| |
|
  |
Marsvinstråden, En tråd med oink |
|
|
|
|
10-02-2012, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
ja, det är så skönt... Hon är mitt lilla stora stöd i livet  en långgos med Korvis är som balsam för själen. Det måste vara något med rasen, Molly var lika underbar  I dag middagsvilade vi extralänge, tror hon är lite extratrött och snuvig, husse har nog smittat lite. Honom måste hon ju slaska (pussa) på så fort hon kommer åt, så det är inte konstigt om hon blir lite snuvig..
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
10-02-2012, 21:37
|
Gäster

|
Jag blir alldeles salig av så fina bilder. Men det är faktiskt oförskämt att inte Rufset får vara med på bild!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
10-02-2012, 21:47
|
Gäster

|
Åhhh.  Bortskämda marsvin!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2012, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Ohh !! Nya bilder !! De är SÅ söta, alltså !! Lilla tiggarnosen ...  Och sovbilden; helt underbar !! Fäller hon ner även öronen, när hon sover ? Det ser ut så ...
Redigerat av omk: 10-02-2012, 22:20
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2012, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Söta bilder! CITAT (Wilmer @ 10-02-2012, 20:28)  Vet att någon undrade om marsvin blundar när de sover.  Varför skulle de inte blunda?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2012, 20:40
|

Medlem

|
CITAT (omk @ 10-02-2012, 22:18)  Ohh !! Nya bilder !! De är SÅ söta, alltså !! Lilla tiggarnosen ...  Och sovbilden; helt underbar !! Fäller hon ner även öronen, när hon sover ? Det ser ut så ... Nej OMK, öronen är ett skräckexempel på sjuk avel... Naturligt har de "flygöron" dvs. små skrynkliga öron som ligger slickade bakåt på kroppen. Men du vet, utställnings djur - då ska allt se ut så långt från naturen som möjligt även på marsvin. Helt groteskt och sinnessjukt.. I dag hittar du inte så många marsvin med naturliga öron, alla är sönderavlade tyvärr. Vilket givetvis visar sig på sjukdommar, tandfel, inte många marsvin som blir gamla i dag, på -70talet levde de tills mamma o pappa hade lust att klubba ihjäl dem som de sa på den tiden.. Myo, det var någon som frågade om de sov med slutna ögon. Vissa djur ser man sällan med slutna ögon om man tänker på det! Det är mest Korivs och ibland mini jag ser sova med slutna ögon, Isa är mer på sin vakt. Korvis kan stensova så hon inte märker att man kommer nära ens om man pratar med henne, så skvätter hon upp livrädd när hon väl vaknar stackarn!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
12-02-2012, 18:42
|
Gäster

|
Det var spännande att höra! Sova med öppna ögon, huvva! Mina gerbiler sover med väääääldigt stängda ögon, men deras hörsel är istället extremt god, så de vaknar ändå när de misstänker fara.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2012, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Fina bilder Wilmer och dom har tur som får bo hos någon,som verkligen bryr sig om djuren !
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2012, 16:53
|

Medlem

|
Tack Flemming  de är lite bortskämda kanske.... I går tog husse ner stora buren åt Isa, så nu bor de i varsin stor bur tillsvidare. Då jag är helt säker på att Indra mår bra och gräset börjat spira ute får de bo i sär- Sedan ska jag se om de kan komma överrens igen. Annars får de ha galler emellan sig fast bo i samma bur. Isa var nöjd med stor-bur och hus, slank in genom fönstret och ut genom dörren i ett naffs.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2012, 22:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (Wilmer @ 11-02-2012, 20:40)  Nej OMK, öronen är ett skräckexempel på sjuk avel... Naturligt har de "flygöron" dvs. små skrynkliga öron som ligger slickade bakåt på kroppen.
Vissa djur ser man sällan med slutna ögon om man tänker på det! Aha ! "Flygöron", ja, det skulle jag ju naturligtvis ha förstått ... Du har inte haft katt, förstår jag. Jag ser dem oftare med slutna ögon än med öppna !!
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2012, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
CITAT (Wilmer @ 14-02-2012, 16:53)  Tack Flemming  de är lite bortskämda kanske.... I går tog husse ner stora buren åt Isa, så nu bor de i varsin stor bur tillsvidare. Då jag är helt säker på att Indra mår bra och gräset börjat spira ute får de bo i sär- Sedan ska jag se om de kan komma överrens igen. Annars får de ha galler emellan sig fast bo i samma bur. Isa var nöjd med stor-bur och hus, slank in genom fönstret och ut genom dörren i ett naffs. Klar som dom skall bli bortskämda,alla djur förtjänar ett bra liv och gärna i överflöd... Ring till Irene på Eragons hon kan "allt" om marsvin. Hon kan säker ge dig några råd om bråkande marsvin. http://www.eragons.se/
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:45
|

Medlem

|
Isa och Indra har bott ihop hela sitt liv, men de har aldrig gillat varandra. De accepterar varandra. Om de inte måste trängas, typ i knäet eller i en liten bur, då blir det bråk. Så, det är inte så mycket mer att göra där. Isa har troligvis cystor på äggstockarna, i allafall har hon varit mer bossig än vanligt under hela sommaren kurrat och gått på höga ben. Nu när Indra blev sjuk och svag och inte han rusa undan som innan kändes det inte sjysst att utsätta henne för Bossen Isa. Så de bor nu glada och lyckliga i varsin bur och har aldrig sett mer nöjda ut. Där får man för man försöker vara snäll  Isa har också blommat upp när hon slipper Indra, när hon har golvtid busar hon som sjutton istället för att sitta och glo.. Knepigt. Nåväl, vi har haft dramatiska dagar men det orkar jag knappt tänka på nu. Korvis blev akut dålig igen så det blev blåljus till blå stjärnan. Hon blev inlagd och under natten fick de söva henne och tömma på vätska för att rädda hennes liv. Hon överlevde ingreppet vår lilla fighter och efter ytterligare ett dygn fick hon i dag komma hem. Som vanligt är det kritiskt att komma igång med maten igen (HÖ; VATTEN). Lilla loppan var så glad att se oss och sedan att få komma hem, nosen gick i vädret så fort vi kom innanför hemma-dörren. Hon kastade sig ur min famn så hon slog i väggen i buren så bråttom hade hon hem till tryggheten. Sedan direkt till hö-högen och knapra. Det ser lovande ut så här långt, nu ska jag sova ett par timmar innan det blir natt-check. Har stödmatat en gång, men hon äter själv i buren så jag har inte gjort det något mer. Dricker gör hon också, viktigt för hennes kassa urin-system. Håll gärna en tumme, tass eller tå för lille kraken.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-02-2012, 11:48
|
Gäster

|
Jag har hållit tummarna hela natten! Vaknade med lite kramp faktiskt.  Hoppas att hon mår bra idag också!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 12:05
|

Medlem

|
Så fint Meriona  då är det nog därför hon mår fint. Jag checkade en gång i natt, då var allt ok så sedan sov jag lugnt. Husse tog morgonpasset, sedan kom han med Korvis för morgongos i sängen. Morgongos med kontrollerad kiss efteråt, så vet jag att hon kissar också. Äter hö och dricker vatten. Det slank visst ner en persiljakvist också, nu äter hon ju grovfodret så bra.. Får gurkavatten emellanåt då det duger som tröst för förlorad gurkaätning. När hon väl är ok igen är det ORDINERAD gurka igen, så hon har ett mål att nå  Hon har skuttat upp på huset och flyger fram över matskålarna (fyllda med alfalfa och critical care) som en pingpongboll igen, så hon KAN inte ha ont! Så bra kan inte ens Korvis simulera. Hon är däremot slankare än någonsin.. Veterinären undrade om hon inte blivit lite smal.. (fortfarande inom OK men för att vara henne). 1000gram istället för 1150, vintervikt. Lite jobbigt att ge de andra grönsaker och ignorera Indra, men jag förhärdar mig. Nu dricker Isa och jag kaffe hon kände sig lite bortglömd.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-02-2012, 12:09
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 12:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Håller också alla tummarna för att det ska gå bra med de små "sjuklingarna" som verkar vara på bättringsvägen Som f d marsvinsägare så tycker jag det är så roligt att läsa om dom
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 13:07
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Dags att hålla tummar och tår igen! Skönt att Korvis verkar krya på sej!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|