Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sjukdomsbesked som leder till för tidig död, Hur finns man där för sin vän?
          bergvallmo
          Inlägg 28-10-2010, 16:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Mötet på sjukhuset gick inte som vi hade hoppats. Det visade sig att hon har Huntingtons sjukdom. Men denna gång var läkaren mycket vänlig och förstående. Framöver ska hela hennes familj fara till ett större sjukhus, där alla ska få ta prover.

Jag var hos henne igår kväll och tänker åka dit ikväll igen. Hennes man har inte möjlighet att vara hemma nu på kvällarna och det är svårt för henne att vara ensam.

Ett litet ljus i mörkret är att till våren ska det släppas en ny medicin som kan mildra symptomen. Något botemedel finns tyvärr inte.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Christa
          Inlägg 28-10-2010, 16:47
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (bergvallmo @ 28-10-2010, 17:39) *
          Mötet på sjukhuset gick inte som vi hade hoppats. Det visade sig att hon har Huntingtons sjukdom. Men denna gång var läkaren mycket vänlig och förstående. Framöver ska hela hennes familj fara till ett större sjukhus, där alla ska få ta prover.

Jag var hos henne igår kväll och tänker åka dit ikväll igen. Hennes man har inte möjlighet att vara hemma nu på kvällarna och det är svårt för henne att vara ensam.

Ett litet ljus i mörkret är att till våren ska det släppas en ny medicin som kan mildra symptomen. Något botemedel finns tyvärr inte.

Det var ju hemst tråkigt men man började ju ana ett dåligt besked när de ville ha anhöriga med och kurator. Jag har inte velat fråga tidigare eftersom jag inte är säker på om det kan tolkas som olämpligt att fråga men jag undrar ju lite vad hon har för symptom som gjorde att hon sökte läkare.

Du kan ju välja själv om du vill svara på det.

Tur att hon har dig nu men det måste vara svårt för dig också. smiley_small_hug.gif

Redigerat av Christa: 28-10-2010, 16:47

Citera
          Skruttis
          Inlägg 28-10-2010, 16:48
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Nej men fy vad hemskt tråkigt att höra!
          Jag beklagar verkligen för din väninnas och alla hennes närståendes skull.
          Skickar massor med tröstekramar till er alla.
          Det är verkligen tur att hon har dig som stöd.
          Tappa inte hoppet bara. Det kan komma mediciner som botar. trostar.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Red Top
          Inlägg 28-10-2010, 16:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Tråkigt besked efter all tafflig hantering. Hoppades i det längsta att de hade fel. no.gif

Skönt för henne att ha en vän som du. Som ställer upp när det verkligen behövs.

Håller alla tummar och tår, för att hon får möjlighet att pröva den nya medicinen.

En styrkekram till dig och din vän.
          Nej, två förresten.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          fuchsian
          Inlägg 28-10-2010, 17:16
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Nu var den långa väntan över och inte blir det bättre när hon nu har den sjukdommen.
          Försök stanna hos henne tills maken kan ta vid.
          Då kan det finnas hopp om hon får pröva den nya medicinen och att det ska kunna lätta livet för henne.
          Tjata er till den nya medicinen om det finns tvekan, eller ta reda på om/när/varför, all info är viktigt.

Detta var tungt, levde trots allt med hoppet att det inte skulle vara så.
          Hoppet är ju det sista, men nu gäller det att ta nya tag när hon har hämtat sig från själva beskedet.
          Det är tur att hon har dig till väninna, som stannar kvar. ..... rose.gif ...Fuchsian ....

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 28-10-2010, 17:56
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Tråkigt besked men ändå tror jag(om hon reagerar som jag) att det känns på sätt och vis skönt att få besked även om det är tråkigt. Det värsta är ju att inte veta. Nu gäller det att se framåt och göra det bästa av situationen vad det än vara månde.
          Tur att familjen och du bergvallmo finns till hands.
          Tänker på er och skickar många styrkekramar till er alla:kram2: Var rädda om varandra

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 29-10-2010, 17:29
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Christa @ 28-10-2010, 17:47) *
          Det var ju hemst tråkigt men man började ju ana ett dåligt besked när de ville ha anhöriga med och kurator. Jag har inte velat fråga tidigare eftersom jag inte är säker på om det kan tolkas som olämpligt att fråga men jag undrar ju lite vad hon har för symptom som gjorde att hon sökte läkare.

Du kan ju välja själv om du vill svara på det.

Tur att hon har dig nu men det måste vara svårt för dig också. smiley_small_hug.gif

Hon har en mycket svår wiplashskada med yrsel, tinitus, balanssvårigheter, sömnsvårigheter, viktnedgång, ont i nacke och rygg, släpphänthet, svårt att komma ihåg vissa saker mm mm.
          Och dessa svårigheter har gått som i vågor..

Nu den senaste tiden har släpphänthet och balanssvårigheterna blivit värre. Och en dag när hon tog ut potatisgratängen ur ugnen så föll den i golvet.. Då tvingade hennes dotter in henne till sjukhuset.

Nu måste det nog få gå lite tid, så hon kan förstå vad hon står inför. Hon är rädd för sin egen skull, att hon inte ska kunna prata, bli av med körkortet, kunna sitta och dricka en kopp kaffe på ett café.... och givetvis är hon livrädd för att någon av hennes barn har detta.

--------------------

Citera
          fuchsian
          Inlägg 29-10-2010, 17:42
          Länk hit: #48

Medlem

Herre gud, hur mycket ska en människa få gå igenom, räcker det inte med det som nu blev konstaterad. Stackars människa, hur man än önskar att det ska bli bättre dagar och att hon kan känna mer glädje än sorg, så kan man inte komma ifrån att detta är ju mer än nog.
          Om man kunde hjälpa på något vis, men man känner sig maktlös, men dock tänker man på henne i sin vardag och undrar...
          Jag vet inte vad jag ska säga mer men önskar att det blir en bättre förlopp för henne och du är verkligen beundransvärd som har tagit hand om henne.... till er båda ... kompiskram.gif ..Fuchsian .....

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 29-10-2010, 19:20
          Länk hit: #49

Medlem

Vill säga tack till alla er som orkat läsa detta. Egentligen är det inte min grej att skriva så här, men ingen vet ju vilka vi är, och det känns lite skönt att få skriva av sig; så att säga.

I morgonbitti tänker jag och min vän åka till en större stad en bit härifrån. Tror hon behöver något att göra för att slippa tänka. Vad det är spelar säkert ingen större roll, men det är nog bra för att låta tiden få gå..

Kram till alla er goda, fina och snälla medmänniskor smile.gif

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 29-10-2010, 19:26
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (bergvallmo @ 29-10-2010, 20:20) *
          Vill säga tack till alla er som orkat läsa detta. Egentligen är det inte min grej att skriva så här, men ingen vet ju vilka vi är, och det känns lite skönt att få skriva av sig; så att säga.

I morgonbitti tänker jag och min vän åka till en större stad en bit härifrån. Tror hon behöver något att göra för att slippa tänka. Vad det är spelar säkert ingen större roll, men det är nog bra för att låta tiden få gå..

Kram till alla er goda, fina och snälla medmänniskor smile.gif

Usch vilket jobbigt besked din vän fick. Tur hon har dig vid sin sida.
          Ha en riktigt fin dag i morgon.
          smiley_small_hug.gif

Och du - ibland lättar det när man kan skriva av sig.

Precis som du säger - ingen vet ju vem detta handlar om.

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 26-01-2011, 20:22
          Länk hit: #51

Medlem

Det har nu gått lite tid sedan hon fick sitt besked. Hennes föräldrar har gjort testet och det visade sig att hennes 80-årige far bär på sjukdomen och det är därifrån den kommer. På honom har den bara brutit ut på det viset att han är väldigt aggressiv. Har alltid tyckt att han varit en mycket vresig gubbe. Nu vet vi varför -det är sjukdomen.

Hon har nu fått veta att hon har cirka tio år kvar att leva. Idag är hon drygt fyrtio år.

Hon har två barn på 18 resp. 20 år. Den yngre vill inte prata om saken. Den äldre vill testa sig så fort det går för att få veta om sjukdomen gått i arv. Jobbigt.

Men livet går vidare och hon har sina ljusa dagar. Det som tynger mest just nu är skräcken för att barnen har sjukdomen.

--------------------

Citera
          fuchsian
          Inlägg 26-01-2011, 20:37
          Länk hit: #52

Medlem

Jag har faktiskt tänkt på denna tråd som du skapade om din väns sjukdom.
          Det jag undrar, hur kan de ge så klara besked om hennes livslängd??? Om det är så, hur hemskt är det att börja med sk. nerräkningen ........ -cry-.gif det är oerhört grymt att veta.... vanligtvis vi andra har inte den kunskapen, även att man kanske faller ner i morgon, men att veta ..... oj oj...Det är mer än man kan tänka sig.....Hälsa till henne och fortsätt att skriva här om du orkar, annars säj ifrån, det är nog så jobbigt att bära allt detta för dig, henne och barnen... ....Fuchsian....

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 26-01-2011, 21:03
          Länk hit: #53

Medlem

Ja ibland känns det som om livet är väldigt orättvist.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 17:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon