Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gemensam värdegrund i Sverige, Hur borde den se ut?
          andersen
          Inlägg 02-10-2010, 06:45
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 07:39) *
          Undrar varför det finns fartkameror egentligen. Vi har ju lagar... whist.gif

Det är bara att hoppas, att det blir lag på att alla bilar skall ha GPS och ett autogiro kopplat till föraren av bilen, vid hastighetsöverträdelse så kommer det att dras pengar automatiskt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 06:47
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 07:39) *
          Undrar varför det finns fartkameror egentligen. Vi har ju lagar... whist.gif

Men snälla nån, det är väl ändå uppenbart ? För att kunna kolla vilka som gör fel .

Tycker du att vi ska skippa polisen m fl instanser också ? Och i stället ha en " pöbel/mobb " som , med hjälp av den svenska " värdegrunden " , skipar egen rättvisa ?

Är det ett sådant samhälle du förespråkar ? Har inte fått kläm på än var du egentligen står eftersom du inte vill svara på de frågorna . Det gör mig ännu mer misstänksam att du står för något som du öppet inte vill redovisa .

Menar du med en svensk " värdegrund " verkligen en svensk " värdegrund " ? En där en mobb bestämmer vad som är rätt eller inte i vårt " svenska " samhälle ?

CITAT (andersen @ 02-10-2010, 07:45) *
          Det är bara att hoppas, att det blir lag på att alla bilar skall ha GPS och ett autogiro kopplat till föraren av bilen, vid hastighetsöverträdelse så kommer det att dras pengar automatiskt.

Den var bra !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 07:02
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (mamamaggan @ 02-10-2010, 07:47) *
          Men snälla nån, det är väl ändå uppenbart ? För att kunna kolla vilka som gör fel .

Tycker du att vi ska skippa polisen m fl instanser också ? Och i stället ha en " pöbel/mobb " som , med hjälp av den svenska " värdegrunden " , skipar egen rättvisa ?

Är det ett sådant samhälle du förespråkar ? Har inte fått kläm på än var du egentligen står eftersom du inte vill svara på de frågorna . Det gör mig ännu mer misstänksam att du står för något som du öppet inte vill redovisa .

Menar du med en svensk " värdegrund " verkligen en svensk " värdegrund " ? En där en mobb bestämmer vad som är rätt eller inte i vårt " svenska " samhälle ?

Tja det senare har väl redan hänt. När man kan köpa fartkameravarnare i vanliga affärer och de till och med har med dom i reklamblad. När människor öppet köper sådana prylar och talar om det för vänner och bekanta. Det finns också tjänster på nätet där man kan betala för att få en varning när polisen skall ha hastighetskontroller. Är det då en mobb som bestämmer vad som är rätt eller fel i samhället eller har majoriteten en annan värdegrund än du och jag?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2010, 07:05
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det finns alltför många människor i snabba bilar som tycker att de är så bra bilförare att det är en bagatell om de kör för fort...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 07:06
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 08:02) *
          Tja det senare har väl redan hänt. När man kan köpa fartkameravarnare i vanliga affärer och de till och med har med dom i reklamblad. När människor öppet köper sådana prylar och talar om det för vänner och bekanta. Det finns också tjänster på nätet där man kan betala för att få en varning när polisen skall ha hastighetskontroller. Är det då en mobb som bestämmer vad som är rätt eller fel i samhället eller har majoriteten en annan värdegrund än du och jag?

Du undviker fortfarande att svara på frågan vad du egentligen står för och därmed så anser jag det bekräftat att du står för det som jag inte gillar , främlingsfientlighet .

Så fick vi det utrett !!!!

Redigerat av mamamaggan: 02-10-2010, 07:06

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-10-2010, 09:13
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (CillaM @ 01-10-2010, 19:37) *
          Det verkar som om alla ska bli tystade av rädsla för att få säga sin åsikt, oavsett om det är SD eller andra svenskar med egna tankar och idéer. Ska vi ha ett samhälle där människor blir tystade av rädsla för att bli stämplade som rasister och Sverigedemokrater plötsligt? Vi har en demokrati i Sverige, men vi har också värderingar som är grundade på lång tid av tradition, både som "ursvensk" och som nysvensk. Sättet att tysta folk med slängar av hot förtäckta med gliringar har väl dock ingen tradition som tur är. Dock kommer just detta sätt upp till ytan så fort människor ifrågasätter något.

