|
Har ni era utekatter kastrerade ? |
|
|
|
25-09-2010, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jo visst kan det tyckas att jag generalisera!När man skaffa djur måste man välja efter vad som passar en, som person gäller det att skaffa katt efter vad som passar en!det finns katter som är framavlade för inneliv och är tillfreds med det!Men det var inte det jag ville ta upp .Kastrera era katter om de ska vara ute som jag skrev så generera en katthona 400 katter på två år på sin avkomma,vi har i dag 400 000 hemlösa katter i Sverige och vi ska vara ett I-land!Katter är inget man skaffar för man har lus till det för stunden,man flyttar heller inte i väg utan att ta med katten eller lämnar den vind för våg på semestern.
|
|
|
|
|
25-09-2010, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag tror du fick en nolla för mkt på antalet hemlösa katter. 40 000 ska det väl vara?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
25-09-2010, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Undrar hur dom kommit fram till den siffran och varför skulle dom inte få gå ut med det allmänt?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-09-2010, 23:52
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2010, 00:48)  Undrar hur dom kommit fram till den siffran och varför skulle dom inte få gå ut med det allmänt? Ja det kan man ju undra ?! Och varför får en del reda på det , och kan skriva om det här , om det är så hemligt ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
25-09-2010, 23:58
|

Medlem

|
Du får läsa tråden lite nogare !vad jag sa är att de inte får skälla på folk om hur de ska ta hand om sina katter,det har skrivits en del om kattproblemet här i lokaltidningen men vad de inte kan är att säga "att ni får för f:n se till att kastera era katter om de ska gå ute " och ta hand om dom ,hon som är föreståndare för katthemmet här är förtvivlad över hur folk handskas med sina katter men får inte gå ut offentligt och säga vad hon tycker!hon får bara "uppmana"folk att kastrera.Och siffran 400,000 hemlösa kan man lätt kolla om man läser kattehemns sidor på nätet,och då ska det sägas att den siffran är lågt räknat.Varför ifågasätta den siffran ?kastrera era katter om de ska vara utekatter så slipper vi det här med överfyllda katthem,det finns katter som sitter på hem år efter år därför att ingen vill ta hand om dom,det är ju så gulligt med kattungar !har själv en föredetta hemlös katt som vi tog när han var 10 månader ,nu är han tio år !Hur är man funtad när man slänger en veckas kattungar på soptippen ?
|
|
|
|
|
26-09-2010, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Anki på Öland @ 25-09-2010, 09:47)  Och varför det?? En hund är en hund, den motionerar och aktiverar man utomhus..... om den sover på soffan i ett rum eller har 15 rum att välja på tror jag inte den bryr sig om. Så sant. Jag har bott med samma hund i allt från en fyrarummare till en etta. Han trivs nog bäst här, han kan ligga på sofflocket och ha koll överallt. Bästa hundlivet ju. CITAT (malcolm @ 25-09-2010, 22:31)  Jag vägrar att delta i denna diskussion eftersom det är en bråktråd Bra för dig då. Jag tycker nog att det är en diskussion.
|
|
|
|
|
26-09-2010, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 00:58)  Du får läsa tråden lite nogare !vad jag sa är att de inte får skälla på folk om hur de ska ta hand om sina katter,det har skrivits en del om kattproblemet här i lokaltidningen men vad de inte kan är att säga "att ni får för f:n se till att kastera era katter om de ska gå ute " och ta hand om dom ,hon som är föreståndare för katthemmet här är förtvivlad över hur folk handskas med sina katter men får inte gå ut offentligt och säga vad hon tycker!hon får bara "uppmana"folk att kastrera.Och siffran 400,000 hemlösa kan man lätt kolla om man läser kattehemns sidor på nätet,och då ska det sägas att den siffran är lågt räknat.Varför ifågasätta den siffran ?kastrera era katter om de ska vara utekatter så slipper vi det här med överfyllda katthem,det finns katter som sitter på hem år efter år därför att ingen vill ta hand om dom,det är ju så gulligt med kattungar !har själv en föredetta hemlös katt som vi tog när han var 10 månader ,nu är han tio år !Hur är man funtad när man slänger en veckas kattungar på soptippen ? Dumheter, andra katthem och kattvänner kan då gå ut i tidningar och uppmana folk att ta hand om sina katter och komma med goda råd så att din "förståndare för katthemmet" skulle fått munkavel är bara nys. Knappast att katthemmen runt om i vårt avlånga land är ute och räknar hemlösa katter utan det är nog bara en uppskruvad uppskattning från deras sida. Alla katter som folk tror är hemlösa är som sagt inte alls det. Sen kan jag ju undra om man absolut måste rädda alla hemlösa katter till varje pris. Att bli av med omhändertagna hemlösa katter är inte det enklaste vet jag eftersom min dotter agerar jourhem och för tillfället har 5 stycken, som hon ur egen ficka bekostat kastrering och chipning av, för omplacering förutom sina 2 egna.
Redigerat av *Stintan*: 26-09-2010, 11:23
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-09-2010, 16:25
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 33 258

|
Varför skulle hon inte få gå ut till allmänheten och uppmana kattägare att kastrera sina katter???
Här samarbetar Djurens vänner med en lokal veterinär. De går ut i tidningen och uppmanar folk att kastrera sina katter. Veterinären har då rabatterat pris under några dagar där han får in en hel drös med katter från både höger och vänster. Så visst ha det hjälpt rejält att de sätter ut annonser. Folk blir påminda om att fixa sina djur OCH åker också iväg och gör det.
--------------------
|
|
|
|
|
27-09-2010, 01:14
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:51)  Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´. Ärligt talat så är det struntprat, ska vi låta katterna leva i sin naturliga miljö så ska vi flytta dom till Afrika. Det går alldeles utmärkt att ha lyckliga och välmående katter inne eller i kontrollerad utevistelse, men det kräver lite jobb och planering av ägaren.
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (malcolm @ 25-09-2010, 22:31)  Jag vägrar att delta i denna diskussion eftersom det är en bråktråd Håller med. Vill bara säga att mina två utekatter självklart är kastrerade och sen vill jag inte läsa här mer.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
28-09-2010, 22:38
|

Medlem

|
Jag ska be att få rätta till mitt misstag !i upphetsningen skrev jag 400 000 hemlösa det ska vara 100 000 tusen hemlösa ber om ursäkt för det men det är likt förbaskat alldeles för många.Många katter kommer att få en svår vinter svälta och frysa fulla av mask löss och annat för att katthemmen inte har plats för dom.En lag borde införas så att inga katter får visstas ute okastrerade det vore ett steg i rätt riktning,plus att folk tog sitt annsvar som kattägare och inte lämnade kvar dom vid flytt eller dupar dom ute i byar när det blir för besvärligt. Min man sköt en katt här i byn för ett par veckor sedan som var svårt sjuk,någon hade dumpat honom här i byn förra våren ,han fick gå ute hela vintern i snömassorna och kylan ,han hade stora bölder full av skabb och rosslade och pep när han andades och svårt undernärd,vi fick tillstånd av polisen att avliva honom då katthemmet inte tog imot en katt så svårt sjuk,risken för smitta var för stor då de hade många kattungar plus att de inte hade en så stor budget så de kunde vårda honom med veterinär vård,jag matade den katten i tre veckor innan jag fick komma närma och fick se i vilken hemsk kondition han var,han hade inte klarat en vinter !ja inte ens hösten.Det här vill jag aldrig mer va med om och jag hade sluppit om folk tog annsvar för sina katter.Han fick i alla fall en bra tid här det sista med mat och lite kärlek men han led svårt.
|
|
|
|
|
29-09-2010, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 15 353

|
Nej men va hemskt! Jag förstår dig verkligen Motti, att man engagerar sig extra mycket när man sett det på så nära håll som du! Att alla som har katter lösa ute måste kastrera dem är kanske ett måste...? (men då kan man bara avla på innekatter?) Katter rymmer, tappar bort sig, blir lämnade, osv ändå.... Det är nog väldigt svårt att se till att ALLA djur har en matte eller husse som älskar dem och tar hand om dem på bästa sätt, och att de aldrig rymmer.
|
|
|
|
|
29-09-2010, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Jag tror nog att Motti menar att katthemsföreståndaren inte kan säga rakt ut : "Ska ni ha utekatt, KASTRERA, för f-n !!" utan att hon/han bara kan "rekommendera" att katten ska bli kastrerad ...
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|