| |
|
  |
Odlas forumansvariga, Lite allmänna frågor |
|
|
|
Gunilla T
|
30-09-2010, 09:47
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 10:05)  den erfarenhet jag har av forum är att man helt enkelt ignorerar de inlägg man inte tycker om. om ett sk troll är i farten så är det inte så skoj att fortsätta då. alltså trollet tycker inte det. jag är inte alls säker på att fuchian är ett troll, han/hon kan lika gärna bara vara sån som människa. då väljer man om man vill umgås eller ej. sen det här med att hoppa av ett forum eller ej, ett forum står aldrig still, medlemmar kommer och går, odlas forum går inte under för att 10 pers hoppar av, det kommer 10 nya direkt. visst kan man tycka att det var bättre förr - det tycker jag om nästan allt - men jag tror knappast att de medlemmar som inte är inne på odla numera har fuchian som sin huvudorsak till att inte vistas här.
däremot kärringmobben kan nog skrämma skiten ur många. Att ignorera ja..som jag uppfattar det är det vad de flesta försökt göra här men provokationerna trappas upp tills någon inte orkar hålla tyst och så är det igång igen. Som jag ser det är det en person som totalt dominerat forumet under sommaren/hösten och mönstret börjar bli ganska tydligt. Och visst, forummedlemmar kommer och går, så är det men här är det fler som går än som kommer. Håller med dig om att det inte är ett troll i den betydelsen som vi vanligen lägger in i ordet men det spelar ingen roll eftersom det är totalt omöjligt att kommunicera. Finns ingen "kärringmobb" här men många som vill att Odla blir det forum som det var tidigare. Trots alla tuffa debatter så finns det ett accepterat osynligt regelverk som fungerat men inte gör det längre.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 09:46)  Om f retar upp 10-20 personer med sina påhopp och dessa 10-20 personer talar om vad de tycker om henne, kan man då kalla dessa för en mobb? Som man bäddar får man ligga. Hon har ett mycket enkelt sätt att slippa "mobben", det är bara att dra. Hon har skrutit vitt och brett om alla sina bekanta och vänner, varför klänga sig fast vid Odla då? Enligt min mening är svaret enkelt, hon är här för jävlas. GOSSEN RUDA, Du har för enkla lösningar och åsikter, tyvärr. Jag är inte här för att jävlas men kan uppfattas så. Svårigheten ligger i den skrivna texten som ger en annan bild av en person än att möta mig och sätta sig och snacka. Det är jag mer van vid. Att jag har berättat om mig, så hur i härrans namn kan jag göra mitt privata liv till något annat? då ljuger jag ju!!!! Har man haft/har ett liv som jag har, så låt mig ha mitt. Jag har inte anmärkt till någon om att de kanske jävlas, brer på, eller annat, det hör inte till mitt sätt att vara. ALLA ÄR OLIKA även på ODLA! .fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
30-09-2010, 09:55
|
Gäster

|
CITAT (fuchian @ 30-09-2010, 10:37)  Jag håller med dig med sakfrågan, man ska inte jaga EN människa! Det som "jagarna" inte tänker på att de kan orsaka genom sitt agerande en STOR SKADA för den som blir jagad, kan flippa ut, eller till slut bli så arg att h"n orsakar omedveten skada på andra håll. Nu plockar jag ut ett argument ur det hela men titta på denhär meningen. Total ansvarsbefrielse!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:52)  Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här. Stort tack, för att du inte citerade henne!
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Det där med att ignorera dum-trådar tror jag kan vara en idé om det hände sällan, men nu förekommer det ju faktiskt både här och där, varje dag, minut och i många trådar man inte ens trodde de skulle förekomma i. Det slutar väl med att man helt ska undvika Småprat?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:05
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:52)  Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här. hur är du egentligen? Jag försvarar mig inte, punk slut! nästa; - jag är med i de trådar som jag får gensvar, annat hoppar jag över. PROBLEMET ÄR ATT MEDLEMMARNA ÄR ALLA OLIKA MED OLIKA ÅSIKTER OCH SÅ FÅ DET VARA!!!!! har nog inte sagt vad jag ogillar hos dig, men låter dig vara. ..fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
F. Det enda gensvar du får är när andra medlemmar är förbannade på det du skriver. De flesta försöker dock ignorera din svada och alla påhopp. Så gör jag men just nu känner jag för att bita tillbaka.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gunilla T @ 30-09-2010, 10:47)  Att ignorera ja..som jag uppfattar det är det vad de flesta försökt göra här men provokationerna trappas upp tills någon inte orkar hålla tyst och så är det igång igen. Som jag ser det är det en person som totalt dominerat forumet under sommaren/hösten och mönstret börjar bli ganska tydligt.
Och visst, forummedlemmar kommer och går, så är det men här är det fler som går än som kommer.
Håller med dig om att det inte är ett troll i den betydelsen som vi vanligen lägger in i ordet men det spelar ingen roll eftersom det är totalt omöjligt att kommunicera.
Finns ingen "kärringmobb" här men många som vill att Odla blir det forum som det var tidigare. Trots alla tuffa debatter så finns det ett accepterat osynligt regelverk som fungerat men inte gör det längre. nä, jag tycker inte att fuchian ignoreras, det är liksom inte så att bägaren är full och så rinner den över - de grova påhoppen kommer lite hipp som happ, det har på något konstigt sätt blivit legitimt att ge sig på henne/honom. visst finns det en mobb, sen kanske jag inte skulle skrivit kärring, en del tar det som fult, ber om ursäkt. jag ser också att det osynliga regelverket försvunnit men förmodligen inte alls på samma sätt som du ser det, jag ser att det har blivit helt ok här inne att önska livet av folk. forumet är det vi gör det till, fuchian bidrar, jag gör det och alla andra också.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:19
|

Medlem

|
ja vilka sköna naturmänniskor vi är...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:19
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 30-09-2010, 10:31)  Men herkules. Du får det att låta som om jag hoppar på nya medlemmar och mobbar bort dem.  Hann du läsa AnnicaJ´s tråd innan vissa inlägg försvann? Annica har inte varit här på ett tag så hon kunde inte känna till Tottes matte/fuchian-historien. Hon mår väldigt dåligt och sökte sig hit i sin desperation i hopp om några vänliga ord. Det första som händer är att fuchian hoppar på henne och mobbar henne på ett fruktansvärt elakt sätt. Varför försvarar du inte Annica mot mobbning, bara fuchian? Jag hatar mobbning och kan och vill inte hålla tyst när jag bevittnar den. Hittils har jag försökt att ignorera fuckian så gott det går, men när hon skrev som hon gjorde i den tråden rann det över och jag pm:ade admin. Jag kan inte begripa sådan ondska, hur kan man trycka ner någon ytterligare som mår så dåligt? Och hur kan du försvara hennes beteende? Tycker du inte att Annica har rätt till den lilla tröst hon möjligen kan få här? Är yttrandefriheten värd så mycket att hänsyn och medmänsklighet får stå tillbaka? Det tycker inte jag, jag tycker att yttrandefriheten medför ett ansvar. Bara för att här inte finns några aktiva moderatorer kan vuxna människor få säga precis vad de vill till varandra och såra varandra så mycket det bara går? Jag önskar att Aqvakul kunde få en riktig moderators befogenheter (om han vill själv). När man läser på andra forum är det fånigt hur mycket diskussionerna styrs upp, trådar flyttas och liknande. Det är inte så jag skulle vilja ha det på odla. Men ren och skär ondska, bara med syftet att såra och mobba bort folk, tycker inte jag borde få fortgå. Göran har inte läst mitt pm än. Jag skulle också vilja ha en förklaring till att vissa inlägg bara försvann, det var ju bra men nu ser tråden helt konstig ut för dem som inte läste den i början. Anma börjar prata om ett sidospår som inte längre finns, folk kan ju tro att hon hallucinerar. Är det för mycket begärt att den som tar bort inlägg skriver en liten kommentar om detta? ja myo, jag hann läsa annicas tråd och hade ingen tagit någon notis om vad fuchian skrev så hade tråden kunnat fortsätta precis som den var tänkt. men istället ska hon grävas ner och det ena med det tredje, helt plötsligt så kastade sig ett flertal personer på henne, rätt läbbigt om du frågar mig. jag säger inte att jag tycker att det fuchian skriver är rätt eller bra, men bara för att en beter sig som en idiot så behöver ju inte 10 andra också göra det. jag pm:ade admin bland annat men förmodligen inte alls på samma grunder som ni andra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
CITAT (skogstroll @ 30-09-2010, 11:19)  ja vilka sköna naturmänniskor vi är... Ja man blir riktigt imponerad, riktiga psykologer är vi!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Det skrivna ordet kan vara svårt att förstå eftersom det inte finns så många variationer som det gör irl.
Om jag kliver in på en tillställning och klart och tydligt märker/hör/förstår (vilket de flesta fakstisk gör som har lite kännedom om andra människor) att jag inte är välkommen, att alla vänder ryggen till mig eller snäser. Då har jag faktiskt så mycket stolthet att jag går därifrån!
Om mina vänner sitter och fikar och jag kommer in och de ber mig dra, säger att jag inte är välkommen, då skulle jag må väldigt dåligt av att sätta mig ner och låtsas som inget hänt eller försöka få dem att ändra sin uppfattning. Jag skulle avlägsna mig helt klart!
När barn leker med varandra och blir utestängda från någon av kamraterna , har jag sällan sällan varit med om att barnet tjatar om att få gå hem till just den dumma kamraten där den blir mottagen med hugg och slag och glåpord! ”Jag vill jag vill leka med den där ungen som slår mig mamma!! Kan du inte tvinga h*n att slå mig lite till!” Och OM det händer ligger problemet på ett mycket djupare plan som bör/ska utredas!
Om jag nu anser mig gjort ALLT som står i min makt för att bli accepterad men ändå inte lyckats med det skulle jag välja andra vänner/forum mm. Känner jag mig inte välkommen skulle jag inte tränga mig på.
Att självmant söka upp och tvinga sig på de som plågar en och får en att må dåligt tyder på en väldigt låg självkänsla där det förmodligen finns andra problem i botten!
Men det är jag…..hur gör ni andra?
För övrigt anser jag det vara väldigt väldigt respektlöst att hoppa på oskyldiga helt främmande människor, framförallt de som mår dåligt redan! Och ja det var Annicas tråd som fick igång mig! Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste kommentaren till henne! Och även påhoppet på Malcolm som ändå stått väldigt mycket på F sida och försvarat henne! Att be om ursäkt var stort men taggen finns kvar och det ska mycket till innan man vågar lita på en sådan person igen. Jag tycker det är obehagligt med människor som i ena stunden är trevliga för att i nästa sekund hugga helt utan anledning!
Edit, en del stavfel...hittar säkert flera...
Redigerat av Suz: 30-09-2010, 10:34
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Det måste väl vara ett tydligt tecken på att nånting är fel eller att en person mår väldigt dåligt!?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:34
|

Medlem

|
CITAT (fuchian @ 30-09-2010, 10:37)  /.../ Tona ner mig till en viss nivå är jag villig att göra/.../ det låter väl som en alldeles utmärkt idé kan jag tycka
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 10:19)  ja myo, jag hann läsa annicas tråd och hade ingen tagit någon notis om vad fuchian skrev så hade tråden kunnat fortsätta precis som den var tänkt. men istället ska hon grävas ner och det ena med det tredje, helt plötsligt så kastade sig ett flertal personer på henne, rätt läbbigt om du frågar mig. jag säger inte att jag tycker att det fuchian skriver är rätt eller bra, men bara för att en beter sig som en idiot så behöver ju inte 10 andra också göra det. jag pm:ade admin bland annat men förmodligen inte alls på samma grunder som ni andra. Det var endast ett tillägg av mig då och hade inte ens vetskap om vad det handlade om. Hade jag fått vara i fred och läst hennes berättelse, hade jag inte ens svarat för jag var inte i form att ta del av andras beskymmer, utan klara mig själv ur från de andra. Olyckligt, men sant. ..fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 11:19)  ja myo, jag hann läsa annicas tråd och hade ingen tagit någon notis om vad fuchian skrev så hade tråden kunnat fortsätta precis som den var tänkt... Det tror jag inte. Annicas första reaktion var "nehej, får man inte skriva om sig själv, förlåt, det ska inte hända igen". Jag fick en känsla av att hon blev riktigt sårad av påhoppet. Hon kunde ju som sagt inte ignorera fuchian för att hon inte visste om henne. Så jag tror att det som skulle ha hänt är att Annica hade blivit ännu ledsnare och lämnat odla för gott, vilket jag tycker hade varit en stor förlust, därav min starka reaktion.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Och för att knyta ihop det… Här skulle en admin behöva göra lite nytta anser jag. Ska det rensas så som det gjorts i Annicas tråd ska det rensas på flera ställen! Det ska inte duttas lite bara för att någon ångrat ett inlägg. Inlägg ska raderas på vettiga grunder!
Och bör man som enskild medlem kunna be att få inlägg bortraderade helt?? Kan jag höra av mig till de ansvariga för Odla och be dem plocka bort mina inlägg lite här och lite där utan vettiga grunder eller en förklaring i tråden??
Nu ska jag ta en kopp kaffe och sätta mig på händerna igen en stund känner jag!!!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 10:42
|

Medlem

|
ska kaffet dricka sig självt då?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|