| |
|
  |
SD i Riksdagen, Diskussionstråd |
|
|
|
|
27-09-2010, 12:31
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 12:46)  Är alla personliga motsättningar och missförstånd avklarade så vi kan fortsätta diskutera SD? Det slår mig lite hur dumt motståndarna agerar när de stör möten mm. SD är främst emot muslimer för deras kvinnosyn och liknande. Samtidigt har säkert vänsterfalangen liknade inställning mot kvinnoförtryck men ändå håller de på och bråkar med SD. Politik är inte lätt.  Vad som däremot oroar mig lite är alla angrepp på SD-politiker man läser och hör om. Hoppas inte dumskallarna på yttersta vänsterkanten, troligen, tror att de på något sätt värnar demokratin när de gör så. Det är totalt tvärtom och kommer bara att gynna SD i längden. Angrepp kan gynna den angripne men det finns angrepp från SD mot vissa grupper också inte minst verbalt , eller hur ? Tycker inte det ska få stå oemotsagt . De har motståndare och den består väl inte bara av vänstern ? Man ser/hör att det förekommer verbala angrepp från SD mot grupper och med den bakgrund som SD har så kan man nog förmoda att det även förekommer fysiska angrepp på deras motståndare .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 12:41
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det är inte religionen som förtrycker - det är vissa u-länders konservativa syn på kvinnor. Det var inte längesedan vi sade "-kvinnan tige i församlingen!", men som tur är har vi, mer eller mindre, tagit oss ur det förhållandet. Så länge vi hade en stark kyrka så gällde det - vem minns inte motståndet till kvinnliga präster? Så länge "kyrkofädrena" får styra i islamska länder så kommer utvecklingen att stå stilla - precis som det gjorde i Europa för inte så länge sedan, och fortfarande gör i vissa södra delar av vår världsdel. Om SD kunde komma på, att upplysning är den enda rätta vägen, och hjälpa till att sprida den, så hade de blivit ett rumsrent alternativ i svensk politik. Nu försvarar dom vårt land med skitkastning. I Malmö pågår ett krig mellan invandrargrupper. Det skjuts folk i ny och nedan. Lugna serber och kroater, som jag känner, har plötsligt blivit våldsverkare. Varför hör man inte SD rikta sin kritik mot dessa? Är det för att dom är så etablerade på markanden, att ingen törs? Det är förbaskat lätt att skylla på något oförnimbart som religioner, när det sker oförrätter i ens närhet. Islam är en ytterst kärleksfull religion, men vissa utövare har tagit fasta på "erövringspolitiken" i Koranen - och det är kanske det som SD är rädda för? För övrigt tål jag inte religiösa påtryckare - må det så vara pingströrelsen, islam eller mormoner. Dom är bara ute efter mitt kapital till "kyrkan". Ger man en slant så får man evigt liv! Hahaha...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 12:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 12:46)  Är alla personliga motsättningar och missförstånd avklarade så vi kan fortsätta diskutera SD? Det slår mig lite hur dumt motståndarna agerar när de stör möten mm. SD är främst emot muslimer för deras kvinnosyn och liknande. Samtidigt har säkert vänsterfalangen liknade inställning mot kvinnoförtryck men ändå håller de på och bråkar med SD. Politik är inte lätt.  Vad som däremot oroar mig lite är alla angrepp på SD-politiker man läser och hör om. Hoppas inte dumskallarna på yttersta vänsterkanten, troligen, tror att de på något sätt värnar demokratin när de gör så. Det är totalt tvärtom och kommer bara att gynna SD i längden. Vad ifrån kommer din tanke ifrån att vänsterfalangen har liknande inställning som muslimerna har? För det första så förtrycker inte alla muslimer som bor i Sverige kvinnor. För det andra så är kvinnorörelsens ursprung i från vänstern,och varför skulle vänsterfalangen förtrycka kvinnor? Angrepp på SD-politiker, man skall inte tro allt man läser, sist så var det en politiker som påstods ha blivit ristat ett hakors i pannan, men det stämde ju inte han hadde själv ristat sig.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 12:57
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 13:48)  Angrepp på SD-politiker, man skall inte tro allt man läser, sist så var det en politiker som påstods ha blivit ristat ett hakors i pannan, men det stämde ju inte han hadde själv ristat sig. Det har hänt grejer sedan dess, exempelvis det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7846439.abOch vad gäller hakkorset i pannan så är det fortfarande inte klarlagt hur det gick till. Det var en läkare som uttalade sig om att det eventuellt kunde vara självförvållat, och det uttalandet kom lägligt precis före valet. Vad som är sant eller osant vet vi inte än, men om det nu ändå är så att det var autentiskt så är det riktigt dåligt att offret överges och hånas.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
