Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är det här för äpple?
          Bruno66
          Inlägg 21-09-2010, 10:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 33 622

Bifogad fil  P9170022c.jpg ( 153.43k ) Antal nedladdningar: 92

Det är, i alla fall än så länge, ett litet träd, jag ser inget förädlingsställe och det växer lite avsides på en allmänning, det ser inte ut att vara planterat på stället. I närheten växer andra träd som ser ut som rester efter en trädgård (päron, förädlade äppelträd etc). Frukten är 4 cm i diameter och har ett 4 cm långt skaft.

Jag hade med frukten till Julitas äppeldagar, och de väckte viss förvåning men sades vara paradisäpple, ett prydnadsträd.

Jag hade hoppats på en sylvestrishybrid att använda i min cider, men paradisäpple är en sylvestris, eller hur? Äpplet har en härlig syra, viss beska men också sötma och en liten arom som är dels fräsch, dels drar lite åt det "bladiga" hållet, inte helt klockren men kan fungera. Karaktären får det att dra och liksom pillra på tungan.

Jag trodde paradisäpple hade mycket mindre frukter, som körsbär, eller har jag fel?

Bifogad fil  P9210001.jpg ( 776.28k ) Antal nedladdningar: 40

Redigerat av Bruno66: 25-10-2010, 13:02

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon