CITAT (Rihane @ 03-10-2010, 16:09)

Som sagt jag har läst tåten och därmed även din förklaring.
Man kan kanske inte förstå allt, det retar mig en aning men jag ger upp.
Har Ängsvädd satt in ordet "värdegrund" i rätt sammanhang enligt dig?:
Tror dock inte att det är din intention med tråden, eftersom du talar om hastighetskameror som ett exempel på vad du vill diskutera.
En värdegrund("eller vad man nu ska kalla det") skulle kanske vara att inte bryta ner det mer än Ängsvädd gjort, förrän man börjar tala om Svea Rikes lag.
Vad värdegrunden i det fallet skulle innebära är att man är öppen för olikheter och att vi har olika värderingar.
Är det något du vill rätta mig i hur jag förstått ordet eller din intention?
Man kan väl säga att jag menar sådant där människors agerande påverkar andra negativt.
Jag har skrivit tidigare i tråden att en sak i värdegrund är att man faktiskt följer de lagar som finns. Om man nu vågar blanda in invandrare så berättade en grek för mig en gång att i grekland är en vanlig uppfattning att lagar dom är till för grannen och inte för mig. Om han hade rätt eller inte vet jag inte.
Jag tror att svenskarna följde våra lagar i större utsträckning på 50-talet än de gör nu men jag har inga belägg för det.
Jag tror att det är viktigt att det i en civilisation finns en levande diskussion om vad som är rätt och fel. Det är ju våra gemensamma levnadsregler som är själv grunden för att vi lever som civiliserade människor och inte slår ihjäl varandra och tar varandras saker.
Trafiken är ju en sak där beteendet kan få mycket allvarliga konsekvenser för andra människor. Det pratas ofta om att antalet döda minskat men det är fortfarande väldigt många som skadas.
Seriekrockar på motorvägarna har börjat förekomma i Sverige och det skulle ju inte behövas om människor följde trafikreglerna.
När det gäller hastighetsöverträdelser så skäms inte folk ett dugg för att de gör det. En del t o m skryter om det. Kvällstidningarnas motorjournalister skriver ibland sådant som faktiskt uppmanar till det.
I USA är det tydligen inte alls så.
I många länder har kvinnor inte samma rättigheter som män. Att enas om en gemensam värdegrund i den frågan är önskvärt men hur lång tid skulle det ta?
Redigerat av Christa: 03-10-2010, 20:02