Bruno66
[attachment=55032:P9170022c.jpg]

Det är, i alla fall än så länge, ett litet träd, jag ser inget förädlingsställe och det växer lite avsides på en allmänning, det ser inte ut att vara planterat på stället. I närheten växer andra träd som ser ut som rester efter en trädgård (päron, förädlade äppelträd etc). Frukten är 4 cm i diameter och har ett 4 cm långt skaft.

Jag hade med frukten till Julitas äppeldagar, och de väckte viss förvåning men sades vara paradisäpple, ett prydnadsträd.

Jag hade hoppats på en sylvestrishybrid att använda i min cider, men paradisäpple är en sylvestris, eller hur? Äpplet har en härlig syra, viss beska men också sötma och en liten arom som är dels fräsch, dels drar lite åt det "bladiga" hållet, inte helt klockren men kan fungera. Karaktären får det att dra och liksom pillra på tungan.

Jag trodde paradisäpple hade mycket mindre frukter, som körsbär, eller har jag fel?

[attachment=55036:P9210001.jpg]
Bruno66
Här är lite fler bilder:

[attachment=55037:P9210006rr.jpg]

[attachment=55038:P9210009r.jpg]

Jag tittade lite noggrannare på trädet idag, och det har inte så mycket grenar som är tornlika, bara korta stumpar här och var. Det var ett äppelbuskage längre bort som hade mer grenar som var tornlika, men äpplena var fadda.

Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju vara ett frösått äpple, kanske någon slängt ett äppelskrutt där för flera år sedan
Bruno66
Ja, det låter rimligt. Det är lustigt med de väldigt långa skaften. Vissa frukter är lite större säkert kring 5 cm. De är fasta och krispiga, sötsyrliga. Jag undrar hur de blir när de mognar.

Jag har plockat äpplena nu, blev en klappbox full. De ska mustas så får vi se. Sambandet mellan bra äpplen, bra must och bra cider är inte så självklart, har jag förstått, så det finns utrymme för experiment även för äpplen som man upplever som gränsfall eller tveksamma.

Jag hoppas att dessa små äpplen visar sig vara ett litet fynd! Det visar sig, kanske först till sommaren när cidern mognat hyggligt.

Bruno66
Det blev drygt en klappbox. Det visade sig att jag plockat drygt 19 kg, och då tog jag inte alla äpplen. Rätt bra från ett så litet träd med så små äpplen som inte växte särskilt tätt.

Bruno66
Här är en av de tre klappboxarna. Jag måste revidera storleken på äpplena, de är mellan 4 och 6 cm. Är det inte stort för paradisäpple? Jag lutar åt att det är en spännande och fin frösådd.

[attachment=55085:P9240001z.jpg]

Bruno66
Med min bristfälliga kunskap skulle jag tolka fyndet såhär: Äpplet är för stort för att vara paradisäpple (4-6 cm), skaften är för långa för att vara domestica (ungefär lika långa som äpplets diameter) och frukten är för röd för att vara vildapel. Därmed kan det vara en hybrid mellan sylvestris (dit väl även paradisäpple räknas?) och domestica. Såväl rest av vildapel som prydnadsäpple kan alltså vara skurken i dramat.

/Bruno
Bruno66
Hej igen,

nu har detta lilla äpple legat och mognat i matkällaren. Fast ytan börjar bli lite svampig så är den krispig i köttet och har en frisk men inte påträngande syrlighet. Men det mest utpräglade är att det smakar päron!

Jag har nu gjort must på äpplet, och även musten smakar päron. Den lite omogna smak som av gröna blad som den hade när jag plockade den är helt borta nu.

Det här är ett underbart litet äpple. Får se hur det artar sig som cider!

/Bruno
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon