Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Wilmer
Jag startar en ny marsvinstråd helt sådär bara. Marsvinen borde ju ha en egen årstråd som alla djur med anständighet tummenupp.gif Men uppslutningen är sisådär, så det får bli följetongstråd som vanligt kanske. Jag börjar med en kort presentation av mina tre marsvin och en berättelse om en del av mödorna med att äga små djur.

nyvägd korvis.jpg

Här är vårt hungriga marsvin Indra alias Korven. Hon har just blivit vägd, det gör vi varje vecka och bokför för att lättare kunna hålla koll på hur de mår. Som de flesta djur visar marsvin inte så gärna om de mår dåligt. För att kunna rädda livet på dem när de är sjuka gäller det ofta att agera snabbt. Ett orostecken är viktminskning. Vår korv väger cirka 1200 gram. Hon är en Teddyhona på 2,5 år. Hon älskar att ligga på huset och spana efter mat som eventuellt kan komma in i buren.

Mininöffe.jpg

Detta är vår lillkille Henrik alias Mininöffe. Han är 2,5 månader och är av rasen Lunkarya. Busigare marsvin har jag aldrig haft, vem behöver TV när man har Mini i huset?? Han gillar tjejerna men de är lite reserverade. Än så länge bor de i varsina burar, jag vill inte ha marsvinsbebisar i huset. Henrik vägde för en vecka sedan cirka 600 gram.

mini och isa.jpg

Här gosar Mini med Isa alias Rufset, Abessinierhona på 2,5 år. Hon är vårat tysta marsvin men det är HSB (hon som bestämmer). Tur för henne eftersom hon bor med matvraket Indra, annars hade hon nog knappt fått någon mat i sig. Isa äter lite och i lugn och ro... Får Indra chansen sliter hon maten ur munnen på Isa. Isa älskar mest att gosa och pussas med oss människor, andra marsvin är det inte så noga med. Favoritplatsen i buren är hängmattan.

det otäcka strået.jpg
För ett tag sedan upptäckte jag att Isa hade ett grått torrt öga med en gråskugga på. En söndag, givetvis! Panik i marsvinslägret. Fick tag i en distriktsvet. som kollade och skrev ut salva. Dagen efter åkte oroliga matte till smådjursvet. för noggrannare undersökning. Med kontrastvätska konstaterades att hon hade sår på hornhinnan, men jag såg att det läkt lite från dagen innan. Vet. bedövade ögat och kollade under ögonlocken efter eventuellt skräp. Fick fram lite gegg bara. Vi åkte glada hem och fortsatte behandlingen med salvan. Efter flera dagar tyckte jag det var lite knepigt att ögat fortfarande geggade. Isa är världens snällaste marsvin som tur är. Hon låg med huvudet på sned medan jag lyfte på ögonlocket och grejjade. Plupp!! Det stack fram något i ögonvrån.. Efter lite pill fick jag fatt och drog, resultatet syns på fotot. Stackars lilla marsvinsöga! En fröställning från ett höstrå låg med det spetsiga innåt under övre ögonlocket, riktigt åt fel håll för att kunna glida ut av sig självt. Nu har ögat snabbt återhämtatsig och matte hoppas marsvinen håller sig friska länge, länge...

mini.jpg

En avslutande liten bild på Mini. Han är världens effektivaste rörelsedetektor, hinner inte ur sängen på andra våningen innan konserten börjar på morgonen giggle.gif

Nu hoppas jag det finns fler hugade marsvinsägare här som vill fylla på med berättelser och ljuvliga bilder kompiskram.gif Annars blir det så enformigt att läsa det jag själv skrivit rolleyes.gif hela tiden
Edit: Har förminskat bilderna så det ska bli lättare att öppna tråden. tredje ggr gillt kanske..

Biggan_
Stackars Isa, det gjorde ju såklart jätteont i ögat! sad.gif
Jättesöta alla tre wub.gif , och den där rörelsedetektorn är den sötaste jag sett! wub.gif
Wilmer
Jag hoppas verkligen att han är sötare än en vanlig rörelsedetektor giggle.gif Han låter som larmet också, alltiett tummenupp.gif

Ja, Isa måste haft ont som attan, hon knep med ögat fortfarande efter flera dagar, det var därför jag började "gräva" för att se om inte något mer var fel. Stackas krake! Hon åt och var pigg, men hon hade faktiskt gått ner 41 gram, om det nu berode på det.
Monaxe
Underbara bilder som vanligt! bravo.gif

Kul att få se Henrik på foto, men nu börjar det allt bli dags med en presentation IRL också... happy.gif

De 2 damerna är lika ljuvliga som vanligt wub.gif
Myosotis
wub.gif Jättesöta bilder! bravo.gif
Wilmer
Tack, tack. Hoppas vi får se många ljuvliga pälsbollar här tummenupp.gif

Nu är de vägda, resultat..

Indra: 1157g
Isa: 1011g
Mini: 662g

Mini går upp ungefär 50g i veckan som det verkar. Han är den enda i flocken som får pellets, Isa får ibland Indra aldrig. Nu ska de belönas med lite äpplegrenar, det är kalas för små marsvin happy.gif
ninnisky
OH, så mysiga dom är! Kommer minsann att kolla denna tråden ofta. Älskar marsvin, men tyvärr kan vi inte ha pälsdjur i huset längre- det finns allergiska barnbarn.

Vårt angoramarsvin Pricken hade vi i 12 år. Det är många år sedan han somnade in nu, men han finns med där ändå!
Wilmer
Kul Ninnisky, jag hoppas vi får se många goa bilder i denna tråden också kram1.gif Har man väl låtit marsvin tassa in i ens hjärta tassar de nog aldrig därifrån... Även om man inte kan ha dem hemma längre. Jag hade nog nästan varit beredd att välja sambo efter marsvinståligheten giggle.gif Men familjen går förstås före.

Meriona
Oink, vilka fina bilder! thanks.gif wub.gif

Jag tycker det är fantastiskt att de alla tre har så olika personligheter. crazy.gif Jag är nog mest lik Korv-Indra.
Wilmer
Det är inte illa att vara lik korv-Indra, alla gillar hennes öppna personlighet. Hon har dock gett manliga marsvin pung-hugg med tydliga bevis som följd, ta inte efter det rolleyes.gif Det är Indra som kutar runt på golvet och letar mat, står på bakbenen vid soffan och tigger... Som är snabbare än blixten genom buren till tiggposition, som är lite för rastlös för att gosa för det mesta. Inte mer än fem minuter i allafall. Som inte tvekar att hugga en matbit i flykten medan de flesta marsvin äter när de känner sig trygga - det gör hon kanske jämt?? Häng Indra över en bit persilja i tassen, först äter hon sedan undrar hon varför hon hänger där liksom... Inte för vi provat, men nära nog giggle.gif
Meriona
Om jag inte minns fel så kan hon dansa om man bara lockar med en godbit? bravo.gif

Wilmer
CITAT (Meriona @ 27-09-2010, 21:57) *
Om jag inte minns fel så kan hon dansa om man bara lockar med en godbit? bravo.gif

Hihi, jag tror jag ska testa likheten nästa gång vi träffas coolgleam.gif Dansa Meriona dansa...
Jodå, hon går på bakbenen för mat, jag har inte fått henne att snurra runt på kommando utan matbit att följa men annars så gör hon det.
Meriona
Nu har det gått flera dagar utan nya bilder! innocent.gif
Red Top
Såg inte tråden förrän nu. Hur har jag kunnat missa så fina bilder i flera dagar.

Vilka ljuvliga älsklingar du har. wub.gif

Himla tur att du hittade strået i ögat.

Pussa på kelgrisarna från mig.
Wilmer
Jag hoppas det finns fler marsvin här på odla, det vet jag ju att det gör!! Jag skulle kunna fylla hela Odla med bilder på mina grisar a0a.gif utan problem om man säger så.. Men inte så spännande kanske. Väntar på andra små söta grisar.

Får jag laddat kameran kan jag nog hitta något färskt kort senare i kväll flirting.gif

Tack Red Top, jag tycker ju förstås att de är överjordiskt söta giggle.gif
Myosotis
Kan inte sluta titta på den första bilden wub.gif blicken är ju bara för söt laugh.gif
Wilmer
Matfocusblicken giggle.gif

Jag ska ta bort bilderna nu och lägga in samma i mindre stl. nu så det blir lättare för oss med sega datorer att läsa tråden.
Meriona
SKYNDA DIG! Nu finns det ju inga bilder alls på sötnosarna! sos.gif -cry-.gif
Myosotis
Ja, de är lite breda... Men detta räknas inte som att lägga in nya bilder, det måste du göra i alla fall!

Meriona, vi väntar på gerbiltråden!
Meriona
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 12:11) *
SKYNDA DIG! Nu finns det ju inga bilder alls på sötnosarna! sos.gif -cry-.gif

Phu, nu var de tillbaka! smiley_small_hug.gif

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:12) *
...
Meriona, vi väntar på gerbiltråden!

Nja, ganska meningslöst, det är nästan omöjligt att få bra kort på dem, de är för snabba. whistling.gif Suddiga bilder och en svanstipp här eller där är knappast nåt av intresse. wink.gif
Wilmer
giggle.gif Det var lite trixigt men nu ska det vara bättre? Nu ska jag ladda upp några nya också flirting.gif

Gerbiltråden..?!
Meriona
CITAT (Wilmer @ 01-10-2010, 12:24) *
giggle.gif Det var lite trixigt men nu ska det vara bättre? Nu ska jag ladda upp några nya också flirting.gif

Gerbiltråden..?!

Gör det! Heja på!

Ni vill verkligen att jag ska tillbringa helgen platt på mage med kamera i högsta hugg? Det brukar sluta med att de äter på både kläder och kamerasnodd. whistling.gif
Wilmer
u får hålla upp kamerasnodden - eller, det gör väl inget? Ja, det är klart du ska göra det, men lägg dig på något varmt så du itne blir sjuk. Du kan ju börja med några gamla bilder smiley_small_hug.gif

Här kommer senaste bilden på Henke, borde ta fler när han växer men i allafall... Så blir det några. Pälsen har växt och bebisutseendet börjar försvinna.

pälsen växer.jpg

Myosotis
CITAT (Wilmer @ 01-10-2010, 12:24) *
Det var lite trixigt men nu ska det vara bättre?

yes.gif Nu får de plats även på min lilla skärm.

CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 12:31) *
Ni vill verkligen att jag ska tillbringa helgen platt på mage med kamera i högsta hugg?

yes.gif
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:47) *
yes.gif Nu får de plats även på min lilla skärm.
yes.gif

Så bra! Ska vara noggrannare i fortsättningen, har ju NY kamera med högre upplösning, glömde nog det... Minskade som jag alltid gjort, tänkte inte på det.
Meriona
Va långhårig han börjar bli! w00t.gif
Wilmer
Visst det går med raketfart, han SER lika stor ut som Isa nu när de gosar, men han väger lite mer än hälften av hennes vikt bara giggle.gif De två går faktiskt rätt bra ihop, jag släpper dem inte lösa (pga bebisrisk) men de får gosa ihop. Indra är mer ilsk av sig..
Meriona
Skulle det gå bättre med Indra om du smorde in Henrik med gurka? innocent.gif
Wilmer
help.gif sos.gif Haha, nej hon skulle inte tveka, då slank han ner i gapet...
zissi
Vilka sötnosar du har Wilmer wub.gif

Har tyvärr inget att bidra med för egen del...men beundrar gärna era godingar här kompiskram.gif

Wilmer
Zissi, jag får hoppas på andra med marsvin tummenupp.gif men du får gärna kika och kommentera utan små grisar kompiskram.gif

djurhemmet tigerharen

Djurhemmet tigerharen letar akut hem till flera jättesöta marsvin som finns i Götene. Det står inget om dem på hemsidan tyvärr. Information finns med foto på Tigerharens Facebooksida. Djuren finns på Medeltidens värld i Götene.

Biggan_

wub.gif Så gullig han är!
ninnisky
CITAT (Wilmer @ 01-10-2010, 10:37) *
u får hålla upp kamerasnodden - eller, det gör väl inget? Ja, det är klart du ska göra det, men lägg dig på något varmt så du itne blir sjuk. Du kan ju börja med några gamla bilder smiley_small_hug.gif

Här kommer senaste bilden på Henke, borde ta fler när han växer men i allafall... Så blir det några. Pälsen har växt och bebisutseendet börjar försvinna.

pälsen växer.jpg

Så SÖT får man bara inte vara wub.gif
Wilmer
Det får man tydligen naughty.gif

Kanske ska sätta upp en skylt på huset "VARNING FÖR SÖTT MARSVIN"?
ninnisky
Ja, sätt upp en stor skylt smiley_small_hug.gif
Wilmer
Haha, nu fick jag en idé att fundera på.... Håller den verkligen inbrottstjuvar borta g.gif
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 02-10-2010, 23:04) *
Haha, nu fick jag en idé att fundera på.... Håller den verkligen inbrottstjuvar borta g.gif

Nä, men dom glömmer att stjäla när dom gosar!
Myosotis
Intressant syn att mötas av när man kommer hem: inbrottstjuvar som sitter i soffan och gullar med marsvinen. Lova att ta kort om det skulle hända.
Monaxe
Ja Henke blir ju sötare för varje foto man ser av honom! wub.gif

Det där med att smörja in honom med gurka lät spännande, tror du Indra skulle jaga runt efter honom för att få en smakbit? Förmodligen undrades varför maten springer undan... giggle.gif
Wilmer
Jag lovar, sitter de i soffan och gullar med marsvinen så.... öh... då dör jag nog av skräck, annars tar jag kort tummenupp.gif

Jag tror att Henke springer oavsett, om Korv-Indra får syn på honom giggle.gif Med en gurka i pälsen vågar jag inte tänka på.. Men visst blir han lite goare för varje minut kiss.gif med eller utan gurka.
Meriona
Med alla prisrosetter som hänger runt dina grisars burar Wilmer, så lär nog tjuvarna snarare sno med sig guldklimparna på stubberten! tongue.gif
Wilmer
Nja, Sm i gurkätning giggle.gif Hon tränar i den grenen just nu faktiskt. Hon piper lite när hon kissar så det är extra utfodring av gurka tummenupp.gif
Wilmer
tassvärmare

Marsvinen har börjat skriva önskelista till jul rolleyes.gif Vi har lätt golvkyla så denna skulle säkert uppskattas..
Meriona
CITAT (Wilmer @ 04-10-2010, 21:18) *
tassvärmare

Marsvinen har börjat skriva önskelista till jul rolleyes.gif Vi har lätt golvkyla så denna skulle säkert uppskattas..

WOW!!! Vilken grej! smile.gif smile.gif
Wilmer
Only in america giggle.gif
Meriona
Det finns adaptrar. smile.gif
Wilmer
Jag menade egenligen att det ska vara USA för en sådan grej där finns allt!! Men så klart att man behöver en adapter också. Jag lägger ut filtar så länge tills det kommer i Sverige happy.gif
Meriona
Naaaaaaaaaaaaaaa? Är det säkert det att du ingen beställt ännu?
Wilmer
no.gif Du får vinna lotto först så får du önskelista av tre små grisar smiley_small_hug.gif
Meriona
Enligt utsago kommer här snart nya bilder. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon