Hej!
Jag har sedan några år tillbaka ett limeträd som jag drivit upp från frö. Det har med tiden blivit ganska stort, och nu när jag har flyttat har det slutligen hittat sin plats i ett stort ljust norrfönster där den kan få breda ut sig ordentligt. Det har växt av bara den i sommar och blivit över en meter högt, fått en mängd nya grenar och många stora blad. Nu börjar den dock se ledsen ut. De två senaste veckorna tappar den blad, inte bara gamla (som händer då och då) utan också nytillkomna, de nyaste kvistarna slokar och den tar inte upp särskilt mycket vatten.
Jag misstänker att det beror på brist på ljus, den står som sagt i norr, så är det någon som kan rekommendera en lämplig lampa för att ge den lite extrabelysning? Och är det nån som har ett annat förslag på vad som kan fattas den? Den fick citrusgödning i somras, men jag slutade med det när den inte längre krävde lika mycket vattning. Och den har haft något slags vita, ludna larver(?) på sig hela sommaren, som jag dock har lyckats hålla nere i antal, och som inte verkar ha påverkat den i negativ riktning tidigare.
Tacksam för all hjälp!
Hanna
Alexander-VG-zon3
28-09-2010, 18:58
i norrfönster kan det bli för kallt (bladen mot rutan), för mörkt. vilken lime är det ? är det en papeda lime ? så är det en tropiskcitrus som vill ha mycket ljus (extraljus) och värme åretrunt (även om dom tål ner till +1c och kanske tillfället lägre). att den inte dricker vatten är ett tecken på att den har ruttnat eller att det är kallt där den står.
ohyran du har fått på den (eller kanske har?) är nog bomullslöss, som citrusar lätt får när allt inte står rätt till. provadopinnar tar dessa.
mitt tips är att placera den i ett annat fönster (öst-väst eller söder). och sedan hänga över ett lysrör över den, eller två. kallvita lysrör passar bra har tänt ca 12-16timmar, egentligen är inte antalet timmar så viktigt för citrusar det är väl mer vad man har råd med som kvittar. upp till 18timmar funkar också.
Tack för tipset! jag upplever visserligen inte vardagsrummet som kallt, men det är ju klart, jag står ju inte närmast fönstret jämt. Är vitlysande lysrör de som liknar solljuset bäst generellt? Och trivs de bäst med så starkt ljus som möjligt, precis som att de vill ha så lång tid med ljus som möjligt?
Jag har ingen aning om vad det är för lime, förresten, jag tog kärnan från en frukt jag köpt i snabbköpet. Det ger blandat resultat :/, men just den här har varit fin länge och växt till sig bra, så det skulle vara trist om den gick och dog för mig.
Hanna
Alexander-VG-zon3
28-09-2010, 20:29
det som kan hända vid norrfönster är att rutan blir kall, och att sidan fryser. medan sidan mot rummet är varm. samma sak med rötterna. det gör att dom fäller bladen. sedan beror det ju på också hur bra isolerade fönster man har.
men jag hade ändå (om det går) försökt flytta den till ett ljusare fönster.
själv använder jag till mina plantor bland annat sylvania aquastar (som är ett bra lysrör som passar bra för växter och som har lång livstid), detta gör att mina plantor växer väldigt bra mitt i vintern och behåller bladen och trivs bra. jag har tänt ca 16-18timmar till mina. mina står i ett östfönster. och har 2st 38watss lysrör. det som är viktigt är att skaffa mycket ljus och rätt ljus inte hur långt det är tänt, alla har olika långtid. allt från 12 till 18 timmar funkar.
men vilket som som är kallvit brukar fungera.
Mina citrusar som står ute (oxå uppdrivna från en kärna från frukt i affären) fortfarande börjar oxå se lite ledsna ut...troligen pga hösten. Har du kollat om det är spinnkvalster? Då brukar bladen bli gula och missformade.
Lycka till med din planta!
Hej
Det är bra om man tänker att du tar Citrus till inne nu, för att under natten blir kalt som citrus tycker inte om .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
30-09-2010, 10:51
hur mycket kyla eller frost dom tål bero ju helt och hållet på sort och art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.