|
|
  |
Efterlyst, Övervakningskameror |
|
|
|
22-09-2010, 23:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle störa mej om polisen fick lov att gå igenom ett band på skurkar, där jag figurerar i bakgrunden, ätande en hamburgare? Jag som VET att jag är oskyldig bryr mej väl inte?
--------------------
|
|
|
|
|
22-09-2010, 23:12
|
Medlem
Antal inlägg: 588
Medlem nr: 17 454

|
CITAT (Farbror Blå @ 23-09-2010, 00:10)  Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle störa mej om polisen fick lov att gå igenom ett band på skurkar, där jag figurerar i bakgrunden, ätande en hamburgare? Jag som VET att jag är oskyldig bryr mej väl inte? Smaken är som röven -klöven.
|
|
|
|
|
22-09-2010, 23:14
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Kan hålla med dig att föräldraransvaret väger tungt men nu har vi det samhälle som vi har men inte tror jag att brottsligheten förvinner om vi skulle ta bort övervakningen. Människor är ögontjänare och om någon ser så händer inget, hur många saktar inte ner och släpper lite gaspedalen när de ser en polisbil tex.
|
|
|
|
|
22-09-2010, 23:14
|

Medlem

|
Du vet väl att när du går på Macdonalds, så spanar polisen ändå på dina bordsgrannar, eller.. det kan du ju inte veta?
--------------------
|
|
|
|
|
22-09-2010, 23:16
|
Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 23-09-2010, 00:14)  Du vet väl att när du går på Macdonalds, så spanar polisen ändå på dina bordsgrannar, eller.. det kan du ju inte veta? Det är ju exakt det som är problemet. De är ute efter andra men likafullt övervakas jag. Jaja, jag har gett min syn på saken. Ska bära foliehatt i fortsättningen.
|
|
|
|
|
22-09-2010, 23:23
|

Medlem

|
Jag fick veta efter en spontan träff med en bekant på ett fik, att vi övervakats av polise, som försökte spana fram ett köp av illegala substanser. Inte obehagligt, mer än att vi umgåtts med en sån typ, slutade vi strax med
--------------------
|
|
|
|
|
23-09-2010, 00:22
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Anma @ 22-09-2010, 23:33)  Jag tycker att det är mycket värre att min e-post läses och min telefon avlyssnas. Så länge det inte filmas i smyg bryr jag mig inte ett dugg. Håller jag med om till 100% !! Där kommer vi in på åsiktsregistrering .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
23-09-2010, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jag antar att det bl.a. handlade om övervakningsbilden på han som troligen smyger in till folk om nätterna. Hoppas att dom får fast skiten med hjälp av den bilden!  Funderar inte på om jag registreras på nån bild eller film när jag gör saker. Däremot har jag inget ICA-kort just för att det registreras vad jag köper. Dom uppgifterna sparades förut i 18 månader, vet inte om det är samma tid idag.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
23-09-2010, 07:51
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag tycker att det är lite av en storm i ett vattenglas när det gäller övervakningskameror. Det är bara när det spelas in automatiskt som det finns begränsningar. Jag kan exempelvis stå och videofilma på en gata med alla människor och sen lägga ut filmen för allmänt beskådande på YouTube. Ingen kan göra ett skit åt det, utom möjligen i förväg som att stanna hemma eller maskera sig. Mer kameror åt folket.
Edit:stavfel
Redigerat av Gossen Ruda: 23-09-2010, 10:25
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
ja om jag är skum så skulle jag nog oroa mig, men jag är inte så jätteskum så de får väl filma bäst de vill bara inte hemma hos mig  frågan är väl hur man vill ha det i framtiden
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
23-09-2010, 11:42
|
Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 23-09-2010, 11:23)  ja om jag är skum så skulle jag nog oroa mig, men jag är inte så jätteskum så de får väl filma bäst de vill bara inte hemma hos mig  frågan är väl hur man vill ha det i framtiden Det är ju det som är grejen. Flera i tråden bagatelliserar att de inte kan äta hamburgare utan att vara övervakade men diskussionen är djupare än så. Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt. Övervaka banker, posten och värdetransportbilar, det finns platser som behöver övervakning. Men att röra sig fritt i samhället utan att ha en kamera i ansiktet borde vara en rättighet. Jag är givetvis emot Ipred-lagen också. Som tur är finns det bara ett parti kvar som är för den lagen och de backade 5% i detta valet. Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 12:42)  Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt.
Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem. Jag önskar att jag hade haft en kamera i hallen här hemma för 6 är sedan då någon/några hade tagit sig in och stulit min plånbok ur jackfickan i garderoben. Efter det lämnar jag aldrig kvar pengar eller värdesaker i ytterkläderna. Enklaste sättet att slippa fortkörningsböter är att helt enkelt hålla hastighetsbegränsningarna, jag har helt slutat att köra för fort då man inte sparar någon tid att tala om och det går mer bensin + att stoppsträckan ökar dramatiskt om det skulle dyka upp något på vägen. Förr om åren när jag var gift och sammanboende hade familjen en stuga på Öland (50 mil bort) och de första åren vi åkte dit satt jag och pressade och körde alldeles för fort men som mest kunde man tjäna någon halvtimme och stannade man för en fikapaus så hann alla bilar man kört om ikapp igen.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har inga problem med övervakningskameror heller,tycker det är bra eftersom bevisbördan är så stor i rättegångar i dag och även i åtal, då är bildbevis det enda som kan fälla en brottsling.Gillar ni inte övervakningskameror så ska ni inte åka till London där vimlar det av dom i varje gatuhörn i stort set och jag tänkte inte ens på dom.
|
|
|
|
netha
|
23-09-2010, 21:32
|
Gäster

|
CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 12:42)  Det är ju det som är grejen. Flera i tråden bagatelliserar att de inte kan äta hamburgare utan att vara övervakade men diskussionen är djupare än så. Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt. Övervaka banker, posten och värdetransportbilar, det finns platser som behöver övervakning. Men att röra sig fritt i samhället utan att ha en kamera i ansiktet borde vara en rättighet.
Jag är givetvis emot Ipred-lagen också. Som tur är finns det bara ett parti kvar som är för den lagen och de backade 5% i detta valet.
Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem. Acceptera en kamera hemma ... Ja! om det är min egen kamera. Mitt hem är min borg .. där ska ingen komma och snoka!
|
|
|
|
|
23-09-2010, 21:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Angående kamera hemma. Det är ett privat område och ska ej filmas utan tillstånd. I det offentliga rummet är det skillnad. Där ska man kunna ha övervakningskameror så länge man har dem synliga och inte smygfilmar. Sen om människor inte uppmärksammar dem är det deras problem. Tycker jag.
Det är som med fotografering. Min man som är hobbyfotograf har ofta fått banning på att han tar närbilder på främlingar (med teleobjektiv så klart, han trycker inte kameran i fejjan på någon) och får höra att det är förbjudet att ta foton på enskilda personer. Detta är fel. Man får fota hur mycket som helst på människor. Enskilda och i grupp. Man får lägga ut dem också på internet så länge det inte är kränkande. En ful min räknas inte som kränkande.
|
|
|
|
netha
|
23-09-2010, 21:52
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 23-09-2010, 22:40)  Angående kamera hemma. Det är ett privat område och ska ej filmas utan tillstånd. I det offentliga rummet är det skillnad. Där ska man kunna ha övervakningskameror så länge man har dem synliga och inte smygfilmar. Sen om människor inte uppmärksammar dem är det deras problem. Tycker jag.
Det är som med fotografering. Min man som är hobbyfotograf har ofta fått banning på att han tar närbilder på främlingar (med teleobjektiv så klart, han trycker inte kameran i fejjan på någon) och får höra att det är förbjudet att ta foton på enskilda personer. Detta är fel. Man får fota hur mycket som helst på människor. Enskilda och i grupp. Man får lägga ut dem också på internet så länge det inte är kränkande. En ful min räknas inte som kränkande. Jag har fotat och fått betalt för bilder jag tagit "i offentligheten" ... bilder jag sålt till olika media ... ganska bra betalt om man vet att begära och inte godtar deras "praxis"
|
|
|
|
|
23-09-2010, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Fst hemma har man ju lite annat för sig som är väldigt privat ju  det har man väl inte offentligt i städereller varuhus ,har inget att dölja !så tänker jag.Kan de sätta dit buset med kameror så är det okej för mig.Bevisningen i dag är så högatt du i stort sett måste ta kort på den som skadar dig eller din egendom.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 22:08
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
AndersKbg - nu har du bitit dig själv i ändan. Chaufför som inte tål fartkameror? Och "-att man behöver göra så lite för att inte betala." Jag ser dig som en jäkla bildrulle, högfartsidiot. Om inte sådana som du fanns, så hade det inte behövts fartkameror. Varför inte köra lagligt? Det finns experter på Vägverket, som sätter fartgränser på olika säkra vägar, men du vet förstås bättre än dem? När jag jobbade på Statens Trafik Institut, så kom det fram, "-att det är inte enbart de höga hastigheterna, som dödar, men skillnaden i hastighet mellan fordonen...!"
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|