|
SAAB, Samarbete med BMW |
|
|
|
28-09-2010, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem sedan: 03-06-2008
Medlem nr: 16 563

|
Du får ursäkta mig Malcom men jag kan inte se någon som helst likhet mellan Saab och BMW !vi har en BMW 2008 Touring kombi,vad jag vet är att BMW har väldigt distinkta linjer i sina modeler som de alltid behåller och dom likheterna kan jag inte se i Saab alls !och inte sitter man på golvet heller finns många reglage att ställa in och man sitter riktigt gott.Vi hade kompisar som hade en riktigt snygg Saab låg och chippad 90:a någon ting stog i alla fall handmålat där bak "By peformenc"och så något Italienskt namn,det är nog den snyggaste Saaben jag set;)och jäkligt go att åka i.
|
|
|
|
|
28-09-2010, 23:37
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem sedan: 11-11-2003
Medlem nr: 2 558

|
Har kört BMW, Merca ,Audi , Volvo PV från 1956 , Amazon , VW Golf och så SAAB. Är inne på våran 5:e SAAB men hade jag råd så skulle jag ha en BMW fast ingen av de nyare , tycker inte om exteriören .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
29-09-2010, 08:05
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Jaha, det verkar som om Saab skall få motorer från BMW. Det handlar om relativt små motorer på 1,6l, och eftersom dom skall sitta på tvären kan det inte vara tal om något annat än Mini-motorerna. Intressant, men jag hoppas dom får ta över chassiteknik och liknande också.
|
|
|
|
|
29-09-2010, 09:11
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem sedan: 02-05-2005
Medlem nr: 5 642

|
Alltså, kanske är det så att jag inte har så stora krav, men om jag jämför min Saab och de BMV som jag hade förr, den senaste var en 700 nånting från 1994, så tycker jag att vägegenskaperna är likvärdiga, eller till och med bättre i Saaben. Och då menar jag till exempel när man kör alldeles för fort in i en kurva och sådana saker. Saaben känns trygg och säker. Det gjorde BMVn också. Det jag är lite missnöjd med är att Saaben inte accelererar så supersnabbt, men den har en vanlig motor bara som inte är chippad. En Aero däremot var det fart i. En bli som verkligen hade goda vägegenskaper och var alldeles underbar att köra var min Opel Senator från 1993. Men den blev mos då olyckan hände.
|
|
|
|
|
29-09-2010, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 23:16)  Runt 1978 tror jag,om jag inte mins fel så var det en SAAB 92.eller93 den rök och den låt konstigt. Hallå! Var har du varit de senaste 30 åren? Redan 1967 slopade SAAB tvåtaktsmotorn men tyvärr valde man engelska Ford 15M (V4) och behöll växellådan från tvåtaktarna vilka inte var dimensionerade för den starkare motorn och följaktligen rasade. Jag hade själv en sådan SAAB 96 från -67 och demonterade motorn 3 ggr för att dels byta växellåda och dels byta motorn. Man var tvungen att ta ur hela paketet eftersom motor och växellåda var en enhet och sedan var alla skruvar som tillhörde motorn tum medan resten av bilen hade millimeterskruvar.
Tyvärr lever sinnebilden av tvåtaktaren och de rasande växellådorna kvar i folks medvetande och har varit ett aber för SAAB i många år. Jag älskade trots allt min gamla V4, det var ju min första bil men min pappa var inte glad när han varit till besiktningen med den åt mig ett år, 8 två: or och 5 ett:or men man var ung (yngre) på den tiden och fixade alla fel själv, vilket jag iof. sig fortfarande gör om det är något. Min nuvarande 9000 har dock aldrig (peppar, peppar) drabbats av något värre än rostigt avgassystem och dåligt batteri men det sistnämnda få jag ta på mig själv då jag pga. fattigdom och snålhet köpte nytt batteri på Biltema. Jo, förresten, den var stendöd en sommar för några år sedan men det berodde på ett defekt tjuvlarm som någon av de tidigare ägarna tydligen monterat själv på ett minst sagt amatörmässigt sätt men det var ju knappast SAAB:s fel. Tog mig tre dagar att reda ut kabelhärvorna och det hade tydligen varit rea på eltejp när larmet monterades.
Redigerat av malcolm: 29-09-2010, 15:12
|
|
|
|
|
29-09-2010, 17:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem sedan: 03-11-2007
Medlem nr: 13 081

|
Är inne på min sjunde Saab, och har provat på 95, 96 (Har vi fortfarande kvar, ska nångång rusta upp den, en -64) 900 3 st, 9000, 9-5 Aero (för snabb och fruktansvärt hemsk att åka i, stenhård fjädring) och nu en 9-5 kombi, jättehärlig bil. Aldrig en BMW i detta hus, eller rättare sagt på denna gårdsplan!
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
29-09-2010, 18:04
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
29% av BMW krockar inom en treårsperiod, men det beror väl snarare på förarna än på motorerna så det här kanske kan bli bra  (29% är från norska IF, Volvo ligger på 19% tror jag)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
30-09-2010, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
Jag kör hellre min SAAB 9000 med sommardäck på vinterhala vägar än vad jag gjorde med min Volvo med nya dubbdäck. En SAAB ligger som ett strykjärn på vägen och känns väldigt trygg även om det är halt.
|
|
|
|
|
30-09-2010, 22:06
|
Medlem
Antal inlägg: 588
Medlem sedan: 12-07-2008
Medlem nr: 17 454

|
CITAT (malcolm @ 30-09-2010, 22:35)  Jag kör hellre min SAAB 9000 med sommardäck på vinterhala vägar än vad jag gjorde med min Volvo med nya dubbdäck. En SAAB ligger som ett strykjärn på vägen och känns väldigt trygg även om det är halt. Där har du en poäng. SAAB är en vinterbil i förhållande till många andra märken. Jag har ägt både BMW och SAAB och jag måste säga att BMW verkligen suger på vintern. Jag tycker att det är tråkigt att folk som inte har provat nyare modeller av SAAB har så förutfattade meningar om märket. Det ligger långt fram rent tekniskt och har många finurliga lösningar, både på gott och ont. Det är helt klart ett underskattat märke. De flesta som har provat min bil blir förvånade över hur skön den är att köra. Kul att de köper motorer fråm BMW, bättre kan det knappast bli. Nu gäller det bara att kunderna anammar dessa småttingarna, vilket inte är lätt i landet lagom.
Redigerat av AndersKbg: 30-09-2010, 22:07
|
|
|
|
|
01-10-2010, 08:54
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (AndersKbg @ 30-09-2010, 23:06)  Där har du en poäng. SAAB är en vinterbil i förhållande till många andra märken. Jag har ägt både BMW och SAAB och jag måste säga att BMW verkligen suger på vintern. Jag tycker att det är tråkigt att folk som inte har provat nyare modeller av SAAB har så förutfattade meningar om märket. Det ligger långt fram rent tekniskt och har många finurliga lösningar, både på gott och ont. Det är helt klart ett underskattat märke. De flesta som har provat min bil blir förvånade över hur skön den är att köra. Kul att de köper motorer fråm BMW, bättre kan det knappast bli. Nu gäller det bara att kunderna anammar dessa småttingarna, vilket inte är lätt i landet lagom. På vilket sätt ligger saab långt fram tekniskt just nu? På åttiotalet låg dom bra till, men nu ligger dom ungefär lika bra till som GM i övrigt, alltså inte särskilt.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 09:54)  På vilket sätt ligger saab långt fram tekniskt just nu? På åttiotalet låg dom bra till, men nu ligger dom ungefär lika bra till som GM i övrigt, alltså inte särskilt. Ja kommer ihåg när SAAB turbo kom, alla skulle ha en kungen körde en sådan,dom var ju först med att ha en turbo på en vanlig bil.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 09:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 10:33)  Ja kommer ihåg när SAAB turbo kom, alla skulle ha en kungen körde en sådan,dom var ju först med att ha en turbo på en vanlig bil. Fel, BMW var först med sin turbomatade 2002 redan i början på sjuttiotalet. Det som Saab uppfann var wastegaten, som gjorde turbotrycket mera lättstyrt.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 10:41)  Fel, BMW var först med sin turbomatade 2002 redan i början på sjuttiotalet. Det som Saab uppfann var wastegaten, som gjorde turbotrycket mera lättstyrt. Här en en intressant artikel om bla att SAAB var först ifrån LO-tidningen... SAAB uppstickaren
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:09
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:00)  Här en en intressant artikel om bla att SAAB var först ifrån LO-tidningen... SAAB uppstickarenDet står att saab var först med turbomotor i serieproducerade bilar. Menar dom då att bilar som BMW 2002 turbo och porsche 911 turbo inte var serieproducerade? BMW:n tillverkades i alla fall i 1.671 exemplar och kom 1973. Porschen kom 1974. Saab kom med sin första turbobil 1978. Nej, jag tror att du bör läsa annan litteratur än fackföreningarnas
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 11:09)  Det står att saab var först med turbomotor i serieproducerade bilar. Menar dom då att bilar som BMW 2002 turbo och porsche 911 turbo inte var serieproducerade? BMW:n tillverkades i alla fall i 1.671 exemplar och kom 1973. Porschen kom 1974. Saab kom med sin första turbobil 1978. Nej, jag tror att du bör läsa annan litteratur än fackföreningarnas  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:25
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:15)  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse. Ärligt talat, läser du inget annat än fackföreningarnas tidningar? Hur skall du kunna bilda dig en uppfattning om saker och ting om du bara läser den ena sidans propaganda?
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
Min bror har haft 9 (nio) SAAB:ar, de flesta 900 turbo men även en BMW någonstans mitt i fast den hade han inte så länge utan återgick till SAAB igen. Minns inte vilken modell av BMW han hade men det var ingen av de större lyxmodellerna, enligt honom var SAAB:arna både snabbare och säkrare på vägen men BMW:n hade mer råstyrka och bättre vridmoment vilket märktes om det var många i bilen eller om det var tungt lastat tack vare den sexcylindriga motorn. Sedan något år kör han dock en Subaru, inte för att han börjat ogilla SAAB utan mer för att det var/är tämligen ovisst om märkets framtid. För min egen del så skall jag köpa en 9000 till fast lite nyare, har inte råd att köpa en sprillans ny bil (ingen äldre heller just nu) och har aldrig trivts så bra med någon bil jag haft förut. Gott om plats, både för passagerare och bagage samt att det är en halvcombi vilket gör att man kan frakta stora saker som tex. kyl och frys inne i bilen.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 11:25)  Ärligt talat, läser du inget annat än fackföreningarnas tidningar? Hur skall du kunna bilda dig en uppfattning om saker och ting om du bara läser den ena sidans propaganda? Lite o/t någon gång händer det att jag läser någon annan tidning, tidningarna överlag om man bortser i från några är bara ute för att sälja så många ex som möjligt, det är där du hittar kapitalets propaganda.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:15)  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse. Det var väl inte så himla länge sedan du skaffade bil överhuvud taget om jag minns det hela rätt.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|