Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på fågelmatblandning inför vintern
          Olle A
          Inlägg 11-10-2010, 18:39
          Länk hit: #41

Gäster

Här måste det vara massor! Tyvärr har jag inte varit hemma i dagsljus särskilt mycket sedan jag började mata, men solrosfrön och talgbollar (jag har bara små än) brukar vara slut när jag kommer hem på kvällarna.

Olle

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-11-2010, 19:18
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vi köper säckar/storpack på granngården. Jordnötter, hampfrön och solrosfrön. Det går åt mest av jordnötter. Vi blandar inte sorterna när vi fyller på automaterna. Tack för alla tips förresten.

Jag har för mig att det finns en firma (e-handel, postorder) som säljer fröautomater med "galler" (en "gallerkåpa" runt automaten, som enbart småfåglarna kan flyga igenom. Jag kan inte dra mig till minnes vad firman heter, är det någon som vet?

En annan sak. Vi har haft åtta domherrar i lönnen sedan en tid tillbaka (vi tycker så mycket om domherrar). I lördags fyllde vi så på femtioelva automater och hängde här och där. Och vips var domherrarna borta, en tillfällighet? Eller trivs de inte med andra kompisar? Skäms lite, min okunskap, men vill kasta ut frågan.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Olle A
          Inlägg 22-11-2010, 21:23
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (smuleborg @ 22-11-2010, 19:18) *
          Jag har för mig att det finns en firma (e-handel, postorder) som säljer fröautomater med "galler" (en "gallerkåpa" runt automaten, som enbart småfåglarna kan flyga igenom. Jag kan inte dra mig till minnes vad firman heter, är det någon som vet?

http://www.vivara.se/ hittar du flera varianter på skyddsburar för fågelmat.

Olle

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-11-2010, 21:29
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Olle A @ 22-11-2010, 21:23) *
          http://www.vivara.se/ hittar du flera varianter på skyddsburar för fågelmat.

Olle

Tusen tack Olle. Jag har klurat hela hösten, men inte kommit på, och nu när jag ser det... Tack.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-11-2010, 21:32
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Finns det nät mot nötveckor också? Jag har drabbats av ett par här i stan. De tömmer en fröautomat på några timmar. Det mesta slängs på marken, där skatjävlarna äter dem, de finaste göms på olika ställen. Mesarna måste skynda på om de skall få något. Jag har slutat mata nu. Måste hitta på något annat sätt, funderar på att blanda med smält cocosfett och lägga i krukor som jag hänger upp i träden.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          snöstorm
          Inlägg 22-11-2010, 23:01
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 26 425

Jag testade för ett tag sen att göra egen fågelmat. Jag smälte kokosfett, la i äpplebitar, russin och jordnötter och lät det stelna, och det var väldigt uppskattat bland fåglarna. Hällde hela massan i en bigpack kartong, men den gick inte att hänga upp, utan att plasten sprack, så jag har än inte hittat någon smart lösning hur jag lätt ska hänga ut hela massan.
          När massan var halvhård, knådade jag några bollar som jag klämde in i talgbollshållaren, resten av mass-blocket snurrade jag fast på trädet. Men nackdelen med att snurra fast den, var att dom stora fåglarna kom åt, och att kokosblocket lätt ramlade ner, ju smalare det blev...
          Några tips? Annars får det bli till och knåda bollar....eller hälla allt i en långpanna, och skära bitar och lägga dem i talgbollshållaren.
          Den hemmagjorda maten var iallfall väldigt uppskattad.

Citera
          Bettis
          Inlägg 23-11-2010, 09:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Men de större fåglarna ska väl också ha mat g.gif jag gör ingen skillnad på fåglar och fåglar!! nötväckan skvätter ut en massa även här men då är de små och stora fåglarna (mest skator) där och äter upp det, trampar även sönder äpplen till dom på backen, hackspetten sätter i sig en hel talgboll fort som tusan, men han är väl hungrig.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 23-11-2010, 09:40
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Skator, kråkor och kajor uppskattar blötlagd hund- eller kattmat väldigt mycket, extra mycket om man häller lite matolja över blandningen. De tycker det är så gott så de till och med lämnar jordnötter och talgbollar ifred.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-11-2010, 09:47
          Länk hit: #49

Medlem

Jag accepterar kråkfåglarnas existens, oftast, men matar dem inte. Inte heller otacksamma egotrippade nötväckor. biggrin.gif

--------------------

Citera
          snöstorm
          Inlägg 23-11-2010, 10:32
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 26 425

CITAT (Bettis @ 23-11-2010, 09:01) *
          Men de större fåglarna ska väl också ha mat g.gif jag gör ingen skillnad på fåglar och fåglar!! nötväckan skvätter ut en massa även här men då är de små och stora fåglarna (mest skator) där och äter upp det, trampar även sönder äpplen till dom på backen, hackspetten sätter i sig en hel talgboll fort som tusan, men han är väl hungrig.

självklart ska även de större fåglarna ha mat.... och dom får gärna äta av kokosfett- blandningen, kanske missförstods..., men måste hitta en bra lösning att hänga upp det på, så att inte blocket ramlar i backen och snöar över...

Citera
          Bettis
          Inlägg 23-11-2010, 11:25
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (snöstorm @ 23-11-2010, 10:32) *
          självklart ska även de större fåglarna ha mat.... och dom får gärna äta av kokosfett- blandningen, kanske missförstods..., men måste hitta en bra lösning att hänga upp det på, så att inte blocket ramlar i backen och snöar över...

Kan du inte "klä in" det i en bit kycklingnät? då ramlar det ju inte ner så mycket och du kan lätt trä i ett snöre och knyta det i en gren eller så.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 23-11-2010, 21:50
          Länk hit: #52

Gäster

Vi serverar då o då plättar (det sörlänningar kallar tunnpannkakor), bröd och matrester åt skator och kråkor ... de kommer blixtsnabbt och hämtar.
          De små får solrosfrön, nötkärnor, smör och talg.

Citera
          Carl
          Inlägg 25-11-2010, 15:28
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Lite OT Plättar i mina öron är små pannkakor (tunna). Tjocka pannkakor är ugnspannkaka

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-11-2010, 18:41
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Tror jag rabblar detta varje år när frågan dyker upp, men jag har sett i en trädgård där de ville ha maten ifred från stora fåglar att de satt ihop kompostgaller till en bur (inkl.lock) och hängde matarna innuti. Småpippisarna kunde flyga in och äta i lugn och ro. Denna stog på marken, kan man säkert få högre upp om man orkar!

Var hittar man 15 kg hampfrö/nötter för 300 kr? Vill ha!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 25-11-2010, 18:48
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2010, 09:47) *
          Jag accepterar kråkfåglarnas existens, oftast, men matar dem inte. Inte heller otacksamma egotrippade nötväckor. biggrin.gif

Du låter faktiskt som jägare som vill bestämma över vilka ska få existera.
          Hoppas du inser naturens skönhet med tiden och lär dig uppskatta det som är fint.

CITAT (netha @ 23-11-2010, 21:50) *
          Vi serverar då o då plättar (det sörlänningar kallar tunnpannkakor), bröd och matrester åt skator och kråkor ... de kommer blixtsnabbt och hämtar.
          De små får solrosfrön, nötkärnor, smör och talg.

Så ska det låta.
          Jag skulle gärna vara fågel hos dig! yes.gif

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 25-11-2010, 19:21
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Idag hittade jag en blandning av frukt och insekter (bl.a. mjölmask), jag antar att man måste "gjuta in" det i fett för att kunna mata?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 25-11-2010, 19:36
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Wilmer @ 25-11-2010, 18:41) *
          Tror jag rabblar detta varje år när frågan dyker upp, men jag har sett i en trädgård där de ville ha maten ifred från stora fåglar att de satt ihop kompostgaller till en bur (inkl.lock) och hängde matarna innuti. Småpippisarna kunde flyga in och äta i lugn och ro. Denna stog på marken, kan man säkert få högre upp om man orkar!

Var hittar man 15 kg hampfrö/nötter för 300 kr? Vill ha!!

Kanske inte så vackert, men vilket bra tips! Skyddar också de små liven att, i alla fall i ätandets stund, bli kattmat. På backen lever fåglarna ett osäkert liv om man har katt, därför hänger vi fröautomater så högt det bara går.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-11-2010, 21:44
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 25-11-2010, 18:48) *
          Hoppas du inser naturens skönhet med tiden och lär dig uppskatta det som är fint.

Och du överdriver som vanligt och lägger till egna tolkningar.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 26-11-2010, 22:33
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (sparvuggla @ 25-11-2010, 18:48) *
          Så ska det låta.
          Jag skulle gärna vara fågel hos dig! yes.gif

smile.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 03-12-2010, 19:57
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Beställde 5 kg talg hos min handlare för 85 kr. Gissa om det varit populärt nu när temperaturen har krupit ner mot - 15.
          Här i min trädgård är alla välkomna att äta av det som finns. I morse var det stort kalas för skator och kajor på alla pizzaresterna som blev över efter after work i torsdags. Kattmat är väldigt populärt och finns ofta på menyn då min kräsna kisse bara äter nyöppnat. Jordnötter, müsli, solrosfrön, havre, hampfrön och talgbollar finns alltid. Och sist men inte minst, vatten.

Bifogad fil  P1230880.jpg ( 212.63k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  PC310815.jpg ( 258.61k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  P2280834.jpg ( 350.23k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  P1010469.jpg ( 418.36k ) Antal nedladdningar: 40

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 05:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon