|
|
  |
Hälsonyheter igår och idag i svt, Hur reagerar ni? |
|
|
|
23-09-2010, 19:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Jag tycker de är lite slarviga när de går ut med forskningsrön. En del saker kan verkligen göra människor oroliga och osäkra.
Det här med bukfetma är ju välbelagt och tydligt så det är ok att gå ut med men som någon skrev, det är ingen nyhet.
Viktiga nyheter kan säkert också drunkna i mängden.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Man får ta allt med "en nypa salt",min morbror som är forskare i Australien (nu pensionerad sådan) sa att man ska ta sådant med ett ifrågasättande, därför att Forskare i dag lever på bidrag från olika företag och privatpersoner därför har de stor press på sig att presstera resultat snabbt och går därför ut alldeles för tidigt med sin forskning bara för att det krävs resultat av investerare.Det är väl bara några år sedan de sa att man bara skulle äta 1 ägg i veckan och att stekt potatis var cancerframkallande att animalt fett var livsfarligt osv,i dag vet vi att animalt fet inte alls är så farligt och att vi kan äta vårat ägg varje dag osv.Som sakt man får ta  forskning med en nypa salt.Det här med BMI tex har ju visat sig inte stämma alls,man får ju ta i beaktning att man ärver gener från sin släkt,det finns dom som har mage utan att vara överviktiga tex.Äter och lever man hälosamt !ja mer kan man väl inte göra eller? det har också visat sig efter lång forskning att om man är lite överviktig när man är över 50 så är det bra för benstommen bla.
|
|
|
|
|
23-09-2010, 21:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Hehe, ja, man skall inte "-leva som jag, men som jag predikar!" sa prästen! Jag är 66 år, väger 75 kg och är 175 lång och har inte slutat att växa, fast det är mest framåt, nuförtiden. Jag älskar vin, och sätter i mig en knapp flaska om dagen. Jag röker 15 cigg om dagen, och gör mest ingenting. Jag tycker att att mitt liv är skönt. Jag älskar bröd och pasta, stekt fläsk och bruna bönor, fläsk och löksås med kokt potatis, jag äter gärna rotmos med fläsklägg och andra onyttigheter. Varför skall jag vänta till "livet efter detta" om jag vill njuta av mitt liv? Varför inte sitta och "rapa" efter en god middag i goda vänners lag NU? Den dagen jag är borta, så är alla journalisters varningar borta. Jag har njutit och mått väl under den tiden som mitt liv varade. Jag älskar historien om de tre grekiska ödesgudinnorna: "-När du föds, så kommer dessa fram...Den första tar fram ett garnnystan, den andra mäter ut en längd, och den tredje klipper din livstråd!" Är det inte skönt att veta, att man inte kommer att leva i evighet? Eller som en rappare framställde det: "-Alla vill till himlen, men ingen vill dö!"
|
|
|
|
|
24-09-2010, 11:58
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 22:43)  Hehe, ja, man skall inte "-leva som jag, men som jag predikar!" sa prästen! Jag är 66 år, väger 75 kg och är 175 lång och har inte slutat att växa, fast det är mest framåt, nuförtiden. Jag älskar vin, och sätter i mig en knapp flaska om dagen. Jag röker 15 cigg om dagen, och gör mest ingenting. Jag tycker att att mitt liv är skönt. Jag älskar bröd och pasta, stekt fläsk och bruna bönor, fläsk och löksås med kokt potatis, jag äter gärna rotmos med fläsklägg och andra onyttigheter. Varför skall jag vänta till "livet efter detta" om jag vill njuta av mitt liv? Varför inte sitta och "rapa" efter en god middag i goda vänners lag NU? Den dagen jag är borta, så är alla journalisters varningar borta. Jag har njutit och mått väl under den tiden som mitt liv varade. Jag älskar historien om de tre grekiska ödesgudinnorna: "-När du föds, så kommer dessa fram...Den första tar fram ett garnnystan, den andra mäter ut en längd, och den tredje klipper din livstråd!" Är det inte skönt att veta, att man inte kommer att leva i evighet? Eller som en rappare framställde det: "-Alla vill till himlen, men ingen vill dö!" Nu är det ju inte så beskaffat att man nödvändigtvis dör knall och fall utan plågor. Får du en stroke och blir sittande i rullstol i 20 år så kanske du ångrar att du inte brydde dig om din hälsa.
|
|
|
|
|
24-09-2010, 12:05
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista
|
|
|
|
|
24-09-2010, 12:11
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 13:05)  För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista Det tycker de flesta som inte har några hälsoproblem. När man väl drabbats och vet hur det känns så blir det en annan sak. Det är nog likadant med dom som utformat de nya sjukskrivningsreglerna. De har svårt att förstå hur det är att ha hälsoproblem. Alla rökare jag känt som sedan blev sjuka har varit väldigt ledsna men innan de blev sjuka så trodde de att de skulle vara friska och må bra resten av livet. Människan kanske är lite fatalist i grunden.
|
|
|
|
|
24-09-2010, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Vi gick ner i liggande ställning direkt  . En av oss fick godkänt och en inte Vi tar inte så allvarligt på dessa nyheter. Vi försöker äta en, som vi tror, sund och varierad kost med lite guldkorn i ibland.
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
24-09-2010, 13:58
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Christa @ 24-09-2010, 12:58)  Nu är det ju inte så beskaffat att man nödvändigtvis dör knall och fall utan plågor. Får du en stroke och blir sittande i rullstol i 20 år så kanske du ångrar att du inte brydde dig om din hälsa. Man kan drabbas av en massa sjukdomar även om man lever " sunt " , vad nu det är. Vi kan ju ha ärvt anlag för olika sjukdomar , sjukdomar som du inte kan påverka genom din livsstil . Det pratas om att fet mat är farligt , fläsk, fläsklägg osv , men när jag började äta sådan mat som jag tidigare undvikit för att bl a försöka gå ner i vikt och få ner mitt kolestorol så hände det saker. Jag gick ner i vikt genom att äta mättat fett och dra ner på kolhydraterna och mitt kolestorolvärde gick ner ordentligt .
Redigerat av mamamaggan: 24-09-2010, 15:48
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
25-09-2010, 09:14
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 24-09-2010, 14:58)  Man kan drabbas av en massa sjukdomar även om man lever " sunt " , vad nu det är. Vi kan ju ha ärvt anlag för olika sjukdomar , sjukdomar som du inte kan påverka genom din livsstil .
Det pratas om att fet mat är farligt , fläsk, fläsklägg osv , men när jag började äta sådan mat som jag tidigare undvikit för att bl a försöka gå ner i vikt och få ner mitt kolestorol så hände det saker. Jag gick ner i vikt genom att äta mättat fett och dra ner på kolhydraterna och mitt kolestorolvärde gick ner ordentligt . Ja så länge massmedia står för "informationen" så är det ju inte lätt för allmänheten att veta vad som är bra för hälsan. Risken att drabbas av sjukdom är dock överväldigande mycket större om man inte rör på sig tillräckligt. Nu går jag från ämnet i tråden lite men det har ju inte varit så mycket aktivitet på ett tag så jag kunde inte låta bli.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Att det inte har varit så mycket aktivitet, kanske beror på att ämnet är uttömt för tillfället.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
25-09-2010, 17:19
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 23-09-2010, 22:13)  Man får ta allt med "en nypa salt",min morbror som är forskare i Australien (nu pensionerad sådan) sa att man ska ta sådant med ett ifrågasättande, därför att Forskare i dag lever på bidrag från olika företag och privatpersoner därför har de stor press på sig att presstera resultat snabbt och går därför ut alldeles för tidigt med sin forskning bara för att det krävs resultat av investerare.Det är väl bara några år sedan de sa att man bara skulle äta 1 ägg i veckan och att stekt potatis var cancerframkallande att animalt fett var livsfarligt osv,i dag vet vi att animalt fet inte alls är så farligt och att vi kan äta vårat ägg varje dag osv.Som sakt man får ta  forskning med en nypa salt.Det här med BMI tex har ju visat sig inte stämma alls,man får ju ta i beaktning att man ärver gener från sin släkt,det finns dom som har mage utan att vara överviktiga tex.Äter och lever man hälosamt !ja mer kan man väl inte göra eller? det har också visat sig efter lång forskning att om man är lite överviktig när man är över 50 så är det bra för benstommen bla. Ja det stämmer nog många gånger att de går ut för tidigt eftersom de vill visa resultat. När det gäller mättat fett så har jag i och för sig inte hört något om att det skulle vara mindre farligt än tidigare forskning har visat. Det beror ju på vad man äter för övrigt, hur mycket man motionerar och en rad andra saker. Det går ju inte att plocka ut ett enskilt livsmedel på det sättet. Vilken instans har gått ut och dementerat tidigare forskning när det gäller mättat fett? Faran med äggen är ju f öv också det mättade fettet och inte kolesterolet som många trott.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 17:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 13:05)  För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
25-09-2010, 17:42
|

Medlem

|
Jag tänker i alla fall kämpa för att hålla mig frisk. Jag har haft så mycket hälsoproblem så livskvaliten var nere på minus.
Mitt mål är att ha bättre hälsa när jag är 60 än jag hade när jag var 40 år.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 18:05
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
25-09-2010, 18:22
|
Gäster

|
Jag håller nog med Aqva - att ständigt tänka på hälsan och att göra rätt måste vara tungt, det blir ju inget kvar av själva livet då.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 18:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-09-2010, 18:31
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet Om det är olik mig du menar så gör du mig förvånad. Du har ju ingen aning om vilka hälsoproblem jag har haft. F öv var det just som du beskriver som jag gjorde. Jag jobbade på utan att ta tillräcklig notis om mina hälsoproblem. Det var det dummaste jag har gjort i mitt liv.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 18:32
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet Uppfostran sitter i , har varit likadan själv. Tar det emot ? Då tar vi en Alvedon och så lägger vi i en högre växel. Sånt KAN vara farligt och man kan hamna i sysslolösheten fortare än kvickt. Har två kompisar som levt så , den ena fick hjärtinfarkt när hon var 45 och den andra gick in i väggen strax efter 50. Den första är numera sjukpensionär och den andra har efter lång sjukperiod gått ner till 75% arbetstid eftersom hon inte klarar mer. Man ska vara rädd om sig så länge man har sig.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
25-09-2010, 18:39
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jo , det är vi nog allesammans, rädda om sig. Men det som förr kallades döden, räddaren idag, kommer förr eller senare, vare sig man är frisk eller sjuk. Man kan inte göra ett smack åt den, möjligen känna att man har levt "rätt". Det känner jag - jag skulle inte vilja leva på ett annat sätt än jag gör/gjort. Det är ju den efterlevande som får ta smällen...stackaren
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|