Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flyktingpolitiken, Flyktingpolitik utan partipolitik
          Anki på Öland
          Inlägg 08-10-2010, 09:53
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Inga från Närke @ 08-10-2010, 09:50) *
          ................Har personligen stött på många invandrare/flyktingar som inte kan språket efter lång tid i Sverige men de vet vilka krav de själva kan ställa på vår kommun m.m.

Hur lång tid tror du det skulle ta för dig att lära dig t.ex. kinesiska om du av någon anledning var tvungen att fly dit?? Men att någon talar om för dig att du kan få t.ex. daghemsplats eller sjukpenning tar inte så lång tid att förstå för någon.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 10:29
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2010, 10:53) *
          Hur lång tid tror du det skulle ta för dig att lära dig t.ex. kinesiska om du av någon anledning var tvungen att fly dit?? Men att någon talar om för dig att du kan få t.ex. daghemsplats eller sjukpenning tar inte så lång tid att förstå för någon.
          Anki

Det finns utförliga guider på internet där det på arabiska står beskrivet hur man skall göra för att få asyl i Sverige. Vilka skäl man skall ange, vilken region man skall hävda att man kommer ifrån och naturligtvis att man skall bränna sitt pass innan man åker hit. Självklart är det inte alla som läser detta innan de ger sig av, men mycket tyder på att allt fler tar reda på knepen innan de ger sig av. Hur man skall få daghemsplats eller sjukpenning är också kunskaper som snabbt sprider sig.

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-10-2010, 10:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:29) *
          Det finns utförliga guider på internet där det på arabiska står beskrivet hur man skall göra för att få asyl i Sverige. Vilka skäl man skall ange, vilken region man skall hävda att man kommer ifrån och naturligtvis att man skall bränna sitt pass innan man åker hit. Självklart är det inte alla som läser detta innan de ger sig av, men mycket tyder på att allt fler tar reda på knepen innan de ger sig av. Hur man skall få daghemsplats eller sjukpenning är också kunskaper som snabbt sprider sig.

Kan du arabiska?

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 10:38
          Länk hit: #44

Moderator

CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 11:34) *
          Kan du arabiska?

Nej, det kan jag inte påstå. Men "google translate" kan de flesta större språken.

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-10-2010, 10:48
          Länk hit: #45

Medlem

Jag undrade mest hur du kunde veta vad som står på de "utförliga guiderna på internet". Har du kanske någon adress på en sådan sida, eller har du "bara hört talas om" att det finns sådana sidor. wink.gif

Har svårt att se framför mig människor i flyktingläger, som sitter och googlar om bästa sättet att lura svenska invandrarmyndigheter.

Låter mer som ytterligare en främlingsfientlig skröna.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 10:53
          Länk hit: #46

Moderator

CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 11:48) *
          Jag undrade mest hur du kunde veta vad som står på de "utförliga guiderna på internet". Har du kanske någon adress på en sådan sida, eller har du "bara hört talas om" att det finns sådana sidor. wink.gif

Har svårt att se framför mig människor i flyktingläger, som sitter och googlar om bästa sättet att lura svenska invandrarmyndigheter.

Låter mer som ytterligare en främlingsfientlig skröna.

Folk som sitter i flyktingläger har inte några pengar, så dom kan aldrig ta sig till Sverige annat än dom har lyckan att bli kvotflykting.

Jag läste om ett test som någon hade gjort, han skrev något liknande "få asyl i Sverige", fick det översatt till arabiska, och sökte sedan på den frasen. Han fick en mängd träffar, och när han sedan översatt dessa till svenska så stod det ju utförligt hur man skulle göra för att komma runt reglerna. Jag minns inte vart jag läste det, men jag har ett minne av att personen var en aning främlingsfirentlig ja...

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2010, 11:18
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:53) *
          Folk som sitter i flyktingläger har inte några pengar, så dom kan aldrig ta sig till Sverige annat än dom har lyckan att bli kvotflykting.

Jag läste om ett test som någon hade gjort, han skrev något liknande "få asyl i Sverige", fick det översatt till arabiska, och sökte sedan på den frasen. Han fick en mängd träffar, och när han sedan översatt dessa till svenska så stod det ju utförligt hur man skulle göra för att komma runt reglerna. Jag minns inte vart jag läste det, men jag har ett minne av att personen var en aning främlingsfirentlig ja...

Kan lika gärna vara påhitt då. Alldeles opålitliga uppgifter.

EDIT: gjorde just detta nu. första träffen handlar om detta:
          "a flyktingar än något annat land i Europa -: Det måste vara irakier som söker asyl för att bevisa att det finns risk i sin personliga egenskap att undvika repatriering. Detta beslut, enligt Reuters efter det att kommissionen utfärdat en migration i Sverige, ett uttalande på fredagen tog ställning till tre olika tillfällen.. Den svenska domstolen fastslog tidigare i år att landet "inte anser Irak i händelse av väpnad konflikt," en situation som kan påverka huruvida flyktingar beviljas asyl.
          . Han kom till Sverige cirka hälften av irakier som har flytt till Europa under det senaste året har landet en komparativ fördel definieras som den generösa sponsring och reglerna är mindre stränga för rätten till asyl.
          Den officiella utskottet att den svenska invandringen till officiell statistik visade att 8951 irakier kom till Sverige förra året.
          Irakierna är den största gruppen asylsökande i Sverige jämfört med den näst största gruppen från Serbien och Montenegro, som uppgick till 1760 under det senaste året."

Konstig översättning, precis som det brukar bli med google translate.
          Det är en arabisk tidning som hade en artikel 2007.

Andra träffen:
          "

الجريدة / متابعة اخبارية Gazette / uppföljning nyheter
          شددت السويد التي تستضيف لاجئين عراقيين أكثر من أي دولة اخرى في اوروبا من اجراءات منح حق الاقامة للاجئين العراقيين على اراضيها. Sverige betonade att värd fler irakiska flyktingar än något annat land i Europa av förfaranden för att bevilja uppehållstillstånd för irakiska flyktingar på sin mark. وقد جاء هذا الاجراء بعد صدور قرار عن محكمة الهجرة العليا في السويد يشترط على العراقيين الراغبين بالحصول على حق الاقامة في السويد تقديم ما يثبت انهم معرضون لمخاطر محددة في حال العودة الى العراق بدلا من الاكتفاء بان العراق يعاني من الفوضى والاضطراب. Flytten kom efter ett beslut av högsta domstolen invandringen i Sverige är skyldiga att irakier som vill få uppehållstillstånd i Sverige bevisa att de är utsatta för särskilda risker i händelse av en återgång till Irak i stället för att endast att Irak lider av sjukdomen och förvirring. وكانت الحكومة السويدية تمنح العراقيين حق الاقامة فيها بسبب الفوضى التي يعاني منها العراق. Den svenska regeringen ger irakierna rätt att uppehålla sig där på grund av det kaos som har plågat Irak.

وصرح رئيس لجنة الهجرة في السويد دان الياسون ان النتائج التي تترتب عن هذا القرار هي ان عددا اقل من العراقيين سيمنحون حق الاقامة في السويد. Ordföranden för utskottet för migration i Sverige Dan Eliasson sade konsekvenserna av detta beslut är att färre irakier kommer att ges uppehållstillstånd i Sverige. ويتعين على العراقيين الذين يسعون للحصول على حق اللجوء ان يثبتوا انهم يواجهون مخاطر بصفة شخصية في بلدهم لتجنب اعادتهم . Bör ligga på irakier som söker asyl måste bevisa att de är i riskzonen i egenskap av privatpersoner i deras land för att undvika att skickas tillbaka. وقال مسؤول في لجنة الهجرة ان هذا القرار يوضح المعايير لطالبي حق اللجوء في السويد في السابق كانت لجنة الهجرة تفحص الطلبات على اساس كل حالة على حدة. En tjänsteman i utskottet för migration, sade att beslutet förtydligas kriterierna för asylsökande i Sverige i det förflutna, utskottet för migration granska ansökningarna på grundval av varje enskilt fall. وقضت محكمة سويدية في وقت سابق من العام الحالي بأن البلاد لا تعتبر العراق في حالة صراع مسلح وهو وضع يمكن ان يؤثر على ما اذا كان اللاجئون يحصلون على حق اللجوء. Den svenska domstolen fastslog tidigare i år att landet inte anser Irak i händelse av väpnad konflikt, en situation som kan påverka huruvida flyktingar beviljas asyl. وقال مسؤول بلجنة الهجرة السويدية ان الاحصائيات الرسمية أظهرت ان ما يقارب 9 آلاف من العراقيين جاءوا الى السويد في العام الماضي وهو ما يعادل 45 في المئة من اجمالي عددهم في اوروبا، وبعد تطبيق هذه القوانين تصبح القوانين السويدية في هذا المجال متماشية مع القوانين السائدة في بقية البلدان الاوروبية. Den officiella sade kommissionen om invandring till svenska officiell statistik som visade att nästan 9 tusen irakier kom till Sverige förra året, vilket motsvarar 45 procent av den totala i Europa, och efter tillämpningen av dessa lagar blir svensk lag inom detta område i linje med de lagar som råder i resten av europeiska länder. من جهة اخرى اتهمت المفوضية العليا للامم المتحدة لشؤون اللاجئين الدول المانحة بترك سوريا والاردن "في وضع حرج" لتقاعسها عن تقديم مساعدات فيما يفر الاف من ضحايا الصراع من العراق يوميا ويتوافدون بأعداد كبيرة على المستشفيات والمدارس في هذين البلدين. Å andra sidan anklagade kommissionen för FN: s flyktingkommissariat givarländerna att lämna Syrien och Jordanien "i schack" för att inte ge stöd till tusentals flydde från offren för konflikten från Irak varje dag och kommer i stort antal på sjukhus och skolor i dessa två länder. وقال رون ريدموند المتحدث باسم المفوضية العليا للامم المتحدة لشؤون اللاجئين ان سوريا والاردن استقبلتا نحو مليوني، ويتدفق نحو 2000 لاجيء جديد على سوريا وحدها في كل يوم. Säger Ron Redmond, talesman för kontoret för FN: s flyktingkommissariat, Syrien och Jordanien Astqublta omkring två miljoner, och flyter cirka 2000 nya flyktingar till Syrien ensam varje dag. وقال ريدموند إن البلدين يكافحان لمواجهة مسألة اللاجئين، وعلى سبيل المثال جعلت سوريا المدارس الابتدائية تعمل على فترتين لكنها مازالت تعاني من عجز وان جيلا كاملا من الاطفال العراقيين يواجه خطر عدم تلقي التعليم. Redmond sade att de båda länderna kämpar med att ta upp frågan om flyktingar, till exempel, har Syrien gjort grundskolan som är verksamma på två skift, men fortfarande lider av ett underskott och en hel generation irakiska barn riskerar att inte få utbildning. وتقول سوريا انها تستضيف اكثر من مليون ونصف مليون لاجئ عراقي وانها تحتاج الى 256 مليون دولار لتواجه تدفق اللاجئين خلال العامين القادم. Syrien säger att det är värd mer än en miljon och en halv miljon irakiska flyktingar och hon behöver en $ 256.000.000 för att hantera tillströmningen av flyktingar under de kommande två åren. "

Orkar inte klippa bort det arabiska här. det får vara kvar.

Redigerat av Anma: 08-10-2010, 11:25

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 12:06
          Länk hit: #48

Moderator

CITAT (Anma @ 08-10-2010, 12:18) *
          Kan lika gärna vara påhitt då. Alldeles opålitliga uppgifter.

Jag letade lite, och hittade någon kopia på texten jag hänvisade till. Det var inte där jag läste det sist, men innehållet verkar vara det samma:
          http://politisktinkorrekt.info/2010/10/04/...r-till-sig-put/

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-10-2010, 17:28
          Länk hit: #49

Medlem

Bloggen "Politiskt inkorrekt" drivs av SD. Tyvärr är de så fega att de inte vågar stå upp för inläggen utan allt är helt anonymt.

Själva namnet på bloggen borde ju få en uppmärksam läsare att dra åt sig öronen och inte föra vidare det oseriösa tramset, som vanligtvis står där.

Jag brukar inte vilja hänvisa till någon av kvällstidningarna, men gör ett undantag. Expressen hade denna artikel den 22 september. PI är nämnt i slutet av artikeln.

Expressen om "PI"

Här gör Kent Ekeroth reklam för bloggen på sin egen öppna blogg: Kent Ekeroth

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 18:06
          Länk hit: #50

Moderator

CITAT (Red Top @ 08-10-2010, 18:28) *
          Bloggen "Politiskt inkorrekt" drivs av SD. Tyvärr är de så fega att de inte vågar stå upp för inläggen utan allt är helt anonymt.

Själva namnet på bloggen borde ju få en uppmärksam läsare att dra åt sig öronen och inte föra vidare det oseriösa tramset, som vanligtvis står där.

Jag brukar inte vilja hänvisa till någon av kvällstidningarna, men gör ett undantag. Expressen hade denna artikel den 22 september. PI är nämnt i slutet av artikeln.

Expressen om "PI"

Här gör Kent Ekeroth reklam för bloggen på sin egen öppna blogg: Kent Ekeroth

Är du säker på att den drivs av SD? Att den är främlingsfientlig är väll uppenbart, men det betyder ju inte att det är SD som driver den, det finns fler främlingsfientliga. Oavsett vem som driver den gör det inte artikeln jag länkade till mindre sann. Eller är det SD som skapat alla arabiska hemsidor med asyltips också?

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2010, 18:16
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 19:06) *
          Är du säker på att den drivs av SD? Att den är främlingsfientlig är väll uppenbart, men det betyder ju inte att det är SD som driver den, det finns fler främlingsfientliga. Oavsett vem som driver den gör det inte artikeln jag länkade till mindre sann. Eller är det SD som skapat alla arabiska hemsidor med asyltips också?

Alla? Hittills har man visat på en, som kan vara fejkad. De slumpvisa jag klickade på var det ingen som handlade om asyltips. Och jag klickade på dubbelt så många som PI.

Redigerat av Anma: 08-10-2010, 18:17

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-10-2010, 19:03
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 19:06) *

Om du tittar på den här sidan med samtliga krönikor som skrivits på PI, efter att de blev avstängda från Worldpress's server, kanske du förstår mitt påstående.

Krönikor

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-10-2010, 20:35
          Länk hit: #53

Medlem

För 30 år sedan när jag jobbade med bl.a. flyktingar sa man att flyktingarna blev mötta på Arlanda och informerade om vad dom skulle säga. Hur 17 skulle någon från varje land kunna möta sina landsmän vid varje plan för det?? Det var lika lite sanning i det då som det är i att flyktingar sitter och letar på internet hur dom skall bete sig idag - om det inte ligger något annat än "flyktingstatus" bakom.
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 20:40
          Länk hit: #54

Moderator

Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet?

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-10-2010, 20:53
          Länk hit: #55

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:40) *
          Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet?

Många kommer från stater i sönderfall och där finns inga myndigheter som kan utfärda ID-handlingar. Dessutom är det farligt för dissidenter att uppsöka en ambassad och ansöka om ID, då har man ju gett sig till känna.

Många stater vägrar dessutom totalt att erkänna delar av sin befolkning för att inte ge dom medborgerliga rättigheter som romer på balkan, kurder i Syrien, palestinska flyktingar mfl.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 20:57
          Länk hit: #56

Moderator

CITAT (Markus_H @ 08-10-2010, 21:53) *
          Många kommer från stater i sönderfall och där finns inga myndigheter som kan utfärda ID-handlingar. Dessutom är det farligt för dissidenter att uppsöka en ambassad och ansöka om ID, då har man ju gett sig till känna.

Många stater vägrar dessutom totalt att erkänna delar av sin befolkning för att inte ge dom medborgerliga rättigheter som romer på balkan, kurder i Syrien, palestinska flyktingar mfl.

Men för några sedan var det inte något större problem, är det så mycket som har förändrats på så kort tid?

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2010, 20:59
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:40) *

Hur ser det ut i andra länder?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 21:01
          Länk hit: #58

Moderator

CITAT (Anma @ 08-10-2010, 21:59) *
          Hur ser det ut i andra länder?

Det vet jag inte.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-10-2010, 21:05
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:57) *
          Men för några sedan var det inte något större problem, är det så mycket som har förändrats på så kort tid?

Det var oftast likadant då, för 30 år sedan. Dom flesta som kom till vår kommun var utan pass och ID-handlingar.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-10-2010, 21:09
          Länk hit: #60

Moderator

CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2010, 22:05) *
          Det var oftast likadant då, för 30 år sedan. Dom flesta som kom till vår kommun var utan pass och ID-handlingar.

1997 var det i alla fall bara 34%, och nu alltså över 90%. Jag förstår inte ens hur man kan komma ombord på ett flygplan eller in i Schengen utan pass?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon