Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > SD i Riksdagen, Diskussionstråd
          Pirum
          Inlägg 05-10-2010, 19:32
          Länk hit: #361

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tyckte först att det var pajaskonster av SD att marschera ut, men efter att ha hört intervjuer på P1 under eftermiddagen kan jag förstå (men inte hålla med om) varför de gjorde det, biskopen hyllade en demonstration där många plakat och slagord var direkt riktade mot ett riksdagsparti (Sverigedemokraterna) och Erik Almqvsts (tillägg: kan ha varit M Karlsson, känner inte till namnen i detalj) argument att han inte ville höra hur folk som jagat honom med kniv, eller försökt mörda hans partikamrater, hyllades är aningen förståeliga. Dock tror jag ändå att överreaktionen förmodligen var planerad, och inte spontan, Sverigedemokrater är vana att hotas och hånas och att de skulle bli helt till sig för vad en biskop säger, nej, det tror jag inte. Svenska kyrkan har för övrigt i högsta grad gjort skillnad på människor, minns motståndet mot kvinnliga präster och homoäktenskap, exv. Det känns lätt barockt att riksdagsledamöterna ska lyssna på en religiös ceremoni år 2010 faktiskt.

Det här kommer förmodligen att slå tillbaks på SD, och påminner en smula om Ny Demokratis ibland farsartade framtoning.
          Jag tror inte att exempelvis Fredrik Reinfeldt hade gått ut under predikan om biskopen hade hyllat den antikapitalistiska rättvisedemonstrationen, etc.

Redigerat av Pirum: 05-10-2010, 20:35

--------------------
          zon2.5

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 19:35
          Länk hit: #362

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 20:19) *
          Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD.

Har du läst talet?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 05-10-2010, 19:44
          Länk hit: #363

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD.

Det kan faktiskt bli för mycket av det goda. Nu verkar man tävla om vem som har största glorian. Stod inte Ohly utanför riksdagen o gapade också. Våra nysvenskar är väl inga barn. Ge dom chansen så lär dom klara sig utan att politker och kyrka behöver känna sig som talare o förmyndare för dom. Det börjar snart likna parodi.
          Inte går svensken i gemen och tänker rasistiskt dagarna i ände. Piska upp en stämmning som egentligen inte finns är så urbota dumt. Och visst var predikan politiskt menad men det får faktiskt SD stå ut med. Kanske dom fick några fler anhängar efter incidenten och då är dom väl glada.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-10-2010, 19:51
          Länk hit: #364

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Pirum @ 05-10-2010, 20:32) *
          Jag tyckte först att det var pajaskonster av SD att marschera ut, men efter att ha hört intervjuer på P1 under eftermiddagen kan jag förstå (men inte hålla med om) varför de gjorde det, biskopen hyllade en demonstration där många plakat och slagord var direkt riktade mot ett riksdagsparti (Sverigedemokraterna) och Erik Almqvsts argument att han inte ville höra hur folk som jagat honom med kniv, eller försökt mörda hans partikamrater, hyllades är aningen förståeliga.

Jag har klippt bort delar av ditt inlägg. Biskop Eva Brunne menar "För att det hör till evangelium och för att det är något som förekommer i vår tid. Mitt uppdrag som biskop är att tolka evangeliet in i vår tid". Rätt så tycker lilla jag.

Och jag tycker givetvis att yttrandefriheten gäller alla, inom (grund-)lagens råmärken. Jag tillhör dem som tycker att debatten med SD skulle ha tagits innan valet. Och att alla, givetvis inklusive SD, har rätt att uttrycka sin uppfattning o.s.v.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 20:07
          Länk hit: #365

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Red Top @ 05-10-2010, 20:18) *
          Har du lyssnat på eller läst vad hon sa?

Om ja, förstår jag inte din kommentar.

Nej. Bara vad som framkom i Rapport och det räckte.

På tal om människors lika värde så tycker tydligen en del här och annorstädes att medlemmar av SD har mindre värde än andra, det är fullt legalt att mobba dem hur mycket som helst.

Sen måste jag fråga en sak, har företrädare för SD sagt att människor har olika värde? Jag kan faktiskt inte påminna mig det. Är det ord man lägger i deras mun? Att de vill begränsa invandringen betyder väl inte med automatik att de anser invandrare mindre värda, bara att de ser problem med den nuvarande invandringsmängden? Det kan alla se som har ögonen öppna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 05-10-2010, 20:18
          Länk hit: #366

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 20:12) *
          Tja, jag är ingen anhängare av SD men jag förstår deras reaktion när hon så direkt vänder sig mot dem. Hade hon nämnt dem med namn hade det varit mer renhårigt. Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar.

Nja varför tog de åt sig så fruktansvärt? Det var väl en bra predikan som ligger i tiden. Var vände hon sig så mot just dem så att de skulle bli martyrer igen?

Att de tar åt sig så tyder ju på att det är känsligt för dem...

Varför var det en billig poäng och var? Tycker det var en varm predikan i tiden och absolut ingen mobbning. Hur kan man se det så - kanske en öm punkt?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 20:33
          Länk hit: #367

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 05-10-2010, 21:18) *
          Nja varför tog de åt sig så fruktansvärt? Det var väl en bra predikan som ligger i tiden. Var vände hon sig så mot just dem så att de skulle bli martyrer igen?

Hon hade dagen innan(?) deltagit i en demonstration riktad direkt mot SD och använde samma ord i sin predikan som där, kraftigare pekpinnar finns inte.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-10-2010, 20:33
          Länk hit: #368

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (xlxl67 @ 05-10-2010, 21:18) *

Varför var det en billig poäng och var? Tycker det var en varm predikan i tiden och absolut ingen mobbning. Hur kan man se det så - kanske en öm punkt?

Lite mer ljus över historien kan fås från Sveriges Radio, P1, programmet Studio Ett, bara ca 10 minuter.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637
          http://sverigesradio.se/api/radio/radio.as...mp;metafile=asx (direktlänk)

P1 är en underskattad kanal, numera har jag infört radiokanalfascistregim på jobbet och skvalkanalerna Mix FM, Radio Megafon, Bandit, etc, får ge vika. smile.gif Jag lyssnade på P1 och SVT Play hela eftermiddagen, gjorde arbetet lättare dessutom.

--------------------
          zon2.5

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-10-2010, 20:39
          Länk hit: #369

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:07) *
          Nej. Bara vad som framkom i Rapport och det räckte.

På tal om människors lika värde så tycker tydligen en del här och annorstädes att medlemmar av SD har mindre värde än andra, det är fullt legalt att mobba dem hur mycket som helst.

Jag har styckat ditt inlägg. Jag ser inte att medlemmar av SD har mindre värde.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-10-2010, 20:45
          Länk hit: #370

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:33) *
          Hon hade dagen innan(?) deltagit i en demonstration riktad direkt mot SD och använde samma ord i sin predikan som där, kraftigare pekpinnar finns inte.

Jag tillhör ingen religion, som sagt, men att biskopen tar in/implementerar "nutiden" i sin predikan ser jag som oerhört stort. Det är fantastiskt.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-10-2010, 20:53
          Länk hit: #371

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag förstår inte det här med att SD skulle vara mobbade ? Man måste räkna med mothugg , det får alla andra partier göra , så varför inte SD ?

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:33) *

Så bara för att hon inte delar SD:s politk och visar det så ska hon klandras ?

Redigerat av mamamaggan: 05-10-2010, 20:53

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 20:56
          Länk hit: #372

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:07) *
          bara att de ser problem med den nuvarande invandringsmängden? Det kan alla se som har ögonen öppna.

Nej, jag har ögonen öppna medn ser inga problem med mängden - däremot hur vi sköter mottagandet, vilket vi till dels kan lasta myndigheterna för men också oss själva. Vad gör vi var och en för att hjälpa flyktingar att integreras i det svenska samhället?

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 20:59
          Länk hit: #373

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 21:53) *
          Så bara för att hon inte delar SD:s politk och visar det så ska hon klandras ?

Nej, men hon och andra får inte bli förvånade att personerna hon klandrar avlägnar sig. Detsamma hände nyss i FN när Irans president pratade. Det är tillåtet att reagera för att därvid visa sitt missnöje.

Smuleborg, jag har inte klandrat dig i den här tråden. Du har fattat galoppen att man kan ta ställning utan att försöka använda metoder man inte gillar hos andra mot dessa andra för då sänker man sig till samma nivå.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-10-2010, 21:03
          Länk hit: #374

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ja jag tycker nog att SD betedde sig som barnungar , man får som sagt tåla att människor inte alltid gillar det man står för och säger det .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 21:04
          Länk hit: #375

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 21:56) *
          Nej, jag har ögonen öppna medn ser inga problem med mängden - däremot hur vi sköter mottagandet, vilket vi till dels kan lasta myndigheterna för men också oss själva. Vad gör vi var och en för att hjälpa flyktingar att integreras i det svenska samhället?

Först så är det tveksamt om ALLA invandrare verkligen vill bli integrerade. Många jobbar med det för fullt, andra struntar i det. Att mängden är ett problem är uppenbart. Alla tjatar om att man måste se till att få dem i arbete men skall de få gå före alla dessa hundratusentals som redan är arbetslösa? "Svenskar" och tidigare invandrare. Det är bara att se sanningen i vitögat, alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-10-2010, 21:10
          Länk hit: #376

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:59) *
          Smuleborg, jag har inte klandrat dig i den här tråden. Du har fattat galoppen att man kan ta ställning utan att försöka använda metoder man inte gillar hos andra mot dessa andra för då sänker man sig till samma nivå.

Ja, så är det.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 21:21
          Länk hit: #377

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 22:04) *
          alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet.

Absolut inte - många är kompetenta och företagssamma och skaffar sig arbete eller driver eget företag. Det märkliga är dock att vi är sämre på att slussa in dem i jobb än t.ex. britterna...

--------------------

zon 1

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-10-2010, 21:21
          Länk hit: #378

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 22:04) *
          Först så är det tveksamt om ALLA invandrare verkligen vill bli integrerade. Många jobbar med det för fullt, andra struntar i det. Att mängden är ett problem är uppenbart. Alla tjatar om att man måste se till att få dem i arbete men skall de få gå före alla dessa hundratusentals som redan är arbetslösa? "Svenskar" och tidigare invandrare. Det är bara att se sanningen i vitögat, alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet.

Det vi idag ser som integrationspolitik, härrör sig åtminstone 30 år tillbaka i tiden. Jag tror att vi alla ser (den historiska) integrationspolitiken som misslyckad - men vad gör vi nu? Det är det.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2010, 21:23
          Länk hit: #379

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kyrkan är idag skild från staten så varför i hela fridens dar ska en biskop stå och predika när våra folkvalda samlas inför höstens arbete?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-10-2010, 21:25
          Länk hit: #380

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Deltagandet vid högmässan i Storkyrkan är frivilligt för de folkvalda.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

30 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 03:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon