| |
|
  |
SD i Riksdagen, Diskussionstråd |
|
|
|
|
27-09-2010, 19:45
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:36)  Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller... Könsstympning av flickor är vidrigt var det än förekommer Hedersmord är nånting som människor som inte har nån heder sysslar med,och det är absolut inte bara bland kurder.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 20:45)  Könsstympning av flickor är vidrigt var det än förekommer
Hedersmord är nånting som människor som inte har nån heder sysslar med,och det är absolut inte bara bland kurder. Då blir det väll ännu svårare att generalisera?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:51
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 18:21)  Det var faktiskt ett tag sedan som SD slutade med sånt där, förmodligen i samband med att dom ryckte upp partiet och försökte göra dom rumsrena. Numera är det nästan enbart vänsterextrema som håller på med sådant. SD provocerar och vänsterextremisterna svarar med misshandel och vandalism, SD blir martyrer och vänsterextremisterna får allt sämre rykte. Slutade med det öppet ja , är ganska övertygad om att det förekommer ändå . Man visar en fin fasad utåt och håller god min men ..................... Det där att det är vänsterextremister som är värst nu ,var har du sett/läst det och vilka räknas som vänsterextremister ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:55
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Alla som tar sig tid att granska SDs partiprogram kommer att upptäcka den rasistiska innebörden. Hur man än försöker att inte se den så finns den där. Läs deras invandrarpolitik, står svart på vitt ju. Det är inte bara jag, utan även "lärda" människors analys som kommer fram till samma sak. Men paketerar man in allt med vedertagna politiska ord och fraser så, ja, då går människor på det.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:57
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:46)  Då blir det väll ännu svårare att generalisera?  Ja du Huggorm ibland är det bra om man tar reda på fakta även om vi nu pratar om Tro och Kultur
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 19:58
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2010, 20:51)  Slutade med det öppet ja , är ganska övertygad om att det förekommer ändå . Man visar en fin fasad utåt och håller god min men ..................... Det där att det är vänsterextremister som är värst nu ,var har du sett/läst det och vilka räknas som vänsterextremister ? Vilka attentat från den senaste tiden tror du högerextrema ligger bakom? Spöar dom varandra för att kasta skulden på meningsmotståndare?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:00
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 20:55)  Alla som tar sig tid att granska SDs partiprogram kommer att upptäcka den rasistiska innebörden. Hur man än försöker att inte se den så finns den där. Läs deras invandrarpolitik, står svart på vitt ju. Det är inte bara jag, utan även "lärda" människors analys som kommer fram till samma sak. Men paketerar man in allt med vedertagna politiska ord och fraser så, ja, då går människor på det. Verkar som om att granska kritiskt inte existerar ibland i dagens samhälle , man läser lite halvslarvigt och refleketar inte alltid.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:58)  Vilka attentat från den senaste tiden tror du högerextrema ligger bakom? Spöar dom varandra för att kasta skulden på meningsmotståndare? Ärligt talat tror jag inte att det bara är vänsterextremister som attackerar SD. Oavsett är det fel väg att gå. Våldet, alltså.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:04
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 21:00)  Ärligt talat tror jag inte att det bara är vänsterextremister som attackerar SD. Oavsett är det fel väg att gå. Våldet, alltså. Nej, inte bara vänsterextremister, men dom är skyldiga till mycket. Men jag fortsätter ändå att hävda att de högerextrema har lagt av med sina attentat, förmodligen i ett led att göra SD rumsrent, samt på grund av att våld i allmänhet inte gynnar de egna syftena.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:08
|
Medlem

|
Det här valet vi har gått igenom nu det är något demokratiskt där alla människor har sin rätt att yttra sig vilken åsikt de än har.Så jag förstår inte när media skriver att de kommer motdemostranter till olika valstugor som SD har haft, ett val är ingen demostration så vad sysslar motdemostranterna med för nånting, är det verkligen förenligt med demokrati.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 21:08)  Det här valet vi har gått igenom nu det är något demokratiskt där alla människor har sin rätt att yttra sig vilken åsikt de än har.Så jag förstår inte när media skriver att de kommer motdemostranter till olika valstugor som SD har haft, ett val är ingen demostration så vad sysslar motdemostranterna med för nånting, är det verkligen förenligt med demokrati. Det är inga demostranter, bara pöbel. En demonstration behöver tillstånd och skall genomföras enligt vissa regler. Annars går det lätt överstyr, vilket det ju oftast gör när extremgrupper som afa mm lever rövare i samhället.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 20:35
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 27-09-2010, 21:28)  Det är inga demostranter, bara pöbel. En demonstration behöver tillstånd och skall genomföras enligt vissa regler. Annars går det lätt överstyr, vilket det ju oftast gör när extremgrupper som afa mm lever rövare i samhället. Det var huvudet på spiken, det liknar mer ett upplopp än en demostration där man lever rövare och förstör..
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Jag tillhör alla dem som inte läst SD:s valmanifest, det behövs inte har jag tänkt. Jag tillhör också en av de många som tycker att de (demokratiska/) etablerade partierna borde ställt upp på debatt, inte kört huvudet i sanden. Och också debatterat och ventilerat SD:s "hjärtefrågor" för flera år sedan.
Ett icke inkluderat synsätt, som jag ser det SD har, tar sig flera uttryck; det kan vara direkt särbehandling av annan etnisk bakgrund, annan religiös tillhörighet eller annan sexuell läggning. Det kan vara indirekt särbehandling, genom att t.ex. avveckla kultur som provocerar. Ser du bokbålen framför dig? En av konstens uppgifter är att provocera. Litteratur, bildkonst, teater, film...
I alla fall, det här är frågor som politiker i ledade ställning kanske redan för tio/tjugo år sedan skulle ha ventilerat och fört fram i ljuset. Det kanske händer nu, när de måste.
PS/ Som ni ser har jag svarat utan att ha läst hela tråden. Förlåt. /DS
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Som jag har sakt förut,SD borde ha förbjudis för länge sedan, rasism är inte demokratiskt och vi har skrivit på FNs konvention mot rasism, då skall vi följa den.
Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD) Konventionen antogs av FN:s generalförsamling 1965 och trädde i kraft 1969.
Regeringar som har ratificerat konventionen erkänner :
•definitionen av diskriminering som varje åtskillnad, uteslutning, inskränkning eller förmån baserad på ras, hudfärg, börd eller nationell eller etnisk härkomst, vilka har till syfte eller verkan att upphäva eller försämra erkännandet, åtnjutandet eller utövandet på likställd fot av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på samhällslivets politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden •att de ska avskaffa rasdiskriminering, förbjuda diskriminerande praxis och, där så är berättigat, tillse att vissa rasgrupper för utvecklas och åtnjuta skydd •att de ska göra det straffbart att sprida idéer som är grundade på teorier om rasöverlägsenhet eller hat och att olagligförklara varje organisation som verkar för rasism Kommittén för avskaffande av rasdiskriminering består av 18 experter och har två stycken treveckorsmöten per år i Genève. Konventionsstaterna ska rapportera till kommittén vartannat år och varje år granskar kommittén cirka 25-35 länder. Konventionsstater som har erkänt artikel 14 i konventionen ger kommittén rätt att ta emot och pröva klagomål från enskilda personer under berörd stats jurisdiktion.
I augusti 2005 hade 46 länder erkänt kommitténs kompetens under artikel 14 och 35 klagomål, avseende åtta länder, hade inkommit. Tre klagomål har hittills riktats mot Sverige men inget har ansetts godtagbart och har därför inte prövats av kommittén.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag har inte heller läst S D:s valmanifest men hörde när deras partiledare intervjuades av Lotta Bromé: partiet ville förbjuda insemination för lesbiska kvinnor - är det demokrati? Har man inget demokratiskt partiprogram får man väl finna sig i att bli behandlad odemokratiskt.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 22:39
|

Medlem

|
Vi har en grundlag (och speciallag) att stödja oss mot. Jag sitter här och knyter/knäpper mina händer. Jag är tämligen säker på att SD, har sett till att verka inom den lagstiftning vi har.
Jag kan i alla fall Diskrimineringslagen. SD tycker och har sig (i media). Vi får se. Och jag kommer att grotta i vad SD står för.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 22:44
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 27-09-2010, 23:12)  Jag har inte heller läst S D:s valmanifest men hörde när deras partiledare intervjuades av Lotta Bromé: partiet ville förbjuda insemination för lesbiska kvinnor - är det demokrati? Har man inget demokratiskt partiprogram får man väl finna sig i att bli behandlad odemokratiskt. Att förbjuda insemination för (enbart) lesbiska kvinnor ser jag som kränkande särbehandling. Ett brott mot Diskrimineringslagen och förmodligen mot annan lagstiftning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 23:44
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:58)  Vilka attentat från den senaste tiden tror du högerextrema ligger bakom? Spöar dom varandra för att kasta skulden på meningsmotståndare? Nu hänger inte jag med riktigt . Attentat den senaste tiden ? Och vilka räknas som vänsterextremister ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 07:24
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vad har insemination av lesbiska kvinnor med demokrati att göra? Jag är också emot detta eftersom jag anser att alla barn har rätt att veta vilka deras biologiska föräldrar är. Vad har invandring med demokrati att göra? Om ett lands demokratiskt folkvalda bestämmer sig för att stoppa/begränsa invandring är det fullt i demokratisk ordning. Om man däremot filterar invandringen med olika folkgrupper är det mer tveksamt. Tillägg: jag läser i Andersens inlägg att det står inget om religion så då borde det vara ok att utesluta islamister.
Redigerat av Gossen Ruda: 28-09-2010, 07:27
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2010, 08:24)  Vad har insemination av lesbiska kvinnor med demokrati att göra? Jag är också emot detta eftersom jag anser att alla barn har rätt att veta vilka deras biologiska föräldrar är. .......... Där har du en poäng, tänkte inte på det.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|