En religion eller politiskt ideologi blir aldrig bättre än dess utövare. På papperet kan det se bra ut men i verkligheten kan det vara något helt annat.Och tyvärr tror jag att ett religiöst eller politikst förtryck bara kan upprätthållas med hjälp av, åtminstone delar av befolkningen. Skapa ett angiverisystem och tipsen strömmar in. Så var det i nazityskland och forna sovjetunionen. Sen får man inte glömma att flertalet människor verkligen bryr sig. Och det är ju det viktigaste.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 13:57)  Det har hänt grejer sedan dess, exempelvis det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7846439.abOch vad gäller hakkorset i pannan så är det fortfarande inte klarlagt hur det gick till. Det var en läkare som uttalade sig om att det eventuellt kunde vara självförvållat, och det uttalandet kom lägligt precis före valet. Vad som är sant eller osant vet vi inte än, men om det nu ändå är så att det var autentiskt så är det riktigt dåligt att offret överges och hånas. Absolut - men läkaren var så säker han kunde bli, utan att vara på plats..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Att påstå att alla muslimer förtrycker kvinnor är kanske en generalisering men inget förtal, den lilla spillra som inte håller på med det är försumbar. Observera att tvinga en kvinna att bära vissa kläder är en form av förtryck. Sen är säkert grunden till förtrycket äldre än islam men man kan knappast säga att islam gjort speciellt mycket för kvinnans frigörelse, snarare tvärtom. Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.Och Andersen, det var vänsterfalangen och SD som hade samma inställning till kvinnoförtryck.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 13:39
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 14:34)  Att påstå att alla muslimer förtrycker kvinnor är kanske en generalisering men inget förtal, den lilla spillra som inte håller på med det är försumbar. Observera att tvinga en kvinna att bära vissa kläder är en form av förtryck. Sen är säkert grunden till förtrycket äldre än islam men man kan knappast säga att islam gjort speciellt mycket för kvinnans frigörelse, snarare tvärtom. Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.Och Andersen, det var vänsterfalangen och SD som hade samma inställning till kvinnoförtryck. Ja förtal kanske var att ta i. Men jag har bott i ett relativt invandrartätt område, och där var faktiskt de flesta muslimska kvinnor barhuvade. Det var någon enstaka som hade slöja, ingen hade burka. Jag utgår ifrån mina erfarenheter.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 16:29
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 14:39)  Ja förtal kanske var att ta i. Men jag har bott i ett relativt invandrartätt område, och där var faktiskt de flesta muslimska kvinnor barhuvade. Det var någon enstaka som hade slöja, ingen hade burka. Jag utgår ifrån mina erfarenheter. Sättet att utöva islam skiljer sig ju väldigt mellan olika muslimska länder. Kanske många av dina grannar var sekulariserade bosnier och iranier, dom brukar inte hålla så hårt i kraven. Desto strängare är det ju i en del andra länder, däribland Afghanistan.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 16:32
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 17:29)  Sättet att utöva islam skiljer sig ju väldigt mellan olika muslimska länder. Kanske många av dina grannar var sekulariserade bosnier och iranier, dom brukar inte hålla så hårt i kraven. Desto strängare är det ju i en del andra länder, däribland Afghanistan. Knappast bland afghaner som kommit hit, snarare tvärtom...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-09-2010, 16:51
|
Gäster

|
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 13:48)  För det andra så är kvinnorörelsens ursprung i från vänstern,och varför skulle vänsterfalangen förtrycka kvinnor Ja, det förstår jag inte heller???? SD är ett värdekonservativt parti och står längre till höger än KD när det gäller kvinnosynen - i jämförelse med SD kan man nästan tycka att KD har en radikal kvinnosyn SD´s intresse för kriminalpolitik är enkel att genomskåda - det handlar för dem endast om att bevisa sin tes och få omvärlden att dela deras syn att det är invandrare som begår våldtäkter. Om ni såg debatten mellan Åkesson och Schyman så var den ganska avslöjande...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 16:58
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2010, 17:32)  Knappast bland afghaner som kommit hit, snarare tvärtom... Det kanske? Jag har knappt sett några afghanska kvinnor alls, det verkar inte ha hamnat så många i min del av landet.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 17:14
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Citat från Gossen Ruda Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.
Inget som jag tycker är OK men som jag skrev förut så tror att jag det också finns SD-anhängare som gör liknande mot de som inte håller med dem. Gamla takter , från nynazisttiden , för en del går inte så lätt ur.
Nynazisternas grej var/är att hota och/eller slå och gör man en polisanmälan mot dem så blir man nästan med automatik motanmäld.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 17:21
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2010, 18:14)  Citat från Gossen Ruda Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP. Inget som jag tycker är OK men som jag skrev förut så tror att jag det också finns SD-anhängare som gör liknande mot de som inte håller med dem. Gamla takter , från nynazisttiden , för en del går inte så lätt ur. Nynazisternas grej var/är att hota och/eller slå och gör man en polisanmälan mot dem så blir man nästan med automatik motanmäld. Det var faktiskt ett tag sedan som SD slutade med sånt där, förmodligen i samband med att dom ryckte upp partiet och försökte göra dom rumsrena. Numera är det nästan enbart vänsterextrema som håller på med sådant. SD provocerar och vänsterextremisterna svarar med misshandel och vandalism, SD blir martyrer och vänsterextremisterna får allt sämre rykte.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
ja nu verkar ju miljöpartiet vilja samarbeta med alliansen i vissa frågor enligt språkrören. En liten öppning i alla fall. Samarbetet kommer säkerligen att utökas när man finner varandra och möts någonstans på vägen.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 18:19
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 17:29)  Sättet att utöva islam skiljer sig ju väldigt mellan olika muslimska länder. Kanske många av dina grannar var sekulariserade bosnier och iranier, dom brukar inte hålla så hårt i kraven. Desto strängare är det ju i en del andra länder, däribland Afghanistan. Jo men varför då dra alla muslimer över samma kant, precis det är min poäng.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:25
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
Visst är det spännande med andra kulturer men jag tar helt avstånd från påtvingad och då finns det alltid nån form av religion som ligger bakom.
I vår tid finns det fruktansvärda saker som händer och det behöver inte accepteras.Särskilt när det gäller barn. Könsstympning av små flickor är ett fruktansvärt övergrepp dessa kvinnor är skadade för livet,har ni sett en kvinna som har blivit könsstympad,jag ska bespara er för att gå in på närmare beskrivning av deras lidande och berövande på att ha ett normalt känsloliv. Hedersmord är en annan avart hur kan en Pappa mörda sin egen dotter.
Religion skadar och förtrycker människor och jag tar starkt avstånd från ansvarsbefrielsen när människor helt överlämnar sig till religionen och försvarar handlingar i religionens namn.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:36
|

Moderator

|
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 20:25)  Visst är det spännande med andra kulturer men jag tar helt avstånd från påtvingad och då finns det alltid nån form av religion som ligger bakom.
I vår tid finns det fruktansvärda saker som händer och det behöver inte accepteras.Särskilt när det gäller barn. Könsstympning av små flickor är ett fruktansvärt övergrepp dessa kvinnor är skadade för livet,har ni sett en kvinna som har blivit könsstympad,jag ska bespara er för att gå in på närmare beskrivning av deras lidande och berövande på att ha ett normalt känsloliv. Hedersmord är en annan avart hur kan en Pappa mörda sin egen dotter.
Religion skadar och förtrycker människor och jag tar starkt avstånd från ansvarsbefrielsen när människor helt överlämnar sig till religionen och försvarar handlingar i religionens namn. Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:40
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:36)  Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:43
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:36)  Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller... Precis. Det är som att säga att alla svenska män slår sina kvinnor bara för att det finns ett antal som gör det.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|