| |
|
  |
SD i Riksdagen, Diskussionstråd |
|
|
|
|
23-09-2010, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:18)  Finns det rasistiska vänsterpartier? Svenska FN- förbundet är enl dom själva.... HistoriaDet finns och har funnits rasistiska vänsterregimer. Judar var inte välkomna i Sovjet, tibetaner förtrycks i sitt eget land t.ex. Sen skall du inte hänga upp dig bara på rasism utan mer se på mänskliga fri- och rättigheter som aldrig stått högt i kurs i kommunistländer.
Redigerat av Gossen Ruda: 23-09-2010, 11:28
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 12:20)  Naturligtvis finns det rasistiska vänsterpartister. Dom finns inom alla partier, det är inget som SD har ensamrätt på. ??? nu var det ju inte någon enskild vänsterpartist som Gossen Ruda sa, utan frågan var ju om det finns något vänsterparti som är rasistisk... jag har aldrig hört talas om att det finns något sådant parti! tvärt om är det några som bekämpar rasismen så är det vänstergrupper som står på barrikaderna i kampen mot rasism. CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:24)  Det finns och har funnits rasistiska vänsterregimer. Judar var inte välkomna i Sovjet, tibetaner förtrycks i sitt eget land t.ex. Sen skall du inte hänga upp dig bara på rasism utan mer se på mänskliga fri- och rättigheter som aldrig stått högt i kurs i kommunistländer. Det har du delvis rätt i men tråden belyste rasism.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:32
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:28)  ??? nu var det ju inte någon enskild vänsterpartist som Gossen Ruda sa, utan frågan var ju om det finns något vänsterparti som är rasistisk... jag har aldrig hört talas om att det finns något sådant parti! tvärt om är det några som bekämpar rasismen så är det vänstergrupper som står på barrikaderna i kampen mot rasism. Dessvärre med odemokratiska metoder. Fö kan man nog hitta vänstergrupper som är öppet USA-rasister. Det finns mer än rasism att oroa sig för i världen. Alla försök att strypa den fria tanken exempelvis.
Redigerat av Gossen Ruda: 23-09-2010, 11:32
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:32
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:24)  Det finns och har funnits rasistiska vänsterregimer. Judar var inte välkomna i Sovjet, tibetaner förtrycks i sitt eget land t.ex. Sen skall du inte hänga upp dig bara på rasism utan mer se på mänskliga fri- och rättigheter som aldrig stått högt i kurs i kommunistländer. Det var fler än judar som inte var välkomna i sovjet. Svarta låg inte heller högt i kurs, och synen på homosexuella skulle ha gjort SD nöjda
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2010, 11:35
|
Gäster

|
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 10:54)  Det är inte demokrati att ha ett parti som kränker en stor del av våran befolkning, och vad jag har läst mej till på forumet här under valtiden och är förbannad över att även bland odlas debbatörer så finns det dom som stödjer rasisterna,att man har andra politiska värderingar än vad jag har som är vänstermänniska det förstår jag, men inte att man har rasistiska värderingar det skall bekämpas, och borde vara förbjudet enl grundlag. Jag tycker du brukar ha så sunda åsikter andersen men här håller jag inte med dig. Nu har svenska folket röstat in ett rasistiskt parti i riksdagen och det får vi leva med. Att förbjuda SD gör dem till martyrer vilket är en drömroll för dem. Dessutom vet du säkert att idéer aldrig någonsin har kunnat utplånas genom förbud, idéerna överlever alltid även om organisationen försvinner. Det bästa är att bemöta med fakta och kunskap, de kommer nog att få stora svårigheter när det gäller många politiska frågor som de måste förhålla sig till, deras kunskap är ju inte särskilt djup eller bred. Jag är lika upprörd som de flesta att detta har hänt, motsättningarna i samhället kommer att hårdna och det blir mera konflikter. Det blir säkert mera rumsrent med unkna fördomar men det finns inget annat sätt än att bemöta med fakta och saklighet.
Redigerat av Gunilla T: 23-09-2010, 11:38
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2010, 12:35)  Jag tycker du brukar ha så sunda åsikter andersen men här håller jag inte med dig.
Nu har svenska folket röstat in ett rasistiskt parti i riksdagen och det får vi leva med. Att förbjuda SD gör dem till martyrer vilket är en drömroll för dem. Dessutom vet du säkert att idéer aldrig någonsin har kunnat utplånas genom förbud, idéerna överlever alltid även om organisationen försvinner.
Det bästa är att bemöta med fakta och kunskap, de kommer nog att få stora svårigheter när det gäller många politiska frågor som de måste förhålla sig till, deras kunskap är ju inte särskilt djup eller bred.
Jag är lika upprörd som de flesta att detta har hänt, motsättningarna i samhället kommer att hårdna och det blir mera konflikter. Det blir säkert mera rumsrent med unkna fördomar men det finns inget annat sätt än att bemöta med fakta och saklighet. Har läst vad du skriver Gunilla, skall fundera lite över dina ord,kanske jag åter kommer till ämnet vi får se.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:48
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:31)  Det har du delvis rätt i men tråden belyste rasism. Nja, jag trodde tråden handlade om SD. Sen är jag lite tveksam om epitetet rasism och SD. Står det i deras partiprogram att det är ett rasistiskt parti? Om inte borde man nog ligga lågt med nedsvärtningen. Att de inte har mycket till övers för invandringen är klart och framför allt för utomeuropeisk sån men de kanske tycker utlänningarna är trevliga när de är i sina hemländer. Då är de inte rasister enligt min enkla mening.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:48)  Nja, jag trodde tråden handlade om SD. Sen är jag lite tveksam om epitetet rasism och SD. Står det i deras partiprogram att det är ett rasistiskt parti? Om inte borde man nog ligga lågt med nedsvärtningen. Att de inte har mycket till övers för invandringen är klart och framför allt för utomeuropeisk sån men de kanske tycker utlänningarna är trevliga när de är i sina hemländer. Då är de inte rasister enligt min enkla mening. Visst man ska vara försiktig att kategorisera för snävt. Jag brukar hävda att de är främlingsfientliga och att partiet har nynazistiska rötter. Det finns det bra täckning för. En kollega till mig hävdade i måndags bestämt att han minsann inte märkt att de var främlingsfientliga. När han sen hävdade att han var objektiv i saken eftersom han inte röstat, så tände undertecknad på alla cylindrar. Tyvärr, eftersom det är en hygglig prick, så spred detta sig snabbt på skolan och bland eleverna på SFI där han undervisar...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2010, 16:01
|
Gäster

|
Hur definierar ni rasism/främlingsfientlighet?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:10
|

Medlem

|
Jag gör ett lite valhänt försök..
Rasism: Det finns olika raser Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Raser ska inte blandas Vissa raser är bättre än andra Bättre raser har rätt att härska över sämre raser
Främlingsfientlighet: Människor som är annorlunda inger mig obehag Det är inte bra att blanda olika slags människor Männsikor jag inte känner kan vara farliga
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:13
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
Fick kommunisterna bestämma så skulle det vara 100% skatt och sen skulle man få en medborgarlön som var lika för alla så att alla blev lika fattiga eller rika beroende på hur man ser saker. Hoppas Sahlin sitter kvar länge då behöver vi inte oroa oss att betongsossarna tar makten igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Aqvakul @ 23-09-2010, 17:10)  Jag gör ett lite valhänt försök..
Rasism: Det finns olika raser Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Raser ska inte blandas Vissa raser är bättre än andra Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Främlingsfientlighet: Människor som är annorlunda inger mig obehag Det är inte bra att blanda olika slags människor Männsikor jag inte känner kan vara farliga Egentligen har vi ju inte rasism i Sverige, bara främlingsfientlighet, om man skall hårddra det. Rasism som du beskriver den är fruktansvärd och dit har vi ju inte kommit, tack o lov. Sen får vi inte dra likhetstecken mellan en stram invandringspolitik o rasism. Det är två helt vitt skilda saker.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2010, 16:52
|
Gäster

|
CITAT (gnon49 @ 23-09-2010, 17:43)  Egentligen har vi ju inte rasism i Sverige, bara främlingsfientlighet, om man skall hårddra det. Rasism som du beskriver den är fruktansvärd och dit har vi ju inte kommit, tack o lov. Sen får vi inte dra likhetstecken mellan en stram invandringspolitik o rasism. Det är två helt vitt skilda saker. Ja..hmmm.. när SD hade torgmöte här i kommunen stod partisekreteraren Söder och skrek "jävla negrer" till några somaliska flickor. Mötet urartade förstås... Är det rasism eller främlingsfienlighet att använda rastillhörigheten som ett nedsättande skällsord?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Rasism: Det finns olika raser Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Raser ska inte blandas Vissa raser är bättre än andra Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Främlingsfientlighet: Människor som är annorlunda inger mig obehag Det är inte bra att blanda olika slags människor Männsikor jag inte känner kan vara farliga SD tangerar rasism när enskilda ledamöter säger att invandrare har en kriminell gen. Annars är väl SD officiellt främlingsfientligt men bakom stänga dörrar sjunger de nazistsånger (som på finlandsbåten där ungdomsförbundet rumlade runt). SD har lärt sig att framstå mer salongsfähiga men jag tror inte mkt på dom.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:53
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 23-09-2010, 17:13)  Fick kommunisterna bestämma så skulle det vara 100% skatt och sen skulle man få en medborgarlön som var lika för alla så att alla blev lika fattiga eller rika beroende på hur man ser saker. Hoppas Sahlin sitter kvar länge då behöver vi inte oroa oss att betongsossarna tar makten igen. Osakliga överdrifter och dessutom OT....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:54
|

Medlem

|
Rasism: Det finns olika raser Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Raser ska inte blandas Vissa raser är bättre än andra Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Främlingsfientlighet: Människor som är annorlunda inger mig obehag Det är inte bra att blanda olika slags människor Männsikor jag inte känner kan vara farliga Hmm, inte så dåligt men jag håller inte riktigt med i alla delar. Det finns olika raser En biologisk sanning som en del skyggar för. Det är nog inte många som inte kan se skillnad på en västeurope och en aborginier exempelvis. Eftersom barnen ärver sina föräldrars utseende är det en genetisk skillnad. Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Faktiskt är det så. Asiater har ett annat enzymsystem så de kan inte bryta ner vissa läkemedel som andra. Man måste därmed sänka dosen för att inte överdosera. Negrer får oftare än vita högt blodtryck och dessutom hjälper vanliga blodtryckssänkande medel inte. Vi kanske har fått hjälp av Neanderthalarna i det. Det finns fler exempel men det är viktigt att känna till detta för behandlande läkare tills vi kan få individspecifika doseringar. Raser ska inte blandas Rasism Vissa raser är bättre än andra Rasism, dessutom skall man inte peta i saken för vilka raser som är bäst kanske kan överraska. Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Rasism, se även ovan. Det var väl en vidrig färg jag hittade.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 16:57
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 17:54)  Hmm, inte så dåligt men jag håller inte riktigt med i alla delar. Det finns olika raser En biologisk sanning som en del skyggar för. Det är nog inte många som inte kan se skillnad på en västeurope och en aborginier exempelvis. Eftersom barnen ärver sina föräldrars utseende är det en genetisk skillnad. Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Faktiskt är det så. Asiater har ett annat enzymsystem så de kan inte bryta ner vissa läkemedel som andra. Man måste därmed sänka dosen för att inte överdosera. Negrer får oftare än vita högt blodtryck och dessutom hjälper vanliga blodtryckssänkande medel inte. Vi kanske har fått hjälp av Neanderthalarna i det. Det finns fler exempel men det är viktigt att känna till detta för behandlande läkare tills vi kan få individspecifika doseringar. Raser ska inte blandas Rasism Vissa raser är bättre än andra Rasism, dessutom skall man inte peta i saken för vilka raser som är bäst kanske kan överraska. Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Rasism, se även ovan. Det var väl en vidrig färg jag hittade.  Men det kallas ju inte ras då, utan folkgrupp eller liknande. Raser skiljer sig väll mera åt? En anledning till att inte rasblanda är att man inte vet vilken av de där medicinerna man skall ta då
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Vippan @ 23-09-2010, 17:13)  Fick kommunisterna bestämma så skulle det vara 100% skatt och sen skulle man få en medborgarlön som var lika för alla så att alla blev lika fattiga eller rika beroende på hur man ser saker. Hoppas Sahlin sitter kvar länge då behöver vi inte oroa oss att betongsossarna tar makten igen. Har du någon gång räknat ut vad det skulle kosta dig att ha samma sorts försäkringar privat som du i dag betalar via skatten ? Hur reagerar du på att grannen får ersättning för sin stulna och kvaddade bil från samma försäkringsbolag som du har ? Skriker du då att han får för mycket ersättning och att det är du som får betala för hög premie ? Hur skulle du känna dig om det var din bil och förskringsbolaget säger att du får ingen eller väldigt låg ersättning därför att andra som har samma försäkringsbolag inte vill betala så hög premie som krävs för att alla , inkl de själva , ska få ut den ersättning som de har rätt till ? Sedan kommer samma personer och vill ha ut full ersättning för sin bil trots att de betalat in alldeles för låg premie , vad skulle du säga då ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2010, 17:11
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 17:57)  Men det kallas ju inte ras då, utan folkgrupp eller liknande. Raser skiljer sig väll mera åt? En anledning till att inte rasblanda är att man inte vet vilken av de där medicinerna man skall ta då  Man får blanda medicinerna också.  Nu vet jag inte exakt hur stor skillnad det är men den är klart mätbar. Gäller givetvis inte alla mediciner men jag har inga närmare data. Folkgrupp eller ras, skillnad i ord bara. Vi har många olika hundraser men det är samma art, samma hos människan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|