Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

16 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odlas forumansvariga, Lite allmänna frågor
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-10-2010, 14:54
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En moderator får givetvis också ge sig in i diskussioner, även heta sådana. Det är först när någon passerar givna gränser som h*n skall ingripa, exempelvis vid personpåhopp, lögner, förtal och vidrigt språk också kanske. Det brukar aldrig vara några problem, tycker någon att moderatorn går över gränsen finns det alltid möjlighet att klaga hos forumägarna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-10-2010, 15:00
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det verkar som det finns olika uppfattningar, om vad en moderator på ett internetforum är.

Så här skriver någon på Wikipedia:

"Moderator, diskussionsledare, den person i en debattpanel eller diskussionsgrupp som ska verka för en lugn och saklig diskussion.

Personen kan jämföras med en ordförande.

En moderator kan även vara en person på nätet med särskilda rättigheter i programvaran och med uppgift att hålla reda på nätbaserade forum (nyhetsgrupper, IRC-kanaler o.d).

Uppgiften utförs vanligtvis av ideella personer och är av administrativ karaktär. I vissa fall förekommer även granskning av vilka meddelanden som ska publiceras för allmänheten.

Syftet kan variera från att reducera volymen av inläggen till att filtrera bort stötande eller olagliga uttalanden.

Rätten att överklaga felbehandling är också ofta begränsad.
          "

En moderator är ju i mina ögon inte någon som styr upp vilka åsikter deltagarna på ett forum får ha, utan mer att administrera, så att det inte blir allt för rörigt.

Att inte liknande trådar startas stup i kvarten.
          Att flytta trådar, som hamnat fel.
          Att låsa trådar, som spårar ur.
          Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet etc, etc.

Det handlar ju inte om att ha "Odlas eget lilla SÄPO.

Jag har ingenting emot att det finns moderatorer. Tvärt om.

Men som ni ser i texten från Wikipedia, är det oftast på ideell basis. Dvs någon som utan betalning ställer upp och håller ordning.

Edit: Glömde: Det är givetvis alltid forumägarna, som har det yttersta ansvaret.

Redigerat av Red Top: 01-10-2010, 15:02

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-10-2010, 15:10
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 15:54) *
          En moderator får givetvis också ge sig in i diskussioner, även heta sådana. Det är först när någon passerar givna gränser som h*n skall ingripa, exempelvis vid personpåhopp, lögner, förtal och vidrigt språk också kanske. Det brukar aldrig vara några problem, tycker någon att moderatorn går över gränsen finns det alltid möjlighet att klaga hos forumägarna.

Jag undrar på en sak ang. en moderator (har inget emot det, men ingen från forumet!) Jo, det är så att hur kan en sådan person veta om en medlem tex. ljuger om något? hur går man till rätta med det? Språket går ju läsa och bedömma, men det som inte kommer fram i forumet och det ropas på bevisningar??
          Har du nån idee om det?
          Och sedan dom "givna gränserna", hur ska alla kunna veta det och att moderatorn inte bli partisk, utan att behåller sin neutralitet i sina bedömningar??? Jag undrar bara, inget annat. .. fuchian..
          PS. ang. mitt nickname axepterar jag inte det ni skriver. Ska ta itu med det när jag kommer hem, men jag är inte ute efter annat än att ändra det så att det inte bli så lätt att FELSKRIVA ....

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2010, 15:28
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Som sagt tycker jag inte att moderatorer ska ingripa för mycket. Tycker det är fånigt när folk har synpunkter på vad som är ot, hur långa inlägg man får skriva osv. Så hemskt att få sina inlägg nedkortade/förvrängda, finns det verkligen fora där det händer?! Då är det ju Stasi och då skulle inte jag trivas.

CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 16:00) *
          Att inte liknande trådar startas stup i kvarten. - Spelar roll?
          Att flytta trådar, som hamnat fel. - Om TS begär det.
          Att låsa trådar, som spårar ur. - Behövs nog inte mycket oftare än vad som är fallet här.
          Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet - Det är viktigt.

Det allra viktigaste är väl att folk får en varning om de är elaka, sen stängs de av. Jag tycker fortfarande att en liten knapp borde finnas vid varje inlägg som man kan klicka på för att rapportera hets mot folkgrupp, personangrepp eller liknande.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-10-2010, 15:43
          Länk hit: #205

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 16:00) *
          Att inte liknande trådar startas stup i kvarten. - Spelar roll? 1)
          Att flytta trådar, som hamnat fel. - Om TS begär det.2)
          Att låsa trådar, som spårar ur. - Behövs nog inte mycket oftare än vad som är fallet här. 3)
          Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet - Det är viktigt.

Mina punkter här ovan handlar inte bara om småprat.

1) Kan inte hjälpa att jag tycker det blir lite tokigt, när t ex samma pelargonfråga dyker upp för sjunde gången inom ngr veckor

2) När ovana forumdeltagare lägger in växtfrågor under t ex Support, och aldrig får ngt svar, skulle det nog vara bra om frågan hamnade på rätt ställe.

3) Ibland tar det väldigt lång tid innan något händer. Jag tycker det vore bra om en moderator tillfälligt kunde låsa trådar. Tills forumansvariga fått titta på det.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-10-2010, 15:48
          Länk hit: #206

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 16:28) *
          Som sagt tycker jag inte att moderatorer ska ingripa för mycket. Tycker det är fånigt när folk har synpunkter på vad som är ot, hur långa inlägg man får skriva osv. Så hemskt att få sina inlägg nedkortade/förvrängda, finns det verkligen fora där det händer?! Då är det ju Stasi och då skulle inte jag trivas.
          Det allra viktigaste är väl att folk får en varning om de är elaka, sen stängs de av. Jag tycker fortfarande att en liten knapp borde finnas vid varje inlägg som man kan klicka på för att rapportera hets mot folkgrupp, personangrepp eller liknande.

Det ska ju inte bli så att man har den moderatorn i häcken så fort man svarar på något. Ibland kan det bli långa inlägg om man skriver och berättar om något, det borde ju kunna finnas till. Jag förstår dig i den punkten.

Det som var galet och helt oacceptabelt i somras när jag slängdes ut utan en enda förklaring. En dag var datorn bara död. Vet vem som var bakom det och fy på henne.
          Det som är acceptabelt och nödvändigt och hör till god ton, är att först ge en varning och ta upp det på ett vettigt sätt.
          Om det ändå inte funkar, då meddelar man personen i fråga att då (datum o tid) kommer man stängas av.
          Är man så dum att man trots det bär sig illa åt, får man skylla sig själv.
          Man måste ge medlemmen info och inte går över huvudet på vederbörande. Mycket dålig stil av Adm. att göra så.
          Då ska de tåla i sin tur att man blir pissförbannad, detta är ju ingen kreaturs auktion.
          Just denna nonchalanta sätt kan man flyga i taket och tro att de inte är seriösa. ... fuchian....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-10-2010, 15:50
          Länk hit: #207

Gäster

En moderator skall väl enbart se till att forumets regler följs och det är väl ägarna som bestämmer regelverket (och lagstiftningen)

Har inget med olika åsikter att göra...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-10-2010, 15:50
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

att datorn är död är nog inte odlas fel...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 01-10-2010, 15:52
          Länk hit: #209

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

11 sidor tråd men ingen som helst reaktion från någon ansvarig.

Speglar problemet ganska väl tycker jag.

Redigerat av AndersKbg: 01-10-2010, 15:54

Citera
          andersen
          Inlägg 01-10-2010, 15:59
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 16:52) *

Speglar problemet gansla väl tycker jag.

Ja så är det och har alltid varit, vet dom som har levererat mail efter mail, till forumsägarna utan något svar, själv har jag väl skickat ett par stycken men aldrig hört något ifrån dom. Det här forumet är lämnat vind för våg.Man kan gå in och se hur många gånger forumsägarna har skrivit på forumet,det är inte många gånger och när dom har visas sig här har det handlat om teknisk information ang forumet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-10-2010, 16:00
          Länk hit: #211

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja en sak är klar. Den som lyckats bli avsängd från Odla har verkligen passerat anständighetens gräns med råge.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-10-2010, 16:33
          Länk hit: #212

Medlem

CITAT (skogstroll @ 01-10-2010, 16:50) *
          att datorn är död är nog inte odlas fel...

Skogstroll,

Nu missuppfattade du, eller jag slarvade, men skit samma. Det jag menar är att helt utan förvarning är man uteblåst och kommer inte in i forumet ---- det menar jag att datorn var död.
          Man är totalt ovetande vad som har hänt och när jag ringde till Odla, så får man svaret att de har spärrat mitt inträde till forumet, inga förklaringar ges.
          Då far man ändå upp till taknocken, när det handskas på detta sätt, vilket jag också framförde åt dom.

Det är inte god ton från en stor firma, har det nu begåtts ett enda fel och jag drabbades av det, kan jag bortse det som en "olyckshändelse i arbetet". Har inte hört el. talat med andra om det mer än Silos och hon berättade hur hon blev behandlad, men det är en annan historia.
          Förstår du mig nu? annars fråga på bara, men har lite att styra omkring här hemma, men låter datorn stå på ett tag till. ... fuchian .....

CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 16:52) *

Speglar problemet ganska väl tycker jag.

Det har jag också upplevt, inga svar, eller något som inte ens är aktuellt längre.
          Vad menar du med 11 sidor tråd? vilken reaktion väntar du på? ..fuchian....

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-10-2010, 16:36
          Länk hit: #213

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 16:28) *

tummenupp.gif Bra skrivet!

Tyvärr så är den här tråden , liksom de tidigare vi haft i samma ämne, helt meningslös. Så länge forumansvariga visar minimalt intresse för vad som sker på forumet så kommer inget att förändras och inget att bli bättre... Det är tråkigt att behöva säga det, men tyvärr alldeles sant: Vad vi säger i denna tråden spelar i princip ingen roll, så länge forumansvariga inte helt förändrar sin inställning till forumet, vilket jag finner tämligen osannolikt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-10-2010, 16:53
          Länk hit: #214

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (fuchian @ 30-09-2010, 13:26) *
          Ni bägge har mycket bra ideer, ta det lugnare. Jag menar då alla, ingen särbehandling på mig, även att jag lyssnar som bäst när det kommer i mjukare ton. Där är bråktråden en annan sak, har gillat den.

Jag reser bort på lördag (med el. utan infuenssa) och kommer att vara borta troligen 1 vecka, beroende hur vår hund mår. den damen är på sitt 15;e år och det är bara en tidsfråga, men vi har goda vänner som även tar det om det skulle bli att hon blir sämre.
          Ni kan starta på nytt och sedan kan man se var jag skulle platsa, jag är lyhörd. Men ta nu inte detta så att jag vill hänga kvar med tvång, det gör jag inte så länge jag är kund hos Odla. de har haft de bästa sändningarna av växter, det tackar jag dem för. Hadde provat 2 olika innan och förlorade både mina pengar och förtroendet till dem. OBS; gillar inte politik, håller mig undan. Dax för en Alvedon till. ....fuchian....

Ett tips! Ta hela asken med papper å allt! Så slipper vi dej, fast du kommer att skapa ett tomrum!? innocent.gif

--------------------

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 01-10-2010, 17:04
          Länk hit: #215

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 17:53) *
          Ett tips! Ta hela asken med papper å allt! Så slipper vi dej, fast du kommer att skapa ett tomrum!? innocent.gif

Tycker du själv att det där var ett bra inlägg?

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-10-2010, 17:09
          Länk hit: #216

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 15:54) *

På samtliga forum jag läser i är moderatorer med o diskuterar i trådar utan problem. Det borde fungera även här. Tror Aqvakul hade klarat det galanat.

CITAT (fuchian @ 01-10-2010, 16:48) *
          ....
          Det som var galet och helt oacceptabelt i somras när jag slängdes ut utan en enda förklaring. En dag var datorn bara död. Vet vem som var bakom det och fy på henne.
          ....

Fast hade jag åkt ut på det sättet så hade jag nog rannskakat mig själv ordentligt och funnit vad som var fel.
          Menar det är ju inte personligt att en okänd "moderator" slänger ut mig från ett forum. Då har jag gjort ngt helt mot reglerna. Jag hade skämts lite dessutom o bett om ursäkt.

Redigerat av xlxl67: 01-10-2010, 17:11

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-10-2010, 17:11
          Länk hit: #217

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 18:04) *
          Tycker du själv att det där var ett bra inlägg?

tummenupp.gif Japp och smart sagt t.o.m! Vad hon käkar är nog värre än alvedon!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2010, 17:20
          Länk hit: #218

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Admin har ju tidigare sagt ifrån att de inte vill ha någon moderator på forumet. Det lär vi även fortsättningsvis få finna oss i och diskussionen är därför rätt meningslös. Vanligtvis är vi väl rätt bra på att hålla ordning på varandra men när någon inte lyssnar och tar till sig kritiken så uppstår såna problem vi haft sedan några månader tillbaka.

Blir någon avstängd så finns det fog för det och man behöver nog inte sitta och undra över orsaken. Undrar man ändå så är ju svaret... ett olämpligt uppförande! Troll blir inte varnade innan de stängs av!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-10-2010, 17:30
          Länk hit: #219

Medlem

Jag skulle nog överleva en avstängning hur enkelt som helst. Jag promenerar vidare bara men antagligen så skulle jag inte komma tillbaks för att försöka bevisa nåt!!!
          Min innersta stolthet skulle nog få en törn men jag har ju mer än Odla att leva för.
          Jag måste tillägga att mitt mjuka hjärta lider med f, så är det för jag tror att hon inte är riktigt frisk! Sjuka och gammla personer berör mej. Kanske borde man låta hon va!?

--------------------

Citera
          Suz
          Inlägg 01-10-2010, 17:30
          Länk hit: #220

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Inte heller jag förstår varför en del är så rädda för en moderator och lite uppstyrning.

Jag är medlem i ett antal forum där modereringen fungerar alldeles ypperligt.
          I många fall är moderatorerna med i diskussionerna och det handlar inte alls om att alla ska tycka som dem.
          Tror att det är lite krav på en moderator också att inte följa med strömmen eller låta sina egna värderingar färga arbetet.

Det är säkerligen inget lätt jobb men det fungerar på andra forum så varför skulle det inte fungera här??
          Tvärtom känner jag mig trygg på dessa andra forum…..postar jag ett inlägg fel får jag ett litet svar att nu blev det fel vi lägger det här i stället.

Tar jag upp någonting som redan tagits upp säger moderatorn till att tråden redan finns och ger mig en hänvisning till den tråden.

Blir diskussionerna heta låses tråden och städas upp innan vi får fortsätta.

Behövs det får man tillsägelser och till slut kortare eller längre avstängningar, beroende på vad/hur man betett sig eller och har sagt/skrivit.

Lite exempel på olika regler (kopierat från ett annat forum) Och dessa hålls stenhårt kan jag säga på just det forumet!!

Rubriken ska visa vad diskussionstråden handlar om
          Är ditt inlägg huvudsakligen en fråga skall rubriken sluta med ett frågetecken.

Inlägg ska hålla sig i närheten av ämnet för gällande forum
          Var noga med att posta ditt inlägg i rätt forum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Om du är osäker på vilket forum som passar bäst kan du kontakta en moderator innan. Ifall det finns flera forum som passar för ditt inlägg väljer du det forum som du tycker är lämpligast.

Håll er till ämnet i tråden
          Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.

Korspostning är förbjudet
          Att korsposta, det vill säga att posta samma inlägg i flera olika trådar, eller skapa samma tråd i flera forum, är inte tillåtet.

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall avstängning.
          En varning plockas bort efter 12 månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
          Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
          Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

Att använda nedsättande uttryck i debatten framställer möjligen skribenten som en sämre debattör, men är tillåtet. Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning

Med mera med mera…

--------------------
          Zon II

Citera

16 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 08:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon