti som företräder drygt 5 % av väljarna ska, jag vet inte vad jag ska skriva.

Håller för övrigt om att förnyelse är bra (nödvändig), såväl inom de etablerade partierna som utom. Samtidigt är det inte av ondo att kunna historien, och lära av den.

Jag gissar att moderaterna har insett förnyelsens betydelse, och att socialdemokratin inte gjort det. Det visar sig i valresultatet. Mona har sina "chefer".

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-09-2010, 21:05
          Länk hit: #53

Moderator

CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 22:02) *
          Är det rimligt att ett parti som företräder drygt 5 % av väljarna ska, jag vet inte vad jag ska skriva.

Håller för övrigt om att förnyelse är bra (nödvändig), såväl inom de etablerade partierna som utom. Samtidigt är det inte av ondo att kunna historien, och lära av den.

Jag gissar att moderaterna har insett förnyelsens betydelse, och att socialdemokratin inte gjort det. Det visar sig i valresultatet. Mona har sina "chefer".

Sedan har vi ju centern, som har förnyat sig och fått betydligt färre väljare biggrin.gif

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 21:08
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 22:05) *
          Sedan har vi ju centern, som har förnyat sig och fått betydligt färre väljare biggrin.gif

Ja, så kan det gå smile.gif .

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2010, 21:20
          Länk hit: #55

Medlem

Nu tycks det vara klart och mandatfördelningen står sig. Fp missade ett mandat i Göteborg med 4 röster. biggrin.gif Beträffande vågmästarrollen för SD så är det enkelt att gå runt, det är bara att skrota blockpolitiken som förlamar demokratin. Om M och S kunde komma överrens fick de en klar majoritet och Sverige kunde ta en mittenkurs.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-09-2010, 21:27
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 22:05) *

Ja det är nog alltid en risk att "förnya" sig men ibland måsta man nog göra det för att inte komma i otakt med tiden. Eller väljarna. I väljarkåren verkar dom otrogna väljarna ha en klar dominans, där blockgränsen inte är en mur utan ett litet dike.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2010, 21:33
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2010, 22:20) *
          Nu tycks det vara klart och mandatfördelningen står sig. Fp missade ett mandat i Göteborg med 4 röster. biggrin.gif Beträffande vågmästarrollen för SD så är det enkelt att gå runt, det är bara att skrota blockpolitiken som förlamar demokratin. Om M och S kunde komma överrens fick de en klar majoritet och Sverige kunde ta en mittenkurs.

Ja, du har säkert rätt, men valmyndigheten har inte släppt mandatfördelningen.

Jag tror inte att det är realistiskt att anta att S och M kan samregera eller lita till samförstånd över blockgränserna. Den som lever får se.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-09-2010, 07:01
          Länk hit: #58

Medlem

Lite skumt, igår kväll var jag inne på Valmyndighetens hemsida och där stod det att räkningen var klar och mandatfördelningen också. Nu är det plötsligt 36 valdistrikt kvar att räkna. Räknar de om? Visserligen hängde det på ett fåtal röster på vissa ställen men ändå?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 23-09-2010, 10:51
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det räknas om igen som jag förstår.

Om det nu skulle bli omval, vad händer under tiden med regeringen? Det är väl så att nuvarande regering sitter kvar tills det är klart, men kan de ta nya beslut under tiden? Till exempel kan de nu snabbesluta en massa som de ännu inte hunnit med? Det vore ju konstigt om det vore så, men man vet ju inte? Någon som vet?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-09-2010, 11:06
          Länk hit: #60

Moderator

Tydligen fick S, MP, V och SD tillsammans 2.930.068 röster, medan alliansen fick 2.929.771 röster. Det skiljer alltså bara 297 röster allt som allt. Det är helt otroligt jämnt, det är knappt så man tror det

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-01-2026, 05:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon