CITAT (Christa @ 02-10-2010, 10:58)

Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.
Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?
Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.
Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?
Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.
Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.
Inte så konstigt att den fått den vändning den fått eftersom du inte förklarar ORDENTLIGT vad du menar med en SVENSK värdegrund. Förstår du inte hur det uppfattas att du skriver att värdegrunden ska vara SVENSK ?
Jag uppfattade det , som väl alla förstått vid det här laget , som att du ville känna efter om det fanns acceptans för främlingsfientlighet och jag måste säga att jag är fortfarande inte övertygad om att det inte var det du var ute efter EGENTLIGEN .
Du har ännu inte berättat hur det ska gå tll med denna värdegrund. Vem som ska bestämma den , vem ska ange dem som inte följer den , vem som ska döma den som inte föjer den , vilket straffet ska bli eller vem ska se till att bestraffningen uförs.
Du vrider och vänder på dig som en mask på kroken ,nu är det helt plötsligt vad som händer i trafiken som är intressantast. Hur ska vi göra för att få veta vem som bryter mot den svenska värdegrunden , vem ska vi rapportera till , hur ska vi bevisa att någon brutit mot den osv osv.
Det vore roligt att för en gångs skull få dina svar.
Och till sist : Vi har lagar/ förordningar /regler och instanser som på vårat uppdrag ser till att det funkar som det ska för det mesta.
Redigerat av mamamaggan: 02-10-2010, 22:41