Och just detta förtäckta hot, eller antydan mot personen/er som vill diskutera något, är ett hot mot demokratin! Och ett hot mot ett land och dess invånare, och deras demokratiska rätt. Vi måste ventilera, diskutera våra tankar! Annars har vi just ett nytt samhälle med terror, typ Nazityskland eller gamla Sovjet. Och det vill vi inte ha. Eller hur? Ventilera, diskutera, ifrågasätt, och få trollen ut i ljuset så att alla kan se dom! Men anklaga inte någon för att vara rasist bara för att denna person vill diskutera!

Självklart ska alla människor ha rätt att uttala vad de tycker. Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext.

Inget ovanligt iofs, det har varit likadant tidigare i "hälso"trådar. Det framskymtar en försåtlighet i hennes frågor, även om det inte är medvetet. Hon uttrycker ytterst sällan vad hon själv tycker, utan kommer med inlindade frågeställningar, oavsett ämne.

Det bäddar för missförstånd.

En rak debatt om invandring handlar inte om värdegrunder(ett ord, som kom i bruk inom skolan på 90-talet, och sedan tagits upp av bl a kristna och främlingsfientliga grupper. Ordet har inte ens hunnit in i SAOB((Svenska Akademins Ordbok)) ) utan om mer praktiska frågor.

Grunden för en seriös debatt om flykting-/invandringspolitik måste vara att samtliga debattörer utgår från fakta, inte från känslomässigt tyckande eller åsikter om andra religioner och kulturer, än det vi i Sverige bäst känner till och är vana vid.

En annan grund för en seriös debatt är ett historiskt perspektiv; både på Sverige och svenskarna och på flyktingarnas/invandrarnas och de länder de kommer ifrån.

En seriös debatt bör ju handla om vad vi i Sverige gjort för fel, eftersom vi inte lyckats med integrationen.
          Inte om våra fördomar, som vi ältar och spär på i umgänget med likasinnade.

"Jag vet hur det är, för det har jag hört av folk, som jobbar där......."

"Jag har absolut inget emot invandrare. Jag känner flera stycken, och dom är det inget fel på. Det är "dom andra jag pratar om"............"

"Det vet ju alla att islam är en våldsam religion. De har bara ett enda syfte: att göra alla till muslimer......"

" Det är inga riktiga flyktingar, som kommer till Sverige. Det är bara de, som har råd......."

Om vi i stället för att tycka en massa saker, börjar lyssna på varandra och tar reda på fakta; så blir nog inte debatten så infekterad.

För övrigt så har vi i Sverige, svenskfödd, såväl som invandrad, en gemensam grund att stå på.

Svea Rikes Lag

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-10-2010, 09:31
          Länk hit: #107

Gäster

Tack Red Top....

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 09:58
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Red Top @ 02-10-2010, 10:13) *
          Självklart ska alla människor ha rätt att uttala vad de tycker. Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext.

Inget ovanligt iofs, det har varit likadant tidigare i "hälso"trådar. Det framskymtar en försåtlighet i hennes frågor, även om det inte är medvetet. Hon uttrycker ytterst sällan vad hon själv tycker, utan kommer med inlindade frågeställningar, oavsett ämne.

En rak debatt om invandring handlar inte om värdegrunder(ett ord, som kom i bruk inom skolan på 90-talet, och sedan tagits upp av bl a kristna och främlingsfientliga grupper. Ordet har inte ens hunnit in i SAOB((Svenska Akademins Ordbok)) ) utan om mer praktiska frågor.

Grunden för en seriös debatt om flykting-/invandringspolitik måste vara att samtliga debattörer utgår från fakta, inte från känslomässigt tyckande eller åsikter om andra religioner och kulturer, än det vi i Sverige bäst känner till och är vana vid.

En annan grund för en seriös debatt är ett historiskt perspektiv; både på Sverige och svenskarna och på flyktingarnas/invandrarnas och de länder de kommer ifrån.

En seriös debatt bör ju handla om vad vi i Sverige gjort för fel, eftersom vi inte lyckats med integrationen.

"Jag har absolut inget emot invandrare. Jag känner flera stycken, och dom är det inget fel på. Det är "dom andra jag pratar om"............"

"Det vet ju alla att islam är en våldsam religion. De har bara ett enda syfte: att göra alla till muslimer......"

" Det är inga riktiga flyktingar, som kommer till Sverige. Det är bara de, som har råd......."
          Om vi i stället för att tycka en massa saker, börjar lyssna på varandra och tar reda på fakta; så blir nog inte debatten så infekterad.
          För övrigt så har vi i Sverige, svenskfödd, såväl som invandrad, en gemensam grund att stå på.

Svea Rikes Lag

Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.

Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?

Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.

Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?

Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.

Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.

Redigerat av Christa: 02-10-2010, 10:00

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2010, 10:58
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Red Top @ 02-10-2010, 10:13) *

Svea Rikes Lag

bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2010, 11:18
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 10:58) *
          Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.

Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?

Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.

Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?

Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.

Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.

Men Christa du frågar ju mest vad andra tycker utan att säga din egen åsikt. Ibland förstår man inte anledningen till dina trådar och frågar man dig så får man inget svar.

Går det att leva ett helt liv totalt laglydigt? Du frågade varför det finns fartkameror och svaret på det är att man på något sätt måste övervaka så att folk inte öveskrider gällande hastighet. Det har effekt just där kameran står iallafall oftast. Det gäller ju alla lagar för om ingen kollade om folk följer lagen så behövs det ju ingen lag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 02-10-2010, 11:46
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 08:02) *

Du blandar ihop begreppen lite.
          Fartkameravarnare är totalt förbjudna att både använda och inneha. Det är böter på 3500 kronor på det. Sådana säljs inte i butiker och finns inte i reklamblad.
          Däremot finns det GPS med kameravarnare i, men de visar endast platsen där kameran står och den varnar inte för de mobila kameror som flyttas runt och den varnar inte för polisens laserpistol.

Ville bara klargöra det.

Citera
          Bettis
          Inlägg 02-10-2010, 12:34
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 12:46) *
          Fartkameravarnare är totalt förbjudna att både använda och inneha. Det är böter på 3500 kronor på det. Sådana säljs inte i butiker och finns inte i reklamblad.
          Däremot finns det GPS med kameravarnare i, men de visar endast platsen där kameran står och den varnar inte för de mobila kameror som flyttas runt och den varnar inte för polisens laserpistol.

Ville bara klargöra det.

Helt rätt jag har GPS och den varnar bara för att det står en fartkamera inget annat.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 15:58
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 12:46) *

Ville bara klargöra det.

O´key, jag menade att de varnar för att det finns kameror. Jag visste inte att de börjat med mobila kameror ännu. Hörde häromdagen att det skulle börja med det.

Jag tycker det är illa nog att det finns något som varnar för fasta kameror. Grundproblemet är dock fortfarande att väldigt mångs struntar i lagen när det gäller hastighetsgränser. Många här har ju skrivit att gemensamma värderingar är inget att diskutera eftersom det finns lagar.

När det gäller trafiklagar så verkar det dock som om majoriteten tycker sig ha rätt att strunta i dem. Detta trots att de faktiskt riskerar att döda eller skada andra människor. Det är inga måttliga överträdelser heller. Jag pendlade tidigare på en 90 väg varje dag. Där körde de ofta i 110 och jag blev t o m omkörd av en linjebuss.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2010, 16:03
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 16:58) *
          O´key, jag menade att de varnar för att det finns kameror. Jag visste inte att de börjat med mobila kameror ännu. Hörde häromdagen att det skulle börja med det.

Jag tycker det är illa nog att det finns något som varnar för fasta kameror. Grundproblemet är dock fortfarande att väldigt mångs struntar i lagen när det gäller hastighetsgränser. Många här har ju skrivit att gemensamma värderingar är inget att diskutera eftersom det finns lagar.

Hallå, det finns faktiskt varningsmärken före varje kamera...

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-10-2010, 16:04
          Länk hit: #115

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 16:58) *

När det gäller trafiklagar så verkar det dock som om majoriteten tycker sig ha rätt att strunta i dem. Detta trots att de faktiskt riskerar att döda eller skada andra människor. Det är inga måttliga överträdelser heller. Jag pendlade tidigare på en 90 väg varje dag. Där körde de ofta i 110 och jag blev t o m omkörd av en linjebuss.

Trafikreglerna skiljer sig ganska mycket åt mot andra lagar. Alla förstår att man inte skall döda en annan människa, så den lagen känns motiverad. Nästan varenda människa har provat att köra fortare än tillåten hastighetsgräns, så den lagen känns inte motiverad.

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 16:24
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 17:04) *
          Trafikreglerna skiljer sig ganska mycket åt mot andra lagar. Alla förstår att man inte skall döda en annan människa, så den lagen känns motiverad. Nästan varenda människa har provat att köra fortare än tillåten hastighetsgräns, så den lagen känns inte motiverad.

De har dock konstaterat att på vägsträckor där de sänkt gränsen pga många dödsolyckor så har det inte blivit fler döda på den sträckan.

Förutan att folk kör för fort så ligger de för nära framförvarande och något som min sambo tycker är väldigt jobbigt är att många under senare år har börja köra in alldeles för snävt efter omkörning på motorvägen.

Jag tycker det är väldigt jobbigt med den hetsiga trafiken och det är fler som bryter mot lagarna än som följer dem.

På 80-talet var det inte alls så illa. Folk tycks tro att de kan bestämma själva hur fort de skall köra. När första halkan kommer så ligger de som pärlband i dikena. Om alla följde trafiklagarna och tog hänsyn till sina medtrafikkanter så skulle det inte alls hänsa lika mycket olyckor och det skulle vara mycket trevligare att ge sig ut i trafiken.

Det räcker uppenbarligen inte med lagar det handlar också om vilka värderingar och kunskaper människor har.

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-10-2010, 16:28
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag hade aldrig hört ordet värdegrund förrän det dök upp här på Odla, försökte googla på det men blev inte klokare för det. Som jag uppfattade det så handlar det väl mest om moral och etik utöver lagar och regler, allt som iof. sig inte är olagligt är ju inte okej för det...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2010, 16:29
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 17:24) *
          De har dock konstaterat att på vägsträckor där de sänkt gränsen pga många dödsolyckor så har det inte blivit fler döda på den sträckan.

Förutan att folk kör för fort så ligger de för nära framförvarande och något som min sambo tycker är väldigt jobbigt är att många under senare år har börja köra in alldeles för snävt efter omkörning på motorvägen.

Jag tycker det är väldigt jobbigt med den hetsiga trafiken och det är fler som bryter mot lagarna än som följer dem.

På 80-talet var det inte alls så illa. Folk tycks tro att de kan bestämma själva hur fort de skall köra. När första halkan kommer så ligger de som pärlband i dikena. Om alla följde trafiklagarna och tog hänsyn till sina medtrafikkanter så skulle det inte alls hänsa lika mycket olyckor och det skulle vara mycket trevligare att ge sig ut i trafiken.

Det räcker uppenbarligen inte med lagar det handlar också om vilka värderingar och kunskaper människor har.

Märkligt! Jag har kört bil regelbundet i 40 år och anser faktiskt att trafikbeteendet och trafikrytmen har förbättrats succesivt. Det är idag sällan man ser grova trafikförseelser och de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

--------------------

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 16:45
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2010, 17:29) *
          Märkligt! Jag har kört bil regelbundet i 40 år och anser faktiskt att trafikbeteendet och trafikrytmen har förbättrats succesivt. Det är idag sällan man ser grova trafikförseelser och de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

O, oj, oj där skulle jag vilja köra!!! Min sambo kör 8 mil varje dag och han är så trött på buffligheten på motorvägen så han ofta kör en mindre långsammare väg med lite trafik.

När jag höll hastighetsbegränsningen på väg till jobbet så blev jag omkörd hela tiden. Blev så trött på allt knuffande en gång så jag försökte följa trafikrytmen men då gick det i 120 och jag blev omkörd ändå. Körde sedan lagligt och försökte tänka på annat.

CITAT (malcolm @ 02-10-2010, 17:28) *
          Jag hade aldrig hört ordet värdegrund förrän det dök upp här på Odla, försökte googla på det men blev inte klokare för det. Som jag uppfattade det så handlar det väl mest om moral och etik utöver lagar och regler, allt som iof. sig inte är olagligt är ju inte okej för det...

Här står lite omkring skolans värdegrundsarbete http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

När det är något mobbingfall uppe i nyheterna så säger ofta rektorn att "vi måste jobba med vår värdegrund". Har fått intrycket att varje skola har en värdegrund som de arbetat fram.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-10-2010, 16:55
          Länk hit: #120

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Man borde bygga fler vägar med två filer åt varje håll, så kan folk i princip välja hastighet själva. alternativt bygga vanliga vägar där det finns gott om omkörningsmöjligheter. Olika människor vill helt enkelt köra olika fort. Det är precis samma som när folk går eller cyklar, dom håller olika hastighet då också.

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 13:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon