CITAT (herkules @ 04-10-2010, 13:37)

grundvärderingar är väl bra?
som typ lagen.
och den är ju svensk.
alla i sverige ska följa den och gör de inte det så ska de straffas.
sen kan man ju diskutera om straffen i vissa fall är löjliga, det tycker iaf jag, det ska liksom inte vara värt att sitta 4 år på kåken för att man har lyckats robba en värdetransport på några millar, då får straffen höjas.
det skrivs i tråden här att det är bra som det är - det tycker inte jag att det är, folk har ingen som helst respekt för vad som är mitt eller ditt längre, det fuskas och det ljugs om i stort sett allt, människor roffar åt sig det de kan och där spelar det nog ingen roll om det är svenskar i 140:e generationen eller nysvenskar, same shit.
Men de sitter trots allt i fängelse även om det " bara " det är 4 år , eller hur ? Då får vi väl anse att lagarna fungerar .
Sedan kan jag väl hålla med dig om att samhället som sådant har blivit väldigt egoistiskt , tänk bara på dig själv och se till att bara du själv har det bra tycks vara ledord .
CITAT (Gunilla T @ 04-10-2010, 10:30)

Historiskt så har människor med likartade värdegrunder gått samman för att försöka påverka samhällsutvecklingen. Detta gäller såväl för religioner som för politiska ställningstaganden som alla utgår från olika värdegrunder.
Demokrati är en gemensam värdegrund som vi alla i Sverige säkert är eninga om men om jämlikhet och jämställdhet är vi säkert oeniga.
Rättssamhället baseras på flertal värdegrunder - allas rätt till försvar - "ingen skall dömas förrän motsatsen bevisats" - "hellre fria än fälla" och där lär väl ingen ha en avvikande uppfattning.
Sjukvården har sina värdegrunder, demensvården sina och skolan sina värdegrunder. När det gäller fysiska och psykiska handikapp utgår samhällets insatser från värdegrunden
att biståndet i möjligaste mån skall kompensera det som individen pga handikapp saknar för hjälpa individen att leva ett normalt liv.
Alla -ismer utgår ju från olika värdegrunder som t.ex. humanismen, även Skattebetalarnas förening har uppstått ur en värdegemenskap.
"Håll Sverige rent" är en annan värdegrund.
"Allas rätt till bostad" - teoretiskt tror jag alla ställer upp på det påståendet men när det blir verklighet så gäller "not in my backyard" alldeles för ofta.
Någon gemensam värdegrund varken lokalt eller globalt är nog vare sig möjlig eller önskvärd. Ytterligheter som dödsstraff kan vi säkert enas om att det skall försvinna men så länge det finns samhällen där den dominerande värdegrunden är att brottsligheten minskar med ökade straff så kommer dödstraffet att bestå.
Förhoppningvis så bygger vi goda samhällen just pga av olika värdegrunder och där yttrandefriheten är den kanske allra viktigaste värdegrunden av alla.