Hej!
Jag har sedan några år tillbaka ett limeträd som jag drivit upp från frö. Det har med tiden blivit ganska stort, och nu när jag har flyttat har det slutligen hittat sin plats i ett stort ljust norrfönster där den kan få breda ut sig ordentligt. Det har växt av bara den i sommar och blivit över en meter högt, fått en mängd nya grenar och många stora blad. Nu börjar den dock se ledsen ut. De två senaste veckorna tappar den blad, inte bara gamla (som händer då och då) utan också nytillkomna, de nyaste kvistarna slokar och den tar inte upp särskilt mycket vatten.
Jag misstänker att det beror på brist på ljus, den står som sagt i norr, så är det någon som kan rekommendera en lämplig lampa för att ge den lite extrabelysning? Och är det nån som har ett annat förslag på vad som kan fattas den? Den fick citrusgödning i somras, men jag slutade med det när den inte längre krävde lika mycket vattning. Och den har haft något slags vita, ludna larver(?) på sig hela sommaren, som jag dock har lyckats hålla nere i antal, och som inte verkar ha påverkat den i negativ riktning tidigare.
Tacksam för all hjälp!
Hanna
|