Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gemensam värdegrund i Sverige, Hur borde den se ut?
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2010, 17:00
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2010, 17:29) *
          Märkligt! Jag har kört bil regelbundet i 40 år och anser faktiskt att trafikbeteendet och trafikrytmen har förbättrats succesivt. Det är idag sällan man ser grova trafikförseelser och de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

tummenupp.gif fast det är nog ett väldigt stort i stort sett när det gäller att hålla hastighetgränserna. Många verkar mest tänka på att inte köra så fort så körkortet ryker.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-10-2010, 17:02
          Länk hit: #122

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 02-10-2010, 18:00) *
          tummenupp.gif fast det är nog ett väldigt stort i stort sett när det gäller att hålla hastighetgränserna. Många verkar mest tänka på att inte köra så fort så körkortet ryker.

Precis, man kör gärna för fort, men helst inte mer än 30km/h för fort för då blir man av med körkortet om man blir tagen. Någon tusenlapp i böter har de flesta råd med, men att bli av med körkortet kan vara en katastrof

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 17:15
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

NTF har åtminstone tidigare förordat 20 km över gränsen som körkortsgräns. Här skriver de lite om hastighet.

http://ntf.se/verksamheten/hastighet/

Ett problem är att det är svårt att köra förbi en långtradare utan att komma över 90 nu när de får köra i 80. Kör man inte om så blir det en lång svans efter. Undrar hur polisen ser på det?

Citera
          andersen
          Inlägg 02-10-2010, 18:19
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 18:15) *
          NTF har åtminstone tidigare förordat 20 km över gränsen som körkortsgräns. Här skriver de lite om hastighet.

http://ntf.se/verksamheten/hastighet/

Ett problem är att det är svårt att köra förbi en långtradare utan att komma över 90 nu när de får köra i 80. Kör man inte om så blir det en lång svans efter. Undrar hur polisen ser på det?

Tror inte att Polisen har någon större synpunkt på det, en omkörning skall ske säkert och om det innerbär att man temporärt under en kort omkörningssträcka är 10km/h överhastihetsbägränsningen. och om det är kamrorna du tänker på så mäter dom inte på körbanan på andra sidan.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Motti
          Inlägg 02-10-2010, 22:08
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-10-2010, 22:16
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Motti @ 02-10-2010, 23:08) *
          Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)

Christa har själv, tidigare i dag, klargjort vad hon avser med tråden.

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 10:58) *
          Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-10-2010, 22:27
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2010, 17:29) *
          ...de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

blink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 02-10-2010, 22:28
          Länk hit: #128

Medlem

Då vill jag säga att det är ett väldigt stort område,ska man sitta här och prata om värderingar så lär den här tråden bli jäkligt lång och få kommer att vara överensd om vad som gäller och många kommer att ryka ihop och bli väldigt osams i den här tråden.Gemensamma värderingar det lär bli svårt att utvärdera här rätt upp och ner.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-10-2010, 22:36
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 17:55) *
          Man borde bygga fler vägar med två filer åt varje håll, så kan folk i princip välja hastighet själva. alternativt bygga vanliga vägar där det finns gott om omkörningsmöjligheter. Olika människor vill helt enkelt köra olika fort. Det är precis samma som när folk går eller cyklar, dom håller olika hastighet då också.

Sånt skitsnack. Jag vill också köra fort, det är kul och jag har bråttom. Men jag gör det inte för att jag varken vill riskera mitt eller andras liv. På vissa sträckor irriterar jag mig på att de har sänkt hastigheten, där håller jag den bara för att jag inte skulle ha råd att betala böter, men i de flesta fall finns det en anledning till att man inte bör köra för fort, typ 30 utanför skolor. Om alla tror att de är bättre bilförare än alla andra måste några ha fel eller hur? Alla borde kanske fundera på om det kan vara så att de överskattar sig själva.

CITAT (Red Top @ 02-10-2010, 10:13) *
          ...Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext...

Jag visste inte att det fanns ett problem med Christas tråd och inlägg. Jag tycker att hon ofta ställer intressanta frågor som det kanske inte finns självklara svar på, som man filosoferar kring.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 22:39
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 10:58) *
          Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.

Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?

Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.

Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?

Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.

Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.

Inte så konstigt att den fått den vändning den fått eftersom du inte förklarar ORDENTLIGT vad du menar med en SVENSK värdegrund. Förstår du inte hur det uppfattas att du skriver att värdegrunden ska vara SVENSK ?

Jag uppfattade det , som väl alla förstått vid det här laget , som att du ville känna efter om det fanns acceptans för främlingsfientlighet och jag måste säga att jag är fortfarande inte övertygad om att det inte var det du var ute efter EGENTLIGEN .

Du har ännu inte berättat hur det ska gå tll med denna värdegrund. Vem som ska bestämma den , vem ska ange dem som inte följer den , vem som ska döma den som inte föjer den , vilket straffet ska bli eller vem ska se till att bestraffningen uförs.

Du vrider och vänder på dig som en mask på kroken ,nu är det helt plötsligt vad som händer i trafiken som är intressantast. Hur ska vi göra för att få veta vem som bryter mot den svenska värdegrunden , vem ska vi rapportera till , hur ska vi bevisa att någon brutit mot den osv osv.

Det vore roligt att för en gångs skull få dina svar.

Och till sist : Vi har lagar/ förordningar /regler och instanser som på vårat uppdrag ser till att det funkar som det ska för det mesta.

Redigerat av mamamaggan: 02-10-2010, 22:41

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 02-10-2010, 23:04
          Länk hit: #131

Medlem

Och som jag trodde så har trollen hittat hit också Christa tyvär :(finns alltid en del som sågar sönder trådarna här i småbitar bara för att själva få ta plats.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-10-2010, 23:10
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har inte läst tråden men en gemensam värdegrund i Sverige tycker jag ska vara att värna om miljön och varandra smile.gif

Edit: Och djuren

Redigerat av ängsvädd: 02-10-2010, 23:11

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          xlxl67
          Inlägg 02-10-2010, 23:13
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Christa @ 01-10-2010, 11:35) *
          ...

Hur tycker ni att en gemensam svensk värdegrund borde se ut?
          ...

Kul med frågeställningar men jag är också nyfiken.
          Har aldrig hört detta begrepp.
          Vad betyder det?

..."gemensam svensk värdegrund borde se ut"...

Varför just svensk värdegrund? Värdegrund känns global för alla...

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-10-2010, 23:15
          Länk hit: #134

Medlem

Ja, självklart vill jag att "min" värdegrund även ska råda globalt biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 23:17
          Länk hit: #135

Medlem

Men vem ska bestämma vad den skainnehålla ? Vem ska skriva ner den ? Vem ska sköta bestraffningarna av dem som inte följer den ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-10-2010, 23:20
          Länk hit: #136

Medlem

Jag tror mer på morötter än bestraffningar smile.gif Men straff behövs också - förslagsvis skulle den rymmas inom lagen - exvis djurskyddslagar, miljölagar, välfärdslagar.

Förslagsvis skulle riksdagens partier kunna enas om den värdegrunden och försöka stimulera så att vi värnar natur, djur och oss själva smile.gif - jag vet - utopi...

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 23:23
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 00:20) *
          Jag tror mer på morötter än bestraffningar smile.gif Men straff behövs också - förslagsvis skulle den rymmas inom lagen - exvis djurskyddslagar, miljölagar, välfärdslagar.

Förslagsvis skulle riksdagens partier kunna enas om den värdegrunden och försöka stimulera så att vi värnar natur, djur och oss själva smile.gif - jag vet - utopi...

Men om vi har en värdegrund , utanför lagarna som trådskaparen vill , så måste vi ju ha " egna " bestraffningar , eller hur ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-10-2010, 23:33
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 00:23) *
          Men om vi har en värdegrund , utanför lagarna som trådskaparen vill , så måste vi ju ha " egna " bestraffningar , eller hur ?

Jag har tyvärr inte läst tråden, är för trött för att göra det - har ingen aning om vad trådskaparen vill. Men är det inte det som i dagligt tal kallas för etik och moral?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 23:35
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 00:33) *
          Jag har tyvärr inte läst tråden, är för trött för att göra det - har ingen aning om vad trådskaparen vill. Men är det inte det som i dagligt tal kallas för etik och moral?

Ursäkta att jag drog in dig i det hela genom att skriva som jag gjorde . Förlåt och det menar jag uppriktigt .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Rihane
          Inlägg 03-10-2010, 08:34
          Länk hit: #140

Gäster

CITAT (Christa @ 02-10-2010, 17:45) *
          Här står lite omkring skolans värdegrundsarbete http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

När det är något mobbingfall uppe i nyheterna så säger ofta rektorn att "vi måste jobba med vår värdegrund". Har fått intrycket att varje skola har en värdegrund som de arbetat fram.

Har du fler länkar som förklarar ordet, för den länken läste även jag när jag googlade?

CITAT (Rihane @ 01-10-2010, 19:07) *
          Vad menas med värdegrund? Blev osäker och när jag googlade handlade det om skolan och fostran.

Har läst och följt tåten och blir inte klokare. (Liksom andra har jag kopplat ihop ordet med främlingsfientlighet)

Har svårt, efter att läst det som jag läst efter det att jag googlat, att förstå hur man kan ha en gemensam svensk värdegrund.

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 23:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon