Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gemensam värdegrund i Sverige, Hur borde den se ut?
          Christa
          Inlägg 03-10-2010, 09:19
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Rihane @ 03-10-2010, 09:34) *
          Har du fler länkar som förklarar ordet, för den länken läste även jag när jag googlade?
          Har läst och följt tåten och blir inte klokare. (Liksom andra har jag kopplat ihop ordet med främlingsfientlighet)

Har svårt, efter att läst det som jag läst efter det att jag googlat, att förstå hur man kan ha en gemensam svensk värdegrund.

Jag skrev ju i en förklaring av intentionen med tråden att "eller vad man nu skall kalla det". Jag tycker att ni hänger upp på själva ordet istället för att diskutera innehållet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2010, 09:37
          Länk hit: #142

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om man säger så här i stället då, vad är det som gör en svensk till en svensk? Hur utmärker en svensk sig jämfört men andra nationaliteter?

Citera
          Christa
          Inlägg 03-10-2010, 09:47
          Länk hit: #143

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:37) *
          Om man säger så här i stället då, vad är det som gör en svensk till en svensk? Hur utmärker en svensk sig jämfört men andra nationaliteter?

Det är inte det jag är ute efter. Det kan mycket väl finnas andra nationaliteter som har samma värderingar som vi.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2010, 09:55
          Länk hit: #144

Moderator

CITAT (Christa @ 03-10-2010, 10:47) *
          Det är inte det jag är ute efter. Det kan mycket väl finnas andra nationaliteter som har samma värderingar som vi.

Jag försökte bara närma mig lite från sidan, men det kanske inte heller var någon bra metod. Det är väll helt enkelt fortfarande ett känsligt ämne.

Citera
          Christa
          Inlägg 03-10-2010, 10:24
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:55) *
          Jag försökte bara närma mig lite från sidan, men det kanske inte heller var någon bra metod. Det är väll helt enkelt fortfarande ett känsligt ämne.

Jag kan mycket väl diskutera vad som är typiskt svenskt men inte i den här tråden. Då får det blir en särskild tråd för det. Det kan ju finnas både positiva och negativa saker f öv men det var inte alls avsikten med tråden.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-10-2010, 10:35
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:37) *

det funderar jag också över...... För så mycket man betraktar som typisch svensk, är inte alls svensk utan kommer fr¨n andra länder.

Likaså med svenskar, hur många har inte rötter i ett annat land. Visserligen längre tillbaka men ändå....

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-10-2010, 10:42
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ja vad är svenskt ? En blandning av många saker skulle jag tro. Vi har ju inte ens varit ett enat SVerige i så många hundra år och då slogs det väl ihop olika " släkter/klaner " eller vad man ska kalla dem.

Vi har nog alla brokig bakgrund , t o m jag som kan " bevisa " att mina förfäder har funnits här sedan 1600-talet och troligtvis mycket längre än så ! OBS ! Det sista är ironi!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2010, 10:59
          Länk hit: #148

Moderator

Men nu skulle vi ju inte diskutera vad som är typiskt svenskt, utan vilken vår värdegrund är, vilket tydligen är en fullkomligt annan sak. Jag har nog inte heller förstått fullt ut vad det innebär med en värdegrund, men kan man tänka sig att jantelagen är en del i den?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-10-2010, 11:13
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 11:59) *
          Men nu skulle vi ju inte diskutera vad som är typiskt svenskt, utan vilken vår värdegrund är, vilket tydligen är en fullkomligt annan sak. Jag har nog inte heller förstått fullt ut vad det innebär med en värdegrund, men kan man tänka sig att jantelagen är en del i den?

Men huggorm om man pratar om "svensk" värdegrund så måste man ju veta vad som är svensk eller hur?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2010, 11:14
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 03-10-2010, 11:24) *
          Jag kan mycket väl diskutera vad som är typiskt svenskt men inte i den här tråden. Då får det blir en särskild tråd för det. Det kan ju finnas både positiva och negativa saker f öv men det var inte alls avsikten med tråden.

Menar du alltså att det inte ska vara typiskt svenska värderingar utan våra värderingar i största allmänhet? (Fast du skrev svensk värdegrund) Isåfall har vi väl alla våra olika värderingar på saker och ting. Det är väl inte så att alla har samma. Etik och moral och det som känns viktigt för den ene kanske inte alls är det för den andre. Då menar jag inte sånt som är reglerat i lag. Att göra listor för sånt som är utanför lagen och tro att alla ska följa den är en utopi och inte heller önskvärt för då gäller ju inte längre åsiktsfrihet och alla skulle vara tvugna att tänka och uppföra sig lika. Bevare mig väl för ett sånt samhälle!

Värdegrund talar man om i skolan ja och då är det ju fråga om vilka regler skolan vill ha så att elever och lärare vet vad som gäller i just deras skola för att den ska fungera bra för alla. Att alla sedan följer reglerna finns ju ingen garanti för och skolan kan ju inte agera domstol.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 03-10-2010, 11:19
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Begreppet svensk värdegrund tolkar jag som en värdegrund för oss som bor i Sverige - men vad det i så fall skulle innebära är en helt annan sak. Jag tycker som sagt att den ska innebära hänsyn till natur, miljö, djur och människor - och önskar naturligtvis att den värdegrunden även ska gälla globalt. Drömma kan man alltid wink.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Rihane
          Inlägg 03-10-2010, 15:09
          Länk hit: #152

Gäster

CITAT (Christa @ 03-10-2010, 10:19) *
          Jag skrev ju i en förklaring av intentionen med tråden att "eller vad man nu skall kalla det". Jag tycker att ni hänger upp på själva ordet istället för att diskutera innehållet.

Som sagt jag har läst tåten och därmed även din förklaring.
          Man kan kanske inte förstå allt, det retar mig en aning men jag ger upp.

Har Ängsvädd satt in ordet "värdegrund" i rätt sammanhang enligt dig?:
          CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 12:19) *
          Begreppet svensk värdegrund tolkar jag som en värdegrund för oss som bor i Sverige - men vad det i så fall skulle innebära är en helt annan sak. Jag tycker som sagt att den ska innebära hänsyn till natur, miljö, djur och människor - och önskar naturligtvis att den värdegrunden även ska gälla globalt. Drömma kan man alltid wink.gif

Tror dock inte att det är din intention med tråden, eftersom du talar om hastighetskameror som ett exempel på vad du vill diskutera.

En värdegrund("eller vad man nu ska kalla det") skulle kanske vara att inte bryta ner det mer än Ängsvädd gjort, förrän man börjar tala om Svea Rikes lag.
          Vad värdegrunden i det fallet skulle innebära är att man är öppen för olikheter och att vi har olika värderingar.

Är det något du vill rätta mig i hur jag förstått ordet eller din intention?

Citera
          Christa
          Inlägg 03-10-2010, 20:01
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Rihane @ 03-10-2010, 16:09) *
          Som sagt jag har läst tåten och därmed även din förklaring.
          Man kan kanske inte förstå allt, det retar mig en aning men jag ger upp.

Har Ängsvädd satt in ordet "värdegrund" i rätt sammanhang enligt dig?:

Tror dock inte att det är din intention med tråden, eftersom du talar om hastighetskameror som ett exempel på vad du vill diskutera.

En värdegrund("eller vad man nu ska kalla det") skulle kanske vara att inte bryta ner det mer än Ängsvädd gjort, förrän man börjar tala om Svea Rikes lag.
          Vad värdegrunden i det fallet skulle innebära är att man är öppen för olikheter och att vi har olika värderingar.

Är det något du vill rätta mig i hur jag förstått ordet eller din intention?

Man kan väl säga att jag menar sådant där människors agerande påverkar andra negativt.

Jag har skrivit tidigare i tråden att en sak i värdegrund är att man faktiskt följer de lagar som finns. Om man nu vågar blanda in invandrare så berättade en grek för mig en gång att i grekland är en vanlig uppfattning att lagar dom är till för grannen och inte för mig. Om han hade rätt eller inte vet jag inte.

Jag tror att svenskarna följde våra lagar i större utsträckning på 50-talet än de gör nu men jag har inga belägg för det.

Jag tror att det är viktigt att det i en civilisation finns en levande diskussion om vad som är rätt och fel. Det är ju våra gemensamma levnadsregler som är själv grunden för att vi lever som civiliserade människor och inte slår ihjäl varandra och tar varandras saker.

Trafiken är ju en sak där beteendet kan få mycket allvarliga konsekvenser för andra människor. Det pratas ofta om att antalet döda minskat men det är fortfarande väldigt många som skadas.

Seriekrockar på motorvägarna har börjat förekomma i Sverige och det skulle ju inte behövas om människor följde trafikreglerna.

När det gäller hastighetsöverträdelser så skäms inte folk ett dugg för att de gör det. En del t o m skryter om det. Kvällstidningarnas motorjournalister skriver ibland sådant som faktiskt uppmanar till det.

I USA är det tydligen inte alls så.

I många länder har kvinnor inte samma rättigheter som män. Att enas om en gemensam värdegrund i den frågan är önskvärt men hur lång tid skulle det ta?

Redigerat av Christa: 03-10-2010, 20:02

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-10-2010, 20:19
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vad i hela friden har värdegrund, svensk eller annan, och trafikregler för gemensamt.......

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Olle A
          Inlägg 03-10-2010, 20:39
          Länk hit: #155

Gäster

CITAT (Motti @ 02-10-2010, 23:08) *
          Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men sådana här inlägg gör mig lite rädd. Ungefär som "rättvisa för alla, dvs alla som duger". Hur går det då för alla som inte lyckas få ett jobb, sjuka, handikappade osv? Det finns nog inte många som inte vill vara med, men alla lyckas inte lika bra.

Olle

Citera
          Anma
          Inlägg 03-10-2010, 20:41
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Olle A @ 03-10-2010, 21:39) *
          Jag har inte orkat läsa hela tråden, men sådana här inlägg gör mig lite rädd. Ungefär som "rättvisa för alla, dvs alla som duger". Hur går det då för alla som inte lyckas få ett jobb, sjuka, handikappade osv? Det finns nog inte många som inte vill vara med, men alla lyckas inte lika bra.

Olle

tummenupp.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 03-10-2010, 20:46
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Att lägga mer pengar på polis o rättsväsende är säkerligen den bästa garantin för att trygga vår svenska värdegrund. Att samhället markerar hårdare och får större uppklarandeprocent när det gäller brott, så inte folk misstror rättsapparaten. Det samma gäller ju våra trygghetssystem. Dom skall vara stabila och rättssäkra så dom inte överutnyttjas eller på annat sätt tappar trovärdighet. Hur vi ser på samhället sätter nog vår värdegrund.
          Sen röstar vi ju med en värdegrund i åtanke hur vi vill att samhället skall utformas.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-10-2010, 21:00
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Social trygghet brukar vara bästa sättet att förebygga brott inte poliser i varje gatuhörn. Även Östtyskland hade brottslighet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Christa
          Inlägg 03-10-2010, 21:15
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (Markus_H @ 03-10-2010, 22:00) *
          Social trygghet brukar vara bästa sättet att förebygga brott inte poliser i varje gatuhörn. Även Östtyskland hade brottslighet.

Även USA har hög brottslighet trots dödsstraff i en del stater (det är väl inte i alla tror jag).

Social trygghet är viktigt men jag tror också att människors syn på människorvärde har betydelse.

I den mån jag värderar människor så gör jag det efter deras godhet. I många ungdomars värld sätts värdet efter vilka kläder och prylar man har. När inte godhet och snällhet värderas högt så skaffar en del sig ett värde genom att slåss och hota så att andra blir rädda för dem.

Skolan är också uppbygd så att en del känner sig misslyckade. Just det kanske borde ha en egen tråd annars riskerar det väl att ta över.

Det här kanske inte blev riktigt välformerat och färdigtänkt men nu skall jag sova.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 03-10-2010, 22:48
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

En gång för länge sedan sa en lärare på kadettskolan – Vårt försvar skall vara såsom en knytnäve, ehuru något större! I nästa andetag talladesd et om igelkottsfösvar.
          Den här tråden är precis som en igelkott eller ett piggsvin. Landa i objektet/ subjektet i starttråden. Jag är själv inget bättre men jag vill ju:).

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 14:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon