Sidor: 1, 2
Red Top
Alliansen backar och de rödgröna går lite framåt.

Kolla rösträkningen här: Rösträkning, Val 2010

Kom på att jag kanske borde lägga in resultatet från valnatten: Valnattens resultat
ängsvädd
yahoo.gif Men jag vågar ändå inte hoppas.
Red Top
Inte jag heller. Men visst är det roligt så länge det varar. yahoo.gif
Anma
Spännande. SD har backat. Lite men ändå.
Anma
Alltså, just nu tänds ett litet hopp på riktigt här ju.
Alliansen har 46,96%
Rödgröna har 46,04%
SD 5,30%

Jämfört med valnattens
Allians 49,3%
Rödgröna 43,7%
SD 5,7%

1071 av 6063 valdistrikt är räknade just nu.

Det kanske blir så att det är Alliansen som splittras och någon av de mindre partierna där bildar regering med rödgröna?
En mycket bättre utgång än valnattens.

Fast jag fattar ju att detta kanske bara är halmstrån.
mamamaggan
Har gjort samma uträkning och samma upptäckt. Vi får väl se vad som händer .

Anma
Fast nu läste jag vad som görs. Det är omräkning av alla röster, så valnattens resultat kommer nog inte att ändras särskilt mycket. Men det var roligt att vara hoppfull en stund, i ren okunskap om hur rösträkningen går till.
Gossen Ruda
Det skulle vara roligt att se hur räkningen framskrider men sidan Red Top länkar till har inte uppdaterats sen igår em. Det som nu också räknas är förhandsröstningen, bl.a. min röst. Förhandsröstningen slog nytt rekord så resultatet kan ändras stort.
Red Top
Om jag har förstått saken rätt, så är det bara de förhandsröster, som inte hann fram till i söndags, som räknas nu. Plus de utlandsröster, som inte heller hann fram.

Sen tror jag att de sa, att man räknar om alla röster för att vara säker på utfallet. På valdagen görs ju en "snabbräkning".

Nu har ytterligare 100 valdistrikt räknats, kl 08.30,38.
theseraphim
Det enda man kan hoppas på är att Alliansen får egen majoritet för de rödgröna har ju inte en chans ändå realistiskt sett. Allt för att slippa SD som vågmästare!
aanderss
de röster som räknas på onsdag är förtidsröster som gjordes på valdagen
Anma
Nej, det som händer nu är att alla röster räknas om.

"Alla röster räknas två gånger. Först räknas rösterna i varje vallokal efter att röstmottagningen är avslutad. Då räknas bara partirösterna och en preliminär mandatfördelning görs. Rösterna i riksdagsvalet räknas först. Därefter räknas rösterna till kommunfullmäktige och sist landstingsfullmäktige.

Sedan räknas rösterna en gång till.
Andra gången räknas de av länsstyrelsen och då räknas både partirösterna och personrösterna. Denna räkning brukar ta flera dagar och länsstyrelsen börjar redan på måndagen efter valdagen med att räkna riksdagsvalet."
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2010, 08:00) *
Det skulle vara roligt att se hur räkningen framskrider men sidan Red Top länkar till har inte uppdaterats sen igår em. Det som nu också räknas är förhandsröstningen, bl.a. min röst. Förhandsröstningen slog nytt rekord så resultatet kan ändras stort.

Det är bara de sena förtidsrösterna och rösterna från utlandet som räknas nu...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2010, 11:10) *
Det är bara de sena förtidsrösterna och rösterna från utlandet som räknas nu...

Nej, se ovan.
Red Top
CITAT (Anma @ 21-09-2010, 11:10) *
Nej, det som händer nu är att alla röster räknas om.

"Alla röster räknas två gånger. Först räknas rösterna i varje vallokal efter att röstmottagningen är avslutad. Då räknas bara partirösterna och en preliminär mandatfördelning görs. Rösterna i riksdagsvalet räknas först. Därefter räknas rösterna till kommunfullmäktige och sist landstingsfullmäktige.

Sedan räknas rösterna en gång till.
Andra gången räknas de av länsstyrelsen och då räknas både partirösterna och personrösterna. Denna räkning brukar ta flera dagar och länsstyrelsen börjar redan på måndagen efter valdagen med att räkna riksdagsvalet."

Tack för att du redde ut det!

Jag lyssnade bara med ett halvt öra på vad de sa på radion.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 21-09-2010, 11:11) *
Nej, se ovan.

Vad jag menar är att det är bara de sena förtidsrösterna och utlandsrösterna som tillkommer i räkningen. Vilket var svar på Rudas kommentar att det kan ändra sig mkt, vilket det inte kan. (Kontrollräkningen av redan räknade röster förändrar valresultatet helt marginellt)
Anma
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2010, 11:23) *
Vad jag menar är att det är bara de sena förtidsrösterna och utlandsrösterna som tillkommer i räkningen. Vilket var svar på Rudas kommentar att det kan ändra sig mkt, vilket det inte kan. (Kontrollräkningen av redan räknade röster förändrar valresultatet helt marginellt)

Ok, missförstod dig.
Gossen Ruda
Jag ändrar mig till att det kan ändra sig lite. biggrin.gif
malcolm
Vad jag förstår så skiljer det bara ca. 1000 röster för att Alliansen skall få egen majoritet, hoppas det blir så.
Gossen Ruda
Nu ser det intressant ut. När knappt hälften av valkretsarna har sluträknats skiljer det bara 1,59 procentenheter mellan blocken mot 5,5 valnatten. M tappar hela tiden och S ökar. Den stora frågan är om Reinfeldt har kvar några naglar i morgon.biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2010, 16:29) *
Nu ser det intressant ut. När knappt hälften av valkretsarna har sluträknats skiljer det bara 1,59 procentenheter mellan blocken mot 5,5 valnatten. M tappar hela tiden och S ökar. Den stora frågan är Reinfält har kvar några naglar i morgon.biggrin.gif

Men hela Stockholms län återstår, och där är borgarna starka. Dessutom mycket av Skåne och västra Götaland.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 21-09-2010, 16:32) *
Men hela Stockholms län återstår, och där är borgarna starka. Dessutom mycket av Skåne och västra Götaland.

Jovisst, men samtidigt blir svängningarna mindre. Jag tror knappast att majoriteten svänger men kanske lite putsning i kanten.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2010, 16:35) *
Jovisst, men samtidigt blir svängningarna mindre. Jag tror knappast att majoriteten svänger men kanske lite putsning i kanten.

Vilket försämrar läget inför diskussionerna med MP
Aqvakul
Det landar nästan helt säkert på valnattens resultat, möjligen med någon tiondels procent förkjutning mellan blocken..
gnon49
Men det är ju samma röster som bara omräknas en gång till. Så resultatet måste ju bli detsamma i stort sett.
Först imorgon räknas ju resterande röster som ju är utlands o sena förtidsröster. Valresultatet på valdagen måste ju visa rätt. Resterande röster kan ju tydligen påverka, men det är ju först i morgon den räkningen sker.
malcolm
Huvudsaken är väl ändå att SD inte kommer in, hellre Alliansen än att parti med främlingshat får nå´t att säga till om.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 17:05) *
Huvudsaken är väl ändå att SD inte kommer in, hellre Alliansen än att parti med främlingshat får nå´t att säga till om.

Men dom har kommit in, och lär inte åka ut igen på fyra år
Gossen Ruda
Liite kul är det dock. Jag bara funderar på en sak. Jag förtidsröstade ju i min ordinarie vallokal men jag borde väl kunnat rösta var som helst, eller? Hur görs det med min röst då, den måste ju transporteras till min valkrets men det kan göras först efter vallokalerna stängt och kuvertet med mina röstsedlar och röstkort öppnas?
gnon49
Undrar hur många svenska som är beredda att tumma på demokratin för att få SD ut ur riksdagen?
Ganska många gissar jag. Skrämmande egentligen. Inget parti kan bita sig fast i riksdagen om inte väljarna vill. Det är demokrati för mig. Inte bli uthängd för att man röstat "fel",helt enligt demokratiska spelregler.
I slutändan är det fler oskyldiga än skyldiga som drabbas.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-09-2010, 18:15) *
Undrar hur många svenska som är beredda att tumma på demokratin för att få SD ut ur riksdagen?
Ganska många gissar jag. Skrämmande egentligen. Inget parti kan bita sig fast i riksdagen om inte väljarna vill. Det är demokrati för mig. Inte bli uthängd för att man röstat "fel",helt enligt demokratiska spelregler.
I slutändan är det fler oskyldiga än skyldiga som drabbas.

Frågan är hur det skulle göras på ett varaktigt sätt. Att kasta ut SD ur riksdagen skulle nog gå att ordna, men i såna fall skulle dom väll få egen majoritet vid nästa val...
Gossen Ruda
Jag passar på att påpeka att jag från början trodde att det var alla förtidsröster som kunde påverka valnattens resultat men så illa/bra är det inte, men det är ändå ytterligare 100 000 röster som skall räknas och läggas till idag. Det gäller röster från utlandet och förtidsröster som inte kunnat räknas på valnatten.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 21-09-2010, 18:22) *
Frågan är hur det skulle göras på ett varaktigt sätt. Att kasta ut SD ur riksdagen skulle nog gå att ordna, men i såna fall skulle dom väll få egen majoritet vid nästa val...

Det finns bättre sätt att bli av med dom och i slutändan heter det nog tidens tand...Med jämna mellanrum blåser det högerextrema vindar inom politiken och ibland vänstervindar. Tills nästa val har förmodligen arbetslösheten sjunkit(en stor del av 40-talisterna har helt slutat jobba då vilket innebär ett stort sving på marknaden), ekonomin blivit bättre, pensionärerna har fått det bättre och extremhögern har bevisat svårt att överleva i samhällen där arbetslösheten är låg.
Sedan ska givetvis inga partier någonsin samarbeta med SD på något plan för att visa sin ståndpunkt vilket också är viktigt om inte annat för att trötta ut dem lite också. Det är inte enkelt att vara politiker speciellt när man är i opposition och än värre när man är helt utan något inflytande.
Gossen Ruda
Det verkar på mig lite infantilt att skylla invandrarfientligheten på SD:s existens, de har har bara fångat upp strömningarna. Även om man på något sätt skulle få bort SD finns grundproblemet med invandringen kvar. Det är först när man gemensamt kommit fram till en lösning som alla kan acceptera som SD kan vittra bort. Det kommer nog att dröja länge så infekterad som invandringspolitiken är. SD är här för att stanna, det är bara att acceptera.
Anma
Om man nu tycker att det är alldeles för många invandrare i detta landet, varför är det just muslimerna som ska ut härifrån?
Med morot ska de lockas tillbaka, om detta inte går tar man piskan. De flesta länder där man blir mördad för sina åsikter och där krig råder är just muslimska länder. Det är just från de förtryckande och krigsdrabbade länderna i första hand som vi måste hjälpa befolkningen.

SD har inget emot västerländska flyktingar, inte så mycket i varje fall, men just muslimer ska bekämpas med alla medel.
Det är en farlig utveckling med ett sådant parti i riksdagen.
Huggorm
CITAT (Anma @ 22-09-2010, 11:31) *
Om man nu tycker att det är alldeles för många invandrare i detta landet, varför är det just muslimerna som ska ut härifrån?

Inte vet jag, men de absolut flesta flyktingar som kommer hit nu är ju muslimer. Irak, Afghanistan och Somalia toppar ju listan, och det är alla muslimska länder. Om en majoritet av alla flyktingar är muslimer så är det ju förstås dom som utmärker sig.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 11:36) *
Inte vet jag, men de absolut flesta flyktingar som kommer hit nu är ju muslimer. Irak, Afghanistan och Somalia toppar ju listan, och det är alla muslimska länder. Om en majoritet av alla flyktingar är muslimer så är det ju förstås dom som utmärker sig.

Hörde att de uttryckte sig specifikt "utomeuropeiska" invandrare. Undrar vad de skulle tycka om att vi hjälpte romerna som blir utvisade ur Frankrike för de är ju ändå Européer eller vad de tycker allmänt om muslimer från forna jugoslavien för de tillhör ju också Europa:-) Ja dessa nötter i SD som förmodligen suttit o tutat ihop sina politiska manifest över en kebabpizza.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2010, 11:19) *
Det verkar på mig lite infantilt att skylla invandrarfientligheten på SD:s existens, de har har bara fångat upp strömningarna. Även om man på något sätt skulle få bort SD finns grundproblemet med invandringen kvar. Det är först när man gemensamt kommit fram till en lösning som alla kan acceptera som SD kan vittra bort. Det kommer nog att dröja länge så infekterad som invandringspolitiken är. SD är här för att stanna, det är bara att acceptera.

Njaa...det är en gammal beprövad retorik att kanalisera människors missnöje genom enkla och gripbara förklaringsmodeller.
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 22-09-2010, 17:01) *
Hörde att de uttryckte sig specifikt "utomeuropeiska" invandrare. Undrar vad de skulle tycka om att vi hjälpte romerna som blir utvisade ur Frankrike för de är ju ändå Européer eller vad de tycker allmänt om muslimer från forna jugoslavien för de tillhör ju också Europa:-) Ja dessa nötter i SD som förmodligen suttit o tutat ihop sina politiska manifest över en kebabpizza.

tummenupp.gif giggle.gif
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 22-09-2010, 17:08) *
Njaa...det är en gammal beprövad retorik att kanalisera människors missnöje genom enkla och gripbara förklaringsmodeller.

Redan på 30-talet sysslade man med sådant i Tyskland, må det aldrig hända igen någonstans.
xlxl67
CITAT (theseraphim @ 22-09-2010, 17:01) *

Genial fundering du har här yes.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2010, 11:19) *

Har du ngn förklaring till varför SD är överlägset starkast nere i SKåne/Blekinge?
Helt klart är det inte ett generellt problem för Sverige.

Du brukar tänka ett varv extra så vad tycker du är grundproblemet?
smuleborg
Rena rama nagelbitaren. Jag tror att såväl rödgröna väljare som alliansens väljare hoppas på majoritetsregering.

En minoritetsregering gynnar SD.

Jag tror inte att det är möjligt för Miljöpartiet att stödja/ingå i alliansen.
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 22-09-2010, 19:05) *
Har du ngn förklaring till varför SD är överlägset starkast nere i SKåne/Blekinge?
Helt klart är det inte ett generellt problem för Sverige.

Du brukar tänka ett varv extra så vad tycker du är grundproblemet?

Jag kan tänka mig två anledninger. Jimmie Åkesson kommer från Sölvesborg och Malmö är en av Sveriges invandrartätaste städer och får därmed en stor del av problemen det medför. Det har varit en hel del skottlossning och mord i Malmö på sista tiden med invandrare inblandade.

PS. Jag hoppas att inget block får majoritet. Borgarna skulle bara fortsätta skära i välfärden och jag vill inte ha Mona som statsminister. Om de måste samarbeta över blockgränserna blir det mycket lugnare.
ängsvädd
Alliansen hade fått ett till mandat sist när jag hörde på nyheterna. De kan väl få egen majoritet? Det tycker jag vore hemskt. Om de inte får egen majoritet så tvingas de be de rödgröna om hjälp och då får de inflytande över politiken!
smuleborg
Jag tror inte att de, p.g.a. strategi och annat, kan "få" hjälp av de röd-gröna. Och SD vägrar de med - som jag ser det med all rätt - att befatta sig med. Denna instabilitet kan möjligen ses som dynamisk, eller vad den nu kan ses som, men jag tror att den kommer direkt eller indirekt att gynna SD.

Demokratin då? Det är inte, som jag ser det, i enlighet med demokratin att ett småparti ska ha den makt som ett vågmästarparti kan få. Det stjälper demokratin.

Anma
CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 21:03) *
/.../
Demokratin då? Det är inte, som jag ser det, i enlighet med demokratin att ett småparti ska ha den makt som ett vågmästarparti kan få. Det stjälper demokratin.

Där håller jag med dig. Och blockpolitiken borde förbjudas.
Huggorm
Men hur skall man på ett demokratiskt sätt kunna förhindra att ett litet parti blir vågmästare?
ängsvädd
CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 21:03) *
Jag tror inte att de, p.g.a. strategi och annat, kan "få" hjälp av de röd-gröna. Och SD vägrar de med - som jag ser det med all rätt - att befatta sig med. Denna instabilitet kan möjligen ses som dynamisk, eller vad den nu kan ses som, men jag tror att den kommer direkt eller indirekt att gynna SD.

Rheinfeldt har sagt vid något tillfälle att han kan tänka sig att fråga socialdemokraterna om samarbete, och miljöpartiet. Men det återstår att se vad som händer.
Hörde på radion att det tydligen finns kristna irakier som röstat på sverigedemokraterna för de har blivit förföljda av muslimer i sitt hemland.
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 21:20) *
Men hur skall man på ett demokratiskt sätt kunna förhindra att ett litet parti blir vågmästare?

Drygt 5 % av väljarna har röstat på SD. En liten andel.

Kanske genom att (inte genomtänkt från min sida) låta det block/parti som procentuellt fått flest röster verka i majoritet? Jag vet inte (som sagt inte genomtänkt), i alla fall ser jag det som absurt att ett parti med drygt 5 % av rösterna, i praktiken får en "vågmästarroll" med allt vad det innebär.

Nu diskuteras i alla fall nu dagens rösträkning (mandatfördelningen).

gnon49
CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 21:20) *

Tycker det är en del av demokratin att nya partier får chansen att komma in i riksdagen och visa sin duglighet eller oduglihet där. Tror vi är i början av ett skeende där gamla sanningar är just gamla. Se bara på socialdemokratin, som rasar och moderaterna, som går framåt. Miljöpartiet har fått vind i seglen efter många år.
SD av alla partier, kom in i riksdagen. Allt tror jag handlar om förnyelse i ena eller andra riktningen. Vad politiker o partier gjorde eller inte gjorde för 50 år sedan är nog helt ointressant för den unga generationen av idag.
Växer det mossa på ett parti är begravningen nära. In med nya politiker som gör att man vässar öronen
o lyssnar. Några partier verkar ha insett detta ,andra inte.
smuleborg
CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 21:20) *
Rheinfeldt har sagt vid något tillfälle att han kan tänka sig att fråga socialdemokraterna om samarbete, och miljöpartiet. Men det återstår att se vad som händer.

Gott så, men - Varken socialdemokraterna eller miljöpartiet kommer att nappa. Och då har vi SD som vågmästare, med - i proportion till antalet väljare - en enorm direkt eller indirekt makt.

ÄNdring: Tog bort sista stycket i ängsvädds inlägg, eftersom jag inte svarade på det. Just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon