Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gemensam värdegrund i Sverige, Hur borde den se ut?
          ängsvädd
          Inlägg 01-10-2010, 22:17
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 22:49) *
          Möjligt att jag stavat fel men att ja är en vit kvinna med nordiskt ursprung, det står jag för! tummenupp.gif
          Jag vet efter att jag har sökt bakåt i tiden att jag kommer från vita män med skepp som kämpade på havet som slogs för sin heder. dom rövade!

Vi kommer alla från svarta människor - människans vagga är i Afrika smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          netha
          Inlägg 01-10-2010, 22:19
          Länk hit: #82

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 23:12) *
          Det är något av det svåraste som finns att hantera psykiskt sjuka människor. Att kalla dem för galningar och påstå att de släpps ut hela tiden visar enligt min mening på en taskig människosyn, samtidigt som det är en grov överdrift.

Nu går jag och lägger mig, eftersom det knappast är möjligt att försöka föra en saklig diskussion en fredagskväll... kompiskram.gif

Men visst släpps psykiskt sjuka ut i förtid ... har ju släkting som är direkt farlig ... han får jämt dom med särskild utförskrivningsprövning ... men är alltjämt ute efter kort tid och fortsätter i samma banor ... våld och övergrepp.
          DET är ett sorgligt kapitel i Svensk kriminal- och vårdhistoria.

Redigerat av netha: 02-10-2010, 07:54

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-10-2010, 22:21
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Egentligenn så är vi väl slemmiga amöbor?

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 22:31
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja psykvården är ett sorgeligt kapitel som släpper ut farliga människor för att de lyckats få kontroll på dom med medeciner,men vad händer när inget ser till att de ta sin medecin ?finns ju ingen som helst kontroll i dag.Vi släpper ut Pedofiler och allt trasch för vi tror på tabletternas underverk,men någon måste väl för sjutton se till att de tar dom då !finns människor som är så gravt störda så de inte ska visstas ute i samhället alls.Den här killen som högg ner åttaåringen i Norrahammar tog inte sina tabletter vem ska nu se till så han gör det ?Som sakt vissa människor ska inte få vistas ute i samhället:ska vi andra låsa in oss med larm och diverse för att få känna oss trygga hemma?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-10-2010, 22:38
          Länk hit: #85

Gäster

Det finns ett antal riktigt farliga människor, ingen stor grupp, som aldrig någonsin kommer att komma ut i samhället.

Men resten då, hur skall de hanteras?

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 22:39
          Länk hit: #86

Medlem

Är inte en som hugger ner barn med kniv utanför en skola farlig angry.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-10-2010, 22:41
          Länk hit: #87

Gäster

Joo och där är väl problemet. Skall alla som begått grova våldsbrott låsas in förevigt eller hur skall dessa människor hanteras?

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 22:46
          Länk hit: #88

Medlem

Hur hanterar man schitsofrena männsikor då ?det går ju inte om de inte medecinerar och vem i så fall ska stoppa i dom tabletterna när de ska vistas ute i samhället ?vem ska se till att de tar sin medicin ?schittsofrena människor tror ofta att de är botade och slutar ta sin medicin.

Citera
          alle
          Inlägg 01-10-2010, 22:46
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 23:21) *
          Egentligenn så är vi väl slemmiga amöbor?

Nä, bara du flirting.gif Skål!

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 01-10-2010, 22:55
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Bara uttrycket "gemensam värdegrund" får mig att må illa. Första gången jag hörde uttrycket var under min aktiva lärartid.

Jag vill tycka vad jag vill. Men skulle aldrig kasta ur mig ord som –Du (allmänt) har/tycker/tänker fel!

Att tvinga på mig en värdegrund däremot jämför jag som pådyvlande av politiska floskler, religiös fanatism

För mig finns bara humansism och respekt för oliktänkande. Brist på dessa kan jag bemöta.

Diktatur och för stor politisk övervikt lika väl som religiöst pådyvlande av idéer (= missionärande), befalld, pockande eller lockande är det värsta jag vet. Det är inte kul att komma som Jehovas vittne eller mormon och hälsa på mig i "tjänsteärende". Däremot att sitta och snacka om olika synpunkter på tingens ordning med deras företrädare har jag inget emot.

Tvekar egentligen om FN är helt 100% humant och demokratiskt. Jag läste för kanske 40 år sedan att det finns visst folk på några söderhavsöar som har en bra demokrati men lagstiftningar (regler) som av hävd följs så det går åt h-e i alla fall. Härav kan man kanske utläsa att jag tycker lagböcker och andra styrande dokument (all over the world) borde uppdateras totalt vart 20 till 30 år. Ingen kan väl hävda att vi i dag skall acceptera stadgade påbud från antiken. Vi lever i dag och förhoppningsvis några år till.

Åter till värdegrunden. Det märkliga är att grundstenarna i den kristna (i storrt sett alla sorter) och islam, judendomen och de flesta asiatiska trossriktningarna har i stort sett samma grundvärdegrund. Men den tolkas olika av olika grupper. Vi tycker att vi tycker rätt. B, C, D, osv tycker att de tycker rätt. Därför är humanism och respekt mina egna nyckelord.

Redigerat av Överbölingen: 01-10-2010, 22:59

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 23:04
          Länk hit: #91

Medlem

Jag är för Humanitet men inte för att psykiskt störda männsikor som mördar barn eller pedofiler som utnyttjar barn sexuellt ska gå lösa bara för de har fått en burk piller.Lås in dom för fan släng nyckeln,de kan ändå aldrig leva ett normalt liv ,jo med tabletter men då måste ju någon se till att de tar dom också,den dagen de slutar ta sina tabletter så är det kört igen.Ska vi acceptera att ha pedofiler och barnamördare ibland oss för att vi ska skryta med hur jäkla humana vi är i Sverige !Bullskitt är vad det är.

Redigerat av Motti: 01-10-2010, 23:05

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-10-2010, 23:15
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Överbölingen @ 01-10-2010, 23:55) *
          Bara uttrycket "gemensam värdegrund" får mig att må illa. Första gången jag hörde uttrycket var under min aktiva lärartid.

Jag vill tycka vad jag vill. Men skulle aldrig kasta ur mig ord som –Du (allmänt) har/tycker/tänker fel!

Att tvinga på mig en värdegrund däremot jämför jag som pådyvlande av politiska floskler, religiös fanatism

För mig finns bara humansism och respekt för oliktänkande. Brist på dessa kan jag bemöta.

Diktatur och för stor politisk övervikt lika väl som religiöst pådyvlande av idéer (= missionärande), befalld, pockande eller lockande är det värsta jag vet. Det är inte kul att komma som Jehovas vittne eller mormon och hälsa på mig i "tjänsteärende". Däremot att sitta och snacka om olika synpunkter på tingens ordning med deras företrädare har jag inget emot.

Tvekar egentligen om FN är helt 100% humant och demokratiskt. Jag läste för kanske 40 år sedan att det finns visst folk på några söderhavsöar som har en bra demokrati men lagstiftningar (regler) som av hävd följs så det går åt h-e i alla fall. Härav kan man kanske utläsa att jag tycker lagböcker och andra styrande dokument (all over the world) borde uppdateras totalt vart 20 till 30 år. Ingen kan väl hävda att vi i dag skall acceptera stadgade påbud från antiken. Vi lever i dag och förhoppningsvis några år till.

Åter till värdegrunden. Det märkliga är att grundstenarna i den kristna (i storrt sett alla sorter) och islam, judendomen och de flesta asiatiska trossriktningarna har i stort sett samma grundvärdegrund. Men den tolkas olika av olika grupper. Vi tycker att vi tycker rätt. B, C, D, osv tycker att de tycker rätt. Därför är humanism och respekt mina egna nyckelord.

Klok som vanligt! yes.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 01-10-2010, 23:22
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Men Motti!
          Det där tillhör ju sjukvården. Men det är inte humant att släppa ut dem trots läkarutlåtanden. Uttsläpp från vårdinrättningen borde gå till fängelse för vid det laget har de insett vad de har gjort och skall fullgöra sitt straff. Trots det måste de respekteras som människor hur jäkla svårt det än är. Respektera betyder inte acceptera. I slika fall betyder det ta hand om och hjälp dem till rätta. Att läkare gör felbedömningar är ett tyvärr. Jag förstår dig helt.

I allmänhet döms de till dråp. Det ger normalt 1 - 4 år i fängelse. De sitter lika länge på en sluten anstalt.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 23:40
          Länk hit: #94

Medlem

förstår du då att jag oroar mig för mina barnbarn som bor i Norrahammar det älsta barnbarnet är 8 år nu,Min dotter med famillj bor granna med hon som var moster till den pojken som blev mördat av den här killen.Inte ska vi ha dom lösa ute i samhället så länge som ingen kan ta på sig annsvaret till att de sköter sina mediciner,och vem fan ta på sig det ?Här släpps det ut sexualförbrytare och pedofiler på löpande band för ATT Psykläkare säger sig veta att de är helt plötsligt "friska"jäkla trams,sådana människor ska inte visstas ute allsHdet gått så långt att vi andra ska låsa in oss för att känna oss trygga ?så att diverse psykopater och andra psykiskt sjuka ska få gå lösa för att vi ska vara sååå humana så det drabbar oss själva!Bull skitt

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 01-10-2010, 23:50
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Mentalvården i landet är något som verkligen är eftersatt, det måste till mer pengar där. Där kommer vi in på politiken...åtstramningar gör att vården blir minimerad och psykiskt störda personer löper fritt. Folk som borde vårdas sätts i fängelse och kommer ut "fria" men med samma störning kvar.
          Det är något som jag tycker att de borgerliga har missat, det räcker inte med fler poliser på gatorna, vi måste ta hand om dem som måste vårdas också.

Citera
          Cacki
          Inlägg 01-10-2010, 23:52
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 00:50) *
          Mentalvården i landet är något som verkligen är eftersatt, det måste till mer pengar där. Där kommer vi in på politiken...åtstramningar gör att vården blir minimerad och psykiskt störda personer löper fritt. Folk som borde vårdas sätts i fängelse och kommer ut "fria" men med samma störning kvar.
          Det är något som jag tycker att de borgerliga har missat, det räcker inte med fler poliser på gatorna, vi måste ta hand om dem som måste vårdas också.

tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2010, 23:54
          Länk hit: #97

Medlem

Ja inte ska vi ha högriskmänniskor ute i det fria som har tendensen att mörda och ge sig på småbarn sexuellt,det öär något som är jäkligt fel nu !har en bekant som kom in i rikstagen som Moderat nu :)kanske jag kan påverka honom att lyssna wink.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2010, 00:54
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Överbölingen @ 01-10-2010, 23:55) *

Håller med dig i mycket.

När jag läste om "värdegrund " i början av den här tråden så krullade sig håret i nacken och det gick rysningar genom hela min kropp. Det ringde varningsklockor omedelbart.

Vad ska vi ha " värdegrunden " till ? Och en specifikt SVENSK " värdegrund " ? Vi kan kanske skapa en " värdegrund " för varje svensk stad och så sätta upp tullar där vi sållar ut dem som inte klarar av att dela VÅR " värdegrund " ?

Vi kan genom att vi är ett demokratiskt land ( nåja ?) välja vilka företrädare som ska uträtta hur vi vill att vårt samhälle ska se ut och hur dagens och morgondagens invånare ska behandlas . De , företrädrarna , ska stifta lagarna och sedan ytterst se till att den som inte följer dem straffas.

Måste vi verkligen har något ytterligare ? Något som skliljer agnarna från vetet ? Och vem ska bestämma vad som är vad ? Hur straffar vi dem som vi finner inte är av rätt sort ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2010, 05:54
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 00:50) *

yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 02-10-2010, 06:39
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Undrar varför det finns fartkameror egentligen. Vi har ju lagar... whist.gif

Citera

9 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon